Caravantrekker.nl

Off road caravans

Marnix vraagt op 19 december 2010:

bestaat er in europa ook een fabrikant van offroad caravans ?

zoals bv:
http://www.kedroncaravans.com/default.html

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bert antwoordt op 19 december 2010:

Geweldig hè, die Australiërs...

Aart Kok importeert weer de Jurgens Xplorer uit Zuid-Afrika. http://www.aartkok.nl/nieuws/2010-aart-kok-xplorer-weer-leverbaar


Jan antwoordt op 19 december 2010:

Scenic caravans 😉Het is australisch, maar wel mooi spul. Misschien invoeren?

http://www.sceniccaravans.com.au/WebPage/WebPage.asp?Ref=5686


Bob antwoordt op 19 december 2010:

Een offroadcaravan. Ronduit belachelijk. Men wil wel het \"avontuur\" maar \'s avonds het gemak van verwarmd huisje met een keuken en een comfortabel bed. Als je nou zo nodig met een auto door de wildernis wilt rijden neem dan een tentje mee voor \'s nachts. Dit is gewoon een door- geslagen hobby van een stel excentriekelingen met veel geld.
Ik zal het wel verkeerd zien en nu de halve nederlandse caravanwereld over me heen krijgen, maar ik vind dat dit toch gezegd moet (kunnen) worden.
mvg
Bob


fransvb antwoordt op 19 december 2010:

Even gekeken bij scenic caravans en wat gegevens van 1 type gedownload. Wat met opvalt is het gigantische ballweight. Ik neem aan kogelgewicht van 180 kg

Vega Centre Door
Specifications:
Internal cabin length 16’6” (5.03m)
External cabin length 17’ (5.18m) x 7’6”(2.28m)
Overall length 22’3”(6.78m)
Overall height 8’6”(2.59m)
Tare weight 1280 kg Ball weight 180 kg


Bert antwoordt op 19 december 2010:

Dat is het wellicht (belachelijk). Hier. In de Outback ligt dat toch een beetje anders. Het barst er van de onaangenaamheden die met een tentje weinig moeite hebben. En wat is er mis met luxe in de bush? Ter compensatie van al dat vliegend, kruipend en verscheurend ongedierte? Belachelijk is eigenlijk dat wij hier op prachtige omheinde en van alle gemakken voorziene campings in zo'n luxe verblijf als een caravan 'kamperen'. Juist dan zou een tentje genoeg moeten zijn. Denk daar maar eens over na... 😉


Jan antwoordt op 19 december 2010:

Nou Bob@, jij liever dan ik in de outback in een tentje.
Er loopt, kruipt en vliegt nogal wat gespuis rond in het Australische landschap.
Om het nog maar niet te hebben over de krokodillen die \'s nachts ook nog wel een flink stuk landinwaarts aan de wandel gaan en die gek worden van de trek als ze zo\'n dutchie horen snurken....


PieteR antwoordt op 19 december 2010:

Bert, geef jij dan ook lessen in tentbeheersing?
Gooi bijvoorbeeld eens een balletje op over kogeldruk 😉


lambert antwoordt op 19 december 2010:

@ Marnix
Leuk filmpje dat op de door jouw genoemde site staat. Ik zou zo op willen breken naar die outback. Geweldige combinatie van off road en kamperen. De caravans lijken veel op de canadese caravans, die zijn ook zo zwaar uitgevoerd. Voor dit soort caravans heb je wel een echte 4x4 nodig. De kettingen waarmee ze vast zitten aan de auto zijn wel van een andere orde dan onze breekkabeltjes. In Zambia heb ik dit soort caravans ook gezien. Is toch geweldig om er mee rond te trekken. En een behoorlijk alternatief voor een daktentje. Voor mij lijkt deze caravan ook zeer geschikt voor de laatste wat ongerepte gebieden in Europa waar je nog vrij mag kamperen. Ben alleen benieuwd naar hun isolerend vermogen in wat koudere oorden.


Bert antwoordt op 19 december 2010:

Stom hè, een tent adviseren... Deed ik ook niet echt, meer de relativiteit van iets aantonen.

Wat betreft hoge kogeldrukken. Daar hebben Aussis en Yanks weight distribution hitches voor bedacht. Zie o.a.: http://www.towingguide.com.au/towtrailer.html. De werking komt er op neer dat de kogeldruk die normaal op de achteras van de trekauto neerkomt beter verdeeld wordt méér naar de vooras van de auto en de as(sen) van de caravan.

Overigens niet alles geloven wat ze op die pagina vertellen...


marnix antwoordt op 19 december 2010:

belachelijk ? ik vond ze wel wat hebben, ook mooi om die videos te bekijken hoe die toyota landcruiser het ding toch maar mooi meesleept. ik wil er best eentje , al was het maar om aan die eideloze stroom nederlandse sleurhutten te ontsnappen op een zomercamping ergens in frankrijk.


@Eric antwoordt op 19 december 2010:

Pak een Kip Kompakt (of Boedelbak 😉 ), spijker er wat nep traanplaten op, een dakdrager met reservewiel en zet er 2 vette LM velgen onder en verkoop hem dan als Tuareg aan de wannabee off roaders.... 😉


janka antwoordt op 20 december 2010:

Zo\'n caravan past helemaal in het plaatje van tweedeling die er in de kampeerbeleving en in maatschappij ook steeds meer en meer komt. Aan de ene kant jong, snel en flitsend, aan de andere kant de generatie die het allemaal overdreven vindt. Er zal wel voldoende animo voor zijn. Aan ons is het echter niet besteed.


Jan antwoordt op 21 december 2010:

Ik vind het toch wel caravans met een stoere uitstraling, alleen weet ik niet precies waarom iemand deze off-roaders nodig heeft in Europa, waar alle wegen tot ver daarbuiten nu zo langzaam aan wel geasfalteerd zijn.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 28 december 2010:

Op IJsland zijn nog niet alle wegen verhard en zou een off road caravan best nuttig kunnen zijn. Onze Eriba heeft de wegen daar overigens ook goed doorstaan. Zie de foto uit de oude doos van uw websmaster 😉



1992


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker