Caravantrekker.nl

Seat Altea 1.2TSI of Hyundai ix20 1.6i

Kees vraagt op 29 december 2010:

We hebben een caravan van bijna 1200kg (max. beladen 1150kg, wellicht dat wat zwaarder is wanneer hij volgepakt is).
We zitten te twijfelen tussen een Hyundai ix20 1.6 of een Seat Altea 1.2TSI. Met welke motor kun je betere prestaties verwachten als we naar Zuid-Frankrijk gaan?
De 1.2TSI rijdt volgens mij zuiniger en daarom iets aantrekkelijker lijkt ons....alleen kan ik denk ik betere prestaties verwachten met de 1.6 motor en vinden wij de Hyundai ix20 qua prijs/kwaliteit beter. Ik hoop dat jullie ervaringen hebben en tips kunnen geven en waar voor jullie zullen kiezen?
Alvast hartelijk dank.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bert antwoordt op 29 december 2010:

Voor twee uitgebreide Trekkrachtrapporten vergezeld door een persoonlijk door ons geschreven gedetailleerd advies / vergelijking kijk je even hier: http://caravantrekker.nl/advies/voorbeeld_4.php.


John antwoordt op 29 december 2010:

of deze: http://www.caravantrekker.nl/vergelijken/index.php


Arie antwoordt op 23 februari 2011:

Ik zit ook te twijfelen tussen deze 2 auto's. Met beide auto's al een proefrit gehad en beide rijden heerlijk! De Hyundai IX20 vinden wij alleen wat luxer overkomen, vooral van binnen, maar van de Seat spreekt ons de 1.2TSI motor weer iets meer aan.
Wie weet hoe het zit met de wegenbelasting/bpm, wellicht dat voor ons dat de doorslag kan geven voor welke auto wij kiezen.
Ik weet dat de Hyundai iets lichter is dan de seat, dus minder wegenbelasting? Of werkt dat niet zo? Want tegenwoordig kijken ze ook naar de uitstoot....
Ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven en iets meer weten over belastingen..zodat ik de goede keuze maak.


RobD antwoordt op 24 februari 2011:

http://www.belastingdienst.nl/reken/motorrijtuigenbelasting/

Het leven is soms te simpel voor een enkeling. 😉


John antwoordt op 24 februari 2011:

"Ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven en iets meer weten over belastingen..zodat ik de goede keuze maak".

Ik zou me meer zorgen maken over de kwaliteiten als caravantrekker, of kom je gewoon even wat info inwinnen?
Die paar € p.j. meer of minder zou geen doorslag mogen geven boven de kwaliteit om een caravan voort te trekken. Verkeerde zuinigheid.


Arie antwoordt op 24 februari 2011:

We gebruiken de caravan alleen in het hoogseizoen 3 weken en gaan er mee naar Zuid-Frankrijk en soms Spanje. We gaan nooit echt de bergen in, meestal richting zee. We maken ons dus daar geen zorgen om en die ene keer dat wij met de caravan op vakantie gaan hoeven wij niet de beste caravantrekker te hebben.
Overigens denk ik dat beide auto's mijn caravan van dik 1100kg wel goed kunnen trekken!


Bert antwoordt op 24 februari 2011:

Misschien is dan juist de 100 kg zwaardere Seat 'de beste' trekauto...

Voor een goed begrip: de beste trekauto hoeft niet die te zijn die het beste presteert in de bergen, maar in jullie geval degene die het best(of makkelijkst) presteert op de snelweg. En dan nog belangrijker, welke is het meest veilig in de omgang met een caravan bij hogere snelheden? Omdat hij meer gewicht in de schaal legt is dat de Seat. Zeker zijn er meer aspecten die de stabiliteit beïnvloeden, maar eigen gewicht is wel een belangrijke en hoe zwaarder de caravan in kwestie is, des te belangrijker dat wordt.


Michiel antwoordt op 24 februari 2011:

De IX20 is net geintroduceerd en de Altea zal waarschijnlijk binnen niet al te lange tijd worden vervangen.

De 1.6 van de Hyundai heeft wel 20 pk meer vermogen, gecombineerd met een 6 bak met vrij goede verhoudingen (kortere vijfde t.o.v. Venga 1.6) voor caravannen, een start stop systeem, en niet te vergeten vijf volle jaren garantie. Het gewichtsverschil tussen die twee is zo gering dat je je daar geen reeel voordeel van kunt voorstellen....een graadje stabielere ophanging of korte overhang en weg voordeel.

Ik denk ook dat de prestaties elkaar niet veel zullen maken, Seat iets meer koppel, Hyundai iets meer vermogen.(tijdens de KCK verkiezing bleek een Citroen C3 Picasso 1.6, 120pk met eenb caravan erachter zelfs nog wat beter te presteren dan een Yeti met de 1.2TSI). Overigens is de 1.2 TSI in praktijktesten helemaal niet zo zuinig, en de moderne 1.6 van de Hyundai zal er waarschijnlijk niets voor onder doen.

Niet te vergeten is trouwens de plus aan veiligheid van de Hyundai, volle 5 sterren volgens de laatste NCAP norm.


Bert antwoordt op 24 februari 2011:

U bagatelliseert een verschil van 100 kg. Daaruit blijkt uw vooringenomenheid.


Michiel antwoordt op 25 februari 2011:

Sterke taal....het blijkt volgens Bert dat ik vooringenomen ben!

100kg is niet weinig, maar stabiliteit hangt van veel meer af zoals je zelf ook weet. (Ik dacht aanvankelijk overigens dat het gewichtsverschil kleiner was).

Uit ervaring kan ik vertellen dat mijn caravan achter een auto die +/- 50 kg lichter was, bij dezelfde kogeldruk minder invloed had op de koers van die lichtere auto. En er zijn volgens mij voorbeelden genoeg van lichte stabiele auto's en zwaardere minder stabiele.Om dan zomaar te stellen dat een 100 kg zwaardere auto stabieler is gaat volgens mij te ver.


Benno antwoordt op 25 februari 2011:

Ik zou kiezen voor het hoogste koppel bij weinig toeren.
Lekker cruisen op de Route du Soleil.
Strak sturen,ook bij zijwind is een VW/SEAT voordeel.
Mijn dochter heeft een nieuwe Hyundai I20.
Loopt niet lekker rechtuit. Of dat bij een IX20 anders is weet ik niet.
Tip: maak een lange uitdagende proefrit in beide modellen.


Bert antwoordt op 26 februari 2011:

Goed lezen valt niet mee Michiel. Ik geef toch al aan dat er meer is dan verschil in eigen massa alleen! Je dacht dat het verschil kleiner was. Ik gaf toch aan dat het 100 kg was? Nuanceren is een kunst blijkbaar en dat bleek niet uit jouw positieven benadering van de Hyundai, je bagatelliseerde het gewichtsverschil en deed het tegenovergestelde als je de voordelen van deze auto wilde benadrukken.

En daarmee wil ik dus beslist niet beweren dat de Seat dé juiste keuze is...


michiel antwoordt op 26 februari 2011:

zo zo midden in de nacht met uitroeptekens reageren.....dat getuigt van fijne nuances.

bert misschien kun je beter alleen reageren als je uitgerust (en nuchter) bent. Je geloofwaardigheid wordt er niet beter op


Jan antwoordt op 26 februari 2011:

Nou Michiel, wie zegt dat jij s'morgens om acht uur nuchter en bij zinnen bent? Dat ligt natuurlijk ook wel aan jouw uitroeptekens 😉


Bert antwoordt op 26 februari 2011:

Doelbewust slechts één uitroepteken Michiel...

De insinueringen die jij nu plotsverloren plaatst (om 08:09) getuigen van een uiterst kort lontje en daar hoef je niet trots op te zijn.

Inderdaad lever ik kritiek op jouw uitspraken, en nuanceer ze. Niet meer dan dat.


Benno antwoordt op 27 februari 2011:

Als je VAG verkiest boven Japan/Korea ben je volgens Michiel óf dronken óf je hebt geen verstand van (trek)auto's. Gewoon glimlachen lijkt mij het beste.

Feit is dat een Altea een opgeblazen Golf is en een IX 20 een opgeblazen I 20.
De SEAT is gewoon meer auto. Gooi maar eens een deur dicht uitroepteken.
Het 1.2tje van VAG is trouwens lekker te tunen, de IX 20 niet.
Indien de Altea een opgeblazen Polo zou zijn zou de vergelijking heel misschien hout snijden.


Kees antwoordt op 27 februari 2011:

Ben ik niet mee eens, wij hebben in beide auto's proefrit gehad en de Hyundai ix20 komt veel degelijker over en rijdt fijner.
We gaan dan ook waarschijnlijk voor de Hyundai ix20.


michiel antwoordt op 27 februari 2011:

Als jij meent dat ik een erg kort lontje heb, laat ik dat graag bij jou.

vast staat dat de IX 20 een recenter ontwerp is, meer veiligheid beidt, veel ruimere garantie voorwaarden en, ik heb beide auto's van van binnen en buiten bevoeld en bekeken......ik ben het met Kees eens, het voelt degelijker en als meer auto.


Jan antwoordt op 27 februari 2011:

Kom op Michiel, we laten de lontjes voor wat ze zijn.

Ik geef je gelijk met de VAG organisatie. Ook ik heb slechte ervaringen en durf ze zelfs arrogant en duur te noemen. Ik geef sindsdien de voorkeur aan een Japans merk.


RobD antwoordt op 27 februari 2011:

Arrogantie is een synoniem voor trotsheid.
In het geval van VAG: terecht


Arie antwoordt op 28 februari 2011:

Onze keuze is ook gevallen op de Hyundai ix20!
We zijn afgelopen zaterdag verschillende garages afgeweest en meerdere proefritjes gemaakt. Aankomende zaterdag kopen we de Hyundai ix20.
De auto rijdt erg fijn, zit in een net iets lagere belastingtarief en we kunnen met deze auto goede prestatie's verwachten met caravan. Verder heb je met de Hyundai ix20 een luxe uitvoering voor weinig geld! De seat Altea is duurder + je betaald meer belasting.


Benno antwoordt op 28 februari 2011:

OK Arie,
Fijne auto en leuk om te zien, veel plezier ermee.
Wel vraag ik me af waarom niemand het hier heeft over de KIA Venga.


Jan antwoordt op 28 februari 2011:

ik ben het met Kees eens, het voelt degelijker en als meer auto.

En nou als TREKauto. (Waarbij de dure arrogantie even buiten beschouwing mag worden gelaten.)


Arie antwoordt op 28 februari 2011:

Onze keus is niet gevallen op de Kia Venga, omdat wij deze auto qua uiterlijk minder vinden.
We vinden de kia Oud-bollig overkomen en de Hyundai niet.
Na berekeningen op de site geeft deze site ook aan dat Hyundai een betere trekker is.
De Hyundai ix20 1.6i mag 1300kg trekken en onze caravan weegt beladen 1150kg, dus dit moet goed komen. Verder gebruiken wij de caravan alleen in het hoogseizoen als we naar Zuid-Frankrijk gaan. Soms in voorseizoen, maar dat blijven we in Nederland.
We zijn blij een keuze gemaakt te hebben en vinden het een geweldige auto.
Nu nog hopen dat de auto gaat bevallen.
Bedankt nog voor de reactie's.


Bert.s antwoordt op 1 maart 2011:

-De Hyundai ix20 1.6i mag 1300kg trekken en onze caravan weegt beladen 1150kg, dus dit moet goed komen-

Dat zegt niet alles Arie, ik heb ooit een auto gehad die 1500 kg mocht trekken , en ik had er een caravan achter van max 1200 kg.
Het geheel was niet vooruit te branden, en met tegenwind kon hij het in de 4e versnelling nog maar net trekken.
Ik moest de auto dus ook steeds hoog in de toeren houden, wat ik niet erg comfortabel vind.
De auto waar het om ging was een suzuki vitara villager 1.6


Arie antwoordt op 1 maart 2011:

Klopt Bert!
Maar volgens de site kunnen we goede prestatie's verwachten, dus ik heb er vertrouwen in.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker