H.Storm vraagt op 31 december 2010:
Heeft iemand ervaring met het trekken van een beladen caravan van 1360 kg met een VW Tiguan 1.4TSI 122pk 2wd?
Ik kan geen info vinden en dit type staat ook niet in de lijst van Caravantrekker.
Alvast dank voor een antwoord.
H.Storm.
willem antwoordt op 31 december 2010:
kijk is bij reviews?
evt ook bij golf / en touran
P.Elands. antwoordt op 1 januari 2011:
Eerst,iedereen de beste wensen en veel wijsheid op dit forum.
H.Storm,
Vergist U zich niet in het aantal pk's? Ik dacht dat de benzine versie van de Tiguan's allemaal 150pk's hadden.
John antwoordt op 1 januari 2011:
de 1.4 tsi heeft inderdaad 122 pk !!! geen vergissing dus
P.Elands. antwoordt op 1 januari 2011:
Klopt inderdaad, kan je dus niet van info voorzien.Ik heb de de FSI.Deze zal dan iets meer hebben.
Bert antwoordt op 1 januari 2011:
We krijgen de gegevens van deze Tiguan van VW niet goed boven water. Helaas. Wat je kunt doen is een berekening uitvoeren met de 110 kW versie en de vermogens en koppels aanpassen bij (de)tuning.
Aanvulling
Een gok is dan of de overbrengingen van de bak anders zijn. Maar heel veel verschillen zullen ze waarschijnlijk niet.
90 kW bij 5500 rpm
200 Nm tussen 1500 en 4000 rpm
Harry antwoordt op 5 januari 2011:
Ja, ik herken je vraag,... onze Tiguan 1.4 TSI 122pk komt vrijdag en moet ook onze caravan gaan trekken!
Ik kijk dus ook uit naar het moment dat deze versie wordt geimporteerd in het programma.
;=(
ps. Maar we hebben goede hoop hoor ;=)
Bert antwoordt op 5 januari 2011:
Hij staat er inmiddels bij, maar met een (niet vermeld) voorbehoud! Dat de overbrengingen mogelijk niet geheel overeenkomen met de werkelijkheid.
@Harry. Wil je volgende week een keer een toerenteller / snelheidstest uitvoeren in elke versnelling en ons de resultaten mailen of hier vermelden? Liefst met GPS meting, vanwege onnauwkeurigheid snelheidsmeter. Je weet hoe dat werkt? Accelereer rustig in elke versnelling naar exact 2000 rpm en dan op CC zetten (als die erop zit). En kijk dan de snelheid af op je tomtom e/o snelheidsmeter bij gebrek aan een navi zonder snelheidsaanduiding. Geef ook de bandenmaat aan ons door. Bedankt!
L. antwoordt op 5 januari 2011:
Ter aanvulling: De 1.4 TSI motor levert 90 kw al bij 5000 tpm, net zoals bij de Golf en de Passat.
Jan antwoordt op 6 januari 2011:
Ga er maar van uit dat de Turbo het na twee jaar begeeft als je wat teveel door de bergen hebt gereden met een caravan er achter. Elders op dit forum staan er genoeg voorbeelden hoe een Turbo een caravanvakantie kan verpesten......
Jan antwoordt op 6 januari 2011:
Uiteraard doel ik op de TSI motor: dus de combinatie Turbo, compressor en een relatief kleine motorinhoud!!
@Eric antwoordt op 6 januari 2011:
Dat zijn malse uitspraken Jan, hoe ben je hier zo zeker van?
Gezien de paar meldingen die bekend zouden zijn?
Gunst antwoordt op 6 januari 2011:
Ik heb geen Tiguan 1.4 tsi , maar een Seat Leon 1.4 tsi met dezelfde motor. Ik rij al twee jaar, drie keer per jaar met de auto en caravan door de bergen in Oostenrijk, duitsland en de belgische/luxemburgse Ardennen. Geen enkel probleem met de turbo en motor. Ik laat hem wel netjes na een lange klim een poosje stationair draaien om de turbo te kunnen laten afkoelen en rij niet met 2000 tpm een 6 % helling op. Er kan natuurlijk altijd iets kapot gaan, maar dat kan bij een "ongeblazen" motor ook.
michiel antwoordt op 6 januari 2011:
Ik denk dat jan weleens gelijk kan hebben met dat grote risico op stukken aan de turbo.
In een duurtest van een Tiguan 1.4 TSi (150pk), door Autobild, moest de turbo tot tweemaal toen vervangen worden. De eerste keer volgens VW productiefout, de verbeterde versie zou het hebben begeven door een montage fout. Ook verder veel problemen met de Tiguan, zoals al eerder met een duurtest Touran, Polo en passat.
Mijn tip.....ANWB lidmaatschap, want ook de mobiliteitsservice van VW is niet top. Die schijnen de sleurhut niet mee te nemen~!
Bert.s antwoordt op 6 januari 2011:
mijn turbo van mijn tsi is na 3 jaar nog steeds niet defect.
Dan heb ik zeker erg veel geluk??
RobD antwoordt op 6 januari 2011:
Hoge bomen vangen veel wind.
Van Lada lees je niets verkeerd. Enkel omdat ze niet of nauwelijks verkocht worden.
Ben je de grootste, ja, dan val je wel eens op met een foutje.
In percentages berekend is het nog niet eens zo hoog.
Jan antwoordt op 6 januari 2011:
Mijn ervaring lees je terug bij VW 14 TSI Turbo.
Heb in mei 2010 vier dagen "op een niet geplande camping" gestaan omdat de Turbo het bij Teruel (Spanje) begaf... Ik werd niet doorgesleept naar het zonnige Valencia, terwijl we er al bijna waren. Vier dagen in de kou gezeten, met na heel veel moeite 2 dagen een huurauto. Achteraf zei de ANWB dat ik wel recht op doorslepen had... foutje, maar dat moest ik maar voor lief nemen...
Mobiliteitsgarantie VW, wegenwachthulp ANWB buitenland en vaker vakantieverzekering ANWB ten spijt.....
JH antwoordt op 7 januari 2011:
Met al die garanties en verzekeringen had ik zelf direkt die auto gehuurd en de rekening aan alle drie gepresenteerd...
Michiel antwoordt op 7 januari 2011:
Er is vlgs mij een groter dan gemiddeld risico op stukken met zó'n tsi. Je kunt er maar op bedacht zijn en je realiseren dat je motortje meer voor zijn kiezen krijgt dan je gevoel je zegt. (hij trekt zo lekker makkelijk!). Verwacht niet langdurig topprestaties en laat hem vooral nadraaien....hopelijk voorkom je dan veel leed
Die mobiliteitsservice vind ik echt zo waardeloos. Ik met een Daihatsu eenmaal de mobiliteitsgarantie aangesproken ivm zwaar schakelen na 800 km caravantrekken bij temperaturen van 30+. Ik werd werkelijk uitstekend geholpen. Ik stond al op de overnachtingscamping, maar er werd meteen plan de campagne gemaakt. Ik had daarbij zelf de keuze. Wilde ik een monteur ter plekke, eerste werk morgenochtend? Of omdat de auto gewoon reed het adres van de dichtsbijzijnde daihatsu dealer? Ze vroegen of ik daar met de caravan naartoe kon komen, en wat mijn eindbestemming was (Spanje). Ik ben de volgende ochtend naar een dealer vlak langs de tolweg in Vienne gegaan....werd onmiddelijk geholpen....auto gechecked...en die bleek in orde. Na een korte vertraging kon ik verder.'S-avonds hing daihatsu weer aan de lijn met de vraag hoe het gegaan was....en of ze nog iets voor me konden betekenen. Dat was echt SERVICE met grote letters geschreven.
Later is er in NL een modificatie gekomen in de versnellingsbak omdat bij extreme omstandigheden een ringetje kon klemmen in het schakelmechanisme.
Jan antwoordt op 7 januari 2011:
@JH Heb ik ook gedaan , uiteindelijk na heel veel moeite - na 7 maanden (in december!) - mijn geld gekregen... en nog een lelijke brief op de koop toe! Bovendien in Teruel huur je als buitenlander niet zomaar een auto, en de camping lag 40 kilometer verderop (en 1400m hoog).....
Johan antwoordt op 28 november 2011:
Ik ben benieuwd of er nu meer bekend is over de Tiguan 1.4 tsi 122 pk en het trekken van een caravan. Onze caravan weegt 1350 maximaal. Ben van plan om de Tiguan 122 pk te kopen
Bert antwoordt op 28 november 2011:
Van: Bert
Datum: 05 January 2011 om 22:37
Hij staat er inmiddels bij, maar met een (niet vermeld) voorbehoud! Dat de overbrengingen mogelijk niet geheel overeenkomen met de werkelijkheid.
Overbrengingen zijn correct, dus een berekening benadert de realiteit...
joop b antwoordt op 28 november 2011:
1350kg achter een 1.4tje??
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 28 november 2011:
Geen probleem hoor! Ik heb 1500 kg achter een 1.4 tje gehad 😉
Rob N antwoordt op 29 november 2011:
Mijn Seat Altea 1.4 TSI (ook 125 pk) trekt ook met gemak een swift van 1300 kg door de bergen,die motoren worden steeds beter dus wat is het probleem?
joop b antwoordt op 29 november 2011:
Ik denk dat als je iedere drie jaar een nieuwe auto koopt je geen probleem hebt.
Arthur antwoordt op 29 november 2011:
Ik vrees dat een probleem gaat zijn als je met de cc erop met een 90/100+ door het (heuvelachtig)landschap gaat toeren. Dan komen (denk ik) de tekortkomingen van zo'n 1.4 turbo naar boven en zegt hij 'poef'....
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 29 november 2011:
Is deze angst gebaseerd op harde cijfers of een onderbuik gevoel? Ik ben bang dat laatste....
Uiteraard gaat bij verkeerd gebruik elke motor kapot en het zou best kunnen zijn dat door de 'kwaliteit' van de TSI een verkeerd gebruik eerder voor de hand ligt. Bij heel weinig toeren zijn ze immers zo soepel en krachtig dat je vergeet terug te schakelen maar daar kan je de motor niet de schuld van geven.
Arthur antwoordt op 30 november 2011:
Precies, daar schuilt het gevaar, het risico dat die turbo kapot gaat is groter (denk ik) dan de motor zelf...
Bart antwoordt op 1 december 2011:
Wij hebben een Seat Leon 1.2 TSI met een caravan van 1100kg erachter. Afgelopen zomer voor het eerst met deze auto op pad geweest. Met caravan ging uitstekend, kon eigenlijk altijd wel in de 5 rijden en zelfs soms 6...maar is dat het gevaar? Dat de toeren daardoor laag blijven? Lijkt mij juist goed toch?
Graag advies/ervaringen, ik wil niet dat ik volgende zomer langs de kant sta met een kapotte turbo of zelfs motor.
Hobbu antwoordt op 1 december 2011:
"Met caravan ging uitstekend, kon eigenlijk altijd wel in de 5 rijden en zelfs soms 6.."
Ik heb zelf twee jaar in een Leon 1.4 tsi gereden met een caravan van zo'n 1050 kilo en heb daarmee flink wat caravan kilometers gemaakt (zo'n 15000). De motor heeft dit prima gedaan. Ik heb echter bijna altijd in de 4e versnelling gereden, de 5e heel soms. In de 6e gaat echt niet, de auto trekt het wel maar je hoort dat de motor het hiermee erg zwaar heeft. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat je met een 1.2 tsi in de 6e rijdt. Wellicht met een Kip Kompact of iets dergelijks maar met een normale caravan lijkt me dit funest voor de motor.
Arthur antwoordt op 1 december 2011:
Te hoge versnelling met te weinig toeren (motor reageert niet meer op gasgeven, lees opdracht tot versnellen) is niet prettig rijden en niet goed voor de turbo maar ook niet voor de motor. Beter wat meer toeren/geluid met reaktie op de rechtervoet.
Bert antwoordt op 1 december 2011:
Ik zou erg oppassen met op de CC te rijden, eigenlijk sterk af raden. Als je een berekening doet kun je precies zien in de grafiek hoe een combinatie het zal doen bij windstil weer en met wat tegenwind. Je ziet dan wat de haalbare topsnelheden zijn. Het lijkt me zinvol minstens 10 km langzamer te rijden in een bepaalde versnelling dan die grenzen en tevens harder dan waarbij de 'koppelkromme' horizontaal begint te lopen. Is dat niet goed mogelijk (of vind je dan te snelheid te laag) schakel je een versnelling terug.
Op een 5% helling zie je dan hetzelfde beeld. Beetje afhankelijk van typer caravan zie je dat de 4e versnelling misschien net wel lukt, maar dan doe je het toch niet goed.
Bert antwoordt op 1 december 2011:
Te lage toeren zal niet zo snel gebeuren, max. koppel zou al vrij kunnen komen vanaf 1550 rpm. Er is ook niets op tegen om in een hoge versnelling bij die lage toeren te cruisen bij lage(re) snelheden (het Nieuwe Rijden). Bij wat minder krachtige motoren zoals deze 1.2 TSI en ook wel de 1.4 (90 kW) kan het vooral bij hogere snelheden problematisch worden omdat het vermogen ontbreekt en je ongemerkt moeite moet doen met je rechtervoet om de gewenste snelheid te stabiliseren. Even iets langzamer gaan rijden óf een versnelling terug is voldoende.
@Eric antwoordt op 1 december 2011:
Van: Bart
Datum: 01 December 2011 om 02:50
Wij hebben een Seat Leon 1.2 TSI met een caravan van 1100kg erachter. Afgelopen zomer voor het eerst met deze auto op pad geweest. Met caravan ging uitstekend, kon eigenlijk altijd wel in de 5 rijden en zelfs soms 6...
Ik rij met een Octavia met dezelfde motor en 1100 kilo caravan maar in z'n 6e versnelling is niet een reële optie, ook niet in Nederland.
In z'n 5e gaat prima in Nederland tot er een valsplat of viaduct aankomt, dan ga ik terug naar 4e.
Ik rij in Nederland altijd iets van 100 tomtom km/uur.
Volgens mij draait de motor in de 5e versnelling dan iets van 2500 rpm maar dat weet ik niet meer zeker.
Bart antwoordt op 2 december 2011:
Dus als ik het goed begrijp is het juist goed voor (of minder slecht) de turbo als je meer toeren maakt en dus niet in de 6 rijdt of 5. Op vlakke stukken konden wij namelijk gewoon in de 6 rijden met inderdaad een laag toerental en iets helling op zakte de snelheid snel terug, maar dan schakelde ik terug naar de 5, 4 en bij echt steile hellingen naar de 3.
Om te zorgen dat de turbo lang meegaat zal ik eerder terug moeten schakelen en met meer toeren moeten rijden?
Waarom is dit minder goed voor de turbo, graag wat uitleg. Alvast bedankt.
Bert antwoordt op 2 december 2011:
Nee. Maar dat terugschakelen doe je goed wanneer er meer weerstand ondervonden wordt. Er is niets op tegen om met zo'n turbotorretje lage toeren op te zoeken - enkelen zullen zelfs beweren dat dan zelfs plankgas geen probleem oplevert, mits > 1550 rpm - bij constante snelheden dus... Voor je gevoel is dat niet goed, bovendien is elke graspol oorzaak van een snelheidsverandering. Rij dan simpel in één versnelling lager.
Wat doet een turbo? Geef je meer gas wordt er meer brandstof toegevoerd, het mengsel wordt explosiever de uitlaatdruk neemt toe, de turbofan stijgt qua toerental. Dus het andere (inlaat)turbowaaiertje kan dan meer lucht aanzuigen weer nodig voor die verbranding. In principe is dus het toerental van de turbo ONafankelijk van het motortoerental. Natuurlijk computer 'begeleid'.
Die turbo kan dus harder draaien bij een motortoerental van zeg 2000 (plankgas bijvoorbeeld) dan bij 3000 (met 3/4 gas). Het effect is hetzelfde, in beide gevallen wordt er hetzelfde vermogen geleverd. Wat is 'schadelijker' en waarvoor? Turbo's zijn gevoelige fijnmechanische instrumenten en mijn gevoel zegt (en rijdt ook het prettigst) om niet plankgas te rijden, het toerental van de motor bescheiden te houden (want hoge toeren is voor de motor weer minder) en ook het toerental van de turbo laag. De kerk in het midden?
Ik ervaar dat het moeilijk is dit in tekst simpel uit te leggen zodat het ook overkomt bij 'onervarenen'. Het blijkt echter heel eenvoudig een aha-zo-werkt-dat-gevoel te krijgen tijdens een van onze praktijktrainingen. Met name die waarbij we (snelweg)hellingen niet schuwen.
Kip antwoordt op 2 december 2011:
Lul verhaal `s nachts moet je slapen en niet z`n verhaal gaan schrijven.
JH Vis antwoordt op 2 december 2011:
en overdag mag je onbeschoft zijn?
Bart antwoordt op 2 december 2011:
Bedankt voor de uitleg Bert, helder!
Als ik met caravan rijdt in de 6 moest ik inderdaad vaak vol gas geven, ik zal volgende keer meer in de 5 rijden om te zorgen dat mijn turbo zo lang mogelijk mee gaat.
Geldt dit overigens ook zonder caravan? Soms wil je snel weg zijn en trek je vol gas in de 1 weg, naast dat dit veel benzine kost is dit ook niet heel goed voor de turbo neem ik aan?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 december 2011:
De turbo zelf is niet zo zeer het probleem. Die is immers ook niet echt toeren afhankelijk maar meer 'kracht' afhankelijk. Wordt de motor zwaar belast dan zal de turbo meer druk moeten opbouwen. Bij het rijden met een caravan zal de turbo dus meer arbeid verrichten dan solo rijdend, waardoor veelal wat meer slijtage, maar dat geld voor elke auto die een caravan trekt!.
Arthur antwoordt op 6 december 2011:
Voor alle auto's geen ideale situatie. Maar is een conventionele motor (b.v. 2.0) zonder turbo niet sterker dan een combinatie van een 1.2 met turbo (waarbij zware belasting die turbo de zwakste schakel gaat zijn?)
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 december 2011:
Waarom is de turbo de zwakste schakel? Bij een auto zonder turbo kan de turbo niet kapot gaan 😉 maar daarmee is bij een turbo auto de turbo toch niet automatisch de zwakste schakel?
Vooralsnog ken ik geen cijfers die aantonen dat turbo's de meest storingsgevoelige onderdelen in auto's zijn (ook niet onder caravanners).
En waarom zou een een 2.0 minder snel kapot gaan dan een 1.2? Groter wil toch niet zeggen sterker (minder storingsgevoelig?)
Bert.s antwoordt op 6 december 2011:
Hoe is het dan bij de huidige dieselmotoren?
Deze hebben ook toch allemaal een turbo.
Gaan deze dan ook niet kapot?
Of draaien deze minder toeren?
Ik rijd nu mijn 2e tsi naar volle tevredenheid.
Fr@ns antwoordt op 7 december 2011:
Bij een auto zonder turbo kan de turbo niet kapot gaan maar daarmee is bij een turbo auto de turbo toch niet automatisch de zwakste schakel? inderdaad, de turbo kan bij die 2.0 niet mishandeld of overbelast worden.
Het gevoel dat ontstaat bij 1500 rpm kruis en weinig ruimte onder het gaspedaal, wordt ook ingegeven door het geluid, door resonanties als gevolge van de enorme piekdrukken die ineens door dat benzinemotortje worden opgebouwd. Het turbootje lijdt niets van het draaien op zich, maar door de combinatie van langdurig maximaal extreem hete uitlaatgassen en minimale koeling wordt het materiaal wel uiterst zwaar thermisch belast. Bij een hoger motortoerental zal in ieder geval de oliestroom langs het turbolager toenemen en dus meer koelen. Ook perfecte werking van bijvoorbeeld egr is van invloed op de uitlaatgastemperatuur. Een moderne diesel is hier bij lage toeren belangrijk in het voordeel door de lagere uitlaatgastemperatuur en door de verbrandingsbeïnvloeding met vóór- en na-injectie, maar een benzinetorretje kan bij verstandig gebruik ongetwijfeld een heel lange levensduur hebben.
JH Vis antwoordt op 9 december 2011:
Die moderne diesel krijgt geen lagere uitlaatgastemperatuur door de EGR klep tijdens het trekken van een caravan. De EGR klep gaat nl. alleen open gedurende deellast. Wordt er flink vermogen gevraagd dan is de klep dicht en wordt de turbo gewoon lekker heet. (Wat overigens idd helemaal geen kwaad kan.)
Fr@ns antwoordt op 9 december 2011:
Die reactie aangaande de EGR klep klopt wel, maar is denk ik slechts een deel van het verhaal. De uitlaatgastemperatuur van diesels is sowieso lager dan van benzinemotoren, ook zonder uitlaatgasrecirculatie.
Verder is EGR niet voorbehouden aan diesels, maar ook benzinemotoren zijn daarmee vaak voorzien. Reden is het verminderen van schadelijke uitstoot. Afgeleide van een EGR-techniek is een lagere verbrandingstemperatuur en lager rendement. Door de herverbranding wordt het inlaatmengsel immers zuurstofarmer en bovendien warmer, omdat bij veel motoren weinig werk wordt gemaakt van koeling van de EGR-gassen; dit drukt het vermogen. EGR wordt niet altijd alleen door het motorvacuüm gestuurd, maar ook door andere parameters, waardoor nmm bij 1500 rpm een flink verschil in verbrandingstemperatuur kan ontstaan tussen plankgas en pakweg 85%.
Voor de praktijk van zo’n tsi-motor is de trekkracht bij zeer laag toerental t.b.v. acceleratie een groot goed en kan ook gerust volop worden aangewend, maar langdurig (!) volgas kun je beter bij hoger toerental doen dan bij laag toerental.
Jan antwoordt op 10 december 2011:
Bij hoog toerental wordt de motor zwaarder belast bij vol gas dan in lager toerental. Het rendement wordt dan ook minder. Optimaal is vol gas bij max. koppeltoerental en dat kan-ie heel lang volhouden.
Bij dat toerental worden motoren ingezet in continuebedrijf zoals generatoren. Bij Piekbelasting kunnen motoren meer vermogen leveren maar dan wel voor kortere duur.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 10 december 2011:
Maar ik heb mijn twijfels of je TSI-tjes langdurig bij 1500 toeren vol moet belasten. Vanaf 2000 a 2500 loopt die op 'gehoor' een stuk prettiger.
Bert.s antwoordt op 10 december 2011:
Helemaal met jou eens menno.
Gewoon even terug schakelen, die pook in het midden zit er niet voor niets.
joopb antwoordt op 10 december 2011:
Jan,
Als je bij belasting denkt aan krachten op het zuiger/drijfstang/krukmechanisme denk ik niet dat dit bij hogere toerentallen onevenredig toeneemt, neemt zelfs af.
Ik vergelijk het altijd met de fiets met versnellingen.
Vol gas en dan bij toerentallen onder die waarbij het maximum koppel wordt geleverd is juist slecht.
Waarschijnlijk wordt tegenwoordig door de electronica de motoren al geknepen wanneer je in dat lage toerengebied het vermogen aan wil spreken.
Zie ik het verkeerd? Schiet er dan maar op.
Jan antwoordt op 10 december 2011:
Maar ik heb mijn twijfels of je TSI-tjes langdurig bij 1500 toeren vol moet belasten.
Waar komt het max.koppel bij vrij?
Als je bij belasting denkt aan krachten op het zuiger/drijfstang/krukmechanisme denk ik niet dat dit bij hogere toerentallen onevenredig toeneemt, neemt zelfs af.
Daar heb je helemaal gelijk in. Eenvoudig vast te stellen in een eierdiagram. In datzelfde diagram zie je dat de motor het meest economisch met de brandstof omspringt op het toerental waar het max. koppel wordt geleverd.
Ik vergelijk het altijd met de fiets met versnellingen.
Dat doen er velen en daar gaat het vergelijken op mank.
Vol gas en dan bij toerentallen onder die waarbij het maximum koppel wordt geleverd is juist slecht.
Wie heeft het daarover? En dan nog hoef dat helemaal nog geen probleem te zijn. Met accelereren doe je precies hetzelfde. Hoe wil je anders op snelheid komen.
Je ziet vele reakties in de mening dat vol gas geven slecht voor de motor is.
Meestal gaat het over het geluid en het gevoel of ruimte onder het gaspedaal. Gaat allemaal nergens over. Een motor is bedoeld om daar kracht van te ontvangen maar men is bang om het te vragen.
Een boel herrie en toeren maken staat bij velen synoniem voor goed bezig zijn. Prima hoor.
Zo zijn er ook velen die wel veel toeren maken met veel ruimte onder het gaspedaal en vooral veel met die pook roeren om die herrie en toeren maar te kunnen blijven volhouden. Ook prima.
Maar ga dan niet beweren dat het zo goed voor de motor is want dat is helemaal niet zo.
Waarom roemt men de fenomenale trekracht van een diesel?
Omdat-ie zo’n groot koppel heeft toch?
Hoe denk je dat-ie aan dat koppel komt? Zou het iets te maken hebben met het feit dat een diesel geen gasklep heeft. Die staan dus altijd volgas te draaien. Het enige dat voorkomt dat ie vol in de toeren schiet is omdat er beperkt brandstof wordt toegediend wanneer dat helemaal niet nodig is.
Wanneer we dus kracht van een benzinemotor willen krijgen moeten we dus die smoorklep uitschakelen. Gas geven dus.
Maar je kan het ook in de toeren zoeken hoor, mij prima.
Ik tank dan wel een stuk later. 😉
joop.b antwoordt op 10 december 2011:
Jan,
Wat is er mis om een vergelijking te maken met een fiets met versnellingen?
"Wie heeft het over toerentallen onder die waarbij het max. koppel wordt geleverd." Indirect had jij dat, twee antwoorden terug "zwaarder belast bij vol gas dan in een lager toerental".
"Met accelereren doe je precies hetzelfde" ja met de losse auto is dat geen probleem, dan is er in dat toerengebied een vermogensoverschot waardoor de auto versneld, nu met de caravan er achter, daar gaat het hier over, lijkt me niet gezond, helemaal als je in dat gebied blijft hangen.
JH Vis antwoordt op 10 december 2011:
"Vroeger" werd bij de specificaties van een auto de topsnelheid en de kruissnelheid vermeld. Topsnelheid kon slechts kortstondig gereden worden, kruissnelheid tot de tank leeg was. Zijn de inzichten hierin veranderd of is dit omwille van marketing???
Bij hoge belasting heb ik meer vertrouwen in een iets
"zwaardere" motor; kan natuurlijk een gevoelskwestie zijn...
RobD antwoordt op 10 december 2011:
"Vroeger" werd bij de specificaties van een auto de topsnelheid en de kruissnelheid vermeld"
Tjsa, tijden veranderen maar ten voordele?
Een auto wordt aangeboden voor de Europese typegoedkeuring. Hier wordt alles bepaald, lengte, breedte, dikte, lampen, en ook het brandstofverbruik volgens ECE-norm. En bij die norm is het 25 graden, geen verbruiker, geen wind, geen niets, alleen de auto, een rollenbank en een chauffeur die een lijntje op het scherm moet volgen. De uitkomst MOET de fabrikant publiceren, op straffe van een economisch delict. En heeft hier dus totaal geen invloed op. Wat de fabrikant natuurlijk wel doet, is de auto in deze rit zo optimaal mogelijk laten presteren. Want het enige dat telt is de uitkomst van de ECE-testcyclus, inclusief alle belastingvoor- en nadelen. Dus dynamo loskoppelen, waterpomp loskoppelen, auto-stop functie enz.
Lees deze eens: schrikken...
http://www.automotive-online.nl/leasing/6846-zuinige_autos_verbruiken_45procent_meer_dan_norm.html
http://www.travelcard.nl/nieuws/zuinige-autos-verbruiken-45-te-veel
Be al blij dat mijn trekker de norm wel haalt😉
Jan antwoordt op 11 december 2011:
Wat is er mis om een vergelijking te maken met een fiets met versnellingen?
Een mens is geen machine en die wordt niet moe.
Eerder schreef ik:
Bij hoog toerental wordt de motor zwaarder belast bij vol gas dan in lager toerental.
We gaan er dan wel van vol gas situatie uit.
Door het hoger toerental worden er meer arbeidslagen geleverd met minder kracht dan bij een arbeidslag bij max. toerental. Door simpele feit dat er meer arbeid, weliswaar met minder kracht, bij meer toerental wordt geleverd geeft een hoger vermogen.
Je kan het ook simpeler zeggen;
Wil je in een korte tijd op de honderd zitten moet je hoog in toeren zitten. Zeker met de caravan erachter!
De motor weet helemaal niet dat die caravan erachter hangt.
De meeste chauffeurs vindt het te lang duren voordat de combinatie op snelheid is en begint driftig met ‘poken’ en ‘herrie’ en toeren maken met ruimte onder het gaspedaal zodat het voor gevoel goed zit. Daardoor komt het meer overeen met het solo autorijden. Dat is dan in de beleving veel ‘beter’ voor de motor.
Je kunt het hier in de bijdragen teruglezen. “meer toeren maken”, “terugschakelen”, “voelt en hoort beter”.
Een pseudo technieker gooit ook nog eens een verbrandingstemperatuur in de strijd en dan moet het allemaal duidelijk zijn dat het beter is meer toeren te draaien.
Nou dat zal dan zeker wel.
Mijn credo is gas geven, is dat te weinig dan pas terugschakelen en dan heb je weer dat vermogensoverschot die je kan doseren met het gaspedaal. En niet andersom, zoals eerst toeren en als ie niet meer kan pas schakelen om weer die toeren te kunnen maken.
Maar ik zal het wel verkeerd zien. 😉
Han van der Weck antwoordt op 22 augustus 2012:
Ik heb nu twee jaar achter elkaar langs de weg gestaan in Midden Frankrijk met mijn Tiguan 1.4 TSI 4 motion (150 pk) van september 2009. In 2011 moest de hele motor vervangen worden, zelf de repatriëring wilde de mobiliteitsgarantie niet vergoeden. Dit jaar 2012 hetzelfde verhaal, nu probleem met de verbinding van een van de injectors. Weer geen adequate oplossing van de mobiliteitsgarantie. Beide keren door mijn reisverzekering uit de brand geholpen met huurauto voor 5 weken. Ik trek een Hobby Bionda La vita van max 1350kg en volgens instructies mag ik tot 2000kg trekken. Ik vind de Tiguan een hele mooie auto, maar de 1.4 TSI motor is te klein en wordt te heet. Ik wil hem inruilen voor een 2.0. Heb net mijn tweede brief aan PON geschreven.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!