Piet de Kam vraagt op 2 januari 2011:
Hallo , Heb nog een vraag.
We willen van Chur via de Julierpass , Berninapass en Passo del Aprica naar Brescia Italie .
Is dat een beetje te doen met caravan ? en dan meer vwb de breedte vd weg dan de hellingen.
We hebben een X-Trail 2.2 dci(100kw) en een 1500kg zware caravan .
Heeft iemand met dit traject ervaring ?
Alvast bedankt
Groetjes Piet de Kam
Fr@ns antwoordt op 2 januari 2011:
Ik ken dit traject en heb het meermaals in beide richtingen gereden met totaal verschillende combinaties. Het is een mooie doorgaande route met vooral lokaal vrachtverkeer. Je moet houden van bergwegen rijden, haarspeldbochten en veel stijgen en dalen, anders zijn er uiteraard gemakkelijker routes! Tips van Caravantrekker zullen ongetwijfeld bekend en vertrouwd zijn?!.
Qua wegbreedte moet het voor je combinatie (2.3m?) geen probleem zijn en de trekkrachtberekening geeft vermoedelijk ook groen licht. Let wel dat je boven de 2000m komt te rijden en dat in de vroege zomer nog sneeuw op Julier en Bernina kunnen liggen.
Dan blijven er twee risico`s: 1e. opstoppingen, waardoor je wat vaker moet wegtrekken op een helling en 2e. afdalen. Dat laatste moet je met 1500 kg aan de haak niet onderschatten. De Julier is bochtig en aan de kant van Sankt Moritz het steilst, de Berninastrasse is aan de zuidkant eindeloos lang met naar schatting hoofdzakelijk zo`n 10% helling; dat betekent dat de oplooprem met die massa waarschijnlijk voortdurend op loopt en ik zou me geruster voelen met een oplooprembegrenzer zoals die elders op deze site wordt besproken en waarmee je de remvoering uitdrukkelijk kunt sparen. De Aprica is hier en daar iets smaller, maar nog steeds goed te doen voor een ervaren chauffeur.
Bert antwoordt op 2 januari 2011:
De Pso. dell' Aprica ken ik niet, maar volgens verzamelde informatie is dit een brede doorgaande weg met enkele tunnels. In de oostrichting ca. 10% stijgingen. Pashoogte 1181 m. De beide Zwitserse passen zijn breed maar flink hoger, dubbel zo hoog. De Bernina is geweldig, kent in de afdaling voorbij de pashoogte enkele steilere stukken van ca. 12%. Overal is de weg breed. Verderop is het gestaag dalen tot vooal Poschiavo. De lengte van die afdaling tot Tirano is 34 km! Van belang dáár is vooral dat je omzichtig omgaat met de caravanremmen. Kans op (te) warm worden is zeer reeel.
Prachtige route ook met caravan als je weet wat je doet.
RobD antwoordt op 2 januari 2011:
In jouw geval Piet, goed te doen qua combinatie. Jouw capaciteiten kan ik niet inschatten. 😉
Eerdere antwoorden kan ik alleen maar beamen. De Passo del Aprica is de smalste maar goed te doen. Mooie routes, schitterende natuur (als je er van houd).
Zoals Bert aangeeft: de remmen van de c/van in de gaten houden dan kan er eigenlijk niets misgaan.
Hans Verboord antwoordt op 5 juli 2016:
We zijn vanaf lago Di Iseo naar Chur gereden met een volvo XC 60 2.4D AWD aut. En caravan Eriba swing ( 1500 kg ) via de passen.
Aprica
Berninapass
Julier pass
Het is een schitterende route, maar de auto wordt erg zwaar belast, 3 maal moeten stoppen omdat het display temperatuur erg hoog langzamer rijden aangaf. Wie heeft ervaringen ,deze route te rijden van Zuid naar Noord ?
John antwoordt op 5 juli 2016:
???? Als je vanaf lago di iseo naar Chur bent gereden, dan heb je de route toch van Z naar N gereden.
Of gaat het specifiek om het warmlopen? Lees dan alles eens wat hierover al geschreven is.
Bert antwoordt op 7 juli 2016:
Als warmlopen het probleem is, handmatig een extra versnelling terugschakelen en met 2500 rpm bergop met wat lagere snelheid je bergopexcersitie voortzetten.
Wel vreemd hoor: te warm worden van de motortemperatuur bij die Volvo?!
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.