Hans Bongers vraagt op 10 januari 2011:
Heb een Renault Grand Espace 16V TURBO AUT E4 125KW (uitvoering 2005 -2006).
Wat zijn de ervaringen met de automaat? Is een extra koeler nodig rijden in de bergen?
Type automatische versnellingsbak: SU1
Baknr.: DL115D1
Indicenr.: 023
Jan antwoordt op 10 januari 2011:
Nee, niet echt.
Standaard zit daar reeds een warmtewisselaar op gemonteerd.
Bert antwoordt op 10 januari 2011:
Volgens mij zit zo'n doorvoerpijp via de radiator op elke automaat? Of bedoel je wat anders Jan?
Jan antwoordt op 10 januari 2011:
Ja er is een (nat/nat)warmtewisselaar in de bak ingebouwd.
Een echte koeler dus en is iets anders dan een natgehouden pijpje door de radiateur.
Overigens is zoals bekend mag zijn bij voldoende toerental (2000rpm)en juist gebruik niet onmiddelijk een probleem te verwachten.
Zorg voor minimale slip bij goede rijsnelheid en je kan niets gebeuren.
Hans antwoordt op 11 januari 2011:
Jan, zo te lezen ben je een kenner. Fijn te horen dat ik al een echte koeler heb.
Met voldoende toeren bedoel je dat ik het toerental dus boven de 2000 moet houden. Moet lukken.
Wat bedoel je met minimale slip?
Bedoel je met tiptronic in een lagere versnelling rijden met hoger toerental zodat de koppelomvormer minder zijn werk hoeft te doen en dus minder warmte veroorzaakt?
Jan antwoordt op 14 januari 2011:
Exact.
2ooo rpm is prima. Is tevens max. koppel. 😉
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!