HarryB vraagt op 28 december 2006:
Sinds kort ben ik in het bezit van deze caravan en wil hem als onderkomen gebruiken op internationale projecten waar ik als surveyor werk.
Heb al heel veel gelezen en gezocht naar de juiste bandenspanning voor deze caravan, maar kan het niet direct vinden.
Ook een Tec dealer kon mij geen uitsluitsel geven, en adviseerde om er dan maar 2,5 bar in te drukken.
Dit lijkt mij een beetje weinig, maar misschien zit ik mis.
De maat van de banden is: 155 R13 78T, zonder een C aanduiding in de code.
De caravan heeft een MTM van 800 kg.
Zelf denk ik aan 3 bar.
Kunnen jullie mij adviseren?
Lex M antwoordt op 28 december 2006:
Zie http://www.caravanhandboek.nl bij Bandenspanning
Eric antwoordt op 28 december 2006:
Jae kan beter naar een goede bandenboer dan naar een caravandealer gaan.
Over het algemeen hebben caravandealers weing tot geen verstand van banden.
Zeld rijd ik met dezelfde maat/type banden en een iets lichtere caravan rond met 3.2 bar.
In de stalling zit er 's winters zelfs 3.5 bar in!
Bert antwoordt op 29 december 2006:
Idd, een goede bandenboer gaat door de knieën en kijkt wat er op die C-banden staat. Daar staat zonder meer de max. load op en ook de max. druk in psi of bar bij die betreffende load...
Kan de bewuste band bijvoorbeeld een load aan van 500 kg en je caravan weegt ook 2x500 kg = 1000 kg. Dus niet wat je caravan maximaal mag wegen, maar wat hij ook echt werkelijk weegt! Dan... prop je er die max. spanning in. Is je caravan echt een stuk lichter dan de toegestane belasting van de band kan hebben kun je de spanning erin wat lager aanhouden.
In het algemeen geldt voor C(ommercial) = transporter-banden een maximale spanning van 4,5 bar en een minimale van 3,5. Ga dus gewoon niet lager dan 4 bar en je zit goed. (In het algemeen dus).
Jerry antwoordt op 29 december 2006:
Voor dat er ongelukken gaan gebeuren, kijk goed naar de load index op de banden of ze wel juist zijn voor jou caravan.
Ik lees uit jou verhaal dat het niet om c banden gaat of dat je het niet weet.
Als het geen c banden zijn dan denk ik dat de banden te licht zijn voor jou caravan en dan helpt ook 4 bar niet.
Geef anders eens op wat er allemaal op de band staat dan kan het hier wel vertaald worden.
Mvg Jerry.
Bert antwoordt op 29 december 2006:
Juist Jerry, bedankt voor de correctie. Ik had juist begrepen (te snel gelezen) dat het juist wel om C-banden ging.
Eric antwoordt op 1 januari 2007:
Harry schrijft als type T78, dit is 425 kilo per band x 2 = max 850 kilo dus ruim voldoende voor een caravan van 800 kilo.
Bert antwoordt op 2 januari 2007:
Nou, ruim...
HarryB. antwoordt op 2 januari 2007:
Idd, het zijn 100% geen C banden.
Beetje meer zoeken en vragen leverde me 2,5 tot 3 bar op.
Ze staan nu op 3 bar, en hij zit gekoppeld achter de auto.
Klaar voor vertrek naar Duitsland.
Bedankt voor jullie reacties, ik kom dit topic wel opzoeken als ik in het weekend thuis ben (wat heet, alleen zondag)
PS.
De beste wensen en veel caravanplezier!
Eric antwoordt op 2 januari 2007:
@ Bert: juridisch gezien ruim dan....? 😉
Zolang er nog caravans rondrijden die gebruik maken van de 10% norm vind ik dit wel een mooi combinatie banden/gewicht.
Bert antwoordt op 2 januari 2007:
Nee, ik bedoel het niet 'juridisch', maar praktisch. Ook in het kader dat het een oudere caravan betreft en in die tijd was een laadvermogen van slechts 100 kg niet ongebruikelijk. Veelal werd de koelkast en de kachel niet meegerekend met het leeg gewicht. Overbelading is dus vooral bij oudere maar zo je weet ook bij nieuwe caravans veel voorkomend en 50 kg is eigenlijk niets.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!