Caravantrekker.nl

Renault/Opel schakelrobot

Willem A vraagt op 25 januari 2011:

Wij rijden een Renault Trafic - 2.5 dCi [QuickShift] met Burstner Belcanto van 1300 kg. Rijervaring: genoeg. Rijervaring met een kleinere auto met karretje er achter, in de bergen: genoeg. Maar deze combinatie is nieuw voor ons. Wat met name ‘ongemakkelijk’ is, is de koppeling. Deze kan ik niet zelf bedienen, dus bij bergop terugschakelen is snel op laten komen er niet bij. Zijn er mensen die ervaring hebben met een soortgelijke combinatie in de bergen, en dan met name de Renault/Opel met schakelrobot? Ik praat hier overigens niet over extreme hellingen, maar de ‘gewone’ hellingen in Duitsland en Tsjechië op de snelwegen. Bij voorbaat dank!

Naar laatste bijdrage

Reacties:

RobD antwoordt op 25 januari 2011:

Voor zover mij bekend gebruikt Opel een ander MM-systeem en andere electronica als Renault/Nissan.
Of Renault hierdoor met opel te vergelijken is, zoals vraagsteller oppert, is mij onbekend.


Willem A antwoordt op 25 januari 2011:

Hmm... niets is wat het lijkt..
Voor het 'probleem' zal het niet veel uitmaken: ik heb in NL ervaren dat de bak netjes terugschakelt als ik met ong. 90 km/u een brug op rij (van 6 naar 4 zelfs). Maar dat is natuurlijk nauwelijks een helling te noemen. Maar hoe zit dat bijvoorbeeld in Duitsland, als ik een helling met kruipspoor aanval? Moet ik zelf bijtijds terugschakelen of kan ik dat aan de software overlaten? Werkt de "kiloknop" zoals je zou verwachten? Wat te doen als ik stil sta op een serieuze helling? Dat soort zaken dus. Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen met een dergelijke motor/versnellingsbak met een caravan van rond 1300 kg.


John antwoordt op 26 januari 2011:

http://www.caravantrekker.nl/review/
9x traffic, 9xVivaro ervaringen.


Willem A antwoordt op 27 januari 2011:

@John, dank voor de verwijzing. Ik had ze al gelezen en constateerde dat ik mij wat betreft trekkracht, topsnelheid, stabiliteit en dat soort zaken geen zorgen hoef te maken. Maar de specifieke vraag gaat over die automatische platenkoppeling. Na 30.000 km bleek de software een beetje van slag, wat er toe leidde dat bij het schakelen de koppeling tergend langzaam op kwam. Sowieso al niet bevorderlijk voor de levensduur van de koppeling, maar bergop met een caravan er achter natuurlijk dodelijk. Nou is dat probleem wel opgelost (nieuwe software), maar de zorg over een zelfdenkende koppeling blijft toch een beetje hangen. In de reviews heb ik daar niets over gelezen, ik betwijfel ook of alle reviews wel over een automaat gaan..
Vandaar dat ik benieuwd blijf naar de ervaringen van anderen met dezelfde (of vergelijkbare) "hardware". Na de vakantie zal ik uiteraard mijn eigen ervaringen hier plaatsen!


Johan antwoordt op 17 maart 2011:

Heb dezelfde auto (146 PK) vorig jaar voor het eerst mee gereden midden door Frankrijk via Milou ben nog nooit zo makkelijk en vlot over de wegen gereden. de zorgen over de koppeling zijn niet nodig als deze normaal werkt, heb zelf ook software problemen met de schakelrobot maar bij mij gaat die dan niet meer in de achteruit. maar berg op wil je dat ook niet. het enige nadeel vond ik Nederland om 90 km te rijden dan schakelt hij naar een te hoge versnelling en schakel je over op hand dan neemt de robot het al snel weer over. verder zeer tevreden over de wegligging en prestaties.


Willem A antwoordt op 18 maart 2011:

@Johan Dank voor deze info. Wat betreft die 90 km/u: ik rij op de gps-snelheidsmeter 94 km/u. Vanaf 85 kan ik -"krakend"- in z'n 6 rijden, bij 94 zit ik op net geen 2000 rpm, en dan op cruisecontrol. Nog niet gemerkt dat ie dan nerveus op en neer gaat.


Rico antwoordt op 22 maart 2011:

Er is ook een forum voor Vivaro / Trafic / Primastar, www.vivario.nl . Dit is niet zo'n heel actief forum als van de Transporters, maar ik zou zeker een poging wagen er een vraag te stellen, en misschien kun je het antwoord daar ook al vinden.

Groet,

Rico


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker