WilV vraagt op 29 januari 2011:
Ik ben op zoek naar een andere auto voor bij onze grote caravan Knaus 500 FU sport special van max 1500 kg (incl dissel 7,28 meter).
Ik zoek een auto die al met lage toeren trekkracht heeft, maar ook veilig de caravan kan trekken.
Ik heb gekeken naar een 2ehands Peugeot 4007/Citroen c-crosser 2.2HDI of een (nieuwe) Peugeot 3008 1.6 THP. Ik rijdt ongeveer 17000 km per jaar.
Voordeel van de 3008 benzine is minder "log" en de veel lagere wegenbelasting en toch trekkracht onderin.
Het maximale toegestane treingewicht is bij de 3008 3420 kg en hier kom ik overheen als ik 1500 kg caravangewicht + Toegestaan belast gewicht van 2020 kg bij elkaar optel.
Mag ik wel stellen dat ik met deze combinatie mag rijden als ik 100 kg minder in de auto laadt (1500 kg (caravan) en 1920 kg (auto incl belading)?
Zit met de caravan op zijn laagst op een kogeldruk van 80 a 85 kg (bed aan voorkant incl 2 fietsen op de dissel).
Of moet ik deze combinatie gewoon vergeten en kan ik beter
voor een zwaardere auto gaan met een flinke kogeldruk (max 100 kg) en mogelijkheid van 4WD. Zo'n zware auto rijdt ik dan wel het hele jaar.
Tot op heden blijf ik met de caravan nog in Nederland, maar waarschijnlijk vanaf 2012 naar het zuiden.
Tips zijn welkom.
Zapp antwoordt op 29 januari 2011:
Ik heb weleens met zijn broertje gereden, OutLander II (diesel) en moet zeggen dat het erg aangenaam en zeer stabiel reed met mijn caravan. (1500kg, 7.20mtr).
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 29 januari 2011:
4WD heeft weinig voordelen maar gewicht is zeker wel belangrijk. Hoe zwaarder hoe beter! Dat is dus een lastig dilema. Je aanname over het treingewicht klopt.
Maak berekeningen en kijk dan vooral naar de waardering van de veiligheidsreserve bij verschillende combinaties. De uitkomst daarvan is eigenlijk nog belangrijker dan een enorm motorvermogen. Maar je zal zelf een keuze moeten moeten..... (of een kleine lichtere caravan kopen).
Tijs antwoordt op 29 januari 2011:
Ik heb vorig jaar ook zo'n soort vergelijking gemaakt. Een kennis van me was zeer tevreden over de Outlander diesel. Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor een tweedehands Ford S-Max 2.0 diesel. Je hebt dan het voordeel van het gewicht van de trekauto (leeg 1.640 kg), trekgewicht (1.750 kg) en treingewicht (ong. 4.200 kg). Wij trekken er een caravan van 1.600 kg mee en daar komen we overal mee, ook op steile Noorse weggetjes.
In het dagelijkse verkeer naar mijn werk valt het verbruik (relatief) nog goed mee, zeker t.o.v. zo'n 2.2. diesel 4WD.
Dus kijk ook eens naar dat soort modellen (er zijn er meer dan alleen die S-Max maar daar heb ik geen ervaring mee). Veel ruimte, veel gewicht, heerlijk cruisen op de lange afstand.
Is alleen geen 4WD, maar heb nu een paar matten in de auto liggen voor als dat campingveldje erg drassig wordt. Verder 4WD nog niet serieus gemist. Al zijn er best een paar van die auto's die ik graag zou willen rijden maar die me gewoon te duur zijn 😉.
Bart antwoordt op 29 januari 2011:
Ook op zoek naar een vervanger van mijn alhambra 1.9TD1 als trekwagen van mijn knaus 500 FU sport Speciaal.
De keus is niet zoveel bij 1500kg caravangewicht.
Meestal hoog eigen gewicht (1650-1750 Kg).
Outlander, Grandis,4007,SMax maar die heeft weer geen reservewiel,galaxy geen reservewiel.
Diesel hoge wegenbelasting.
Benzine hoog verbruik .
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen