Jan van Raak vraagt op 2 februari 2011:
Mijn motor zou ik mee willen nemen op vakantie. Er zijn aanhangers die achter campers worden getrokken. Zou het mogelijk zijn om deze achter de caravan te monteren en is dit wettelijk mogelijk. Zo ja onder welke condities?
Rico antwoordt op 2 februari 2011:
Denk dat je als een razende Roeland aan de kant wordt gezet. Je mag namelijk maar één aanhanger trekken.
Robbert antwoordt op 2 februari 2011:
Is dit een serieuze vraag? Of het wettelijk mag weet ik niet, maar lijkt me niet. Dat je het zou willen.....
Een aanhanger achter een camper is als een aanhanger achter een auto, beide zijn het trekkende voertuig. Maar aanhanger achter een aanhanger zou ik niet doen. Dus motor thuislaten of met de motor op vakantie....
Jan antwoordt op 2 februari 2011:
In de Knaus Deseo transportuitvoering kun je wel een motor meenemen. Maar dan wel uitkijken met de uitlaat😉
Michiel antwoordt op 2 februari 2011:
Mogelijk is het zeker. Ik heb het in Frankrijk ook weleens gezien. Een dikke SUV met een caravan en daar nog een bagagewagen achter.
Helaas...in Nederland mag je op de openbare weg maar één aanhanger achter het trekkend voertuig hangen. Ik zeg helaas, want ik zou de motor ook wel eens mee willen nemen. Helaas..
MV
AJ antwoordt op 2 februari 2011:
Bij een lanbouwtrekker mag het wel. Vroeger in mijn jeugd heb ik wel "gehooid" met buurman "boer".
Hoe hij het voor elkaar kreeg.....ik weet het niet...maar hij reed met twee aanhangwagens achteruit!! de laatste feilloos de schuur in!!
Voor de caravan wordt het een te groot verhaal.
Michiel antwoordt op 2 februari 2011:
Naar mijn weten mag het met een trekker ook niet op de openbare weg. Maar het gebeurt wel en wordt meestal gedoogd.
Achteruit rijden met zo'n trein lijkt me overigens vrijwel onmogelijk, zeker als het twee assige aanhangers zijn.
Overigens gaan er wel stemmen op om op bepaalde wegen vrachtwagencombinatiets met twee aanhangers, of een oplegger plus nog één aanhanger toe te staan. Dus misschien zien we die nog wel eens op de Nederlandse wegen. In Australië schijnt het niet ongewoon te zijn.
MV
Tijs antwoordt op 2 februari 2011:
Sterker nog, dat soort combinaties rijden nu al rond. Inderdaad alleen op bepaalde wegen. In zweden zie je dergelijke 25 meter combinaties ook veel rondrijden. Punt is dat die combi's nog niet over de grens mogen: een Nederlandse transporteur mag dus niet naar België of Duitsland rijden: mag het eerst worden overgeladen in meerdere kleinere vrachtwagens. Weg voordeel.
@Eric antwoordt op 2 februari 2011:
Deze van 25,25 meter lang:
Of deze, een zogenaamde B-double: een trekker met twee opleggers. De voorste oplegger heeft een koppelschotel waar de tweede oplegger op rust.
Mooi speelgoed! 😉
Rico antwoordt op 3 februari 2011:
Deze ELV's (extra lang voertuig) mogen ook zwaarder zijn, mits voldoende assen uiteraard (60 ton ipv 50 ton). Ze hebben een speciale vergunning en de chauffeurs hebben een extra stukje rij-opleiding. Ze mogen ook niet de stads/dorpskernen in en ik meen dat ze zelfs niet op alle snelwegen mogen rijden. Ook Duitsland gaat met dit experiment beginnen (of is er al mee begonnen). Inderdaad, in Zweden zijn dergelijke combi's al vele jaren gemeengoed. Maar daar is het verkeersbeeld wel ff anders dan bij ons.
Maar dit is wel ff wat anders dan achter zomaar een auto met zomaar een caravan, nog even zomaar een karretje gaan trekken. In Frankrijk heb ik het ook weleens gezien, maar hoe ga ik dit netjes zeggen? Dat is een groep mensen die in een caravan leeft en nogal wat rondtrekt. Ze menen onder en boven de wet te leven.
Rico
Arthur antwoordt op 3 februari 2011:
Inderdaad Rico, voor zover ik het weet zijn het vooral foorkramers en circusmedewerkers die dit doen. Zij hangen hun caravan achter hun oplegger. Aan trage snelheid rijden zij meestal in konvooi van de ene stad naar de andere. Ik denk dat de overheid dit gedoogt.
Theo antwoordt op 3 februari 2011:
@Rico,
Ze menen onder en boven de wet te leven.
Hoe weet je dat?
Michiel antwoordt op 3 februari 2011:
Wat ik gezien heb zag er helemaal niet uit als "zijnde zonder vaste woon of verblijfplaats". Het zag er uit als een gewone caravanner met een extra bagagewagentje. Er was ook geen colonne, het was een enkeling.
Ik zie wel operationale problemen, maar eigenlijk geen duidelijk onoverkomelijke technische redenen waarom achter een caravan niet nog een betrekkelijk kleine aanhanger met een motor zou kunnen hangen. Er moet dan uiteraard wel aan een paar randvoorwaarden worden voldaan. Zoals niet overschrijden van het treingewicht, caravan ook weer niet te licht in verhouding tot aanhanger, snelheid beperken, etc, etc. Plus misschien extra training voor de bestuurder.
Maar ik vrees dat we de politiek niet meekrijgen voor zo'n gewaagd verlangen van een relatief kleine doelgroep.
MV
Rico antwoordt op 3 februari 2011:
@Theo: Dat weet ik niet, dat is mijn mening.
@Michiel: Lijkt me erg lastig om een stabiele conbinatie te creëren, want een extra aanhangertje geeft een veelvoud aan variabelen. Misschien dat Bert/Menno hier een uitspraak over kunnen doen.
Michiel antwoordt op 3 februari 2011:
Mijn Megane mag 1300 kilo trekken. Mijm Home Car 310 mag max 750 kg wegen. Met nog een (geremde?) motor trailer van 300 kg zit ik naar mijn idee ruim binnen de marge.
Inderdaad, er komen een heleboel variabelen bij en het is moelijk te overzien wat de stabiliteit van zo'n combinatie zal zijn. Ik denk dat het met bovenstaande combinatie wel mee zal vallen. Maar je moet het natuurlijk niet proberen met een trekker/caravan combinatie die van zich zelf al marginaal stabiel is.
Misschien kan Theo Gerrits zijn proefopstelling eens uitbreiden en wat laten zien bij Erica volgende maand... 😉
MV
Japie antwoordt op 3 februari 2011:
Wat ik het liefste wil, met het vliegtuig en dan m'n caravan erachter. Zou dat mogen? Vliegtuig heeft denk ik trekvermogen genoeg!
Rob antwoordt op 18 augustus 2011:
Ik heb afgelopen vakantie in Frankrijk (de Gers) zeker 25 bestelauto's (Mercedes, Renault etc.) gezien met een dubbelassige caravan met extra aanhanger erachter.
Groet Rob
RobD antwoordt op 18 augustus 2011:
Kan, mits men een restictie heeft in snelheid (vaak worden enkele versnellingen geblokkeerd in de bak) en aangemerkt word als landbouwvoertuig.
Kan in NL ook voorkomen.
@Eric antwoordt op 18 augustus 2011:
@Rob:
Waren waarschijnlijk "gens du voyage"?
Die "mogen" vaak net wat meer... 😉
Willem antwoordt op 18 augustus 2011:
In Frankrijk hebben Kermis/Circus exploitanten een ontheffing, en mogen met max. 2 aanhangers rijden.
Hierop geldt wel een lengte beperking, die ik even niet meer weet (dacht 22 of 24 meter max.)
Waterad antwoordt op 22 augustus 2011:
Voor de meeste is het rijden met een caravan achter de auto al moeilijk genoeg, laat staan met daar nog een aanhanger achter.
Ik zag afgelopen donderdag op de A2 richting Maastricht wel een auto achter een camper. Ik dacht eerst jeetje die kleeft maar deze auto was met een soort dissel verbonden met de campertrekhaak. Hij stond dus niet op een autoambulance maar gewoon op de eigen wielen. Was nog een flinke 4x4 jeep ook die er achter hing. Heeft iemand daar ervaringen mee?
Michiel antwoordt op 22 augustus 2011:
Dat zie je wel vaker, maar dan is het meestal iets kleins, zoals een Smart.
Het verbaast me eigenlijk dat de makers van kleine boodschappenwagentjes daar niet op inspringen. Ze zouden die dingen zo kunnen maken dat als ze met een triangel tot aanhanger worden gedregradeerd, dat dan ook de remmen en de verlichting kunnen werken als die van een aanhanger.
MV
Pat antwoordt op 22 augustus 2011:
Buiten de vraag of dat het mag.
Ik denk dat het niet eens kan, wat denk je wat voor krachten er op het caravanchassis komen te staan als je daar nog iets achter gaat hangen.
Een caravan is gemaakt om getrokken te worden, niet om iets mee te trekken.
Michiel antwoordt op 22 augustus 2011:
Die krachten zijn ongeveer hetzelfde als de krachten die optreden wanneer je een lichte aanhanger aan de trekhaak van een auto hangt. Een auto is ook niet gemaakt om iets mee te trekken en toch kan het, mits met gebruik van een geschikte trekhaak die aan daartoe geschikte punten aan het chassis bevestigd wordt en als aan een aantal andere voorwaarden is voldaan.
Ik zie dus niet in waarom hetzelfde in principe niet zou kunnen met een aanhanger achter een caravan.
MV
Rob antwoordt op 22 augustus 2011:
Ik heb 1x op een camping een caravan met trekhaak mogen aanschouwen. Na mijn verbazing te hebben gedeeld met de eigenaar - ik had inderdaad het beeld van een auto + cv + aanganger(tje) - bleek hierop tijdens de heen- en terugreis de fietsendrager te worden gezet die tijdens het verblijf achterop de auto zat.
Over de stabiliteitsvraag bij een dergelijke belading heb ik maar niet teveel nagedacht. Mij lijkt het niks.
RobD antwoordt op 22 augustus 2011:
"......en als aan een aantal andere voorwaarden is voldaan.
Ik zie dus niet in waarom hetzelfde in principe niet zou kunnen met een aanhanger achter een caravan".
Ik wel, de c/van opbouw is lang niet zo stevig om de werkende krachten van het chassis op te vangen. De voorwaarden zijn niet aanwezig en kunnen alleen d.m.v. kostbare en zeer ingrijpende ingrepen worden geschapen.
Ik wil zo'n c/van wel eens zien na 8-10 jaar, geheid dat er kastjes scheef en/of los zitten.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen