Caravantrekker.nl

Max trekkracht

Franky vraagt op 29 december 2006:

weet er iemand iets van de max trekkracht van franse auto's ?

Ik heb gehoord dat er bij bepaalde franse auto's ook rekening moet gehouden worden met de belading

VB : een franse auto die 1300kg mag trekken (dit zou enkel met een ledige auto mogen ) als er dan drie passagiers plus bagage aanwezig is zou die maar 1000kg mogen trekken ?

Klopt dit ???

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Lex M antwoordt op 29 december 2006:

Nee, dat klopt niet.
Lees op deze stek het document waar je op uit komt als je in het menuutje links klikt: De Wet, Trekkracht
Als je dat tot je genomen hebt, weet je precies hoe het zit 😉


Lex M antwoordt op 29 december 2006:

'Trekkracht' moet zijn 'Maximum trekgwicht'


franky antwoordt op 29 december 2006:

Lex M

Bedankt , waar die persoon dat dan vandaan heeft gehaalt zal wel weer een fabeltje zijn


Lex M antwoordt op 29 december 2006:

Hij kan het hebben uit een instructieboekje van Renault.
In het mijne staat ook iets dat je zo zou kunnen interpreteren, maar het blijft onzin.


Erwin antwoordt op 29 december 2006:

Of dit alleen met Franse auto's is weet ik niet ?
Wat ik wel weet is dat als je een bepaalde auto koopt die Bv 1400 Kg mag trekken en dan in de papieren gaat kijken waarin staat dat het maximale treingewicht ( auto & caravan ) BV 3000 Kg mag zijn en deze auto ledig 1600 Kg weegt we dus wel rekening moeten houden met het maximale treingewicht.
Hierdoor zullen we dus deze 1400 Kg van de caravan moeten verminderen met het gewicht van bagage en inzittenden uit de wagen .


Koen antwoordt op 29 december 2006:

Fabeltje ? Onzin ? Dank u, mijne heren ! :-(
Een voorbeeld ?
Peugeot 1.6 CC handgeschakeld bouwjaar 2002
Leeggewicht 1215 kg
Maximum gewicht : 1535 kg
Maximum trein (=auto + aanhanger) : 2435 kg
Maximum aanhanger gewicht (geremd) : 1100 kg
In het instructieboekje staat ook nog (na het maximum aanhangergewicht) : "binnen maximum toegestaan trein gewicht"
O ja : in elke wagen is ook eentypeplaatje aanwezig met minstens 4 cijfercombinaties op (buiten chassisnummer etc).
Het bovenste is het maximum gewicht van de auto, daarna maximum treingewicht, dan(voorafgegaan door een 1) het maximum gewicht op de voorste as, dan (voorafgegaan door een 2) het maximum gewicht op de achterste as.
Bij sommige automerken worden ook nog de maximum aanhanger gewichten weergegeven.

Koen

PS : rekenen jullie zelf uit of je met deze, volgeladen, 206 CC een caravan van, in totaal, 1100 kg mag trekken ?


Lex M antwoordt op 29 december 2006:

Desondanks blijft het onzin.
Bij elke auto (niet alleen Franse) hoort:
leeg gewicht,
max toegelaten gewicht,
max last op de vooras,
max last op de achterachteras,
max last op de koppeling,
max te trekken gewicht,
max gewicht van de trein.
Op elk moment dient het geheel binnen bovenstaande grenzen te blijven.
Wat mag en niet mag is dus bij elke combinatie te bepalen na wat rekenwerk.


Koen antwoordt op 30 december 2006:

Wat is onzin ?

Als je een caravan van, in totaal, 1100 kg achter die 206 CC hangt, mag je bovenop het leeggewicht van die auto nog 120 kg laden.
Trekhaak 10 kg, passagier 80 kg, gele veiligheidshesjes / paraplu / bandenreparatie-spuitbus / wegenkaart / etc 5 kg.
Dan heb je nog 25 kg aan bagage over.
Voor de duidelijkheid : chauffeur en brandstof heb ik bij het ledig gewicht genomen. Maar airco ? Autoradio ? Of andere opties ? Die gaan allemaal van je te laden gewicht af.

Onzin ? Nee, realiteit. Bij zo'n franse wagen moet je altijd méér berekenen dan bij elk ander merk.


Koen antwoordt op 30 december 2006:

Onzin ?

Wil je met diezelfde 206 CC 75 kg in de koffer stoppen en een passagier van 80 kg meenemen ( en trekhaak 10 kg en allerlei spullen 5 kg) dan mag je maar een aanhanger van in totaal gewicht 1050 kg trekken.
Leuk hé. Zo'n onzin van dat frans merk !


Lex M antwoordt op 30 december 2006:

Prima prestatie van z'n l.llig 206je. Hij kan mijn BIOD 400TL ruim trekken. Voorwaar geen geringe prestatie. Fantastisch zo\\\'n Frans autootje 😉


Koen antwoordt op 30 december 2006:

Heb ik beweerd dat zo'n 206 CC slechte prestaties neerzet ?
Heb jij beweerd dat ik onzin vertel ?
Op het inhoudelijke ivm de gewichten wil je gewoon niet antwoorden. Daarom probeer je nu plots van onderwerp te veranderen.
Ik blijf erbij : let op bij een franse wagen : ga er niet vanuit dat zijn maximum te slepen gewicht ook mag als je tegelijkertijd je auto volstouwt tot zijn maximum.


Lex M antwoordt op 30 december 2006:

Nog 1 maal.
Dat geldt voor elke auto.
Moet ik het rijtje van beperkingen waar je op moet letten, nog een keer oplepelen ? :-((


franky antwoordt op 30 december 2006:

Inderdaad heren ,ik heb even de boorddocumenten van de auto erbij gehaald , wat staat daar vermeld !!
leeggewicht: 1310kg
maxgewicht :1850kg
mtg geremd :1300kg
treingewicht ( auto+caravan) 2800kg
dus een varavan van max 1300kg en een lege auto van 1310kg , resultaat = 2610kg

de belading van de auto is dan (auto leeg) 190kg
(optellen de inzittende , de brandstof , de optie ,enz...)

Wat blijft er dan nog over ?????? (tja dat wordt in je naakie op vakantie ) -)


Lex M antwoordt op 30 december 2006:

Dan is er maar 1 conclusie mogelijk (als je het niet voldoende vindt): je hebt een verkeerde combinatie.
Je zult dus de tering naar de nering moeten zetten.


franky antwoordt op 30 december 2006:

Inderdaad Lex M

Maar spijtig genoeg klopt dan uw eerste reactie niet !

En helaas had die persoon die het had opgemerkt wel gelijk !

Alvast bedankt voor de reactie's en een heel GOED EINDEJAAR


Jan@ antwoordt op 30 december 2006:

Moraal van dit verhaal: let bij de aankoop van een trekauto niet alleen op max trekgewicht maar ook op het treingewicht. Zelf heb ik dat nog nooit gedaan en toevallig goed mee weggekomen.
Oftwel : een gewaarschuwd mens telt voor twee.


Lex M antwoordt op 30 december 2006:

Franky, als jij dat als zodanig opvat, is dat aan jou.

Ik handhaaf mijn conclusie ten aanzien van je startbericht, specifiek mbt Franse auto's.
Alle auto's zijn onderhevig aan dezelfde de beperkingen, ook de niet-Franse.
Vandaar mijn kwalificatie: onzin.
Je moet ALLE beperkingen nagaan voor ELKE auto.
Over en uit 😉


franky antwoordt op 30 december 2006:

Oeps Lex M

Niet zo negatief , een mens kan ook niet alles weten hé -)
Zich eens vergissen is menselijk hoor .

Het is zoals jan zegd eerst alles eens goed bekijken voor je een auto aankoopt , het wordt allemaal zo mooi voorgesteld tot men in detail gaat dan komen de kleine puntjes pas boven .


Groetjes


Koen antwoordt op 30 december 2006:

Niet "over en uit".

Natuurlijk moet je op alle toegelaten "gewichten" letten. (Heb ik ooit iets anders beweerd ?)
Bij de meeste automerken is het eenvoudig : je hebt een caravan met een maximum gewicht van 1000 kg en je auto mag 1000 kg slepen. Onafhankelijk of je die auto tot de nok vol laadt, rekening houdend met zijn maximum gewicht.
Je hoeft maar 1 + 1 = 2 te doen.
Bij een franse auto is 1 + 1 niet gelijk aan 2. Eerder iets van 1,8. En dan is het aan jou om te bepalen wie de 1 krijgt en wie de 0,8. Of elk 0,9.
En zoiets moet je niet doen met o.a. een Fiat, Skoda, e.a.
Daar weet je bij ankoop dat die wagen (bijvoorbeeld)1000 kg mag trekken én dat je de auto tot zijn maximum mag beladen.


Bert antwoordt op 31 december 2006:

Jongens, ff rustig. Lex: formeel heb je natuurlijk gelijk - zo ken ik je wel 😉 - neemt niet weg dat Franky op z'n terechte van horen zeggen vraag een antwoord kreeg dat hem op een verkeerd been zette. Hij had daaruit de conclusie kunnen trekken dat geneuzel over toegestane treingewichten onzin was en dat is dus niet zo. Dat is in de draad dan ook wel nader uitgelegd. (gelukkig, want anders had ik al veel eerder ingegrepen)

Oók in de draad wordt vanaf het begin volgehouden dat dit fenomeen dus alleen Franse auto's zou betreffen en dat is idd DUS niet zo. Ga maar eens kijken bij onze review van de Ford S-Max in relatie tot de huidige Ford Mondeo. Sterker nog, alleen de Franse merken vermelden die beperking óók in hun infomateriaal. Prima dus. Heel veel andere merken vermelden helemaal niets! Gaan wij als Caravantrekker.nl er dan vanuit dat het inderdaad een optelsommetje is bij die merken en modellen? Nee, alleen wanneer expliciet het zo ook opgegeven wordt, en anders gaan we uit van 'onbekend'.

Maar, het moet gezegd worden: de truc - anders kan ik het niet benoemen - wordt voornamelijk toegepast bij Franse merken. Voornamelijk dus, maar niet uitsluitend. Daarmee kom ik weer bij Franky's van horen zeggen verhaal....


Lex M antwoordt op 31 december 2006:

Truuk? Waarom, Bert?
Wat is er mis mee dat de fabrikant de beperkingen van z'n voertuig, al dan niet in combinatie met een aanhangwagen, vermeldt?
Er is blijkbaar een beperking mbt wat je in een (losse) auto mag laden, verdeeld over vooras, achteras (inclusief kogeldruk).
Er is blijkbaar een beperking mbt wat een auto maximaal mag trekken.
Er is blijkbaar een beperking mbt de last op de koppeling, als een trekhaak aanwezig is.
Er is blijkbaar een beperking mbt de maximale massa van een beladen span.
Ik zie hier niets trukerigs in.
Op de oorzaken van de beperkingen heb ik geen zicht, maar dat is ook irrelevant in deze context.

Waar het blijkbaar wel aan schort is de duidelijkheid van informatie van fabrikant, overheid en, misschien de belangrijkste spelers in dit domein, verkopers van auto's en caravans.


Bert antwoordt op 1 januari 2007:

Met ja laatste zin sla je de spijker op z'n kop. Ik noem dat een truc. In veel van die gevallen wordt informatie achtergehouden zodat consumenten verkeerde beslissingen nemen. Let maar eens op hoeveel gezinnen met Scénics en caravan er rondrijden. Hun caravan zou vaak niet meer mogen wegen dan rond de 1000 kg om onder de treingewichtsgrens te blijven.


Jerry antwoordt op 1 januari 2007:

En daarom ben ik erg blij met mijn Volvo 945 uit 98 die 1800kg mag trekken en waarbij je dan ook nog de auto mag volladen.
De enigste beperking is mijn B rijbewijs.
Wel raar dat voor 98 het max trekgewicht 1600kg was.
Mvg Jerry.


franky antwoordt op 3 januari 2007:

Even ter verduidelijking heb contact opgenomen met autoverdeler en het hele verhaal gedaan . Nu heeft de verdeler contact opgenomen met de fabrikant en die vertelde dat er veel wordt upgedate om die reden (caravan trekken) De upgrate van het vermogen geeft geen enkele schade aan motor , fabrikant garandeerd zelfs de garantie erop schriftelijk (dus op papier) zoals je mss weet heeft de dieselversie van megane twee verschillende vermogens bij de 15dci versie . Na de upgrate heeft de motor volgende vermogens .

78kw , 106dinpk , 240nm vanaf 2000rpm
max vermogen koppel op 4000rpm .

Heb even op caravantrekker de gegevens ingevuld en de gewichten goed verdeeld daar kwam ik bij een belading van 1175kg van de caravan op 3 1/2 groene sterren . bij een belading van 1200kg van de caravan op 3 1/2 oranje sterren , de belading van de auto was telkens hetzelfde .

Bij elke berekening zit ik min 100kg onder het toegestane treingewicht van renault . Dus mag ik wel veronderstellen dat het een redelijke combinatie is niet soms ?


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker