Caravantrekker.nl

Rijbewijs B of BE ?

Hans vraagt op 12 februari 2011:

Ik weet dat er al veel over gediscusseerd is, maar mag ik met mijn combinatie nu wel of niet met alleen een B rijbewijs rijden.
Auto is een Opel insignia van 1560 kilo (leeg) en de caravan is een Fendt 490 van maximaal beladen 1500 kilo.
Bij voorbaat dank.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

@Eric antwoordt op 12 februari 2011:

Kwestie van de juiste cijfertjes in niet te missen vakkies proppen.
Denk dat maximaal beladen gewicht van die Insignia 2215 kilo is?

http://www.caravantrekker.nl/algemeen/rijbewijs.php

Uw auto weegt op kenteken 1560 kg, en mag volgens uw kenteken (of constructieplaatje) maximaal beladen worden tot 2215 kg. Uw caravan mag u beladen tot maximaal 1500 kg. De toegestane maximum massa van de auto en de caravan (afzonderlijk) bij elkaar opgeteld is 3715 kg.
(N.b.: Deze opgetelde massa - dus van auto en caravan apart - hoeft NIET hetzelfde te zijn als het Maximaal Toegestaan Treingewicht zoals vermeld op het typeplaatje van de auto.)

Om met deze combinatie te rijden heeft u rijbewijs BE nodig, omdat uw maximaal caravan gewicht en het maximale gewicht van uw auto meer is dan 3500 kg.
Gaat u toch rijden met deze combinatie en heeft u geen BE rijbewijs, dan dient u zich te realiseren dat u niet verzekerd bent omdat u zonder geldig rijbewijs rijdt.


Hans antwoordt op 12 februari 2011:

Erik dat is duidelijk.
bedankt voor je uitleg
Dank, Hans


@Eric antwoordt op 12 februari 2011:

Bedank Bert en Menno maar 😉
Alle credits voor hun duidelijke uitleg op deze site!


janka antwoordt op 12 februari 2011:

Toch prettig dat @Eric even de MTM van de auto er even bij vermeld. TS had dat achterwege gelaten. En waarom vraag ik me dan af.


Robbert antwoordt op 13 februari 2011:

Wel balen dat die 15 kg ertoe leidt dat je behoorlijk in de buidel moet tasten om je E-rijbewijs te halen.....


Tijs antwoordt op 13 februari 2011:

Bij mij is 3.715 - 3.500 vaak 215 kg, dus dan ga je al een stuk meer over die 3.500 kg heen 😉. En met zo'n zware combi is het niet zo gek dat er extra eisen aan je worden gesteld. Ik kan het weten want we rijden zelf met een max. gewicht van 4.000 kg rond. Maar behalve E-achter-B zou er ook erkenning moeten zijn voor cursussen zoals van Caravantrekker.nl. Ik heb nl. pas écht met die caravan leren rijden op het Bergtrainingsweekend. 😉


@Eric antwoordt op 13 februari 2011:

Uhh, 't is 215 kilo te veel voor B zonder E


Bert antwoordt op 13 februari 2011:

215 kg...
Inderdaad balen, een goede caravantraining is zinvoller. 😉


Edwin antwoordt op 6 februari 2012:

E rijbewijs halen is nog zinvoller 😉


Janka antwoordt op 6 februari 2012:

En dat een jaar na dato...


brian antwoordt op 14 februari 2012:

Mannen en vrouwen,

Als wij zo graag met de caravan erop uit trekken, waarom doen wij dan zo moeilijk over een papiertje extra hiervoor halen? Het gaat tenslotte om de veiligheid... Al is het alleen maar voor minimaal 1 extra inzicht...

Dus ik zou zeggen: iedere caravanner E bij B!

Groet!


Janka antwoordt op 14 februari 2012:

Het is onzin om zo te generaliseren. Er zijn legio caravanrijders met alleen een B rijbewijs die zich beter en veiliger op de weg gedragen dan menigeen die BE of de E erbij heeft gehaald.


Ed Westermolen antwoordt op 14 februari 2012:

@ Brian

Goed idee!!!!!!!
Betaal je ook de 1 daagse opleiding voor me?
Want ik kan, nee WIL dat niet betalen zolang het mij meer dan € 500,- moet gaan kosten.
Daarom rijd ik alleen met rijbewijs B.


Tijs antwoordt op 15 februari 2012:

Beste Ed, ik neem aan dat je het autorijden dus ook gewoon zelf en op de openbare weg hebt geleerd 😉. Kan makkelijk: de ervaren automobilisten gaan gewoon op tijd aan de kant en in de parkeergarage helpt je buurman je wel even je auto in het parkeervak duwen. Ik ken je rijstijl en -ervaring niet dus dit laatste slaat natuurlijk op al die chauffeurs die zichzelf leren rijden met een caravan.


Janka antwoordt op 15 februari 2012:

Gelukkig voor jou sterft het aantal "oude BE-ers" de autodidacten dus, vanzelf uit. Dat jij met zo'n zware combinatie rijdt en pas hebt leren caravanrijden op zo'n bergtrainingsweekend wil niet zeggen dat al degenen die dat niet hebben gedaan niet kunnen caravannen. Je zult maar altijd in de lage landen op vakantie gaan met je oude rijbewijs BE. Daarbij denk ik dat de meesten met lichtere combinaties rondrijden ook in de bergen, ook zonder die cursus. Voor de goede orde, met die cursus, daar is niets mis mee.


RobD antwoordt op 15 februari 2012:

Laten we voorop stellen dat met het behalen van het rijbewijs, de leerschool pas begint. 😉
Oefening baart kunst en hoe meer men rijd met een c/van des te beter word het, hopelijk. Wat niet automatisch wegneemt dat de wat oudere rijders het dan ook maar beter doen of weten.
Hoe autodidact men is, met of zonder E cursus, toont zich op de openbare weg.


Janka antwoordt op 15 februari 2012:

Dat ben ik volledig met je eens en ik zie ook dagelijks om me heen hoe fouten gemaakt worden doordat die in de loop der jaren er zijn ingeslopen.
Maar dat de "oudere BE-ers" niet goed kunnen caravannen omdat ze die "E" gratis en voor niets erbij kregen is me te kort door de bocht.
Zelfs onder rijders met een achteraf behaald "E" zitten er genoeg die nog steeds dezelfde fouten maken in het verkeer.


hilbert antwoordt op 15 februari 2012:

Is het niet zo dat het vanaf volgend jaar niet meer nodig is om e te hebben , dan mag je meer trekken met B
Of ik moet het verkeerd begrepen hebben.
Ik wou namelijk me E halen, maar als je volgend jaar meer met B mag trekken dan zou ik dus geen E halen.

Maar dat kan je vragen bij de RDW.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 15 februari 2012:

Maar dat kan je vragen bij de RDW.

Ik zou dat maar niet doen. Je kan het beter hier lezen:
[urlhttp://www.caravantrekker.nl/algemeen/rijbewijs.php[/url]


Edwin antwoordt op 15 februari 2012:

@Hilbert, je mag meer trekken maar boven de 3500 moet je toch een stukje examen doen als je alleen B hebt,en je wilt tot 4250kg trekken. Het examen komt bijna overeen met het behalen van je E. Dus waarom die moeite.


Tijs antwoordt op 15 februari 2012:

Begrijp me goed: ik zeg niet dat degenen die alleen B hebben niet kunnen rijden met hun caravan. Er zullen er genoeg zijn die veel beter er mee om kunnen gaan dan ik. En ja, de ervaring komt pas in de praktijk. Waar het mij om gaat is dat ik het niet correct vind dat beginnende caravanrijders zomaar zonder training "in het wild" die ervaring gaan op doen. Of je nu in NL rijdt of in de Franse Alpen. En daar heeft de grootte van de caravan wat mij betreft niets mee te maken. Rijden met een gemiddelde caravan is toch even wat anders dan een boedelbak heen en weer naar de stort rijden.


RobD antwoordt op 15 februari 2012:

Maar men mag wel van de lesauto, na behalen van het bewijs, ineens overstappen naar een Ferrari o.i.d. qua snelheid.
Vind ik persoonlijk vele malen gevaarlijker.

Een boedelbak met 1000kg is net zo gevaarlijk als de gem. c/van. Een zinnig mens weet hier mee om te gaan, en op die regel zullen altijd uitzonderingen blijven.


Janka antwoordt op 15 februari 2012:

Tja Tijs, ik ben blij dat jij het niet voor het zeggen hebt. Jij wilt dus eigenlijk de beginnende caravanner verplichten ervaring te laten opdoen middels lessen? Ik neem aan dat je dat met training bedoeld? Ervaring krijg je door het doen en niet door een paar uurtjes trainen tijdens een les. Daarbij is iedereen vrij om te doen wat hij of zij wil. Rustig ervaring opdoen tijdens een vakantie in eigen land of direct het diepe in door in 1x naar de Costa Brava te caravannen. Of dat laatste verstandig is waag ik te betwijfelen. Daarbij..wie moet dat allemaal betalen die trainingen?


Tijs antwoordt op 16 februari 2012:

Ik denk dat we hier van mening over blijven verschillen en ja er zijn altijd gevaarlijker situaties te bedenken. Maar ik blijf het principieel onjuist vinden dat je zomaar met een grote aanhanger mag gaan rijden zonder enige vorm van training. En als zo'n boedelbak blijkbaar al zo gevaarlijk dan zou dat dus blijkbaar voor alle aanhangers moeten gelden.


RobD antwoordt op 16 februari 2012:

"En als zo'n boedelbak blijkbaar al zo gevaarlijk"

Tijs ziet het graag zwart-wit! Zo staat het er niet Tijs😉 Sommige van ons hebben E achter B nodig en een bergtrainingsweekend om pas te kunnen rijden met een aanhager. Waarbij E achter b blijkbaar nog niet voldeed.
Andere rijden er mee weg zonder moeite en komen ook overal.


Tijs antwoordt op 16 februari 2012:

Klopt: het is wat zwart-wit gesteld. En ook al vind ik mij natuurlijk (net zoals iedereen) de beste chauffeur van de wereld 😉, en had ik al veel ervaring met aanhangers, toch heb ik ervaren dat ik veel heb kunnen opsteken van die trainingen waardoor ik veiliger op de weg ben gekomen.

Uiteraard heb je gelijk als je stelt dat sommigen een zodanig goed gevoel voor aanhangers hebben dat ze met de grootste aanhanger veilig weg rijden. Dat bestrijd ik dus ook niet.

Mijn (hopelijk iets meer genuanceerde 😉) vraag is: hoe herken je die vaardigheid bij mensen voordat ze met zo'n aanhanger de weg op gaan zonder voorafgaande test / training.


janka antwoordt op 16 februari 2012:

Tja, hoe herken je dat? Ik herken het niet. Want als een collega caravanner mij voorbij komt racen om vervolgens bijna onder een hoek van 90 gr (beetje aangedikt) weer terug te gaan naar de rechter rijbaan om dan ook nog en passant bijna mijn voorbumper mee te nemen dan denk ik wel wat een sukkel! Let eens beter op! Houd wat meer afstand. En dan denk ik niet aan een niet gevolgde cursus of training caravanrijden. Natuurlijk is een cursus Bergtraining goed. Maar alleen als men er ook zelf achter staat zonder druk van welke instantie dan ook. Wij komen al jaren in de bergen met de caravan, rijden over bergpassen en haarspeldbochten en toch hebben nooit zo'n cursus gevolgd, en daarom zouden wij niet goed in de bergen kunnen rijden met onze caravan? Ook als een caravanner niet achteruit kan steken met de combinatie denk ik niet aan een training of cursus. Wel denk ik dat ze het even beter hadden kunnen oefenen bijvoorbeeld op een parkeerplaats (aire) met voldoende ruimte voor en achter. Gewoon even voorzichtig achteruit en kijken wat er gebeurt. Ik ben wel van mening dat er mensen zijn die het nooit zullen leren hoeveel kilometers ze ook maken. Dat blijkt uit het feit dat ze geen inzicht hebben, geen eenheid zijn met de combinatie qua lengte en gewicht en ook niet het flauwste benul hebben waar ze mee op de weg rijden tussen al die anderen. Die zullen er altijd blijven.


RobD antwoordt op 16 februari 2012:

Hoe je de goede herkent?
http://www.youtube.com/watch?v=qxKg12pjQzE
Mocht je het achteruit rijden niet onder de knie hebben😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 16 februari 2012:

@janka

Ik heb de indruk dat je niet geheel door hebt wat je leert tijdens een Bergtrainingsweekend. Als ik caravans zie rijden op secundaire wegen of in nauwe straatjes zoals door steden dan zou zeker een kwart van alle caravanners deze cursus moeten volgen. Mensen hebben geen idee van de breedte en de uitzwaai van hun caravan. En veel mensen zijn niet in staat hun caravan behoorlijk aan de kant van de weg neer te zetten als bijvoorbeeld een tegenligger gepasseerd moet worden.
Tijdens de E (bij B) rijlessen leer je dit soort zaken in een te beperkte mate en leer je te weinig specifieke caravanvaardigheden die afgestemd zijn op je eigen combinatie (kleinere minder sterke trekauto en veelal grotere aanhanger). Hoe rijdt je weg op een helling en welke route kan je het beste volgen op een hellend en gladde camping zonder vast te geraken? Waar is je instuur moment? etc.
Zo genoeg reclame 😉 maar het nut van een (goede) cursus is absoluut groter dan alleen het behalen van een E papiertje.


Janka antwoordt op 16 februari 2012:

Ik heb nooit afgegeven op jullie cursussen. Prima, maar wel voor hen die het ook echt willen om welke reden dan ook. Ik ben wel van mening dat het voor sommige bestuurders goed van pas zou komen maar dat het er zoveel zouden zijn zoals jij zegt, mwah dan bespeur ik toch een lichte mate van bevoorrechtheid. Want zeg nou eerlijk, zie jij al die mensen echt overal zo stuntelen of is dat meer een mening die je gekregen hebt tijdens zo'n weekend? Dus een indruk die je krijgt door de mensen die bij je komen. Het is misschien een hele rare vergelijking maar als je in een blindeninstituut rondloopt lijkt het ook of de hele wereld blind is.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 16 februari 2012:

De mensen die ik zie 'stuntelen' komen juist (helaas) niet op onze cursussen. Daar komen over het algemeen mensen die al heel aardig kunnen rijden en dat graag willen verbeteren!

Ik zou jou (janka) wel eens willen zien rijden, want de mensen die het hardst zeggen geen cursus nodig te hebben..... psies, zouden toch eens moeten langskomen 😉


Janka antwoordt op 16 februari 2012:

Jammer voor jullie maar dat zal er niet van komen. Niet omdat ik vind dat ik alles weet of omdat ik zo goed ben, dat laat ik liever aan anderen over. Sinds 1971 mijn BE, heb vele rijcursussen beroepsmatig gevolgd en rij nu zo'n 30 jaar met iets aan de trekhaak. Begonnen met een vouwwagen, daarna een vouwcaravan (rapido comfort matic) waarna een kleine caravan. Nu al weer 7 jaren een grotere en bredere caravan. Al die jaren zonder schade en nooit problemen ondervonden waar dan ook. Je zou kunnen zeggen dat ik het rustig aan heb opgebouwd die ervaring. En dat is genoeg om mij goed en veilig als caravanner op de weg te begeven samen met mijn partner. Ik voel me dan ook wel bevoorrecht. Maar evengoed bedankt voor de uitnodiging.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 16 februari 2012:

Er is nog een groot verschil tussen schadevrij rijden en goed kunnen rijden 😉


Jan& antwoordt op 16 februari 2012:

Ik heb mijn caravan vooral om te kamperen, niet om rijkunstenaar te worden. Zo ingewikkeld is het rijden met een caravan nou ook weer niet. Iedereen moet daar toch mee om kunnen gaan met of zonder "E"😉


Janka antwoordt op 16 februari 2012:

Ja hoor je je hebt gelijk en daarom zeg ik ook niet dat ik zo goed ben! 😉)


John H antwoordt op 16 februari 2012:

Mijn ervaring is ook, die al jaren rijbewijs hebben en e bij b erbij kregen jaren geleden die nog niet achteruit kunnen rijden met de caravan en zelfs hun caravan niet eens af kunnen koppelen die ik moest helpen op de camping in Italië als 30 jarige. Heb helaas alleen b rijbewijs, maar vindt 700 euro voor een rijbewijs e te halen toch een hoop geld. Let er bij aanschaf van een andere auto toch maar op het gewicht van de auto om met b rijbewijs te kunnen en mogen rijden. Heb inmiddels al heel wat kilometers gemaakt met deze combinatie. Vind wel dat als je met auto caravan combinatie gaat rijden en vooral naar buitenland, dat je er dan ook mee overweg kunt als je voor verrassingen komt te staan.


Marco antwoordt op 5 juni 2012:

Onderstaand de definitie van het RDW:

Rijbewijs B
Vanaf 18 jaar mag u met rijbewijs B motorvoertuigen op drie wielen, niet zijnde een motorfiets en motorvoertuigen op vier wielen met een maximale massa van niet meer dan 3.500 kg besturen, die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 9 personen (inclusief bestuurder).

Binnen deze categorie heeft men ook de bevoegdheid voor het besturen van een motorvoertuig met een aanhangwagen. Daarvoor gelden echter twee voorwaarden:

•de aanhangwagen mag totaal (massa leeg voertuig + laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg;
•de aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg. Voorwaarde is, dat de aanhangwagen inclusief laadvermogen niet zwaarder is dan de ledige massa van het trekkende voertuig. Daarbij mag de toegestane maximum massa van de totale combinatie (trekkend voertuig plus aanhangwagen) niet meer dan 3500 kg zijn.
Let op! Bepalend daarbij zijn de gewichten zoals deze staan vermeld op het voor de aanhangwagen afgegeven kentekenbewijs. Ook bepalend zijn de trekgewichten (het geremde en ongeremde gewicht) die op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig staat.

Het gaat dus om het maximale trekvermogen van de auto en het maximale gewicht van de aanhanger/caravan. NIET om het maximaal beladen gewicht van de auto. Als de Opel in kwestie een max.trekvermogen/gewicht van meer dan 2000kg heeft (op kenteken), dan is een BE rijbewijs verplicht! Anders kan je gewoon met B rijbewijs rijden.

Veel plezier op vakantie...


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 5 juni 2012:

Ze leren het ook nooit bij de RDW........hoe kan je nu zo slecht en onduidelijk formuleren.... ze schrijven inderdaad Ook bepalend zijn de trekgewichten (het geremde en ongeremde gewicht) die op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig staan. Terwijl dat niets van doen heeft met de vraag welk rijbewijs nodig is.

Als de RDW zo gaat/blijft formuleren dan zal de onduidelijkheid nog lang blijven bestaan.
Trekgewicht is niet van belang als het gaat om rijbewijs B of BE zie:http://www.caravantrekker.nl/algemeen/rijbewijs.php


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker