Caravantrekker.nl

Trillen voorfront

EGoedee vraagt op 15 februari 2011:


Espace diesel 2.0 130PK 2007

Op vacantie naar Koatie met caravan 1350 kg alles prima, rijden als een vorst net zo makkelijk berg op.
Op de terugweg in oostenrijk voor de tunnel een beetje aanschuiven. Middels werd het groen en wilde optrekken maar toen begon het voorfront te trillen en kon niet wegrijden. Met een beetje spelen met de koppeling en gas kwam ik uiteidelijk weg eenmaal op gang geen probleem. Weer stoppen , weer het zelfde probleem. In eenkeer naar huis. Thuis bij de afrit nog een klein beetje trillen.
Volgende dag naar Zeeland geen probleem.

Wie heeft diet ook al meegemaakt en wat is het probleem?

Graag zie ik jullie reactie.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jan antwoordt op 15 februari 2011:

Het is op afstand natuurlijk wel een beetje raden, maar misschien zit er iets bij:
- vals plat; het lijkt vlak maar de weg is steiler dan je denkt;
- de oplooprem van de cv zit vast en lost niet onmiddelijk;
- vuile brandstof, waardoor de motor "detoneert" (komt neer op slechte verbranding).


@Eric antwoordt op 15 februari 2011:

Tja, kan zoveel zijn...
Lekkage prise-as versnellingsbak, vermoeide voet, probleempje oplooprem etc.


John antwoordt op 15 februari 2011:

wat zegt de dealer??


janka antwoordt op 15 februari 2011:

Slecht wegdek met ribbels in het asfalt?


Fr@ns antwoordt op 15 februari 2011:

Gescheurde motorophanging of rotte homokineten?


Louis antwoordt op 15 februari 2011:

Dat gaat niet meevallen zo op afstand .
Maar goed,misschien heb je hier iets aan.
Er zijn automerken met een " gedeeld vliegwiel" aan de motor voor een betere balans .
( geen idee of dit ook op de espace wordt toegepast )
Wanneer hier iets aan mankeert krijg je fikse trillingen juist bij optrekken vanuit stilstand ,maar ook minder opvallend bij stationair draaien.
Ik ben alleen "d.h.z. sleutelaar" aan eigen auto,dus niet zomaar aannemen en toch maar even de vraag bij je garage leggen lijkt me wel verstandig.


Jan antwoordt op 16 februari 2011:

Hallo EGoedee@

Wij willen natuurlijk wel weten wat de echte uitkomst is van het trilprobleem, want ook wij worden daar wijzer van. Wij kunnen natuurlijk alleen maar raden in welke richting gezocht kan worden. Dus laat het even weten😉


Bart antwoordt op 16 februari 2011:

Stel de vraag eens op probleemcar.nl.
Hier op zitten de vaklui


Jan antwoordt op 16 februari 2011:

Het ligt aan de koppelingplaat.

De plaat is door veelvuldig gebruik bij het ‘aanschuiven’ erg warm geworden en dan wordt de plaat ‘plakkerig’.
Het gebied waarin de plaat wrijving omzet in warmte is kleiner/smaller geworden. De plaat is plakkerig en wil nu snel pakken. Slippen wordt lastig en daardoor gaat het front trillen.
Een keer afkoelen en de plaat is weer ‘koud’ en hard en daardoor minder plakkerig en heeft hierdoor weer een breed gebied om slip/wrijving om te zetten in warmte.
Zolang de plaat de gelegenheid krijgt deze warmte tussendoor weer af te geven aan de omgeving is er verder niets aan de hand.😉


Jan antwoordt op 16 februari 2011:

Hoi naamgenoot Jan,
Dit roept bij de vraag op of een dergelijke plakkerigheid ook ruikbaar is...? meestal kunnen koppelingsplaten behoorlijk stinken als ze te zwaar belast worden.


WL antwoordt op 22 februari 2011:

Lijkt net of de ASR in werking trad. Dat geeft ook zo'n gevoel. Stel er lag daar iets olieachtigs op het wegdek... Alleen had je dan wel het ASR-lampje moeten zien opgloeien.


Ed antwoordt op 22 februari 2011:

Zeg Bart, waarom de vraag stellen op probleemcar.nl?

De Renaultdealer kan misschien ook wel uitkomst brengen.
En zit vaak nog dichterbij ook.


Jan antwoordt op 23 februari 2011:

Is die Renault nog niet gemaakt?


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker