Dirk vraagt op 20 februari 2011:
Goedenavond,
Wij hebben een Dethleffs lifestyle welke maximaal beladen 1700kg mag wegen. Caravan is 8.12 lang en 2.53 breed. Met Airco, mover, dakluifel is 1700kg krap aan.
Op de weegbrug geeft de combinatie (gewogen achter auto) circa 1725kg aan. Dan zijn wij ook nog kritisch te werk gegaan en hebben het zware spul in de auto. Bij de rdw zegt men geen punt... Je mag max. 10% overladen om binnen de regelgeving te blijven.
Ik wil veilig op weg dus is 1725kg voor mij de max.
Tot zover alle details.
Vraag is welke banden kan ik het beste onder mijn caravan plaatsen? Heb nu Michelin met max 1800kg draagvermogen. Wil eigenlijk wat
meer capaciteit en denk aan circa 1900kg draagvermogen.(wil
uitsluitend A merk zoals Michelin achiles of Goodyear Cargo)
Nu er steeds meer caravans komen met rond de 1800/1900 aslast zullen er vast fabrikanten zijn die hier een alternatief voor hebben.
Alvast dank voor uw reacties
Dirk
Om goedbedoelde vragen m.b.t. De trekauto te voorkomen (BMW 530d f11 touring bouwjaar 2011)
Bert antwoordt op 20 februari 2011:
http://www.goodyear.eu/nl_nl/tires/cargo-g26/index.jsp?from=tyrefinder Loadindex 110 bijvoorbeeld.
Dirk antwoordt op 20 februari 2011:
De velgmaat is 15 inch.
Het dient uiteraard een band te zijn die qua afmetingen onder de caravan past.
Alvast hartelijk dank voor uw reacties.
M.v.g.
Dirk
Bert antwoordt op 20 februari 2011:
Wel? Die heeft Goodyear ook. Kwestie van 1 klikje...
* 195/70 R15C 100/98R
* 195/70 R15C 104/102R
* 205/65 R15C 102/100T
* 205/70 R15C 106/104R
* 215/70 R15C 109/107R
* 225/70 R15C 112R
jadatis antwoordt op 21 februari 2011:
Als je nu geen band vindt die er onder past met meer draagvermogen, kun je ook de druk hoger doen voor meer draagvermogen bij lagere snelheid.
Dit werd vroeger verkeerd gebruikt( de beruchte 10% regel, 10% meer draagvermogen bij 10% meer druk tot 100 km/u en dan daarmee net genoeg om de maximale aslast te dragen).
Maar als je dit verantwoord gebruikt kan het , net als nog steeds bij vrachtwagen banden gedaan wordt, het gewenste extra draagvermogen geven.
denk dan aan 5% extra, dus 90kg bij 6 % drukverhoging tov de referentiedruk van meestal 4,5 bar , wat niet de maximum druk is, waarbij je volgens de normen van de bandenfabrikanten 100km/u mag rijden.
Soms staat er ook een 2e loadindex op de bandwang met een lagere snelheidscode-letter, dan mag je die verantwoord gebruiken. voorbeeld li104Q = 900kg tot 160 km/u,dan staat er soms in een ruitfiguur 106N wat 950kg tot 140km/u betekent, en waar de bandenfabrikanten dan volledig achter staan.
Wil je bewijzen stuur me dan een mail op mijn hotmail.com adres met de gebruikersnaam jadatis, dan stuur ik je de linken( even zo om spamm te voorkomen)
Geerd antwoordt op 21 februari 2011:
@Dirk heb je geen erkende Bovag Dealer of wat ook die je Caravan onderhoud.
Het is een beetje naar de bekende weg vragen en iedereen weet wel raad??
Maar de Erkende reparateur weet exact welk banden problemen geven en vooral welke niet,
Ik verbaas me er over dat steeds weer mensen hier die vraag stellen.
Ik kom zelf al 25 jaar bij Caravancentrum Meerkerk in Meerkerk
En daar weet onafhankelijk van elkaar elke monteur exact welke banden wel of geen probleem geven,
Als ik daar die vraag van jou stel krijg ik precies te horen welke Banden problemen geven en vooral welke absoluut niet.Alleen die hebben de ervaring en op zo,n forum heeft iedereen zijn eigen voorkeur.
Maar alleen als je een klantenbestand hebt van een paar duizend zoals zij in Meerkerk bijvoorbeeld kan je het verschil maken tussen goed of niet,
Zo,n Dealer zal er vast wel bij je in de buurt zitten denk daar is over na.
Tijs antwoordt op 21 februari 2011:
Of als dat dichterbij is: Triorep in Scherpenzeel. Die hebben mij goed geadviseerd. Ga ik binnenkort met onze nieuwe caravan weer langs voor advies.
Dirk antwoordt op 21 februari 2011:
Heren,
Hartelijk dank voor uw antwoord.
Uiteraard laten wij de caravan onderhouden door een erkende Bovag dealer....
Maar de gene die echt een helder antwoord op deze vraag kan geven, tenminste waar ik een goed gevoel aan heb overgehouden moet nog komen...
Sorry - wel een feit!
Heb er nu onder MICHELIN AGILIS 195/70/R15C 104/102
Ik weet inmiddels dan ik 104 dpi mag aanhouden echter kom ik dan op max 1800kg. Als gezegd kan het (ondanks de zorgvuldige belading) niet anders dan de keukenkant - de kant waar ook de 5.50 mtr lange Dak-omnistor op ligt het zwaarste wordt belast!
Mijn inziens zijn de door Bert opgegeven opties de meest zinvolle.
* 205/70 R15C 106/104R
* 215/70 R15C 109/107R
Rest nog slechts de vraag passen deze op een Dethleffs 560 SK Camper Lifestyle bouwjaar 2007? (waar deze 560 aanduiding naar verwijst is ons gezien de 6.69 mtr. opbouw een raadsel)
De 109/107 heeft dan de voorkeur.
Caravan is in het bezit van een Powrmover - niet omdat ik niet met de caravan kan rijden en/of manoeuvreren maar daar deze domweg te zwaar is om met z'n tweeen ook maar een beetje te verplaatsen en....daar sommige plaatsen weinig tot gen ruimte overlaten te manoeuvreren.
(bewust voor deze Parel gekozen hoor, de trekauto maakt dat mogelijk)
Dank alvast,
Dirk
@Eric antwoordt op 21 februari 2011:
Het verschil in doorsnee is best veel:
195/70-15 = 654mm
215/70-15 = 682mm
Eerst maar eens kijken wat je nog over hebt qua ruimte in je wielkast?
215 = 2 cm breder dan de 195 banden, past dat qua breedte in je wielkast?
Bert antwoordt op 22 februari 2011:
Ja. Dan heb je ook nog 16", maar dan heb je ook andere velgen nodig. Maat 205/65-16 = 673 mm. diameter. Band is 1 cm breder dan de originele. Loadindex 107. Michelin Agilis hebben dezelfde LI als de Goodyear banden.
PieteR antwoordt op 22 februari 2011:
@Geerd:
Als je al 25 jaar bij een goeie komt, heb je volgens mij geen weet meer van de rest 😉
Er zijn er nogal veel, die de ballen verstand hebben van caravanbanden en al wat daarbij hoort.
En je hebt gelijk: blijf nog minstens 25 jaar bij caravancentrum Meerkerk, ze zijn gewoon erg goed!
RobD antwoordt op 22 februari 2011:
"Ik kom zelf al 25 jaar bij Caravancentrum Meerkerk in Meerkerk En daar weet onafhankelijk van elkaar elke monteur exact welke banden wel of geen probleem geven,"
Natuurlijk dreunen ze onafhankelijk van elkaar wat merken op.........., waar ze het meest aan verdienen. Doet iedere dealer !!
Welke dealer is nog onafhankelijk?😉
Geerd antwoordt op 22 februari 2011:
@Robd geen verstand van Dealers dus blijf aan de zijkant staan met je gezwam
@Eric antwoordt op 22 februari 2011:
Ik haal m'n vlees bij de slager en m'n brood bij de bakker.
Voor banden ga ik naar een bandenspecialist (in de volksmond bandenboer) dus dat hoeft dus niet automatisch een caravandealer te zijn.
Waarom?
Dan ben ik zeker van "verse" banden en niet een partijtje banden dat in februari door een dealer gekocht is en in december nog gemonteerd wordt, ik heb keus uit meerdere merken en typen en over balanceren doen ze ook niet moeilijk (quote caravandealer: ach meneertje, balanceren doen we nooit bij caravanwielen hoor, is niet nodig....)
RobD antwoordt op 22 februari 2011:
Jawel Geerd, Ik ben blind en doofstom. Gelijk heb je 😉
Maar stel jezelf eens de vraag: hoeveel keus in banden heeft een c/van dealer? Dit in tegenstelling tot een bandenboer zoals Eric aangeeft? Het is geen core-business voor een dealer.
Een c/van dealer verkoopt die banden waar hij simpelweg het meest aan verdient.
Dirk antwoordt op 22 februari 2011:
Goedenavond Rob, Erik, Geert,
Ik hoop dat jullie het mij niet kwalijk nemen dat ik aan jullie - ongetwijfeld goedbedoelde geharrewar -niet zoveel heb....
Kunnen jullie nog wat relevante info toevoegen wellicht?
Met respect voor de genoemde dealer, ben ik er ondertussen achter dat weinig dealers echt ervaring hebben met en laat staan het rijden er mee naar verre oorden, wat wij wel doen...
Ik ga in elk geval de opties bekijken m.b.t. de ruimte, anders is 16 inch wellicht i.d. een optie.
Gr,
Dirk
Dirk antwoordt op 22 februari 2011:
Met ervaring doel ik uiteraard op dergelijke mastodonten als de onze.
Ik weet ook dat bijna elke autodealer wel weet welke banden onder een Astra, Golf, Passat of Mondeo passen. Het zelfde zal dan wellicht van toepassing zijn op Hobby's, Fends, Eifelands, Knaussen van 4.10, 4.50 of wat dan ook.
8.10x2.53 met een leeg gewicht van circa 1550kg kom je niet alle dagen tegen, dat begrijp ik, dus neem het " ze" het maar niet kwalijk.
@Eric antwoordt op 23 februari 2011:
Heb voorlopig nog geen 195/70R15 kunnen vinden met een hogere LI dan 104 = 900 kilo.
Wel een Continental Vanco 2 in de maat 195/75R14 met LI 106.
Jan antwoordt op 23 februari 2011:
Vraag is welke banden kan ik het beste onder mijn caravan plaatsen?
De meest ideale band voor jouw mastadont zou kunnen zijn de 215/70R15 109R VancoCamper.
Een band toegespitst op recreatief gebruik met een wat verstevigde opbouw voornamelijk in de wang van de band.
(Kan-ie wat beter tegen een stootje)
Deze band heeft een draagkracht van 1.030kg nominaal.
Ruim voldoende om een gezonde marge te vormen, en een afrolomtrek van 2.070mm.
De huidige maat zal niet geheel overeenkomen. Ruim 4% grotere diameter. Op zich geen probleem maar de band moet wel zonder aanlopen onder de wagen passen natuurlijk. 😉
RobD antwoordt op 23 februari 2011:
Dirk,
al bij een gespecialiseerd bedrijf (bandenboer) geweest?
Hier zou mijn eerste bron van info liggen. Rijd eens langs bij enkele van deze jongens en laat de mogelijkheden duidelijk uitleggen.
Havijf antwoordt op 23 februari 2011:
of gewoon een tandemasser kopen.
Rico antwoordt op 23 februari 2011:
Naast de opmerking van Bert over de ruimte in de wielkast, hou er rekening mee dat je mover opnieuw afgesteld moet worden. Daar moet dus wel ruimte voor zijn.
Ik ben het eens met mensen die zeggen dat je het best banden bij een bandenboer kunt gaan halen. Dat zou voor jou dan worden:
- naar de caravanboer om de mover verder van de banden af te laten zetten;
- naar de bandenboer om de banden te vervangen;
- weer terug naar de caravanboer om de mover af te laten stellen.
Klinkt mij een tikkie bewerkelijk in de oren. En een bandenboer een mover af laten stellen..... ik weet niet of dat een goed idee is.
Groet,
Rico
@Eric antwoordt op 23 februari 2011:
Van: Havijf
Datum: 23 February 2011 om 13:00
of gewoon een tandemasser kopen.
Het leven kan vaak zo simpel zijn... 😉
Benno antwoordt op 23 februari 2011:
Een oplossing:
1. Ga naar "autobandenmarkt.nl"
2. Selecteer de bandenmaat en soort band.
3. Bestel en betaal (weinig).
4. Laat de banden afleveren bij de caravanboer.
5. Bandmontage en eventueel moverafstelling op één adres.
Zelf heb ik op deze manier 2 weken geleden nieuwe banden op mijn auto geregeld.
Helemaal goed.
renaat antwoordt op 23 februari 2011:
Het is helemaal niet zo eenvoudig
-je bent beperkt door je bandenmaat 195/80/15
-en in deze bandenmaat is ook de loadindex beperkt
-je wenst een draagvermogen van 900 kg per band dus LI 104
-in je bandenmaat zal je dit niet vinden
-dus andere / hogere / bredere banden / andere velgen zijn nodig.
-het wordt een zoektocht langs A-banden of C-merken , langs reïnforced of commercials, langs adviezen van bandenboeren en forummers en dealers
en het eindigt met een GROTERE BANDENMAAT , dus bredere bandenmaat in de reeks commercial.
En dat kan een Vredestein of een Michelin of een Maxmiler zijn; hangt van de maat die ze aanbieden.😉
geloof me, ik spreek uit ervaring.
Benno antwoordt op 23 februari 2011:
Ga er maar kijken renaat.
Alle bandenmaten en merken hier genoemd staan er.
Benno antwoordt op 23 februari 2011:
Oeps,
Beetje snel geweest?
Vino. antwoordt op 23 februari 2011:
Dirk,
Ik weet niet of je er iets mee kunt doen.Ik las in het antwoord van Renaat iets over 104.Welnu, onder mijn caravan, een Knaus 500 EU, max 1500kg liggen banden onder van Kargo Max ST.600 Tubles, 185 R14 C 104/102 N.
Met vriendelijke groet.
Vino. antwoordt op 23 februari 2011:
Dirk,
Ik weet niet of je er iets mee kunt doen.Ik las in het antwoord van Renaat iets over 104.Welnu, onder mijn caravan, een Knaus 500 EU, max 1500kg liggen banden onder van Kargo Max ST.600 Tubles, 185 R14 C 104/102 N.
Met vriendelijke groet.
Dirk antwoordt op 24 februari 2011:
Allen dank voor de info.
Heb als aangegeven nu de MICHELIN AGILIS 195/70/R15C 104/102
Deze mogen, uitgaande van de 104 dpi 1800kg dragen terwijl de caravan max 1725 a 1750 kg gaat wegen (incl. bagage)
De banden heb ik vorig jaar laten plaatsen en circa 3000km mee gereden (Kroatie)
Wellicht toch goed genoeg en overcapaciteit voldoende om te laten zitten?
Bij de KCK Caravan op de caravana gaf men aan het onzin te vinden deze te vervangen, tja...
Tandemasser?
Wel overwogen niet gedaan, om de bekende reden... Ik kom al met zo'n slagschip aan en dan ook nog een tandemasser... Waar is de kermis? En dit is niet camperen maar verhuizen hoor ik ook regelmatig. Reden is ook de wendbaarheid vooral met deze lengte in het buitenland, wij willen namelijk niet overal staan. Nu past het vaak maar net (110m2 plaats) Bovendien is zo een as als de Alko van Dethleffs ook gecultiveerder dan de dubbelassen. Deze bieden vaak slechts 100 kg meer per as dus circa 200kg. Komt neer op vaak nog 900kg per as.
Nee doe ons maar mooi deze! Rijdt met deze auto ervoor perfect. Harder dan 100 rijdt ik niet hoor en bergaf met het slagschip circa 75 a 80
P.s. normaal is 670 opbouw toch automatisch een tandemasser? Dethleffs heeft de grootste in zijn soort en klasse. Als voorbeeld is deze caravan nog eens 60 cm langer dan de toch al niet kleine 560 kmfe van Hobby.
Alhoewel ik een Deen met een Adria heb gezien welke nog wel langer leek?
Octaviatje of Mondeo ervoor u kent het vast....
Gr.
Dirk
Havijf antwoordt op 24 februari 2011:
Dirk: in je openingspost schrijf je dat je een mover hebt.
Kan ook onder een tandemasser, dus begrijp je reactie niet van de wendbaarheid, als je toch een mover hebt/neemt maakt een tandemas niets uit.
Ik zou liever 1800-1850 kilo over 2 assen verdelen, dan 1700-1750 kilo over 1 as.
(je reactie van dat een tandemas maar 100kilo meer per as mag hebben is onjuist, tandemas kan vaak tot 2200 of 2500 kilo verhoogd worden).
jadatis antwoordt op 24 februari 2011:
Als je ze er dus toch onder laat zitten, dan kun je mijn vorige post hier nog eens nazien, over drukverhoging voor meer reserve.
Zoek ook eens op de bandwang naar een 2e load-index getal met een lagere snelheidscodeletter erbij. Heb al eens ergens op een forum iemand dit zien melden, dus voor C banden komt het ook soms voor dat die 2e loadindex er bij staat.
Ga je de druk verhogen dan moet je ook de ventielen eens nazien.
Ik geef je hier toch de link naar mijn publieke map van skydrive-hotmail. waar veel over bandendruk en draagvermogen.
http://cid-a526e0eee092e6dc.office.live.com/browse.aspx/.Public?sa=909125223
copieer en plak dit in de browser.
Daar staat ook artikel over ventielen in WORD, wat ik op camperforum geplaatst heb , maar ook voor caravans opgaat.
JAvd Haar antwoordt op 25 februari 2011:
Beste Dirk
Volgens mij heb je eigenlijk de juiste band al gevonden, je noemt de Goodyear Cargo en die is te leveren als 205/70 R15 G26 106r.
Dus loadindex van 950 klg per band.
Zou dus ruim voldoende moeten zijn.
Bij de keuze voor geen tandemas kan ook meespelen dat op diverse campings deze niet welkom zijn.
Havijf antwoordt op 25 februari 2011:
JAvdHaar, je laatste regel heb je zeker niet zelf ervaren..... anders had je dit niet getypt.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 27 februari 2011:
Dirk, ik snap het probleem niet zo... Je caravan mag 1700 kg wegen. Daar zijn de remmen, de vering, de as, de dissel etc. op aangepast. Door nu 'zwaardere' banden te monteren wordt het draagvermogen echt niet groter! Met 1800 kg draagvermogen heb je voldoende reserve en als je daar overheen gaat dan ben je echt onverstandig bezig (ook achter een BMW).
Bandenspanning regelmatig controleren (en voldoende hoog houden) en de caravan niet te zwaar beladen. Andere banden is echt onzin...ik ben het zowaar met de ANWB eens! 😉
Dirk antwoordt op 28 februari 2011:
Menno dank,
Wellicht een verstandige redenatie....
Ik kom circa rond de 1750 kg, daar ben ik eerlijk over.
Het andere banden idee komt voort uit het feit dat ik in de veronderstelling leef:
hoe meer marge hoe beter...
Maar de banden mogen natuurlijk niet voor niets tot 1800kg worden beladen.
Ik ben het met je eens, hier ga ik echt niet overheen, dat is ook de reden dat ik de caravan laat wegen.
De Michelins zitten er nog maar 1 seizoen onder.
Gr.
Dirk
Jan antwoordt op 2 maart 2011:
hoe meer marge hoe beter..
Er is niets mis met een gezonde marge maar je moet niet overdrijven.
Een gezonde marge is een 10-15% overcapaciteit.
In jouw geval zal dit dus 1750kg x 1,1 = 1925kg zijn. Gezien de verdeling li-re in combinatie met de wegbolling m.i. geen overbodige luxe.
Of de keuze van de fabrikant voor LI 104 verstandig geweest is laat ik in het midden. Hij voldoet er echter wel mee aan het wettelijk vereiste.
Maar ja, nog niet zo lang geleden werden we geconfronteerd met caravans die voldeden aan de wet maar waarvan de banden je om de oren klapten wanneer je iets over het max. gewicht ging.
En we weten allemaal dat een overladen caravan echt geen uitzondering is.
Dus of andere banden nu echt onzin is laat ik voor rekening van een ander.
Feit is dat jouw caravan dus nu ook al overladen op de weg komt.
Daarmee is de marge die de fabrikant in gedachten had dus ook al aardig opgesnoept.
En dat is geen onzin. 😉
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!