Caravantrekker.nl

Inrijden opelInsignia

Karim Batens vraagt op 21 februari 2011:

Heeft er iemand een idee, eventueel ervaring of gegevens uit het instructieboekje hoeveel km's een opel insignia moet rijden vooraleer ze aanraden een last (caravan) te slepen?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Geerd antwoordt op 21 februari 2011:

Vertrouw je de Dealer niet of heb je hem bij de Klokzeep gekregen


Koen antwoordt op 22 februari 2011:

Persoonlijk zou ik, met eender welke nieuwe auto, minstens 1000 km tot zelfs 5000 km zonder aanhanger rijden.

Discussie over inrijden, wisselende toerentallen, enz is al eens aan bod gekomen.
Sommigen vinden het dus niet nodig om een auto 'in te rijden' (niet volgens de oude manier, maar op een dynamische wijze) omdat de motor al af fabriek veel beter afgewerkt is / onderdelen op elkaar ingewerkt / dan 'vroeger'.
Daarom zien sommigen er geen graten in om 'direkt' een aanhanger te trekken. Op voorwaarde dat je de toerentallen laat varieren én niet (permanent) tè hoog in de toeren gaat.

Ik doe die zaken liever met een solo auto dan met een sleurhut erachter.

(Wat deze vraag met een dealer of een pakje zeep te maken heeft, begrijp ik niet / wil ik niet begrijpen.
Zo kan je alle vragen neersabelen. :( )


Kip antwoordt op 22 februari 2011:

Opel is mij niet bekend maar altijd eerst instruktie boekje raadplegen.
Volkswagen schrijft hierin eerste 1000km geen aanhanger.


Ed antwoordt op 22 februari 2011:

****Wat deze vraag met een dealer of een pakje zeep te maken heeft, begrijp ik niet / wil ik niet begrijpen.
Zo kan je alle vragen neersabelen. :( )****

Heel simpel Koen.
Meestal kan je dealer je wel vertellen hoeveel Km je gereden moet hebben alvorens een caravan o.i.d. te mogen trekken.
In het instructieboekje van de auto staat het vaak ook nog vermeld.


John antwoordt op 22 februari 2011:

Leuk, eerst verwijten:***Wat deze vraag met een dealer of een pakje zeep te maken heeft, begrijp ik niet / wil ik niet begrijpen.
en dan:
"Meestal kan je dealer je wel vertellen hoeveel Km je gereden moet hebben alvorens een caravan o.i.d. te mogen trekken".

Dus toch maar de dealer vragen? 😉


Ed antwoordt op 22 februari 2011:

@ John

Dat citaat dat je aanhaalt:

****Wat deze vraag met een dealer of een pakje zeep te maken heeft, begrijp ik niet / wil ik niet begrijpen.
Zo kan je alle vragen neersabelen. :( )****

is van Koen en niet van mij.
I.d.d. gewoon even naar je Opeldealer gaan en vragen.


Karim Batens antwoordt op 22 februari 2011:

Dat is juist het probleem, volgens de dealer kan het geen kwaad, gewoon gas en gaan dus. Maar met onze huidige wagen stond er geschreven de eerste 1000 km niks slepen. Daar hij nu besteld is de Insignia en hij pas geleverd wordt half juni en we half juli op reis vertrekken kregen we schrik dat het zou spannen als het meer km's zouden zijn met de Opel.


Jan antwoordt op 22 februari 2011:

Natuurlijk is de inrijperiode in het instructieboekje vermeld, maar ik zelf liefst een paar duizend kilometer meer op de klok willen voordat ik mijn caravan er achter hing.
Je zou met een hagelnieuwe auto met net 1000 km op de teller kunnen overwegen per dag kortere etappes te rijden naar je vakantiebestemming of die wat dichterbij te plannen. Belading en caravangewicht spelen ook een rol als je de risico's wilt verkleinen.


RobD antwoordt op 22 februari 2011:

Karim,
als de dealer zo stellig is: laat het zwart op wit zetten. Mochten er problemen komen, zijn aansprakelijkheid.
Persoonlijk geloof ik niet dat het veel kwaad kan, mits je niet constant het uiterste vraagt en redelijk wat snelheid wisselt.
Ik rijd nu mijn tweede nieuwe auto waar na enkele dagen al 1800kilo achter ging, vise versa Milaan, binnen 6 dagen. Zonder probleem, zonder nadelige invloed.


Olst antwoordt op 22 februari 2011:

Met insignia 16 T na 750 km.
Caravan van 1350 kg naar luxenburg gereden.
Via luik geen centje pijn.
Zorg er voor dat je altijd bij het max koppel rijd
ook bij het opschakelen dat het toeren tal niet te veel onder de 2200 toeren komt.
Bij op schakelen valt het toerental 750 toeren
Bij de berg op altijd een versnelling kiezen zodat als je iets meer gas geeft dit altijd een snelheid vermedering tot gevolg heeft.
Verbruik was 9,6 liter op 100km.
Gemiddelde snelheid 86 km over een afstand van 387 km
auto doet het goed geen olie verbruik geen verhoogde temperatuur. of iest van die dingen.
Heeft nu 9000 km op de teller.
goede auto om een caravan mee te trekken .
koop er wel een wegklapbare trekhaak af fabriek bij dan werkt het esp ook voor de caravan.
trekhaak inklapbaar 750 €
latere onderbouw 1000 € + esp


PieteR antwoordt op 23 februari 2011:

Gemiddelde snelheid 86 km over een afstand van 387 km ???
Ik heb aangehaakt wel eens 10 uur gedaan over 800 km en heb daarvoor op alle toegestane stukken (en dat waren er veel!) 120 moeten rijden
Oftewel: je hebt dan aardig in de pot moeten roeren om dat aangehaakt te halen! 😉


Jan antwoordt op 23 februari 2011:

Gewoon gas en gaan.
Let wel op het olieverbruik en tijdig bijvullen.

Zo'n ding is gemaakt om mee te rijden en niet om in de watten te leggen.
Een caravan trekken is een prima gelegenheid om de auto goed in te rijden.
Goed inrijden betekent wisselende belasting voor de motor.
In solo bedrijf komen piek en zware belasting maar weinig en kortstondig voor maar bij caravanbedrijf moet-ie er wel eens flink aan trekken en dat is alleen maar goed.

'Inrijden' door hem alleen maar een beetje in de file warm te laten pruttelen heeft geen zin. Rijden moet-ie, liefst flink en veel.
Wat er in de instructieboekjes staat is alleen vermeld wegens de juridische aansprakelijkheid. Staat dat er niet in dan vliegen de claims hen om de oren wanneer er problemen ontstaan door onjuist gebruik bij het halen van een kuub zand in het huurbakkie van Groningen naar Maastricht.


Jan antwoordt op 23 februari 2011:

Het klinkt meer als "uit" dan "in" rijden😉


Karim Batens antwoordt op 28 februari 2011:

Beste jan, het gewicht dat de auto moet slepen is 1000 kg (Adria Altea). We gaan richting Haute Provence Seyne Les Alpes en doen deze trip in twee dagen.


Jan antwoordt op 28 februari 2011:

Het caravangewicht valt mee Karim. Hou je oliepeil etc. onderweg in de gaten (bergen rijden kan extra olie kosten) en je komt waar je zijn wil. Goede reis en veel caravanplezier toegewenst!


Koen antwoordt op 1 maart 2011:

Jan schreef :
""maar ik zelf liefst een paar duizend kilometer meer op de klok willen voordat ik mijn caravan er achter hing. ""
en
""Gewoon gas en gaan.
Let wel op het olieverbruik en tijdig bijvullen.
Zo'n ding is gemaakt om mee te rijden en niet om in de watten te leggen.
Een caravan trekken is een prima gelegenheid om de auto goed in te rijden.""

Tiens, zelf zou je liever 'inrijden' zonder caravan, maar nadien schrijf je dat zo'n caravan ideaal is om een auto 'in te rijden' ?




Fr@ns antwoordt op 1 maart 2011:

Heb je gekozen voor een Opel-motor dan maakt het niets uit; wordt toch een oliezuiper 😉.
Zit er een Fiat-diesel in (belangrijk), dan kun je er heel lang probleemloos plezier van hebben wanneer je de motor de eerste duizend kilometer, ook met caravan, niet extreem belast.


John antwoordt op 1 maart 2011:

In de insignia is geen diesel van Fiat te vinden............!


Jan antwoordt op 2 maart 2011:

@Koen; Er zijn meer hondjes die Fikkie heten.

@Fr@ns; Een oliezuiper ontstaat in de meeste gevallen wanneer er te laat olie wordt bijgevuld en heeft niets met het merk of type te maken.
Goed beschouwd heb je dus de hand in eigen boezem te steken wanneer je eindigt met een oliezuiper.

Moderne motoren hebben soms wel 30.00km nodig om een stabiel en beperkt olieverbruik te laten zien. Tot die tijd kan het verbruik soms buitensporig lijken en dien je dit dus in de gaten te houden.
Doe je dit niet, ..tja.

1000km lang niet extreem belasten? Dan loop je het risico op verglazing van de cilinderwand ofwel bore polishing. Nou zal dat niet bij 1000km al gebeuren maar het is niet opportuun.
Je dient de motor wisselend te belasten en daar hoort ook bij dat-ie eens flink aan het werk moet. En die gelegenheid doet zich voor bij het caravannen. En wat is extreem belasten? Dat deed je met de oude auto toch ook nooit?

We moeten denk ik niet zo panisch doen over het wel of niet normaal kunnen caravannen met een nieuwe auto.
De moderne motoren hebben een flink vermogen waarvan lang niet alles in de dagelijkse strijd wordt geworpen om normaal met het verkeer mee te kunnen komen. Ook niet bij het caravannen.
Met beleid caravannen gaat er helemaal niets stuk of kweek je olieboten.


Fr@ns antwoordt op 2 maart 2011:

@Koen over @Jan: Tiens, zelf zou je liever 'inrijden' zonder caravan, maar nadien schrijf je dat zo'n caravan ideaal is om een auto 'in te rijden' ?
Na de laatste bijdrage van @Jan kun je bovenstaande vraag wel beantwoorden: het gaat er blijkbaar om het laatste woord te hebben.
Waar ik adviseer de caravan gewoon te gebruiken, maar de motor niet extreem te belasten, lezen we in een uitgebreid gepalaver eerst dat dat stom zou zijn en dat dat risico meebrengt, dat we het vroeger ook al zo deden en dus niets nieuws is, dat caravan gebruiken best wel kan en eigenlijk gewenst is, dat je met beleid moet caravannen en dan geen olieboot kweekt…
Het zal wel aan de lezer liggen als je er niets van kunt bakken en niet aan @Jan 😉


Koen antwoordt op 2 maart 2011:

Als er verschillende 'Jannen' (of Fikkies) met dezelfde naam posten, wordt het verwarrend.
Karim Batens wens ik veel wijsheid toe na de soms tegenstrijdige antwoorden.


Jan antwoordt op 2 maart 2011:

het gaat er blijkbaar om het laatste woord te hebben.

Dat is blijkbaar voor jou belangrijk.
Had je goed gelezen dan had je dit kunnen lezen:
Er zijn meer hondjes die Fikkie heten.

Waarmee tevens jouw laatste bijdrage volkomen inhoudsloos en off topic is. 😉

@Koen; Welkom op een open Forum!


Fr@ns antwoordt op 2 maart 2011:

Met al die Jannen in het spel is het maar beter om niet meer over Fikkies te praten, maar over het onderwerp zelf. Mijn excuses Jan voor het slechte lezen!
Om op het onderwerp terug te komen, met extreem belasten heb ik het niet over een keer flink gas geven en de motor te laten trekken met aangekoppelde caravan. Trouwens over wat voor combinatie heb je het…
Extreem belasten heeft mijns inziens twee aspecten: thermisch en mechanisch.
Thermisch moet je denken aan te hoge olietemperaturen bij extreem warm weer en aan uitlaatkleppen van een benzine- of lpg-motor wanneer je langdurig maximaal vermogen laat ontwikkelen.
Mechanisch kun je denken aan typische caravanomstandigheden namelijk afremmen op de motor met zeer hoge toerentallen; dat is voor de slijtage veel relevanter dan hoog in de toeren doortrekken voor het opschakelen en leidt bij motoren die daarvoor extra gevoelig zijn tot levenslang hoog olieverbruik. Ook ondoordacht cc-gebruik op hellingen en met tegenwind is bij `het inrijden` extra kwalijk.


Jan antwoordt op 2 maart 2011:

Moderne oliën kunnen tegen een stootje en met temperaturen ver boven de 100 graden hebben ze geen enkel probleem.
Ook bij warm weer is er voldoende temperatuurverschil om te blijven koelen. Wanneer de temperatuur desondanks oploopt worden door het management maatregelen genomen. (varieert van A/C uit en beperkt toerental) Nog steeds geen situaties die een nieuwe auto niet aan zou kunnen.
Overige zaken die bij forse belasting een wissel trekt op de motor zijn bij een nieuwe motor niet anders dan bij een al langer in gebruik zijnde motor.

Het afremmen op de motor bij hoger toerental is geen enkel probleem. Het thermisch aspect speelt hierbij geen enkele rol en de mechanische belasting is een fractie van die bij een geopende gasklep met een hogere gem. effectieve zuigerdruk.
De zuigerdruk is dan zelfs negatief met een atmosferisch maximum..
De oliepomp zorgt voor voldoende olieflow en druk dus gesmeerd wordt er.

Met ondoordacht CC-gebruik doel je waarschijnlijk op het door Bert gebezigde virtueel volgas rijden. Dit heeft een hogere belasting tot gevolg maar is niet per definitie slecht voor de motor. Ook niet voor een nieuwe.

Iets wat in de buurt komt van minder goed voor een nieuwe motor is hoog toerental, weinig belasting en te laag oliepeil. Dit is aan nuance onderhevig maar dekt de lading voldoende voor de niet techneuten om gezond met een nieuwe auto te caravannen.


Fr@ns antwoordt op 2 maart 2011:

@Jan, de herhaalde redenering dat iets voor een ingelopen motor even goed geldt en dus niet relevant zou zijn bij het inrijden laat ik voor jouw rekening. Ik blijf er bij dat te hoge temperatuur en ongemerkt te zware belasting als gevolg van ondoordacht cc-gebruik aandachtpunten zouden moeten zijn tijdens de inloopfase.

Dat je op het gebied van de theoretische achtergrond van cilinderwandbelasting mogelijk een leek bent zal niemand je kwalijk nemen. Een doorsnee rijder is daarin ook helemaal niet geïnteresseerd en de doorsnee lezer van dit forum waarschijnlijk ook niet. Die wil alleen weten hoe hij zijn auto moet bedienen. Om dan maar meteen mijn advies te bagatelliseren gaat me een beetje te ver en kan bij mensen tot verkeerde conclusies leiden.

De stelling de mechanische belasting is een fractie van die bij een geopende gasklep met een hogere gem. effectieve zuigerdruk is gewoon onjuist. Dat afremmen bij 6000tpm minder belastend is dan doortrekken tot 6000tpm is een fabeltje. Juist bij gesloten gasklep is er een belastingwisseling wanneer de zuiger rond het laagste punt beweegt. Bij die zuigerstand is de zuigerversnelling extreem groot omdat de drijfstang de grootste hoek maakt met de bewegingsrichting van de zuiger. Bij de belastingwisseling van negatieve naar positieve zuigerdruk komt er een enorme dwarskrachtwisseling op de zuiger, zeker bij een uit het hart liggende zuigerpen of drijfstanglager. En dat 100 keer per seconde. Die dwarskracht moet worden opgevangen door de zuiger met zuigerveren, waardoor de zuiger heen en weer kantelt in de cilinder. Dit is extreem ongunstig voor een goed inslijpen van zuigerveren en cilinderwand en speelt volledig bij het afremmen met extreem toerental.
Je kunt je daar niets van aantrekken en denken dat de motor daar op is gebouwd. Of dat de smeerolie tegenwoordig heel goed is. Of dat de fabrikant het wel in het instructieboekje zou zetten als het kwaad kon. Of gewoon ontkennen.
Je kunt ook je verstand gebruiken en tijdig je rem bedienen, zodat het toerental maximaal op 4 à 5 duizend/min komt. Zeker bij een motor met weinig remvermogen betekent dat langzamer dalen.


Een van de Jannen antwoordt op 2 maart 2011:

Geen mijn portie maar aan een fikkie@ of aan Frans@, wat een overvloed aan goede raad. Echt iets om aan te denken als je met je caravan ergens op een alpenhelling probeert boven te komen met de temperatuur meter in het rood....
Graag ook nog even jullie telefoonnummer er bij zetten want dan kan Karim ff belle als zijn gloednieuwe maar ook gloeiendhete Insignia een rookgordijn over zijn combinatie begint te leggen😉


John antwoordt op 2 maart 2011:

" Een doorsnee rijder is daarin ook helemaal niet geïnteresseerd en de doorsnee lezer van dit forum waarschijnlijk ook niet."

Doe het dan ook niet !! Dreun niet alsnog het hele verhaal op! 😉


Jan antwoordt op 2 maart 2011:

Laat mij er dan maar geen verstand van hebben maar met zo’n prachtig verhaal verdien je minstens de originaliteitprijs. Al is het voor de moeite. 😉

@Karin, zoals de dealer je al heeft verteld; Caravannen kan geen kwaad, inderdaad gewoon gas en gaan dus.

Maar Fr@ns waarschuwt terecht als het te wordt moet je snelheid minderen. Maar dat heeft natuurlijk niets met inrijden te maken, dat moest je ook met je oude auto al doen. Niets nieuws dus.


Karim Batens antwoordt op 3 maart 2011:

Beste leden hier op het forum bedankt voor de talrijke tips en ik zou zeggen allen een veilig caravan seizoen 2011 gewenst. Groeten Karim "Den Belg"


Bert van Helden antwoordt op 28 oktober 2012:

wie weet het verbruik van een opel insignia met de caravan er achter naar het zuiden rijd,en hoe hard rijd u dan,
bvd bert


Jan antwoordt op 28 oktober 2012:

Bert van Helden;
Wellicht is het zinvol een oud 1,5 jaar draadje wat heel ergens anders over gaat te laten voor wat het is en zelf EEN NIEUW DRAADJE te starten.
Jouw vraag voegt niets toe aan de bestaande draad en jouw vraag krijgt op deze manier niet de aandacht die het verdient.

Zinvol is eens te kijken bij de gebruikers ervaringen en/of bij draadjes over brandstofverbruik of gebruik het zoekvenster


RobD antwoordt op 28 oktober 2012:

@ Bert v. helden: Het is je eigen rechtervoet die het verbruik bepaald. De één doseert matig, de ander gaat meteen pedal to the metal om een snelheid te bereiken.

Zoals jan aangeeft, kijk eens bij de gebruikers ervaringen.


fransvb antwoordt op 29 oktober 2012:

Ik heb de volgende insignia:
Insigmia Sport Tourer
Diesel
1956 cm³
118 kW
Massa leeg voertuig
1.633 kg
Toegestane maximum massa voertuig
2.290 kg
Massa rijklaar
1.733 kg
Aanhangwagen
Maximum te trekken massa:
- ongeremd
750 kg
- geremd
1.600 kg

Verbruik op en neer naar Kroatie,
gemiddelde solo en trekken caravan 1:10,3
trekken caravan 1:9,1
zonder caravan algemeen snelweg en plaatselijk 1:16,1


Jan& antwoordt op 29 oktober 2012:

Beetje merkwaardige vraag in een tijdperk waar vrijwel alle motoren al van fabriekswege ultiem zijn beproefd op belasting en als volledig ingedraaid mogen worden beschouwd.
Inrijden is iets uit de jaren dertig van de vorige eeuw en alles wat er nu nog in handleidingen wordt gezegd is slechts als disclaimer bedoeld, maar dat zei naamgenoot Jan ook al.

Tegenwoordig worden alle onderdelen op een microns nauwkeurig op maat gemaakt en de smeermiddelen zijn beter dan ooit....
Kortom gewoon de caravan er achter en gaan met die banaan😉


Hans Stoute antwoordt op 29 oktober 2012:

Inrijden moet nog steeds gebeuren. Het is waar dat motoren steeds beter worden, van mooie metaallegeringen gebouwd door robots die (als het goed is) geen fouten maken volgens een precisieontwerp en voorzien van puike olie. Gecontroleerd ja, maar niet ingedraaid en niet langdurig beproefd. Supersportauto's wel maar daar zit de uitgebreide controle in de prijs. De controle zit er in dat hij aan het einde van de productieband een beetje benzine krijgt, gestart wordt en naar een rollenbank gereden wordt voor wat testen en dan is het klaar.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker