Caravantrekker.nl

GRAAG ANTWOORD , dubbele asser of enkele asser

Ramon vraagt op 1 januari 2007:

ik koop me een trigano of kip voor mijn carolla 1.4D-4 90 pk daar zijn we nu uit gekomen groter durf ik niet gaan .
MAAR NU MIJN VRAAG .
mijn schoonzoon en zijn gezin 3 kinderen willen een grotere caravan ( het is niet te doen met een vouwcaravan rapido ) en heeft als auto een mercedis vito 2003 automatiesche versnelling 122 pk volgens mij en mag volgens mij 2200 kg trekken heeft rijbewijs C ( persoonvervoer max 18 pers. ), WAT IS NU HET VEILIGST EN BETER EEN TANDEMASSER ( 2 ASSIG ) of enkelassig .
1 ) rijd deze even gemakkelijk als een enkelasser
2 ) verbruikt deze veel meer
3 ) moet men op bepaalde punten letten bij aankoop ( tweedehands ) welke zijn de beste in deze klasse .
4 ) zal hij er in het klimmen ( alleen autobaan naar het zuiden ) redelijk mee kunnen met verkeer .
5 ) hij zou niet zwaarder dan 1600 kg beladen willen gaan .
GRAAG EEN ANTWOORD VAN KENNERS OP DIT GEBIED , DANK U OP VOORHAND

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jerry antwoordt op 1 januari 2007:

Er zijn wat voor en nadelen aan een tandemasser maar daar zijn ook weer verschillende meningen over.
Ik heb zelf voor een tandenasser gekozen omdat het veiliger is en een betere wegliging heeft achter de auto.
Hij wil dus beter rechtuit en is stabieler maar de laatste meters is het weer een nadeel omdat je dan met de hand veel moeilijker de caravan op de plek krijgt.
Ik kan aardig sturen dus daar heb ik minder last van.
Een klapband met een dubbelasser is veel minder gevaarlijk dan met een tandemaser en dat is ook een groot pluspunt.
Het beladen is wat minder gevoelig met een tandemasser.
En hij ligt met een hobbelige weg comfortabeler acher de auto.
Hij duikt minder zwaar op de trekhaak.
En twee lichte assen veren beter dan 1 zware as dus de kopjes blijven ook beter staan in de kastjes.
Mijn tandemasser weegt 1400 beladen en 1100 leeg en ik rij lekker door op de hellingen.
Maar dat hangt meer af van de stroomlijn en het gewicht dan van de assen.
Ik heb een Solifer5602i en die zijn goed gestroomlijnd en goed geisoleerd dus dat vind ik een aanrader.
Maar dat is allemaal erg persoonlijk en het hangt ook af waar je met de caravan allemaal heen wild en wanneer.
Campings die tandemassers niet toe laten zijn er ook maar ik heb ze nog niet kunnen vinden.
De nieuwere technieken voor de enkelassers maken die ook erg stabiel achter de auto en met het Tyron systeem in de banden hoef je ook voor een klapband niet meer zo bang te zijn.
Een enkelasser is gewoon goedkoper en lichter te maken dan een tandemasser.
Mvg Jerry.


Jerry antwoordt op 1 januari 2007:

Oja het brandstof verbruik is niet meer of minder dan met een enkelasser.
Je hebt natuurlijk iets meer rolweerstand maar het gewicht is nu verdeeld over 4 banden dus dus dat heft weer een boel rolweerstand op.
En je koopt elke 5 a 6 jaar 4 nieuwe banden in plaats van twee dus dat is wel weer duurder.
De banden per stuk zijn wel weer wat goedkoper omdat ze minder zwaar hoeven te zijn en vaak wat smaller en kleiner zijn.
Ik betaal ongeveer 45 euro per band inclusief montage.
Dat zijn wel c banden.
Mvg Jerry.


ramon antwoordt op 1 januari 2007:

bedankt , voor de goede uitleg , maar we rijden altijd naar kroatie Split , Zadar , uitsluitend op autostrade , soms wel lange klimmingen op deze autostrades , als we op deze site caravanberekeningen inbrengen moeten we zogezegd geen rekening houden met een dubbelasser , we vinden op onze zoektochten naar een 2de hands grote caravan veel mooiere en goedkopere 2 as caravans dan 1 assige , waarschijnlijk omdat veel rijbewijzen er minder voor geschikt zijn , gelukkig heeft mijn schoonzoon dit wel , en ik moet ook redelijk meekunnen met mijn carolla en caravan .


Jerry antwoordt op 1 januari 2007:

Het rijbewijs B of BE heeft niks te maken met enkel of dubbelassers maar heeft alles te maken met het aanhangwagen gewicht.
Kijk deze site er maar eens goed op na dan zie je het vanzelf.
Ik heb ook geen E achter B en ik rij legaal met een tandemasser.
Mijn trekauto weegt leeg 1520kg en de caravan mag beladen 1400kg wegen en dan mag ik er mee rijden.
Mvg Jerry.


jack antwoordt op 1 januari 2007:

Ook wij zijn al 6 jaar in het bezit van een tandemasser en hebben daar al ongeveer 35.000 km mee gereden. SUPER!!!
Het verbruik is niets meer of minder dan een enkelasser: de wegligging is erg goed.
Jerry schreef dat hij ook goede ervaringen heeft met zijn tandemas een Solifer.
Wij hebben ook een Solifer (6102 i) en beladen deze meestal
tot ongeveer 1750-1800 kilo.De caravan heeft een opbouw van 6.10 m, totaal 8.00 m. (trekker: Volvo V70 D5)
Het specifieke van deze Solifer tandemasssers is, dat de beide assen onderling met een soort reactiestang zijn verbonden waardoor ze opelkaar reageren en ze dus altijd beide contact houden met het wegdek. Deze constructie komt bij mijn weten alleen bij de Solifers voor en zorgt voor een zeer goed en vooral comfortabel, veilig weggedrag.
Wat mindere punten zijn; 4x banden, 4x remmen, past niet op remmentestbank en zijn moeilijker af te stellen en het al genoemde manouvreren op lokatie. Haal de caravan pas van de auto als deze 100% goed staat.
Succes met je keuze!!!
Jack


Jerry antwoordt op 2 januari 2007:

Dat is een erg mooie caravan die 6102i maar 1800kg achter de V70 op vakantie lijkt me een beetje te veel van het goede.
Ik wist ook niet dat die auto dat mocht trekken trouwens.
Die D5 die zou ik wel in mijn 945 willen hebben trouwens.
Het onderstel van mijn 5602i is hetzelfde denk ik en gaat tot 1750kg maar mijn kenteken gaat maar tot 1400kg.
Mvg Jerry.


jack antwoordt op 2 januari 2007:

Jerry,

De Solifer mag volgens het kenteken beladen worden tot 1550 kg, maar dat weegt hij al bijna leeg. Aangezien er twee assen van 850 kg, banden met een max. load van samen 2320 kg en er op de trekstang max 1800 kg staat vermeld, vind ik dat het technisch gezien moet kunnen. Formeel natuurlijk niet en daarom heb ik bij de importeur/RDW een verzoek ingediend om het max. gewicht van de caravan te verhogen naar 1700/1800 kg.
Echter, de daarvoor benodigde documenten van importeur/fabrikant waren niet (meer) voorhanden, de caravan is van bouwjaar 1993.
De Volvo met nivoregeling mag 1800 kg trekken, en dat gaat zeer goed, met een gem. verbruik van 1 op 10.5 bij snelheden tussen de 90 en 110 km/h.

Nog even voor Ramon:
Vaak zijn tandemassers prijstechnisch gezien aantrekkelijker: er is namelijk minder vraag naar ook omdat ze per definitie vaak een opbouw hebben van 5.50 m of meer en ook daarmee in een hogere gewichtsklasse vallen.
Maar bedenk ook: je hebt (veel) meer ruimte nodig.In het zuiden van Europa zijn veelal de kampeerplekken klein(er) en meer afgebakend, dan in bv. de scandinavische landen waar wij het meest vertoeven.
Groet,
Jack


jack antwoordt op 2 januari 2007:

Jerry,

Op de site kom ik net je verhaal tegen, aangaande het verhogen van de max. toegestane massa bij je Solifer.
Toevallig dat ik, zoals je hierboven hebt kunnen lezen,
dezelfde actie heb ondernomen, gestrande actie dus!
Heb je nog nieuws?
Wat je spatbordspiegels betreft: kans op schade(en ook de schade zelf) is groter als je een keer iets "meepikt" of een tegenligger komt iets te dichtbij. Afstellen is ook altijd weer een probleem: je moet stoppen en uit de auto. Heb zelf redelijk goede ervaringen met opzetspiegel: alhoewel het resultaat vaak afhankelijk is van de autospiegel waar de spiegel opgemonteerd wordt (trillen/omkappen).
Groet Jack


Eric antwoordt op 2 januari 2007:

Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van tandemassers....
Heb ooit 1 x aan een tandemasser aanhanger getrokken van ca 4 meter lang om hem iets om zijn as te draaien.
Kost je echt je rug!
Het trucje (vast al bekend bij iedereen maar toch) bleek uiteindelijk te zijn om de voorste 2 wielen van de aanhanger mbv het neuswiel iets omhoog te draaien.
Dan is het weer een enkelasser... 😉


jack antwoordt op 2 januari 2007:

Bij een Solifer tandemas lukt dit trucje beslist niet, vanwege de al eerder genoemde reactiestang. Krijgt de ene as meer druk, dan wordt deze druk als het ware doorgegeven aan de andere waardoor deze nooit het wegcontact verliest.

Ook al eerder gezegd: koppel een tandemasser pas af, als deze 100% goed staat: vereist is dus wel wat meer manouvreerkunst dan normaal.
Voorts dien je bij het zoeken van een plekje er rekening mee te houden of je al dan niet kan worden "klemgezet" door buurcaravans.
Groet Jack


Jerry antwoordt op 2 januari 2007:

Mijn Solifer5602i weegt beladen 1435kg op de weegbrug en afgekoppeld dus dat gaat net en wil al die problemen niet aan de hand halen voor die paar kilo extra op kenteken.
Ik ben nu gewoon verplicht om op te letten wat er allemaal mee gaat en met bijna 3500kg totaal gewicht vind ik het al heel wat.
Mijn caravan is 7.4 meter lang met dissel en als de plek 8.5 meter breed is dan krijg ik hem op de plek met de auto tussen de afscheiding door.
Dan moet ik wel aan de andere kant uitstappen omdat dan de deur van de auto tegen de heg aan staat.
Maar de verbaasde blikken en de complimenten die je dan krijgt zijn altijd leuk.
Dus als rijden met een caravan problemen geeft neem dan eerst een paar lessen zoals hier op de site word aangeboden
en dat geld natuurlijk niet alleen voor mensen met een tandemasser.
mvg Jerry.


ramon antwoordt op 2 januari 2007:

bedankt voor de goede uitleg , het manouvreren is geen probleem daar ben ik zeker van ( mijn schoonzoon voor zijn werk het maakt er deel van uit de hele dag ) de campings die we aandoen is ook geen probleem plaats zat deze die we bezoeken , we hebben er 40 bezocht tussen split en zadar zonder caravan in 2006 en gaan ieder jaar naar de 4 dezelfde met de caravan , zoeken soms familie op op ander camings gaan al 30 jaar naar kroatie .
MAAR OVER HET RIJDEN MET EEN TANDEMASSER
mijn schoonzoon heeft een mercedis vito van 2003 automatiesche versnelling 122 Pk , EN VOLGENS DEZE SITE MOET DAT ( GOED ) GAAN ? heeft daar iemand ervaring mee over de bergen Duitsland , Oostenrijk , Kroatie velebitgebergte +- 1500 a 2000 meter hoogte ( zuurstof ) wel allemaal lange autostrade hellingen van soms 7 a 9 % , dank U


ramon antwoordt op 2 januari 2007:

heeft iemand een ondervinding over een tabert dubbel asser ( tabert is toch een uitstekende caravan ) om te trekken dacht ik van voor afgerond , ze zijn zeer mooi en tamelijk prijselijk hebben we al gezien , zijn ze goed van wegligging


stijn antwoordt op 2 januari 2007:

hallo, ik zal je proberen verder te helpen met je vragen ivm met de trekauto. ik ben een echte mercedesfanaat (al 20 jaar trouw aan mijn merk), en doe niet gauw afbreuk aan zijn imago maar nu ga ik je mijn bevindingen vertellen. daar u spreekt over de 122pkversie (112cdi) spreken we dus over de vorige generatie vito's die vooraan aangedreven waren. zelf heb ik wat problemen gehad met overvliegende aandrijfassen (de as die dus uit de pont naar het aan te drijven wiel gaat), wanneer ik de auto volledig belastte. hiervoor had ik een E290 break turbodiesel en daar had ik geen enkel probleem, maar door het grotere ruimteaanbod kocht ik me dus de vito112cdi met dubbelcabine.maar goed; ik spreek bij volledige belasting hier over 5 personen, knaus sudwind tandemasser en een zodiac met 45pk motor. we spreken hier dus over een treingewicht van om en bij de 5ton. motor had geen probleem maar de aandrijflijn was er niet tegen opgewassen. ook de automaat begon vaak te peddelen. dit had ik ook met de break nooit meegemaakt. na een gesprek met de dealer en de release van het nieuwe model kreeg ik de nieuwe vito 115cdi voor een week ter beschikking. deze is weer achter aangedreven en de boite is beter aangepast aan zware belastingen. dit was weer een bestelwagen de naam mercedes waardig, prima motor goede automaat en prestaties waar je menig andere wagens voor verlegen maakt, zelfs als ze solo rijden. dus mijn advies; blijf je bij die 112cdi pas dan op voor een niet te groot treingewicht en laat regelmatig die voorste aandrijflijn nakijken.


ramon antwoordt op 2 januari 2007:

dat is zeer goede raad en eerlijke , tenslotte de vito 122 pk dubbele cabine en een caravan dubbele as wegen al snel +- 3800 tot 4000 kg 2 volwassenen een zoon 16 jr en twee kinderen een van 7 en 8 jaar , achteraan grote laadruimte word van alles meegenomen 3 a 4 fietsen boot waterbedden enzz. ik denk eender dat men dan over de 4000 kg komt de mercedis weegt zo goed als 2000 kg en dan over het vilebitgebergte wel allemaal autobaan maar 6 a 9 % dat stemt al tot nadenken , bedankt


Bert antwoordt op 3 januari 2007:

Zeker, zeer waardevolle info van een 'heavy-user'. Waarvoor dank. Ik ben zo vrij geweest de berekening te maken met een V-serie 220 CDI omdat dat de enige is met 90 kW en een automaat. Ik neem aan dat OP dat ook heeft gedaan en niet de Vito met handbak heeft geselecteerd. Appels en peren enzo... Ik neem verder aan (maar ben niet zeker) dat de Vito automaat dezelfde bak(verhoudingen) heeft als de V-serie. OP gaat daar wel vanuit blijkbaar, dus ik neem aan dat hij dat heeft onderzocht. Toch?

Bekijken we - zoals de meeste rekenaars doen op onze site - alleen de sterren zien we prima results v.w.b. de hoogste versnelling (4e) en wegrijden op een helling. De overige onderdelen scoren zeg maar gemiddeld.

Oók ben ik zo vrij geweest (het is tenslotte m'n eigen tijd) 😉 een uitgebreid trekkracht rapport à 7,50 euro te maken en daaruit blijkt natuurlijk hetzelfde maar beter grafisch weergegeven. De acceleratie is bijvoorbeeld redelijk rampzalig. 0-100 in dik 35 secondjes. Wat betekent dat? Dat je elke keer je gaspedaal intrapt om nog wat te versnellen van bijv. 80 naar de 94.... Een ander punt: snelheid op snelweghellingen van 4 à 5% op 250 tot 500m hoogte. Topsnelheid in de 3e versnelling 80 km/h. Plankgas. Niks mis mee, maar plankgas wel!! Dus als je het goed doet rij je met 3/4 gas naar boven en dat is ca. 70 km/h niet in drie maar in twee. Wel in drie en toch 75 à 80? Doe je dat lang overbelast je het spul.

Echt steile hellingen dan....
21% wegkomen vanwege de koppelomvormer van de automaat is geen probleem, mits er tractie genoeg is. Is gewoon goed. Heb je dus even een hellinkje van 14% rij je daar gewoon op weg zonder de boel over te belasten.

Rij je eenmaal, dan is bij 3/4 gas in de één 16% mogelijk en dat is dan met een snelheid van dik 20 km/h. Niets mis mee, maar er moet dan toch wel gewerkt worden. 3/4 gas betekent slechts 1/4 reserve en dat terwijl je rijdt, niet stilstaat. Plankgas in één bij >20 km/h is 20%. Normaal bij een handbak is bijvoorbeeld wegkomen op 13% en als je eenmaal rijdt bij een goed toerental kun je 30% aan... Merk dus het verschil tussen een handbak en een automaat.

Ik wil ff buiten het aandrijfaspunt blijven, maar met zulk een trein de grenzen opzoeken betekent idd heftige krachten, die uigeoefend worden op bak, aandrijfassen, homokineten etc. Dat valt ook niet te berekenen en daarom zijn 'echt goede reviews' van wezenlijk belang. Ik hoop dan ook dat je je ervaringen meldt (doe een berekening en vul je eigen ervaringen in). Ik wordt langzamerhand niet goed van ..... "Mijn Ford Ka 1.4 en Hobby 495 is een ideale combinatie, hij rijdt met gemak 110 in V en heeft dan nog over. Natuurlijk ben ik er niet verder mee geweest dan van huis naar de stalling 3 km verderop..." Nee, ik chargeer natuurlijk! Maar U get the point?

Betreft de combinatie om naar Kroatië mee te rijden... Natuurlijk kan dat. Echt steile hellingen komt hij niet tegen. Wat voorkomen moet worden is langdurig en herhaald die rechtervoet naar beneden drukken. Beheersing dus. Loopt de snelweghelling naar een of andere tunnel op en op.... Dan is de verleiding groot om op zo'n brede autobaanroute dat pedaal in te trappen om toch maar een redelijke snelheid te krijgen. En dat KAN gewoon niet met 122 pk en zoveel massa.


ramon antwoordt op 3 januari 2007:

er word bij ons al GOED nagedacht , de mercedis heeft automaat 4 versnellingen denk ik ( de schoonvader ) de kleinste is de bergautomaat , probleem is we gaan altijd voor 4 weken naar kroatie ( sparen de vacantiedagen op ) op die 4 weken 3 zware onweders gehad en 3 a 4 dagen regen augustus 2006 , ( zomers zijn veel slechter de laatste jaren daar ) alle tenten weggespoeld bij de tentkampeerders we hebben een rapido vouwcaravan dochter heeft grootste model maar met 5 personen zeer klein nog , we hebben 2 sunwinds knaus zien staan met kinderkamer MAAR JA ? nu é , volledige lente ik denk 6,5 a 7 meter al snel ver over de 1500 kg , we blijven zoeken naar het ideale want rijden we langs de kust zadar rijeka komt men ook 2 lange hellingen tegen van 10 % , ik met mijn carolla 66 kw 90 pk moet ook uitkijken daarom kip met hefdak of smalle trigano met hefdak ik zet het verslag op caravantrekker na vacantie in augustus 2007 , in ieder geval veel dank aan Bert en al deze die hier raad mee hebben gegeven.


BertW antwoordt op 29 mei 2007:

De ervaringen van Stijn en de berekeningen van Bert kan ik grotendeels uit ervaring bevestigen.
Zelf heb ik een Knaus Sudwind 590 TK gehad en getrokken met de V220cdi (technisch gelijk aan de Vito 112 cdi, zoals al vermeld). Met deze combinatie heb ik geen enkele toegestane helling geschuwd. In Engeland ervaren dat met een trekgewicht van ruim over de 2 ton (inderdaad, te zwaar voor de Sudwind) een helling van 17% nog NET te doen is (de aandrijflijn leek echter onder de auto vandaan te trillen) Maar daar ligt wel ongeveer de grens. Door de voorwielaandrijving kom je op stijle hellinkjes op campings regelmatig met rokende banden boven, maar het lukt (zou het echter een keer niet lukken, doe het dan gewoon achteruit, dan heb je met voorwielaandrijving namelijk veel meer grip, nog meer dan een achterwielaandrijver, heb ik ook mogen ervaren).
Lange hellingen van 5% gaan goed, maar met dit gewicht moet je inderdaad toeren niet schuwen, en ik schakelde de automaat terug naar 2 zodra de snelheid onder de 80 kwam.
Overigens best problemen gehad met deze auto (brandstofpomp plus common-rail leiding plus injectoren, zeer vaak luchtvering (hier bestaan intussen oplossingen voor, maar dit probleem kent de Vito niet, want geen luchtvering), soms zonder reden stilvallen), maar nooit de homokineten, terwijl deze bij mij toch extreem belast werden (echter nooit plankgas met vol ingeslagen stuurwiel).
Deze caravan heb ik in 2005 ingewisseld voor een Eurostar 650 TK, weer een maatje groter en zwaarder. Met deze caravan ben ik in 2005 naar Istrie en Kroatie (Zadar) geweest.
Op details na was dit een probleemloze reis, heen ben ik via Karintie gereden, terug via Graz. Geen enkele helling gaf problemen.
Een sterk pluspunt van de V-klasse/Vito is vooral ook de uitstekende stabiliteit, dat vind ik namelijk nog belangrijker dan de trekkracht, omdat ik altijd stevig doorrijd (de combinatie was ook voor 100 km/u goedgekeurd door de TUV).

Bij een treingewicht van ongeveer 4 ton is er naar mijn mening geen enkel probleem te verwachten met een Vito 112 cdi automaat, ook niet met de koeling (zelfs bij 40 graden buitentemperatuur geen probleem bij meer dan 5 ton treingewicht).
Door het gewicht van mijn huidige caravan (2400 kg) heb ik mede op basis van de trekkrachtberekeningen van caravantrekkerBert nu een Mercedes Viano gekocht, mede omdat deze achterwielaandrijving heeft (dat maakt namelijk veel verschil tussen in theorie of in de praktijk weg kunnen rijden op een zeer steile helling).
Hierbij zijn de ervaringen weer beter, alleen kom ik trekkracht tekort boven de 3000 toeren, maar daar wordt nog aan gewerkt.


ramon antwoordt op 29 mei 2007:

bedankt BertW
zijn mercedis vito 122 pk is een automaat MAAR ??? hij kan schakelen van 1 naar 2 en 3 maar kan niet terug schakelen van 3 naar 1 , de 4 overdrive kan alleen in 4 blijven rijden en niet naar 3 of 2 of 1 ook niet andersom , dit was een van de eerste vito automaten van mercedis .
de caravan een dethleff max 1200 kg geladen en 5,10 meter lang zonder dissel trekt hij moeiteloos , er waren gewone banden op , maar direkt C banden op laten leggen draagvermogen per band 775 kg zodat hij nu over heeft druk 4,5 bar , de Caravan goed uitgetest en hij rijd fantastiesch 85 kg druk op de dissel , de mercides zal geladen 5 personen en zeer grote laadruimte + - 2700 kg wegen , met 85 kg op de dissel ziet men de mercides nog niet bewegen , de C banden geven een zeer groot verschil met de andere banden waar maar 3 kg in mocht en die maar juist 600 kg per band mochten dragen deze zakten gewoon door toen waggelde de caravan nu niet meer , nu speelt de mercides met de caravan heeft een enorm overgewicht ,


janka antwoordt op 29 mei 2007:

Jerry ik weet niet wat je auto mag wegen incl. volledige belading maar je komt aardig dicht bij de 3500 kg grens! Want ook die massa moet je meerekenen!
Ik heb mijn les geleerd!


Jerry antwoordt op 29 mei 2007:

Hallo Janka

Mijn auto weegt leeg 1522 kilo inclusief trekhaak en lpg instalatie en mag max 1970 kilo wegen.
De auto mag max 1800kg trekken maar omdat ik alleen een B rijbewijs bezit mag ik dat dus niet.
De caravan mag max 1400kilo wegen dus het gaat met mijn rijbewijs net goed.
Ik geloof dat het treingewicht van mijn auto max 3750 kilo mag zijn.
In mijn geval is de auto leeg zwaarder dan de max massa van de caravan en het totaal gewicht blijft onder de 3500kg.
Geen problemen dus bij mij en veilig en legaal onderweg met de caravan.
Ik ga nu wel lichter op vakantie met de auto beladen op 1850 kilo en de caravan beladen op 1300 kilo.

Mvg Jerry


dabbertje antwoordt op 29 mei 2007:

wat ik me dan afvraag is of de schoonzoon van Ramon wel een E-rijbewijs heeft, want met z'n C-rijbewijs heeft hij toch niets als hij met de beoogde combinatie wil gaan rijden.


ramon antwoordt op 29 mei 2007:

mijn schoonzoon mag met een bus rijden met 18 pesonen in , hij moet om de 2 jaar telkens opnieuw een proef afleggen , hij heeft bijna het hoogste rijbewijs voor België , ik dacht ( kan mis zijn ) een BE rijbewijs mag met 5 ton en meer rijden .
maar over rijden nog even te spreken Bert zegde ooit als U veranderd leg er C banden op , en hij heeft gelijk hoor , met de gewonen banden ( de slappe zo noem ik het ) over slechte weg en bermen voelde ge de caravan wat op en neer gaan nooit slingeren ( we reden 100 km per uur ) maar nu met de C banden veel baanvaster en het dansen op slechte wegen is weg mijn schoonzoon werd het onmiddelijk gewaar , in het optrekken in 4 de overdrive , en op dezelfde weg dezelfde omstandigheden minder gas geven en even snel rijden , en dat allemaal voor het beetje dat het kost voor 2 C banden , ik rijd er ook mee ze zijn nu 6 jaar en volgend jaar leg ik er ook 2 nieuwe op , ondanks dat ze nog als nieuw zijn ik ga maar 1 keer per jaar met de caravan op vacantie .


Eric antwoordt op 30 mei 2007:

@Ramon: zou je je iets beter op je zinsopbouw willen storten?
Gebruik eens wat vaker een punt aan het einde van een zin en een hoofdletter aan het begin van een nieuwe zin.
Misschien iets rustiger je berichtje opstellen, ik kan je verhalen bijna niet volgen helaas....


Jaco antwoordt op 31 mei 2007:

Jerry nog even 1 vraag voor de goede orde.
De 1970 kg voor de auto, is dat de toegestane maximum massa volgens je kentekenpapieren ?
En is de 1400 kg de toegestane maximum massa ( caravan + belading )
van je caravan volgens je kenteken papieren ?

Gr,

Jaco


Jerry antwoordt op 1 juni 2007:

Ja Jaco dat is het maximale gewicht volgens kenteken.
Mvg Jerry


Jaco antwoordt op 1 juni 2007:

Ok Jerry als dit de gegevens ( maximum toelaatbare massa) zijn op je kentekenpapieren van je auto en caravan zit je inderdaad met rijbewijs B goed.
Ik las dit dus ik dacht ik vraag het nog even voor de zekerheid, anders rijd je straks onverzekerd rond.

Jaco


BertW antwoordt op 2 juni 2007:

Ramon over terugschakelen', het met de hand kunnen schakelen met een automaat is er juist voor om met een automaat toch op de motor te kunnen remmen, dus als je schoonzoon op kan schakelen, moet hij ook terug kunnen schakelen, of er is een electronisch defect (en daar willen Vito's/V-klasses nog wel eens last van hebben). Moet je solo maar eens ongeveer 70km/u gaan rijden en dan de pook in 2 zetten, dan moet de automaat gewoon terugschakelen (zorg wel dat de motor warm is, want de Mercedes kent wel een beveiliging om bij koude motor boven de 3000 toeren te komen, en om die reden zal de automaat dan niet terugschakelen).
Maar inderdaad zul je bij een trekgewicht van slechts 1200 kg op de autosnelwegen bij deze diesel meestal ook in D nog genoeg remmend vermogen hebben als je volledig van het gas af gaat helling af.
Zoals reeds beschreven, kun je helling op ook terugschakelen door de kick-down te gebruiken.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker