Jack vraagt op 5 januari 2007:
Ik rij in een Citroën Picasso 2.0 16V automaat met erachter een Knaus 450 TF max. beladen gewicht 1300 kg.
Je leest altijd dat je met een handschakelversnellingsbak bij stilstand op een steilere berg met wielspin moet wegrijden zodat de koppeling wordt gespaard. hoe doe je dat bij een automaat?
Jan@ antwoordt op 5 januari 2007:
Gewoon gasgeven. De koppelomvormer genereert zoveel kracht(veel meer dan een handbak met koppeling) dat het wegrijden op een steile helling een peuleschilletje is.
Bert antwoordt op 6 januari 2007:
Klopt, maar als je dan niet zorgt vlug flink op gang te komen - dus maar een beetje stapvoets blijft rijden, rij je die 'wonderautomaat met koppelomvormer' aan gort.
Jan@ antwoordt op 6 januari 2007:
Mee eens Bert maar als je datzelfde doet met een handbak en koppeling van met name een een benzineauto en je rijdt (noodgedwongen)stapvoets met half ingedrukte koppeling heb je hetzelfde probleem.
Bert antwoordt op 7 januari 2007:
Exact Jan@, maar dat heb je in de gaten normaal gesproken. Bij een automaat moet je je ervan bewust zijn.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!