Ad vraagt op 27 maart 2011:
Wat is de invloed van een start-stop systeem van een trekauto voor het trekken van een caravan? Vooral wanneer het max gewicht caravan het leeg gewicht van de trekauto benaderd (of juist andersom 😉 )
Ik zit te denken aan een dieseltje van ongeveer 80-85 kW/100-110 pk om een Sprite Super 450 CF van 1300kg te trekken.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 27 maart 2011:
Heb je de trekautotest gelezen van de Skoda? http://www.caravantrekker.nl/trekautotest/skoda_5547.php Die had een start-stop systeem.
Ad antwoordt op 27 maart 2011:
Van die auto word ik nou niet echt warmer Menno.
Zo positief komt hij er niet uit vind ik en zeker niet de vanaf 2011 verkrijgbare GreenTech versie.
Ook zegt het niet expliciet iets over het wel of niet aanwezig zijn van een startstop. Wel lees ik iets over stilvallen. Iets wat ik ooit ook eens gehad heb met een Laguna. Als die de caravan nog maar rook dan viel ie al stil bij het optrekken 😉
En met zo'n start-stopsysteem ben ik bang dat het meer een stop dan een startsysteem is.
Ik zit zelf in eerste instantie te denken aan bv de C4 1.6 e-HDI, de i30 1.6 CRDi Blue of de Golf VI 1.6 Bluemotion. Van die laatste weet ik overigens niet of deze een startstop heeft.
In de trekkrachtberekeningen maken ze elkaar niet veel zag ik. Veelal 3 to 3,5 oranje sterretjes.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 27 maart 2011:
Wellicht dat Bert die met die Skoda gereden heeft je er meer over vertellen (als die terug is...).
De Golf die je noemt is motorisch hetzelfde als de Skoda. Ik kan me overigens niet voorstellen dat een start/stop systeem invloed heeft op het trekken van een caravan. Bovendien is het meen ik uit te schakelen.
Ad antwoordt op 27 maart 2011:
Thnxs so far Menno.
Misschien komt het allemaal wel door mijn Laguna-trauma.
Was ook een stationwagon. Buiten het stilvallen zat ook de trekhaak nog eens extreem laag hetgeen op elke drempel voel- en hoorbaar was. Veel bergruimte, dat wel. Maar ook een grote overhang (dus meer wegzakken)
De motor van de Skoda is niks mis mee denk ik, maar dan dus wel graag in een compactere auto zoals de golf en met als het kan een 6-bak.
Ik zal hier ook eens naar ervaringen speuren van de overige nominaties.
Fr@ns antwoordt op 27 maart 2011:
Met begrip voor het streven naar besparing van de laatste druppel brandstof, ben ik bepaald geen voorstander van start/stop-systemen. Voor mijn gevoel is het slecht voor de levensduur van de motor, zeker bij caravangebruik.
Stoppen van een diesel gaf vroeger evenveel slijtage aan de lagers als 1000 rijden, vooral door de mechanisch gekoppelde inspuitpomp. Door de electronisch geregelde inspuiting is dat weliswaar veel minder, maar een stoppende motor heeft in de laatste omwenteling altijd minder smering. Bij het starten moet eerst weer druk worden opgebouwd en ook een dynamisch ontwikkelende smeerfilm wordt opgebouwd door het draaien. Dat is allemaal net wat minder dan bij een (minimaal) stationair draaiende motor en zeker bij de zuigerdruk van een diesel niet lekker.
Bij het caravantrekken ontwikkelt de motor meer warmte, die hoofdzakelijk door het koelsysteem wordt afgevoerd. Bij stationair draaien blijft de warmteafvoer in stand; bij start/stop is warmeteophoping een reëel gevaar wanneer de koelwatercirculatie niet elektrisch wordt voortgezet.
Bijkomend nadeel is dat in fileverkeer de kachel afkoelt; dat is met een automatische temperatuurregeling en een circulatiepomp nog enige tijd te compenseren, maar daarna wordt het koud. Bij een handmatige bediening en zonder brandstofkachel niet bepaald comfortabel.
Het koelen en smeren van een turbolager moet je al helemaal niet onderbreken. Eigenlijk doe je continu een beroep op de restsmering door een achterblijvende smeerfilm.
Kortom, zoek maar snel naar de knop om het start/stop-systeem uit te schakelen als je het goed met je motor voor hebt.
Ad antwoordt op 27 maart 2011:
Beetje technisch verhaal Fr@ns, waarvoor dank, maar als ik het samenvat zeg jij dat het in technisch opzicht eigenlijk voor dieselmotoren helemaal geen goed idee is zo'n start-stop systeem? (** mailt ff door naar de fabrikanten ** :D )
Het komt in jouw ogen de "levensduur" niet ten goede begrijp ik?
Bij mij is start-stop ook absoluut geen must vanwege het "groenere" maar ik kijk wel naar het totale plaatje van de auto dus aanschaf en verbruikskosten. En dan kom je al snel bij dit soort systemen uit.
Als ik het systeem voortdurend/continue uit moet schakelen kan ik beter kiezen voor een auto zonder dat systeem lijkt mij.
Jan antwoordt op 27 maart 2011:
maar als ik het samenvat zeg jij dat het in technisch opzicht eigenlijk voor dieselmotoren helemaal geen goed idee is zo'n start-stop systeem?
Technisch niet (en dat niet alleen voor de diesel), maar voor het milieu soms wel en zeker voor de politiek, maar die zijn dan ook wars van techniek natuurlijk.
Sterker nog, die hebben er wel baat bij dat het spul eerder tot storingen leidt. Dat spekt de staatskas natuurlijk via de BTW en wanneer je aan een nieuwe auto toe bent wrijven ze zich helemaal in de handen als je weet dat meer dan de helft dan naar de staat vloeit.
Je hebt dus helemaal gelijk dat je beter af bent zonder zo’n systeem. Bovendien, wat er niet op zit kan ook niet kapot. 😉
Jan2 antwoordt op 27 maart 2011:
Ik neem aan dat het aan-uit-systeem ook gewoon "uit" is te zetten?
John antwoordt op 27 maart 2011:
"Stoppen van een diesel gaf vroeger evenveel slijtage............"
Was vroeger niet alles beter..........of staan de ontwikkelingen niet stil?😉
PieteR antwoordt op 27 maart 2011:
Eigenlijk zie ik alleen een probleem in plaatselijke afkoeling van de motor. Vroeger was dat een dikke oorzaak van allerhande ellende, en een reden om na een tankbeurt héél rustig weer de weg op te gaan. Als die plaatselijke afkoeling bijvoorbeeld wordt voorkomen door het laten doordraaien van de koelpomp, net als bij een CV, zie ik een start/stop auto best wel zitten.
Louis antwoordt op 27 maart 2011:
Bij een stadsritje kan het zomaar zijn dat je startmotor 20 x extra aan het werk moet,en de accu moet het ook allemaal maar verdragen ,dus ook 's winters .
De starterkrans zal voor m'n gevoel ook extreem snel tandeloos worden enz.enz.
Ik ben altijd voor vooruitgang ,maar heb in dit geval toch liever een schakelaar waarmee ik het systeem uit kan schakelen.
Jan antwoordt op 27 maart 2011:
Er zitten speciale accu’s in met een bijbehorend accu management systeem. Deze houd de accu in de gaten en zorgt voor snelle bijlading en bewaakt de accuspanning zodat een herstart mogelijk blijft. Deze accu zijn een stuk duurder en bij vervanging van de accu door een ‘conventionele’ zullen de problemen snel volgen.
Als die plaatselijke afkoeling bijvoorbeeld wordt voorkomen door het laten doordraaien van de koelpomp, net als bij een CV, zie ik een start/stop auto best wel zitten.
De Turbokoeling (bij (diesel)turbomotoren) gebeurd voor een niet onaanzienlijk deel door de smeerolie. Het stilzetten van de motor stopt ook de smeerolie toevoer en dus (olie)koeling.
“Hotspotting” is een mogelijk ook elders een (koel)probleem bij deze motoren voor zover het motormanagementsysteem niet zelf voorziet in een uitschakeling van de stop/start op een zelfde manier die ook de A/C uitschakelt zodra de motor te warm dreigt te worden
Een mooi systeem maar goed uitgevoerd een complex gebeuren die eigenlijk alleen gedicteerd wordt om een mooi uitstoot beeld te kunnen laten zien.
Om dergelijke reden wordt in de USA reeds decennia verschillende systemen daartoe gebruikt. In aanvang werden bij problemen met deze auto’s in Europa tal van die systemen eruit gehaald waarna de motor veel ‘gezonder’ draaiden. Dat het milieu dan meer op zijn flikker kreeg lag niemand toen wakker van. Men voldeed aan de geldende (lagere) uitstooteisen.
Deze eisen worden inmiddels ook in Europa steeds strenger en stop/start systemen vinden ook hier hun toepassing.
Bert antwoordt op 27 maart 2011:
De geteste Skoda Combi (Greenline) 1.6 TDI met 1450 kg wegende caravan (!) had inderdaad nog geen s/s. De sinds kort leverbare Greentech Combi dus wel.
Een reëel risico is inderdaad hotspotvorming in de motor en vooral op het turbo-asje is het essentieel dat te voorkomen. Startmotors e.d. zijn normaal gesproken wel aangepast aan dat tijdens de levensduur vaker voorkomende herstarten. Ook bij koud weer als verwarming nodig blijkt zorgt de elektronica wel voor het draaiend houden, maar mij zijn geen auto's bekend die rekening houden met die doorstroming van koelwater en olie tijdens de 'uit-fase'. Uiteraard speelt dat veel meer bij caravangebruik, maar toch... Het zal blijken wat er over gezegd wordt in betreffende instuctieboekjes.
Ik verwacht eigenlijk wel dat die systemen uit te schakelen zijn, maar dat moet je dan wel doen als je bovenop de berg aangekomen bent en een fotootje wilt maken van je combinatie op 2140 m hoogte.
Willem antwoordt op 27 maart 2011:
Jammer, moeten we eerst weer 340 meter afzakken.
Ad antwoordt op 27 maart 2011:
Thnxs Jan, John PieteR Willem en Bert.
Het verhaal is mij wel duidelijk nu. Ik mis nog de ervaringen van mensen die er al mee rondrijden. Maar eigenlijk weet je t.z.t. pas wat het nadeel (lees schade) is.
Toch maar eens kijken wat er zonder s&s te verkrijgen is.
Ouwe foto Willem?
Willem antwoordt op 27 maart 2011:
Wat is een oude foto........
Deze is gemaakt afgelopen zomer in CH
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 27 maart 2011:
Nufenenpas, maar ik zie geen caravan 😉
Ad antwoordt op 28 maart 2011:
Touché 😉
En je had maar 1 foto geplaatst Willem, dus welke zou ik nu bedoelen?
I rest my case (case closed)
Robin antwoordt op 28 maart 2011:
Naar aanleiding van de technische uitleggen en de reclame van de fabrikanten, concludeer ik dat bij normaal/rustig (Nederlands) gebruik het s/s systeem alleen maar een besparing oplevert. En geen duidelijke nadelen.
Maar als je meer van de motor vraagt (harder rijden, caravannen, bergen etc.) het slimmer is om dit systeem na het starten direct uit te schakelen.
Dus ik zou bij mijn keuze mij niet laten leiden door het wel of niet aanwezig zijn van een s/s systeem, maar wel of het ook uit kan!
Willem antwoordt op 28 maart 2011:
@Menno,
Dat krijg je als je je kinderen een digitale camera geeft.
Na thuiskomt komen ze dan ineens met de melding dat ze nog wat foto's hebben, waaronder die foto van hierboven.
Fr@ns antwoordt op 28 maart 2011:
Geen autofabrikant die het in zijn hoofd zou halen om met een start/stop-systeem op de markt te komen als de markt er niet om vroeg. Een overheid die het milieu tracht te beïnvloeden met o.a een schimmige energielabel-/belastingpolitiek (waarvan E-auto’s gemakshalve zijn vrijgesteld) is uiteindelijk de aanzetter tot deze technische kronkels, waarbij alleen onder laboratoriumomstandigheden een auto een paar gram minder CO2/km hoeft uit te stoten om een labeltje op te schuiven, een leasebijtelling lager te scoren of vrijstelling van MRB te bemachtigen.
De tweedehandsjes gaan naar Oost-Europa of worden in Afrika geruild tegen CO2-emissiequota, waar eerst de lambdasondes, katalysatoren en de start/stop-systemen worden verwijderd en waar ze vervolgens met brandstof van soms €0,15/l nog een lang milieubelastend leven voor zich hebben. Vrachtauto’s komen er alleen binnen als ze een motor met ouderwetse lijnpomp hebben die niet kapot kan. Hoezo global thinking… Hoe komt het toch dat de milieudoelstellingen alsmaar zelfs niet bij benadering worden gehaald.
Nee, wij maken ons druk over start/stop-systemen. Waarom? Toch niet vanwege het milieu hoop ik! Als (je) het s/s doorlopend uitschakelt omdat je niet voor niets airco in je auto hebt, of omdat de accu het anders na een koude start begeeft, of omdat je een caravan trekt, of omdat je voor je turbolagers vreest…. dan is er geen milieu meer gediend met het energielabel. Tel daarbij op dat de ‘zuinige auto’s’ met caravan 30% meer verbruiken dan solo, t.o.v. de ‘verketterde turbodiesel’ maar 15% en tel uit je winst 😉
Jan antwoordt op 28 maart 2011:
Eén aardbeving en half Japan is radio-actief besmet en wij maar tobben met onze veel te dure aan-uit autootjes vanwege een paar grammetjes c02 dat gewoon in onze atmosfeer thuishoort.
Als er weer eens een vulkaan uitbarst komt er ook nogal wat c02 in de atmosfeer en daar is geen roetfilter of katalisator voor😉
Gewoon niet kopen die rommel want het zet echt geen zooien aan de dijk....
Henry dukel antwoordt op 9 mei 2011:
Mijn skoda superb greenline, heeft de start stop systeem.
Deze is eenvoudig middels een schakelaar bij de versnellngspook uit te schakelen.
Kracht genoeg, maar de 5e versnelling kan thuisgelaten worden.
Enerzijds door de 105 pk-tjes anderzijds doordat je erg laag in je toeren zit bij 100 km/uur
Grt
Henry
rockfire antwoordt op 9 mei 2011:
Hallo,
Ik heb een Passat Bluemotion 1.6 (van 2010), dus met start/stop systeem. Ik rij wel gewoonlijk lange afstanden, dus ik vind het niet erg als de motor eens uitvalt bij een rood licht, maar veel kom ik er niet van tegen. Je kan het start/stop systeem trouwens met een druk op een knop uitschakelen.
Als de airco hard moet draaien, of als het te koud is werkt het start/stop systeem trouwens automatisch niet.
Op het caravantrekken zelf heeft het geen impact. Ik kan makkelijk 90/95 rijden in 5e op het vlakke, anders terug schakelen naar 4e.
Conclusie : ben voorlopig zeer tevreden
Wim antwoordt op 10 mei 2011:
Heb een Golf6, 1.6 TDI bluemotion technologie en volgens mij werkt het start-stop systeem van de auto niet zodra je er iets achter hangt. Vraag me niet hoe het kan, maar dit is me al diverse keren opgevallen.
rockfire antwoordt op 11 mei 2011:
@Wim,
Zodra de stekker van mijn caravan ingeplugd wordt in de auto detecteert mijn parkeersensorsysteem wel dat er een aanhangwagen aangekoppeld is, en werkt dit systeem achteraan niet meer.
Mijn start/stop blijft verder werken. Misschien is dit bij jouw anders ingesteld op je golf. Volgens mij is dit enkel wat software die evt. in de garage kan bijgesteld worden.
Rob antwoordt op 22 mei 2011:
Hoi,
Bij mijn BMW 318D blijft het start/stop gewoon aan staan met de caravan er achter. Ik zou ook niet waarom niet. Het start/stop systeem bepaald zelf of de motor uit kan gaan. Is het heel erg koud buiten dan gaat de motor niet uit om te zorgen dat de verwarming aanblijft en dat zelfde geld bij hoger temperaturen blijft de motor draaien om de koeling actief te houden.
Dat de motor er extra van slijt is iets van vroeger.
Jan antwoordt op 22 mei 2011:
Dat de motor er extra van slijt is iets van vroeger.
Waarom zou dat tegenwoordig anders zijn?
Nog steeds is het zou dat na elke keer starten de oliedruk weer moet worden opgebouwd. Voordat er dus oliedruk is draait het mechaniek dus 'smeerloos'. Dat wil niet zeggen dat het een smeergebrek heeft want er zit in de hele motor zat olie en vettigheid maar de reguliere smering moet wel eerst op gang komen na het starten.
Verhoogde slijtage? Ja dus.
Merk je daar veel van? Nou niet in de garantieperiode van de motor en waarschijnliojk niet in de eerste eigenaar periode.
Is het verstandig zo'n auto gebruikt te kopen? Vlgs mij kun je er beter een kopen zonder die modegril. 😉
Bert antwoordt op 22 mei 2011:
Rob schreef: Is het heel erg koud buiten dan gaat de motor niet uit om te zorgen dat de verwarming aanblijft en dat zelfde geld bij hoger temperaturen blijft de motor draaien om de koeling actief te houden.
Dat de motor er extra van slijt is iets van vroeger.
Een verkeerde gevolgtrekking. Verwarming en koeling (airco interieur) heeft weinig van doen met de koeling en smering van de motor en de turbo. Zie mijn eerder gegeven reactie:
Van: Bert
Datum: 27 March 2011 om 21:06
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.