Caravantrekker.nl

Caravan kachel

AdM vraagt op 31 maart 2011:

vroeger hoorde je veel dat er problemen waren met de kachel van boot of caravan, kun je de nieuwe caravan kachels gewoon de hele nacht laten branden indien nodig zonder problemen .

Naar laatste bijdrage

Reacties:

GB antwoordt op 31 maart 2011:

Ik zou het zelf niet doen en ik zou het je ook niet adviseren, maar als je het toch wilt doen raad ik je aan een rook- en koolmonoxide melder in de caravan te installeren en er voor te zorgen dat er geen brandbare spullen in de buurt van de kachel liggen en/of hangen


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 31 maart 2011:

Ja dat kan veilig! Ook zonder koolmonoxide melder en voor brand hoef je ook niet bang te zijn.
Uiteraard moet de kachel wel in goede staat zijn en niet beschadigd (althans de afvoer en kachelhuis).


AdM antwoordt op 31 maart 2011:

Oke Menno alles is nieuw ook de caravan en er is voldoende altijd blijvende ventilatie in het dak ik hoop dat het niet nodig is maar wilde graag eens weten of het zonder problemen kon.


@Eric antwoordt op 31 maart 2011:

Nog een kleine opmerking over Menno's antwoord: een koolmonoxide melder is altijd aan te bevelen in slecht geventileerde ruimtes.
Koolmonoxide is een giftig gas dat kan vrijkomen bij de verbranding van bijvoorbeeld aardgas, hout en kolen.

In een caravan zou ik er altijd ééntje monteren.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 31 maart 2011:

Maar de kachel in een caravan is een gesloten systeem. Koolmonoxide van de kachel kan dus niet in de caravan komen (tenzij de afvoer kapot is).


Michiel antwoordt op 31 maart 2011:

Geheel gesloten is het systeem niet. Het zuigt lucht aan van binnen de caravan en die gaat via de schoorsteen weer naar buiten.

Het is in theorie denkbaar dat onder bijzondere omstandigheden de luchtstroom omkeert - bijvoorbeeld in een dalende luchtstroom zoals bij een temperatuurinversie kan optereden - en de verbrandingsgassen via de instroomopening in de caravan komen.

Dan nog is dat alleen gevaarlijk als er ook koolmonoxide onstaat. Koolmonoxide kan alleen omtstaan bij gebrek aan zuurstof.

Maar ja, als je daar bang voor bent moet je die kachel ook maar niet laten branden als je er bij vol bewustzijn bij bent, want koolmonoxide is een kleur- en reukloos gas, dus daar merk je zonder rookgasmelder niks van.

MV


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 31 maart 2011:

Nee dat is niet waar! Ik neem aan dat we het hebben over de meest gebruikte caravankachel de Truma 3002. De brander daarvan haalt zijn lucht van buiten onder de caravan vandaan. Kijk maar eens goed. Er zit onder de kachel een gat van 10x25 cm met daarin de brander.


Michiel antwoordt op 31 maart 2011:

Ik heb zojuist even onder mijn Homecar gekeken, en verdomd je hebt gelijk. Ik weet niet wat het merk van de kachel is, kan ik zo niet zien, maar ik zie wel dat er een inlaatconstructie aan de onderkant van de caravan zit.

I stand corrected...

MV


Jasper antwoordt op 31 maart 2011:

Ja, Menno heeft wel gelijk. Al is dat gat bij mij slechts 8 x 16 (heb de stukjes nog die er ooit uit kwamen 😉)

Toch wil ik nog even wijzen op de mogelijkheid dat de gasafvoer, bestaande uit een kartonnen ribbeltjespijp met daarin een alu ribbeltjespijp los rammelt, nooit goed vast gezeten heeft of door wat hardhandige verplaatsing van spullen in de hangkast beschadigd raakt.
Dat doe je natuurlijk niet expres, en is niet zoals het behoort, maar daarvoor zou je inderdaad die melder kunnen plaatsen.
(hoewel sommige mensen er voor zouden kiezen om op die manier zachtjes...ZZZZZZ)


@Eric antwoordt op 1 april 2011:

Toch wil ik nog even wijzen op de mogelijkheid dat de gasafvoer, bestaande uit een kartonnen ribbeltjespijp met daarin een alu ribbeltjespijp los rammelt, nooit goed vast gezeten heeft of door wat hardhandige verplaatsing van spullen in de hangkast beschadigd raakt.

Inderdaad, in zo'n kledingkast hangt vaak ook nog wat kleding voor de pijp dus goed zicht heb je er niet op.

Wat te denken van kampeerders die bijvoorbeeld een losse Zibro Kamin als extra verwarming gebruiken?

Nee, onder het mom van "baat het niet schaadt het niet" hangt zo'n koolmonoxide melder al jaren in m'n caravan.


Michiel antwoordt op 1 april 2011:

"Nee, onder het mom van "baat het niet schaadt het niet" hangt zo'n koolmonoxide melder al jaren in m'n caravan."

En hoe weet je of dat ding het na al die jaren nog doet als het er op aan komt?

MV


@Eric antwoordt op 1 april 2011:

http://www.hemmink.nl/Portals/0/Electrotechniek/beveiligingsmat/ei/gebruiksaanwijzing_Ei205.pdf

Pagina 4/6

Probleem is wel dat ik vorig jaar gestopt ben met roken dus zal een spuitbus CO moeten gaan scoren ergens.... 😉


RobD antwoordt op 1 april 2011:

@ Eric: stukje slang aan de auto uitlaat naar binnen leiden??😉


Peter van Gestel antwoordt op 2 april 2011:

Ikzelf ga al jaren met de caravan zeer regelmatig ( 3x per winter)op wintersport. Bij -20 heb je 's nachts je kachel echt nodig,elke caravaner weet hoeveel verluchtings gaten in een caravan zitten. Bij mij zeker 6 in de bodem, 2 constante verluchtingsrooster in plafond en een dakvenster. Dit merk je zeer snel als je gas op raakt midden in de nacht!!
Dus ik ben ook zonder melder een zeer geruste slaper in de caravan.
Ik vermeld er wel bij dat ik zeer regelmatig mijn aansluitingen achter de kachel controleer zowel de afvoer naar buiten als de ringverwarming.


PieteR antwoordt op 3 april 2011:

Bij min twintig blijft de kachel gewoon uit.
Ik wil ook wel eens een frisse neus halen.
In de winter slaap ik in een slaapzak, die deze temperaturen redelijk gemakkelijk baas kan.
Maar owee, als ik halverwege de nacht moet piesen! 😉


kool antwoordt op 12 mei 2014:

een open verbranding toestel in een caravan is niets meer dan in een gewone woning, dus ook de regels voor open toestellen zijn hier van kracht.In ieder geval de verbrandingsgas afvoer. En toevoer van verse lucht.
caravan is tenslotte een stookruimte geworden.
Van overheid uit worden de open toestellen steeds meer uitgebannen, en niet voor niets.
CO wordt onderschat.
laat Uw toestellen nazien, en/of vervangen door gesloten toestellen.


Debouncer antwoordt op 12 mei 2014:

Het is zoals Menno al zei: er is geen open verbranding bij het meest toegepaste kachelsysteem. (Truma 3000 &Truma 5000)
Lucht van ONDER de caravan wordt vermengd met gas en verbrand in een branderblok. De warme lucht gaat via het kachelblok naar de schoorsteen en verlaat het systeem weer via een pijpje boven het dak. Inderdaad oogt de schoorsteen ietwat fragile, maar zal dat in de praktijk niet zo erg zijn. Waar absoluut rekening mee gehouden moet worden is dat wanneer de schoorsteen losgenomen wordt van de kachel, ALTIJD een nieuwe afsluitring gebruikt wordt.


jan& antwoordt op 13 mei 2014:

Ik zie anders wel een waakvlammetje door het gaatje in de voorkant van de kachel. Zit daar glas tussen? Anders is het toch geen gesloten systeem.


Jan@ antwoordt op 13 mei 2014:

Ja Jan, daar zit glas voor. Alle geruststellende opmerkingen ten spijt gebruik ik voor de zekerheid toch een melder. Op de gebruiksaanwijzing staat dat de melder op ca 1.5 m hoogte geplaatst moet worden, maar dat is in een caravan op ca 3/4 van de hoogte , terwijl koolmonoxide zwaarder is dan lucht. Een lagere plaats zou dus beter lijken. Voorlopig heb ik hem boven de deur geplakt omdat die daar het minst in de weg zit, maar twijfels??
Iemand een ander idee/advies??


@Eric antwoordt op 13 mei 2014:

Bij mijn laatste cursus kleine blusmiddelen was het advies:

Rookmelder zo hoog mogelijk
Koolmonoxidemelder ca. 40 cm hoog.

Bij ons zit hij onder het vaste bed vastgeschroefd, de rookmelder zit op het plafond.


Andreas-NL antwoordt op 13 mei 2014:

Fendt monteert standaard een rookmelder in het caravan- interieur en géén koolmonoxyde-melder. Waarom niet? Ik denk omdat de gasverbranding volledig onder de caravan plaatsvindt. En dus is het risico van koolmonoxyde binnen kennelijk te verwaarlozen.


@Eric antwoordt op 13 mei 2014:

Fendt monteert standaard een rookmelder in het caravan- interieur en géén koolmonoxyde-melder. Waarom niet?

Omdat die iets van 15 euro inkoop kost. 😉

Stel je rijd je afvoerpijp van de kachel ongemerkt dusdanig krom dat hij niet goed meer afvoert?

Ben dan blij dat ik een koolmonoxidemelder heb.


Andreas-NL antwoordt op 13 mei 2014:

Ja Eric, in theorie is alles mogelijk. Stel dat gebeurt wat jij zegt, dan stromen hete verbrandingsgassen het interieur in en dat merk je gauw genoeg. Want het gevaarlijke en reukloze koolmonoxide ontstaat pas bij onvolledige verbranding en dat zou wederom een toevalligheid zijn. En die 2 gecombineerd? Ik neem het risico wel maar ik begrijp best dat jij voor je gemoedsrust zo'n ding wil monteren, nu nog de juiste plaats . . .😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker