Caravantrekker.nl

Ervaringen met subaru legacy

Henk Lammers vraagt op 22 april 2011:

Ik overweeg een nieuw model Subaru Legacy 2.0 benzine wagon
aan te schaffen. Wie heeft ervaring met deze auto als caravantrekker. er hangt maximaal 1400 kg achter. Volgens de trekkracht berekening scoor je slecht wat betreft trekkracht op hellingen,en kom je niet verder dan een helling van 10%.
We zitten erg veel in de bergen, maar een Forester vind ik te hoog op de wielen staan.Maar deze heeft wel het voordeel van lage gaering. De importeur verklaart dat er geen probleem is en ze er nog nooit een klacht over hebben gehad.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jan antwoordt op 22 april 2011:

Ik zou maar eens een proefritje gaan maken bij een dealer. De forester rijdt prima, ze hebben onlangs het onderstel weer verbeterd. Er overigens nog een alternatief en dat is de Impreza en dat rijdt helemaal geweldig, ook zonder caravan.
Overigens de diesel versies kompenseren qua brandstof gebruik de extra wegenbelasting al ruim onder de 20.000 km per jaar.


Bert antwoordt op 22 april 2011:

Ff ter zake... De nieuwste Legacy TW 2.0 zal voldoen aan de homologatie-eis dat het max. treingewicht op 12% kan wegkomen op zeeniveau. Wij berekenen 10,4%, laat dat in de praktijk 12% zijn... Kortademigheid op grotere hoogten is een gekend fenomeen van vooral atmosferische motoren en dat vreest het ergste voor deze Subaru. Het ontbreken van de low-gear zou op zich geen probleem op moeten leveren als de versnellingen (vooral de 1e en de 2e etc.) maar wat korter waren gestoken, en dat is helaas niet het geval.

Wij willen de uitdaging aangaan die Subaru stelt en de importeur verzoeken een Leagcy 2.0 TW ter beschikking te stellen voor een Trekautotest in de bergen... (Waren we al van plan).


Ronald Hettema antwoordt op 23 april 2011:

Zie ook mijn review op trekauto gebruikerservaring!Geweldige auto's die Soebs. Mijn vorige auto, de Legacy Touring van 2001 werd door mijn familie niet mooi gevonden. De techniek erachter was heel goed. All wheel drive en hoog/laag gearing. Als je het niet kent dan weet je niet wat je mist.
De afgelopen jaren is het vermogen gestegen naar 150 pk voor de 2 liter motor. Dit is m.i. alleen van belang voor de totaal overbodige topsnelheid van boven de 180 kmh.
Het beschikbare koppel is boven verwachting goed en als je een klein beetje technisch bent dan zul je deze auto zeker waarderen. Eenmaal een Soeb en veel mensen willen niks weer anders. Ik heb nu een Subaru Outback van 2004 (leeg 1440 kg motor 2.5 liter met 167 pk) en trek hier straks een Kip Vision mee. Leeg mag ik er 2 meenemen!!! dit zou ik niet doen. Ik mag er 1800 kg achter hebben maar zou er maximaal 1500 kg achter willen hebben.
Volgens mij, en ik kan het mis hebben, heeft de Legacy TW de H/L gearing, dit in tegenstelling tot de sedan. De Forrester heeft ook H/L gearing, uitgezonderd de turbo-uitvoering. U mag mij bellen voor info. 0517-419649 Ronald Hettema, Harlingen


Henk Lammers antwoordt op 23 april 2011:

Jan- Ik heb een proefrit gemaakt met de Forester en beaam dat hij erg comfortabel rijdt. Maar een bochtig parcour vind hij niet zo leuk , De oude Forester reed veel beter door de straffere vering.De nieuwe is volgens mij voor de amerikaanse markt gemaakt.Met de Legacy heb ik ook een proefrit gemaakt, en dit stuurt heel erg goed(ga er maar niet mee rijden want je bent verkocht).
Bert- De dealer in Bornebroek Zuidhof heeft mij aangeboden om hem mee te nemen voor een proefrit in de bergen. Ze zijn er kennelijk van overtuigd dat het geen problemen oplevert.


michiel antwoordt op 23 april 2011:

Als het een legacy moet zijn, dan zou ik de CVT variant overwegen. Het ontbreken van low-gear icm all wheel drive lijkt me geen ideale combi in de bergen.

Ik heb een Impreza 2.0 150pk gehad, behoorlijk krachtig, maar niet sterk bij lage toeren. Ik heb hem weggedaan voor de kosten (verbruik, enorme afschrijving, duur onderhoud) (hij rammelde mijninziens ook teveel, veel meer dan al mijn Daihatsu's bijelkaar!).

Als je al een Subaru koopt (lease maakt het wat anders) zou ik absoluut voor de vernieuwde Forester gaan, nw motor zou 10% zuiniger moeten zijn, en lage gearing. Mocht hij te week geveerd zijn, kun je de achtervering laten aanpassen bij de dealer.


Bert antwoordt op 24 april 2011:

Ok, neem dat aanbod aan van die dealer en test de S uit tijdens een BTWeekend of een Op Maat training met je eigen caravan. Sowieso gaan we zelf die auto (Legacy TW) proberen te regelen voor een Trekautotest.

@Ronald Hettema. Nee, de huidige Legacy TW heeft geen low-gear meer zoals ik al aangaf.


TheoS antwoordt op 24 april 2011:

U schrijft dat u veel in de bergen zit en dat de trekkracht op hellingen niet verder komt dan 10% (Bert geeft aan dat ongeveer 12% haalbaar is.)
Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom u deze auto in deze situatie (veel in de bergen en trekkracht tot maximaal 10 á 12%) nog in overweging neemt.
Dat de importeur zegt nog nooit een klacht te hebben gehad, zegt helemaal niets. Dat zeggen leveranciers altijd. Bovendien: wie rijdt over het algemeen deze auto met welk caravangewicht?


Bert.s antwoordt op 24 april 2011:

wat zal de reden zijn waarom de atmosferische modellen H/L gearing hebben en de turbo versies niet.??


Jan antwoordt op 24 april 2011:

Een turbo versie met h/l gearing draait zijn eigen wielen er af. Ze doen het (turbo benzine en turbo diesel) gewoon zonder h/l gewoon goed.

Ik ben overigens zeer benieuwd hoe de CVT-versies van Subaru presteren als trekauto. Ik heb er in elk geval grote verwachtingen van.


Bert.s antwoordt op 24 april 2011:

Van: Jan
Datum: 24 April 2011 om 16:38

Een turbo versie met h/l gearing draait zijn eigen wielen er af.

Als je de wielmoeren goed aandraaid zal dat wel mee vallen.
Ik denk dat de turbo gewoon geen h/l nodig is omdat deze van zichzelf krachtig genoeg is.
Voor de turboloze motoren zal denk ik het omgekeerde gelden.


renaat antwoordt op 24 april 2011:

tijdje terug heb ik een uitgebreide proefrit gemaakt - 2 uren en ± 120km - met de nieuwste Legacy Station diesel, met de recente 6-bak, edoch GEEN low-gear

dat was een zeer aangename rit, vering, bochtgevoel, respons van de motor op het gaspedaal EN verbruik uitstekend

het was echter de 150 pk boxerdiesel en dat is niet waar TS naar vraagt.

maar wat moet ik in deze context met meningen over Impreza's, Foresters...à la limite Outback?


Jan antwoordt op 24 april 2011:

maar wat moet ik in deze context met meningen over ImZpreza's, Foresters...à la limite Outback?

Ze zijn technisch gezien nogal verwant Renaat, vandaar.
Kiezen is minder eenvoudig dan het lijkt😉


Bert antwoordt op 25 april 2011:

Lage gearing: je levert snelheid in en krijgt er kracht voor terug. Een uiterst krachtige Subaru Turbo(diesel) dient die krachten wel te kunnen verwerken als er een low gear op zit. Dikkere aandrijfassen, sterkere homokineten enzo. Ja, en een extra (dik) boutje in de wielen is dan misschien ook nodig... 😉

Het 'probleem' van de nieuwe Legacy TW 2.0 is dat ze de overbrengingen van de 6-bak niet aangepast hebben aan het ontbreken van de low-gear overbrenging van 1,5x die de 'oude' wel had. Enfin, dat heb ik al uitgelegd.


Jan antwoordt op 25 april 2011:

Hoi Bert,
Is die 6 bak (mn de 1e verscnelling) van de TW legacy dan anders dan van de diesel uitvoering?


Bert antwoordt op 25 april 2011:

De 1 is toevallig gelijk, alle andere zijn van de diesel langer. Maar omdat de eindoverbrenging vd diesel ook langer is zijn alle totaaloverbrengingen langer. Dat is normaal voor diesels vanwege hun kleiner toerenbereik. Wat blijft er dus over van het motorkoppel aan de wielen. De x-as van de trekkrachtgrafiek geeft dat aan in N, maar de waarden hebben we in de online versie weggelaten...


Bert.s antwoordt op 25 april 2011:

Is de 2.0 legacy met automaat geen betere optie???


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker