Caravantrekker.nl

Grotere huurcaravan nemen?

Jeroen vraagt op 15 mei 2011:

Over een paar weken gaan we met een gehuurde caravan op vakantie met onze 206 SW (50Kw en 160Nm)

In principe hebben we een Sterckeman Starlett 330 gehuurd, maar ik kan dit nog wijzigen in een 420.
Deze heeft toch een stuk meer ruimte binnen en een vast toilet, wat toch wel handig is.

De vraag is alleen of het verstandig is met deze auto.
Met een vergelijking kom ik op deze verschillen:



Alle zware spullen gaan in de auto, zoals tent, tafel, stoelen. Fietsen moeten op de auto.

Wat zouden jullie adviseren?
Het bij de 330 houden, of toch een 420 meenemen?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 15 mei 2011:

Als je (vrouw) liever de grote heeft kan dat best. Het verschil is immers niet zo heel schokkend. Je snelheden zijn relatief laag waardoor er weinig (slinger) gevaar is.


Frank antwoordt op 15 mei 2011:

Het verschil is gering en je krijgt heel veel meer binnenruimte. Ik verwacht wel dat je het zwaardere gewicht ietsje zult merken.
Als je in de buurt blijft en geen lastige wegen opzoekt voor je combinatie dan nam ik zeker de grotere uitvoering. Bovendien steekt je weer iets op van een andere caravan achter je auto.


Jeroen antwoordt op 15 mei 2011:

Het is de eerste keer met de caravan, dus verschil zal ik niet merken.

Het is wel de bedoeling om richting de Drome of Lago Maggiore te gaan.

Het is met beide caravans geen ideale combinatie, maar ik moet het dit jaar toch nog met deze auto doen.

Omdat het maximale snelheidsverschil zo gering is ben ik dus gaan denken aan de grotere caravan.
het "probleem" van het grotere gewicht zal denk ik ook hooguit berg op zijn.


Koen antwoordt op 15 mei 2011:

Het verschil is misschien inderdaad minimaal, maar dus weer een beetje minder in "alles" qua rijcomfort, accelaratie, autobaanhelling enz.
Ikzelf heb een aantal jaren met een licht gemotoriseerde auto (1.2 benzine) + 750 kg caravan met (zeer) goede stroomlijn, laag en smal, op reis geweest. De combinatie scoorde op alle punten iets beter dan jouw combinatie (1 ster meer, topsnelheid 5km/hr sneller, autobaanhelling 1 of 2 km/hr sneller etc).
Het ging allemaal, maar het hoefde echt niet minder te zijn. (een groot verschil met de 1.6 die nu voor de caravan staat 😉 , maar dat terzijde. Voor mij echter wel vergelijkingsmateriaal)
Mijn raad : hou je maar aan de "kleinste" ipv 1 maat groter te gaan. Dat zal al "werken", "zweten", uitkijken en anticiperen genoeg zijn (op het verkeer bij bijvoorbeeld inhalen van een trage vrachtwagen)


Jeroen antwoordt op 15 mei 2011:

Koen,

dat is precies waarom ik twijfel.
Kleine verschillen, maar ze zijn er wel.


Frank antwoordt op 15 mei 2011:

Nu ik iets meer weet, sluit ik mij bij Koen aan : neem de kleinste.
Dit omdat je licht bent gemotoriseerd, toch flink kilometers gaat maken in heuvelend landschap en voor het eerst op pad gaat.
Als je lastige en slechte omstandigheden tegenkomt, zul je alleen maar blij zijn. Veel Zid Europeanen hebben caravans die geen 4 mtr halen, want ze leven buiten.
Neem gewoon een lekker grote luifel mee en gebruik de caravan als "slaaphok"


RobD antwoordt op 15 mei 2011:

Het grootste probleem tijdens het rijden met een c/van: De weerstand overbruggen. Het front oppervlak is hierbij bepalend en niet een paar kilo meer. Nu ken ik beide type's niet maar
zal zo te zien in front weinig verschil geven. Het verschil in bovenstaande resultaten zijn nihil te noemen.
Waar gaat je voorkeur naar uit, laat dat bepalend zijn.
Opletten en anticiperen moet je altijd, zelfs solo rijdend. 😉


Fr@ns antwoordt op 15 mei 2011:

Als je over een geschikte route heen en weer rijdt, moet het geen probleem zijn om meteen met de 420 op pad te gaan. Zeker met de voorgenomen, verstandige belading is het geen flitsende, maar wel een veilige combinatie en de 420 geeft veel meer leefcomfort dan de 330.


Jeroen antwoordt op 15 mei 2011:

RobD,

beide caravans hebben hetzelfde front. De 420 is alleen langer en 150Kg zwaarder.


Koen antwoordt op 15 mei 2011:

""Opletten en anticiperen moet je altijd,zelfs solo rijdend""
Uiteraard, maar versnellen zal net een tikkeltje vlotter gaan met 150 kg minder gewicht achter deze auto.
Bergop (snelweghelling) begint het gewicht (terug) een rol te spelen.
Ik blijf bij mijn ervaring : als je een minder krachtige auto hebt : ga voor zo klein en licht mogelijk.
In Jeroen zijn geval is dat de 330.

Wat is er mis om eens 1 keer met "minder leefcomfort" op reis te gaan ?
Volgend jaar, bij aankoop nieuwe auto, kan hij een vergelijkend trekkrachtrapport maken en de verschillen zien (en daarna voelen).

De sterren en cijfers die uit zijn trekkrachtvergelijking komen zijn al niet schitterend. Nog "slechter" dan de combinatie waar ik ooit mee op reis ging.
Dan helpen écht alle beetjes : al is het 'maar' 150 kg.


Bert antwoordt op 16 mei 2011:

Wat zijn nu de wezenlijke verschillen? De gewichtsverhouding is ook met de grotere Sterckeman goed. Dus als je alle aspecten die belangrijk zijn voor stabiliteit in acht neemt is er qua veiligheid niets aan de hand.

De acceleratie is trager en het wegrijden vanuit stilstand op een helling is een paar % punten minder. Verder zijn er geen noemenswaardige verschillen (kruissnelheid niet en ook niet op snelweghellingen).

Aceleratie is verder geheel niet spannend. Wegrijden op 1000 m hoogte is mogelijk (met moeite dus) op 15,5 resp. 14,0%. En dat kun je absoluut niet slecht noemen. Ook niet die 14,0%!

Neem dus de 420 als je dat beter past qua indeling. Niets mis mee. Met beide zul je op de vlakke snelweg met wat tegenwind het geen ideale combinatie vinden. Op snelweghellingen zul je met hogere toeren voor je gevoel niet al te snel zijn (zeg rond de 70). So what. Lekker uitproberen en volgend jaar misschien een andere auto.

Belangrijk is straks hoe je er verder mee omgaat op je reis met die op deelvlakken niet perfect presterende combinatie. Schuw wat hogere toeren niet en accepteer dat je niet met de vlotste mee kunt doen... Doe er maar een dag langer over.


Jeroen antwoordt op 16 mei 2011:

Ik was bang om onderweg, als het tegenzit met de wind, een gevoel te krijgen van "had ik nu toch maar de kleinere genomen"

Als het zo weinig uitmaakt ga ik toch maar even met de verhuurder overleggen.


Joost antwoordt op 16 mei 2011:

Gewoon grotere nemen, verschil is niet heel groot.
Je kunt verder gewoon prima overweg met deze combinatie. Je komt er toch wel. Ik denk eerder dat het kamperen tegen gaat vallen als je met een hele kleine caravan op pad gaat en toch liever die iets grotere had willen hebben.
Naar de Drome is in ieder geval erg goed te doen, redelijk vlakke weg naar de Drome en dus prima te doen met caravan! Op de route naar Lago Maggiore kom je meer hellingen tegen, ook te doen natuurlijk, maar naar de Drome vonden wij stuk fijner rijden en de wegen in Frankrijk zijn prachtig.


Frank antwoordt op 16 mei 2011:

Zo zie je maar weer, hoe persoonlijk iets is.
Ik heb een combi met alle sterren gevuld en ook nog groen.
Voor mij is 150 kg flink veel want dit verschil vind ik zelf goed merkbaar in mijn combinatie.
Het allerbelangrijkste bij een combi is dat je je erg goed bij voelt. Zonder verrassingen en ontspannen kunnen reizen is een belangrijke factor.
Jeroen, waarom haal je die caravan niet op en ga lekker een weekend op pad. Neem je eerst de grote en daarna de kleine. Met de dealer moet je best een leuke deal kunnen maken, want ze verhuren nu toch niets.
Je weet dan heel veel meer.


Robin antwoordt op 18 mei 2011:

En nog een voordeel van de kleinere; op de (vaak niet al te grote) plekken op de camping houd je meer ruimte over.... Ook bij krappe bochtjes en (par)keren heb je met de 330 een voordeel te pakken.
Een toilet heb ik altijd onzin gevonden; tot ik kleine kinderen had die net zindelijk werden. Wel heel makkelijk om daarvoor niet naar het huisje te hoeven. ('s-nachts ook wel makkelijk)

Dus ik zou het van de sterkte van jullie blaas en van jullie gezinssamenstelling af laten hangen of groter nodig is.
Zelf geef ik altijd de voorkeur aan zo klein als praktisch haalbaar. En in de zomer is de leefruimte binnen eigenlijk onbelangrijk: Buiten leef je, binnen slaap je en berg je op.

Succes en wijsheid gewenst, maar bovenal veel plezier!!


Fr@ns antwoordt op 18 mei 2011:

Ben het met @Robin eens en mijn conclusie (en van weinig anderen) is: neem een zo ruim mogelijke caravan die goed past bij je trekauto en laat 's zomers die voortent thuis.


Jeroen antwoordt op 19 mei 2011:

Ik heb de definitieve beslissing genomen om toch met de 330 op pad te gaan.
Ondanks de kleine verschillen in prestaties geeft me dit het beste gevoel voor bij de 206.

Na de vakantie laat ik wel weten in een review hoe het gegaan is.


Frank antwoordt op 19 mei 2011:

Jeroen, dat is een goed besluit.
Geen watertanks e.d. vullen als je reist.
Zet de bandenspanning van je auto op voorgeschreven maximum bij volle belading. Dit staat ongetwijfeld ergens op je auto (binnenkant tankklep?)
Zolang de auto achter niet te veel doorzakt, doe je zwaarder spul bv. voortent/stokken achter in je auto.
Zorg dat de kogeldruk van de caravan bij jouw auto past en zorg voor een goede belading.
Je weet dan één ding : je gaat goed voorbereid en doordacht op pad. Ben benieuwd naar je review t.z.t.
Ik wens je veel caravanplezier en een goede vakantie !


Jeroen antwoordt op 19 mei 2011:

Watertank zit in de disselbak, dus die blijft zeker leeg. Ik heb er ook niets aan, want ik heb geen stroom in de caravan onderweg.

We zijn met z'n tweeen, dus zware spullen (zoals de tentstokken) kunnen makkelijk op de achterbank.
Bandenspanning voor zware belasting is 3,3 (standaard 2,5). Dit lijkt mij erg hoog, maar de banden mogen het wel hebben. Andere jaren heb ik ze op 3,0 gezet, zonder caravan, maar wel met volle kofferbak en 2 fietsen op de TwinnyLoad.

Om een of andere reden geeft Peugeot een aanbevolen kogeldruk op van 44Kg, maar ik zie niet in waarom ik niet op het maximum van 50 zou gaan zitten.

Ik heb de laatste jaren veel meegelzen hier, dus goed voorbereid denk ik inderdaad wel te zijn ondertussen.


Joost antwoordt op 20 mei 2011:

Kogeldruk van 50kg is helemaal niet erg...ik zou zelfs nog iets hoger doen.
Het is helemaal niet erg als je de caravan tot max gewicht laad, alleen overbeladen is natuurlijk niet de bedoeling.
Veel plezier met de caravan.


Tijs antwoordt op 20 mei 2011:

Joost, die opmerking over het tot het maximum beladen van de caravan staat een beetje eng zo zonder de context van een trekkend voertuig. Ik neem aan dat je doelt op wat de as en wat de banden aankunnen. Anders blijft het toch nog steeds beter zoveel als mogelijk / toegestaan in het trekkend voertuig mee te nemen ipv in de caravan.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker