Richard vraagt op 22 mei 2011:
Vergeleken zijn de trekkrachtrapporten van een Toyota Verso 1.8 handgeschakeld en automaat met het trekken van een Fendt 450 QB. Met name bij de automaat geeft deze combinatie vier en half ster, onanks de kritische kanttekeningen in het rapport.
Eerste vraag is waarom de prestaties van de automaat zoveel beter zijn dan de handgeschakelde variant? Tweede vraag is hoe je voor de automaat het rapport moet lezen als wordt aangegeven dat met een automaat veel geschakeld moet worden. Dat lijkt me bij een automaat niet aan de orde.
Vriendelijke groet,
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 mei 2011:
Een automaat kan beter 'wegrijden' vanuit stilstand door de koppelomvormer. En uiteraard kan een automaat ook 'schakelen' alleen hoeft u dat dan niet (altijd) zelf te doen. Wel kan het zijn dat er dan regelmatig met hogere toeren tallen gereden moet worden (of met te veel koppelomvormer slip).
Lees http://www.caravantrekker.nl/algemeen/versnellingsbakken.php maar eens.
Mudde antwoordt op 26 juni 2011:
Ís die koppelomvormer slip een direct gevaar voor de koppeling?
Wij gaan dit jaar ook voor het eerst met een automaat de caravan trekken.
johan antwoordt op 26 juni 2011:
Bij veel slip in de koppelomvormer onstaat er veel warmte. De olie in de automatische versnellingsbak moet dan meer gekoeld worden. Niet elke automaat heeft een oliekoeler.
Elke automatische bak heeft de zgn Lock-Up. Daarmee komt er een "vaste" verbinding in de meeste (alle?) versnellingen en slipt de koppelomvormer niet meer.
En onstaat er dus ook geen extra warmte.
Maar van vertrek tot een vast gesteld toerental slipt de koppelomvormer dus.
En veel te veel warmte is wel een gevaar. Lees op deze site de tips voor automaat rijders.
Johan
freek antwoordt op 14 juli 2011:
niet te veel paniek krijgen na bovenstaande antwoorden.
wij hebben nu 2 maal met automaat en boot/trailer van 1500 kg naar Kroatie getuft en inderdaad is een oliekoeler aan te raden.
Verder hebben wij de automaat voornamelijk op vlakke, iets hellende wegen gebruikt. Wordt het steiler dan zetten we de automaat "vast" in een versnelling, daardoor voorkom je het heen en weer jutteren tussen de versnellingen. Dit moet uiteraard wel met je automaat kunnen. Anders een dusdanige snelheid kiezen dat de automaat niet heen en weer hoeft te schakelen maar een versnelling aan blijft houden.
Gert Jan Groeneveld antwoordt op 25 juli 2011:
Met Peugeot 307 diesel automaat 136 PK 6 versn 330 Nm bij 2000 toeren en Chateaucaravan 1350 kg naar Oostenrijk geweest. Eerste jaar met automaat. Veel aan dit forum gehad. Langere stukken bergop en bergaf in versnelling gezet zodat berop steeds tussen de 2000 en 2500 toeren kon worden bereikt en bergaf om zoveel mogelijk op de motor af te remmen. Bij korte hellingen naar boven dit niet toegepast maar de "S"-stand ingedrukt. Auto schakelt dan sneller terug, zodat een verantwoord toerental aan de orde blijft. Nooit problemen gehad; ook niet met de temperatuur. Mvg Gert Jan
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!