Will vraagt op 23 mei 2011:
Wij willen met de caravan naar het Garda meer via Oostenrijk.
Welke route adviseren jullie
1. om Munchen heen en dan via de brennerpas
of
2. via Kempten, Fernass, Innsbruck en dan via de brennerpas
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 23 mei 2011:
Ik zou over de Fernpass rijden omdat het korter is.
RobD antwoordt op 24 mei 2011:
Fernpass.
Ray antwoordt op 24 mei 2011:
De laatste jaren heb ik richting Italie altijd over Mucnhen - brenner of over zwitserland gereden, afhankelijk van waar we in Italie wilde zijn.
Een 3 - 4 jaar geleden heb ik de fernpass gereden en vond ik dit veel "slingeren door dorpjes heen". Ik heb begrepen dat om een aantal dorpjes een ring zou worden gelegd. Is deze ring in middels aangelegd?
Dit jaar gaan we ook naar het Gardameer en ik was van plan over Zwitserland te rijden, maar qua tol is dit een stuk duurder dan over Oostenrijk.
cees antwoordt op 24 mei 2011:
Vorig jaar hebben we de route genomen over Bregenz en dan via de E60 Oostenrijk door tot aan Innsbruck. Rustige route en goed te rijden zolang je de Ahrlberg tunnel neemt en niet de pas (mag volgens mij ook niet met caravan) Voor mijn gevoel niet veel langer dan over München. We misten wel de bekende opstoppingen daar.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 mei 2011:
De snelweg (A7) is klaar tot aan de Oostenrijkse grens. Dat scheelt veel.
RobD antwoordt op 24 mei 2011:
@ Ray:
Tot aan de grenstunnel bij Fussen is de snelweg A7 geheel gereed. Hierna de Fernpasstrasse zoals die er al jaren bijligt.
Gert antwoordt op 24 mei 2011:
We rijden de route al jaren. De snelste is 's-morgens uit Nl weg en via de Fernpass naar Imst, daar overnachten en de volgende ochtend verder. In de drukke periodes, weekend of bij gemelde files op de Brenner, om 7.00 vertrekken uit Imst en via de Landecker Tunnel en de Resschenpass naar Bolzano en vanaf daar de Brennerautobahn weer volgen. Niet later vertrekken anders is de weg helemaal vol en rijd je file tot Merano. Op rustige momenten van Imst via de Brenner naar het Gardameer.
Wij rijden op deze manier van Apeldoorn naar Imst in 12 uur (uiteraard met caravan) en bij vertrek om 7.00 uit Imst zijn we rond 12.00 aan het Idromeer.
Aanbevolen camping in Imst is Camping Imst-West met binnen 100m div. supermarkten, pizzeria, Mac enz. Goedkoop tanken net voor Imst in Tarrenz bij het verlaten van de plaats. Ruim tankstation, zeer geschikt voor auto met caravan.
Ray antwoordt op 24 mei 2011:
Oke, dan wordt Oostenrijk weer een optie. Het verschil in tol is toch een flinke stappel pizza's...
John antwoordt op 24 mei 2011:
Enigste nadeel nu de snelweg klaar is: kans op grotere file's.
In het verleden werd de toestroom redelijk uit elkaar getrokken door alle dorpen. Nu staat iedereen ineens aan het eind van de snelweg. En doordat de snelweg klaar is: meer toestroom.
Gert antwoordt op 25 mei 2011:
We hebben de laatste jaren geen last gehad van files voor/op de Fernpass. We vertrekken tussen 6.00 en 8.00 uit Apeldoorn en zijn dan eind van de middag bij de Fernpass.
Ik heb de ervaring dat ik meer files tegen kom op de route er naar toe.
Een goed hulpmiddel ter vermijding van files en een juiste inschatting van het verkeer, is een gastlidmaatschap aan te vragen bij de ADAC. Deze hebben een prachtige routeplanner, af te stemmen op jouw gebruik. Met/zonder caravan, incl. baustellen, enz. Ik plan de route al jaren zo (gaat op reisdatum) en kwam alles tegen zoals door hen voorspeld. Grootste voordeel is dat ik van te voren weet hoe lang een baustelle is en hoeveel ik er tegen kom.
Groet
Gert
Frank antwoordt op 25 mei 2011:
Meerdere keren per jaar rij ik richting Oostenrijk.
Eigenlijk is er geen perfecte route omdat alles afhangt van de verkeersdrukte. Over Munchen vind ik vreselijk saai omdat het alleen maar snelweg is. Over Bregenz is een leuk alternatief met meer uitzicht op de bergen, veel tunnels en ook bijna geheel snelweg. Deze route is voor een vakantie in Italie een klein stukje om.
Over de Fernpass is een mooi alternatief, want het is niet saai doordat de snelweg precies bij de Oostenrijkse grens ophoud. Je rijdt een kortere route in Milka landschap dat de moeite waard is. Er is nu een nieuwe omleiding om een dorp en dat scheelt nog weer ietsje in tijd. Vergeleken met 5 jaar geleden is de route een stuk vlotter te rijden mits er geen grote verkeersdrukte is.
Na de Fernpass moet je gaan kiezen voor Brenner of Reschen.
De Brenner is veel sneller, maar wil je een paar dagen nog in de bergen blijven dan is de omgeving van de Reschenpass zeker een aanbeveling.
Wij gaan dit jaar richting Reute en eindelijk dat "ridderkasteel" eens beklimmen dat daar staat met aan de voet van de berg een camping. Na een dagje Oostenrijk rijden wij dan door richting Italiaanse meren. Waarschijnlijk naar zuidkant Gardameer met een kleine, bij Nederlanders gelukkig onbekende camping met zwembad, vaak een plek met uitzicht over het meer en bijna altijd plaats. Dagje rondkijken en eerste Italiaanse ijsje eten, daarna richting de Cinque Terre (superomgeving) of Toscane voor een dagje strand en dan op de boot naar Elba.
Heb er nu al zin in en hang hem er zo achter 😉
Paul antwoordt op 26 mei 2011:
Wij zijn nu 3 keer naar het gardameer geweest. 2 keer via Arnhem (grens over)- Koln- Frankfurt- Wurzburg- Neurenberg- Munchen- Brennerpas en de laatste keer gereden via Arnhem- Koln- Mannheim- Stuttgart- Ulm- Fernpass, Innsbruck- Brennerpas.
Beide routes vinden wij erg goed te rijden en rond Munchen schijnt druk te zijn, maar dat vinden wij altijd erg meevallen. Misschien komt dat omdat wij altijd zondagmorgen vertrekken vanuit Nederland rond 06.30/07.00uur en dan eind van de middag bij Munchen zijn, het is dan niet druk.
Toch vinden we via Fernpass net iets beter. Dit omdat het korter is qua kilometers en een mooiere route is en met caravan heel erg goed te doen, fijne route! Dus als we weer richting Gardameer gaan, gaan wij via Koln- Mannheim- Stuttgart- Ulm- Kempten- Fernpass- Brennerpas, prima te doen, ook zeker met caravan!~
Via Zwitserland gaat overigens ook prima (als we naar Toscane gaan, gaan we via Zwitserland), alleen dan heb je de tunnel wat sommige toch minder vinden, al vinden wij dat altijd wel meevallen! Maar naar het gardameer zou ik toch kiezen om via Oostenrijk te rijden en dan toch via Fernpass.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.