Desley Rijsdijk vraagt op 26 mei 2011:
Als je de trekautobereking uitvoert met een beladen caravan op deze site klopt de uitkomst niet. (VOORBEELD) Een VW Passat Variant 2.0 TDI 140 PK DSG mag 1800KG trekken (ook een Skoda Supurb Combi). Deze auto's koppel ik aan een caravan die max. 1600KG weegt. U berekening zegt dat de caravan VEEL te zwaar is. Dit klopt dus niet? Waarom komt deze berekening er steeds uit. (zo heb ik nog wel een paar voorbeelden met o.a. Skoda's, Mercedes's, Volkswagen's).
TheoS antwoordt op 26 mei 2011:
Hebt u al een poging ondernomen om te achterhalen waarom geconcludeerd wordt dat deze caravan veel te zwaar is voor deze auto?
Wat technisch en wettelijk mag, hoeft nog niet veilig te zijn.
Als ik naar de gegevens van deze Passat kijk dan kan ik me de conclusie dat de caravan veel te zwaar is voorstellen: een caravan van 1600 kg voor een auto van 1500 kg. is volgens de gangbare normen te zwaar, ook al mag het van VW en de RDW.
RobD antwoordt op 26 mei 2011:
Tussen mogen en (verantwoord !!!) kunnen ligt een wereld van verschil. Even doorlezen had deze vraag overbodig kunnen maken 😉
Technisch allemaal leuk en aardig, de praktijk geeft een andere wereld weer. Een hanteerbare norm van 75-80% van het auto gewicht als aanhanger gewicht is nog verantwoord.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 26 mei 2011:
Dat je 1800 kg achter een VW Passat Variant 2.0 TDI kunt hangen is erg handig! Bijvoorbeeld als je de paarden (in een paardentrailer) van de manege naar de wei wilt vervoeren. Over een kleine afstand met een lage snelheid. Of als je een caravan naar een seizoenplaats op de Veluwe wilt brengen en daarbij de snelheid niet boven de 70 km/u (maximaal 80 km/u op de teller) laat oplopen en de weg vlak is.
Absoluut onveilig (dus ongeschikt) is die auto om met 95 km/u op cruisecontrol naar Spanje te rijden! U komt dan te vaak in situaties terecht waarbij de combinatie zichzelf niet in de hand heeft. Vergelijk het maar met het 'spelletje' met je ogen dicht auto rijden. Dat gaat goed als er niets onverwachts gebeurd. Met gemak kan je stellen ik kan best (10 seconden) met m'n ogen dicht rijden want het gaat steeds goed. Maar gebeurd er iets onverwachts dan kan je niet reageren en ben je te laat met vreselijke gevolgen. Dat is precies hetzelfde wat je doet met 1800 kg (en zelfs met 1600 kg) achter een Passat bij 95 km/u. Dat het nu goed gegaan is, is geen garantie voor de toekomst en blijft onverantwoord!
Vandaar het advies in de trekkrachtberekening.
Theo Gerrits antwoordt op 26 mei 2011:
Een hanteerbare norm van 75-80% van het auto gewicht als aanhanger gewicht is nog verantwoord. Een mooie stelling, maar niet meer van deze tijd. We roepen het en niemand houd zich eraan op een enkeling na die in een zware auto of busje rijd
Kijk maar eens bij de uittocht van onze vakantie gangers. Die gaan niet naar een paardenwei, niet naar de Veluwe, juist ja, naar Zuid Frankrijk of verder. Niks 75 %, gewoon maximaal beladen of overbeladen. Je kunt het volhouden die 75 % maar wie bedien je daarme. Beter is het om te zeggen dat je met een lege caravan moet gaan rijden, maar ook dat gebeurd niet. Nut het laadvermogen van je auto uit, ook dat gebeurd niet. Caravans mogen volgens de APV 3 dagen voor de deur staan. Je hebt 3 dagen om de caravan te beladen en alles wordt in de caravan gestopt. We zullen het er maar niet over hebben waar de spullen in de caravan worden gelegd. (Beter zou zijn dat je binnen een uur de caravan moet beladen)
Auto's mogen een bepaalde aanhanwagen massa trekken. Technisch zijn ze daarop beproefd en geschikt bevonden. In de beproeving zit zelfs een hellingproef. (Europese regelgeving, zeg maar E-keurmerk) Mijn advies zou zijn, kijk in het kentekenbbewijs van de auto, wat je mag trekken. Juist er staat mag trekken. Het probleem zit naar mijn mening niet bij de auto en de techniek, maar bij de gebruiker/bestuurder. Als je met een fiets rijd leeg of zwaar beladen pas je je ook aan, waarom dan niet met een zware caravan achter je auto. Praat eens met een vrachtauto chauffeurs. Die passen zich serieus aan, aan hetgeen hij/zij vervoerd, zowel qua massa maar ook het soort van de lading. Ook hun snelheid passen ze aan. Technisch zijn hun voertuigen zelfs in snelheid beperkt. (snelheidsbegrenzer) En ook hier zien we dat er per dag gemiddeld één vrachtauto omvalt.
Wij als leken zonder al teveel (caravan) ervaring gaan op stap niet gehinderd door enige kennis van wat er kan gebeuren, tot het gebeurd en dan komen de ja, maar etc.
Misschien is het een optie om auto's die met een caravan rijden te voorzien van een snelheidsbegrenzer!!
Kortom de onveiligheid ligt bij de gebruiker/bestuurder.
Maar de bestuurder die nu weten hoe het ongeveer zit, zoeken naar andere technische hulpmiddelen om toch maar een (te)hoge te kunnen rijden. Misschien zeggen ze binnenkort ook wel, ja, maar etc.......
Er is maar een advies, met een caravan achter je auto moet je de snelheid beperken. Snelheid is, naast belading en het verkeerd in-opbouwen van accessoires, de oorzaak van alle ellende! Misschien het advies ga eens op 75 % van de snelheid rijden die je normaal met de caravan rijd. ( reed je steeds 100, dan wordt dat nu 75 km/h, wedden dat al de problemen over zijn.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 26 mei 2011:
Precies Theo! Het probleem is dat mensen zich niet aanpassen aan de veranderde omstandigheden van hun auto (opeens met caravan). Een tweede 'probleem' is het slecht lezen van de trekkrachtrapporten. In geval van Desley staat er in de trekkrachtberekening:
De stabiliteit- en veiligheidsreserve vinden wij zelfs bij een optimale belading maar heel erg klein! Alleen als u heel veel kennis heeft over, en ervaring heeft in het rijden met een caravan kunt u met een dergelijke combinatie voorzichtig, en niet (veel) harder dan 75 km/u, rijden (zie gedetailleerd trekkrachtrapport).
En de waarschuwing:
Let op: Deze auto kan heel gemakkelijk en ongemerkt veel harder met de caravan rijden dan veilig is. Houd dus altijd uw snelheid goed in de gaten!
John antwoordt op 26 mei 2011:
Theo, je predikt als een pastoor voor een schijnbaar lege kerk.😉 Je hebt gelijk in je betoog en toch.......
Naar mijn inziens zal een begrenzer ook niet helpen tegen over en/of verkeerde belading. Ja misschien die, die net tegen de kritische grens blijven hangen. Een paar gered...maar waarvan? Ongeval of noodstop? Zoals met zoveel dingen, het blijft gissen. Autorijden met of zonder caravan blijft altijd een verantwoording v.d. bestuurder, toch gaat het dagelijks meerdere malen goed fout op onze wegen.......
Alle techniek ten spijt. Ook ESP op de caravan, snelheid begrenzing op auto/caravan combinaties zullen het probleem niet oplossen.
Laten we het maar houden op het aloude spreekwoord: wie niet horen wil moet voelen......😉
Fr@ns antwoordt op 26 mei 2011:
Ben het met de redenering van Theo helemaal eens, behoudens dan dat er nog steeds combinaties rijden (waaronder die van mij) van 60%.
Theo constateert de zinloosheid van de adviesverhouding van 75-80% en de relatie met snelheid. Om iedereen dan maar tot die veilige 75 km/u te veroordelen voor die enkelingen die met een 100% verhouding te snel gaat rijden, gaat wel erg ver.
Er zou een wettelijk maximum moeten worden gesteld aan de gewichtverhouding van een combinatie om veilig 90 km/u te kunnen rijden: Wanneer 90 niet veilig haalbaar is, is de combinatie niet geoorloofd op snelwegen.
Iedereen kan zelf uitrekenen wanneer hij nog de snelweg op mag aan de hand van de formule
V(max)=100/X*V(n)
X = de verhouding caravan/trekauto is in %
V(n) = normsnelheid als veilig maximum voor een 100%-combinatie; stel deze op 75 km/u
Is de uitkomst V(max) minimaal 90 dan geldt voor hem een onbeperkt gebruik van de nu reeds toegestane routes. Handhaving is op zich nog moeilijker dan handhaving van bijvoorbeeld MTM; het is echter wel een juridische stok achter de deur en zal dus zeker helpen.
Mon!que antwoordt op 26 mei 2011:
Hi Fr@ns,
Ik heb wiskunde vroeger al nooit goed begrepen. Maar ben daarentegen des te handiger met Excel. Hoe kun je deze berekening vertalen naar een formule in Excel?
Theo Gerrits antwoordt op 26 mei 2011:
Nou Frans, een enkeling.
Als de grote uit tocht begint met Hemelvaart, Pinksteren en de zomervakanties, dan is die enkeling diegene van 75 á 80 %. Ik heb heel veel jaren controles gedaan, meer dan 90 % is overbeladen, en dan bedoel ik + 10% overschrijding. De wettelijk maximum gewichtverhouding is bepaald door de (Europese)wetgever, lees de constructeur van de auto. De RDW geeft de kentekens uit met de waarden uit de Europese regelgeving. Snelheden zijn vastgelegd in het RVV1990 en zijn gedragsregels. Bestuurders moeten zich gedragen naar die regels. Je MAG op snelwegen met een caravan 90 km-h rijden. Als echt hard wil gaan, kun je beter gaan vliegen!
Er komen geen andere (wettelijke)regels en-of formules met gewichtverhoudingen. De waarde zijn al vastgelegd.
Om maar even John zijn citaat erbij te betrekken. De pastoor predikt heel veel, maar er zijn tegenwoordig weinig volgelingen. Ik kom van oorsprong van Katholieke huize. Na het biechten was je ervan af, en het je vergeven! Nu komt het berouw na de zonde. Als je een keer met de caravan gechrasht bent of bijna, dan bekeer je je tot de schare die verkondigt dat de snelheid naar beneden moet om veilig te kunnen blijven rijden. Als je de caravan goed hebt beladen dan zien we dat 90 km mogelijk haalbaar en veilig kan zijn, maar wij gaan zowieso 97 km-h rijden i.p.v. 90, laat staan als we de gens over zijn. Tot slot een opmerking, ik heb al meedere personen gesproken (tijdens mijn loopband demo´s) die een sticker 100 op hun caravan hebben, die me eerlijk opbiechten dat ze die snelheid niet kunnen rijden zonder dat de caravan gaat slingeren!! Het is als roken in een bos, met code ROOD.
Levensgevaarlijk dus!
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 26 mei 2011:
Uiteindelijk is elke chauffeur zelf verantwoordelijk voor een veilig weggedrag. Het is niet goed mogelijk in regels aan te geven wat wel veilig is en wat niet. Met de maximale snelheden die toegestaan zijn wil dat niet zeggen dat die snelheden ook veilig zijn (en dat geld ook voor de wettelijk toegestane trekgewichten). Met de snelheidsadviezen hier op de site in de trekkrachtberekeningen hebben we daarmee wel een begin gemaakt. Maar ook die snelheden zijn ook maar een benadering die niet exact onder alle omstandigheden gelden.
Bedenk bovendien dat:
- Auto's niet primair gemaakt zijn om een caravan te trekken;
- Caravans niet primair ontworpen zijn om mee te rijden;
- Chauffeurs geen scholing gehad hebben in het rijden met een caravan (nee, ook niet bij een E-rijbewijs!);
- Chauffeurs relatief weinig met een caravan rijden en dan ook nog meestal op onbekende wegen en omstandigheden;
- Veel caravans overbeladen zijn;
- Caravanners slecht op de hoogte zijn op het gebied van: caravanbelading en de gevaren daarbij;
- Caravanrijveiligheid vaak een lage prioriteit heeft;
- De caravanhandel niet direct een eigenbelang heeft bij het verkopen van 'veilige' caravans en 'veilige' producten;
- Vaak in een korte tijd (die 'kostbaar' is) een grote afstand moet worden afgelegd;
Dan is het dus eigenlijk een wonder dat er nog zoveel goed gaat😉
Eén ding is echter wel zeker...gaat het mis (door slingeren) dan is altijd de chauffeur verantwoordelijk en is altijd te snel gereden in de betreffende situatie. Ik ben bang dat we nog heel wat moeten preken.
Frank antwoordt op 26 mei 2011:
De TS Desley gebruikt een Passat als voorbeeld met een caravan tot 1600 kg. Misschien heeft hij een Passat?
Ik wel en ik zal niet naar het buitenland gaan met 1600 KG aan de kogel. De Passat mag beladen worden tot ruim over de 2100 kg en in dat geval wordt de verhouding al een stuk beter, maar 1600 KG dood caravan gewicht is vreselijk veel, want oh wee als dat tot leven komt.
Wel ben ik ervan overtuigd dat je met zo'n Passat in de juiste staat en goed beladen en met de juiste 1600 kg goed beladen caravan probleemlos naar Zuid Frankrijk kunt over de snelweg. Ik heb deze combi's zelf gezien en gevolgd.
Zelfs als de caravan begon te slingeren door wat wind bij 115 km gaf de Passat geen krimp. Maar ik heb het over een Passat in de juiste staat ! Ik heb ook Passats gezien en gereden die bij 85 km met een kleinere, lichte caravan al helemaal nerveus werden en nuwelijks nog marge hadden.
Kilo's zijn enorm van invloed, maar de stabiliteit van trekkend voertuig en caravan is minstens zo belangrijk.
Aan beiden kun je heel veel doen.
@Desley : heb je plannen om met een Passat en zware caravan op pad te gaan of had je gewoon twijfels over de berekeningen?
Desley antwoordt op 31 mei 2011:
Allemaal leuk die reactie, alleen ik snap dan niet dat een auto 1800kg mag trekken, en dat je dan nog geneens een caravan van 1600kg erachter mag hangen?
Jullie bezorging is te groot, Al jaren gaat onze combinatie met gemak naar Spanje, Berg op en Berg af. Er is echt niets aan de hand.
Ieder geval bedankt voor de reactie's.
Desley antwoordt op 31 mei 2011:
@ Frank,
Ik ben het met je eens, als je een passat heb die goed onderhouden is, gaat het goed. Maar die combis waarvan je denk rijdt dat nog.. zien wij ook onderweg naar Spanje.
Onze passat staat inmiddels op 260.000 na 5 jaar. En als die maar een krimp geeft gaat hij naar de dealer om te kijken wat het probleem is. Maar ik weet dat 1600kg veel is. Maar het mag tot 1800kg beladen achter de auto. De passat kan het wel, maar of het veilig is weten wij ook niet. Maar dankzij onze niveauregelaar die wij hebben op onze passat variant highline 2.0 TDI 140PK DSG is het echt ideaal vertoeven. Natuurlijk zoals jullie ook al zeggen licht de veiligheid vij de bestuurder ervan, even niet opletten en je licht op zijn kant. Er rijden af en toe echt idioten rond op de weg. Maar deze berekeningen kloppen niet, want half jaar geleden waren de berekeningen totaal anders, en werd er heel wat anders gezegd. Maar ik vindt ook dat de KcK er veel meer aan moet doen, ze testen allerlei auto's en hangen er een caravan van 1200kg aan. Als je gaat kijken wegen de meeste caravans zo tussen de 1400 en 1700 kg. En ze testen auto's die niet te betalen zijn. BMW X5, Audi Q5, Mercedes E klasse en ga zo maar door.
Ik wens jullie ieder geval allemaal een veilige reis naar de vakantiebestemming. Met of zonder een goed oordeel van caravantrekker.nl
Desley.
Bert antwoordt op 31 mei 2011:
Maar deze berekeningen kloppen niet, want half jaar geleden waren de berekeningen totaal anders, en werd er heel wat anders gezegd
En dat klopt dus niet. Er wordt wel méér gezegd over stabiliteit en veiligheids(reserve!) dan een tijdje terug, dat klopt. Niet anders, maar uitgebreider en niet zo maar uit de duim gezogen. Uitgebreide studies en ervaringen liggen ten grondslag aan onze adviezen.
Maar ik vindt ook dat de KcK er veel meer aan moet doen, ze testen allerlei auto's en hangen er een caravan van 1200kg aan.
Trekautotesten van Caravantrekker.nl wel eens gelezen? Binnenkort volgt bijv. een test van een C-Max met 1450 kg wegende caravan. Een combinatie met een vergelijkbare gewichtsverhouding als jij met je Passat en 1600 kg caravan...
RobD antwoordt op 31 mei 2011:
"Maar ik weet dat 1600kg veel is"
"Al jaren gaat onze combinatie met gemak naar Spanje"
"De passat kan het wel, maar of het veilig is weten wij ook niet"
"Er rijden af en toe echt idioten rond op de weg" !!!!!!
Tsja.....
"Als je gaat kijken wegen de meeste caravans zo tussen de 1400 en 1700 kg"
Gefundeerd waarop...????
Wedden van niet.😉
Desley antwoordt op 31 mei 2011:
Mag ik vragen waar jullie zelf mee rijden?
En hoe gaat het met die combinatie's.
RobD antwoordt op 31 mei 2011:
Desley, ik kan er nog een paar meer tevoorschijn halen, waaruit je kortzichtigheid blijkt:
"als je een passat heb die goed onderhouden is, gaat het goed"
Waarom? Ooit van het onverwachte gehoord.
"Al jaren gaat onze combinatie met gemak naar Spanje, Berg op en Berg af. Er is echt niets aan de hand."
Het gaat al jaren goed...wat kan mij gebeuren...
"Maar deze berekeningen kloppen niet"
Kloppen doen ze, uit oogpunt van een veilige marge. Dat jij je er niet aan houd is een ander verhaal. Stoer....
Ik hoop dat het goed blijft gaan voor je. Mocht het ooit fout gaan hoop ik ook dat je niets, of iemand anders meeneemt in je noodlot.
Bert.s antwoordt op 31 mei 2011:
Als de auto 1800 kg mag trekken wil dat niet zeggen dat het verantwoord is.
En ja het gaat al jaren goed......dat zeggen ook de mensen die altijd 130 rijden ,....totdat het een keer fout gaat.
JohnvanD antwoordt op 31 mei 2011:
@ Desley
'Natuurlijk zoals jullie ook al zeggen licht de veiligheid vij de bestuurder ervan, even niet opletten en je licht op zijn kant.'
Bedoel je hier te zeggen dat je pas het licht ziet als je op je zijkant ligt??
Mijn combi was een VW Touran (1573 kg rijklaar) en Chateau max 1300. Goede gewichtsverhouding en ligt prima op de weg.
Wordt het niet tijd dit onderwerp te sluiten?
TheoS antwoordt op 1 juni 2011:
@Desley
Allemaal leuk die reactie, alleen ik snap dan niet dat een auto 1800kg mag trekken, en dat je dan nog geneens een caravan van 1600kg erachter mag hangen?
Lees jij met de ogen dicht?
Het kan zijn dat je argumenten hebt op grond waarvan je het niet eens bent met een aantal reacties.
Het niet snappen......? Arme Desley!
Desley antwoordt op 1 juni 2011:
Diegene die altijd 130 rijden zijn gewoon lomp, ze zien die caravan zelfs niet slingeren...
Maar ik stop ermee met het verdedigen. Jullie blijven bij jullie standpunt, ik bij het mijne.
het gaat jullie goed, fijne vakantie.
TheoS antwoordt op 1 juni 2011:
Je stopt met verdedigen?
Vertel eens, wat was je eerste inhoudelijke argument.
RobD antwoordt op 1 juni 2011:
"Diegene die altijd 130 rijden zijn gewoon lomp, ze zien die caravan zelfs niet slingeren.."
Er is een verschil tussen slingeren en kwispelen. Een slingerende caravan gaat geheid plat bij die snelheid.
En nu verwijt je anderen wat je zelf aan het doen bent....
Bert.s antwoordt op 1 juni 2011:
Ik weet niet over wie je het hebt maar ik rijd in ieder geval nooit 130!!.....100 maximaal.
130 is gewoon te hard.....kwispelend of slingerend.
groet Bert.s
Jan antwoordt op 1 juni 2011:
Dáááág Desley. 😉
Montalbano antwoordt op 8 juni 2011:
De verantwoordelijkheid wordt door TS wel heel makkelijk naar de RDW en fabrikant geschoven, die hebben er nou eenmaal 1800kg op gezet dus dat bewijst dat het mag en veilig is.
Zelf rijd ik ook een combinatie die kantje boord is. Dat is echter wel een bewuste keuze. Ik trek met een auto die rijklaar 1695 kilo weegt een caravan die maximaal 1600kg mag wegen. De auto mag maximaal 1500kg trekken.
De keuze is bewust geweest, omdat dit de caravan is die wij wilden hebben, en de caravan (hopelijk) langer blijft dan de auto. Een volgende auto zal een zwaardere zijn.
Wij beladen de auto zo zwaar mogelijk en vrijwel niets in de caravan. De auto heeft nog 600 kilo laadvermogen over, dus daarmee kan een mooie balans gevonden worden, die op die manier ook op caravantrekker.nl een mooie groene 4-5 sterren krijgt.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.