Caravantrekker.nl

Gewicht caravan

Chris vraagt op 8 juni 2011:

dealer/fabriakant zegt, gewicht (zie ook KCK) kan +/- 5%
afwijken, ook wegen van afzonderlijk onder de banden wijkt af; daarna zegt dealer, gewicht weegbrug kan tot 100kg. afwijken, daar deze is voor wegen van tonnage grote voertuigen.
Zodoende blijft gewicht een vraagteken.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

RobD antwoordt op 8 juni 2011:

Rijd naar een RDW vestiging, daar wegen ze tot op 5kg nauwkeurig.


Bert antwoordt op 8 juni 2011:

Een weegbrug (dus voor grote voertuigen) wijkt geen percentage af maar +/- een vaste (kleine) waarde. Zeker minder dan 100 kg.


@Eric antwoordt op 9 juni 2011:

Klopt Menno,
De maximaal toelaatbare fout van een weegbrug wordt niet uitgedrukt in procenten.

Op de opschriftenplaat van de weegbrug staat een "e = .... kg" vermeld.
De maximale fout is gerelateerd aan deze "e"

Voor in gebruik zijnde weegbruggen geldt:
0 - 500 e, is de maximaal toelaatbare fout 1 e
500 e - 2000 e, is de maximaal toelaatbare fout 2 e
2000 e - Max, is de maximaal toelaatbare fout 3 e


@Eric antwoordt op 9 juni 2011:

Uhh, klopt Bert bedoelde ik.... 😉


TheoS antwoordt op 9 juni 2011:

En is "e" een vaste grootheid of is deze per brug verschillend?
Zo ja, hoeveel is dat dan?
Zo neen, hoe wordt deze dan vastgesteld?


Fr@ns antwoordt op 9 juni 2011:

Om een ingewikkeld verhaal simpel te houden…, een weegbrug is meestal gebaseerd op het eenvoudige principe van een bascule. Er wordt een balans gemaakt tussen het onbekende gewicht en een geijkt gewicht (of meerdere kleine geijkte gewichten).
Wanneer het kleinste geijkte gewicht bijvoorbeeld 5kg is, kun je niet nauwkeuriger dan binnen 5kg aflezen wat het gezochte gewicht is.

Voordeel van een bascule is dat hij over een groot bereik lineair meet, inderdaad een vaste afwijking i.p.v. procentuele, naast de genoemde afleesbeperking.
De enige ‘onnauwkeurigheid’ zit in een eventuele wrijving die een aanspreekweerstand geeft, storend wanneer je met een weegbrug een pak suiker zou gaan wegen.


Theo Gerrits antwoordt op 9 juni 2011:

Het wegen van voorwerpen moet gebeuren met een juist weegmiddel. Anders gezegd een weegmiddel dat past bij hetgeen je gaat wegen.
Laten we maar beginnen met een brievenweger en verder opbouwend naar de weegschaal in supermarkten, personenweegschaal etc. Uiteindelijk kom je uit bij een weegbrug voor voertuigen. Veelal zijn dat zware voertuigen om het lading gewicht vasttestellen. We praten dan over 30, 40, 50 ton.
Als we een caravan willen wegen, praten we over aslasten ergens liggend tussen de 1000 en 2000 kg. Belangrijk is het dus om een weegbrug te zoeken waarbij de afwijking, zo klein mogelijk is. Een voorbeeld is de gemeentelijke stortplaats (Apeldoorn) daar worden de vuilnisauto's gemeten, maar ook de particuliere voertuigen die hun afval komen brengen. Bij de kleine gewichten zijn de stappen 10 kg. Voor mij zou dat een acceptabel gegeven zijn voor de meting van een caravanas.
Bij politiecontroles in het recreatieverkeer worden geijkte weegplaten gebruikt, geschikt voor een maximum wiellast van 2000 kg. De afwijking is + of - (e=)10 kg.
Dat betekent dat van de gemeten (afgelezenwaarde op het display 10 kg wordt afgetrokken). Bij de meting van een caravanas is dat dus 20 kg ( 2 x de wiellast)
Belangrijk is het te zoeken naar een geschikte en geijkte weegbrug. Ik kan me voorstellen dat het door de moderne elektronica mogelijk is om getrapt te kunnen meten op weegbruggen, waardoor de e- factor wisselend kan zijn.
Een paar sites
www.weegbrug.nl ,
http://www.henkmaas.nl/?gclid=CNLo_aC5qKkCFQWFDgodD1mIMA
Bij de laatste staat een range van weegmiddelen.
Tot slot bij een politiecontrole in Nederland wordt naast de afwijking in de weegapparatuur een marge gehanteerd van 10 % !

Theo G


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker