Theunissen vraagt op 11 juli 2011:
Beste mensen van het forum,
Ik ben redelijk nieuw in caravanland en ik heb een vraag over de juiste bandenspanning.
Ik heb een tweedehands caravan gekocht (Avento 385 TL uit 1992) met een leeggewicht van 712 kg en een maximale lading van 1000 kg.
De banden zijn uit 2009 volgens de code. Het zijn c-banden (commercial) met de code 175r13c, draagvermogen 97/95 n.
Wat is de juiste bandenspanning? Ik denk niet dat ik mijn caravan helemaal tot 1000 kg zal laden, zal eerder rond de 900/950 zijn, maar voordat ik wegga, zal ik hem ook maar even op de weegbrug zetten.
Verder staat erop 20r4, maar wat die code betekent, daar kom ik niet helemaal uit.
(Off topic: mijn trekauto is een Fiat Punto Evo 1.3 multijet. U weet wel, dat ecodieseltje. Heb dit weekend een ritje naar Brabant gemaakt en dat ging prima!)
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
janka antwoordt op 11 juli 2011:
Omdat de geadviseerde bandendruk bij volledig draagvermogen 4,5 bar is bij C banden kunt u volstaan met 4 bar. Oppompen tot 4,5 bar geeft alleen maar een stuiterende caravan aan de auto en heeft geen verdere positieve invloed op het geheel.
Theunissen antwoordt op 11 juli 2011:
@ Janka,
Bedankt! Ja, iets dergelijks had ik hier ook gelezen op deze websites:
http://www.caravanclub.co.uk/nr/rdonlyres/aa21c69d-adcd-4264-9be5-090bdec6ef81/0/tyresandwheels.pdf
En ook op http://www.kck.eu
Maar de info was erg algemeen.
Groeten
Bert antwoordt op 11 juli 2011:
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/banden.php
Moeilijk te vinden?
Jan antwoordt op 12 juli 2011:
Eigenlijk zijn de gemonteerde banden veel te zwaar voor de massa die zij moeten torsen.
Typisch gevalletje van “Knal d’r maar C-banden op, is altijd goed!” Helaas is dat dus niet altijd zo.
Voor het gewicht van 950 kg zal 300kPa(3bar) voldoende zijn. Het nadeel daarvan is dat de band niet hoeft te doen waar hij voor bedoeld is en dat is een veel hogere aslast dragen. Er zal dus meer warmte ontwikkeling zijn en meer rolweerstand en daardoor een hoger brandstofverbruik geven.
Allemaal niet echt spannende zaken maar wellicht is te overwegen bij bandvervanging een juiste band te kiezen die ca. 600kg kan dragen.
janka antwoordt op 12 juli 2011:
En vandaar ook mijn advies de weg van de "minste weerstand" te kiezen en het op 4 bar te houden.
Rico antwoordt op 13 juli 2011:
Ik begrijp niet goed waarom van C-banden wordt afgeraden de bandenspanning onder de 4 bar aan te houden, als dat qua belasting wel zou kunnen.
Ik rij zelf met een busje, met C-banden. De bandenspanningsticker van Mercedes zelf op m'n deur geeft bij halfvolle belading 2,7 bar aan. Ik rij ook op 2,7 bar omdat de auto nooit meer dan halfbeladen is. Diezelfde sticker geeft bij volle belading 3,5 bar aan! Alleen als de caravan er achter hangt hou ik die druk aan.
Waarom zou er bij caravans een andere ondergrens aangehouden moeten worden?
Zelf heb ik XL-banden onder de caravan, die pomp ik op tot 3,5 bar (=max druk) zodat ik een marge van 60 kilo per band heb.
Groet,
Rico
Theunissen antwoordt op 13 juli 2011:
@ Bert,
Dat had ik over het hoofd gezien, dus dank!
@ Jan,
Goede tip. Heb vorig jaar de caravan van m'n ouders geleend; die had nieuwe banden nodig en heb me toen ook maar iets laten aanpraten door de bandenboer, maar volgende keer kan ik beslagen ten ijs komen.
@ Rest,
Bedankt voor de reacties.
edwin antwoordt op 13 juli 2011:
Ga eerst eens googlen en raadpleeg eerst een lijst met de Loadindexen voor banden. kijk dan wat voor sleurhut je hebt qua gewicht of massa zoals de experts hier willen. ga 1 stap hoger dan aanbevolen en je zit safe. Ga naar een bandenleverancier en zeg dat je deze afmeting wilt met deze loadindex. dan laat je je niets aanpraten en weet exact wat je hebt. raadpleeg de bandenspanningworksheet van jadatis op deze forumsite en pomp je banden op de aanbevolen druk. het is niet moeilijk maar verdiep je eerst in de materie.
jadatis antwoordt op 14 juli 2011:
Enige kantekeningen bij de antwoorden hier.
Met deze kleine maat C band kan het ook nog een referentiedruk, zoals dat heet, zijn van 3,75 bar waarbij de maximum load van 2x 730 kg per as gedragen wordt.
Bij 4,5 bar ref-dr kom ik met mijn spreadsheetberekening met veiliger macht daarin en zelfde reserves op 3,3 bar.
Met de originele berekening van de fabrikant en 3,75 bar ref-dr zelfs op 2,9 bar , en dan is de 3 bar hier genoemd dus niet zo slecht.
Kijk dat dus nog eens na op de bandwang, die druk en check even of die 730 kg , die ik uit mijn hoofd gedaan heb wel klopt.
Groeten van Peter, nu in Italië Lago-majore
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.