Caravantrekker.nl

Koppeling winterhoff bonkt

Jeroen vraagt op 27 juli 2011:

Ik heb een eifelland met een Winterhoff stabilisator.
Als ik over de weg rij die iets oneffen is dan bonkt de koppeling op de trekhaak alsof er ruimte in zit . De slijtindikatie staat helemaal op de plus dus de cups zijn niet versleten.
Nou heb ik wel een niet al te hoge kogeldruk (30 kg) maar krijg hem niet echt hoger. Als je de dissel iets optilt bij bevestiging aan de kogel voel je ook iets ruimte. Kan dit kwaad en hoort dit eigenlijk wel? Onderweg wordt je er helemaal gek van dat gebonk.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 27 juli 2011:

Ik zou me op de eerste plaats meer zorgen maken over de te lage kogeldruk. Ik neem toch aan dat je Eiffelland meer weegt dan 600 kg?
Speling op de koppeling komt wel meer voor maar is niet echt goed.


Koen antwoordt op 27 juli 2011:

Oploopdemper versleten ?

http://www.caravantrekker.nl/algemeen/oplooprem.php :

""Slechte of versleten dempers verraden zich tijdens het rijden door een bonkende caravan achter de auto tijdens remmen en weer wegrijden. /// Een statische controle is eveneens mogelijk door eerst de niet aangekoppelde caravan op de vastzetinrichting (handrem) te zetten en daarna de voorzijde van de koppeling naar achteren te duwen en vervolgens weer uit te trekken. Bij beide bewegingen moet er weerstand voelbaar zijn, tengevolge van de verplaatsing van de olie in de demper. Het uit zichzelf naar voren komen van de pijp met koppeling wordt veroorzaakt door een gaskamer die in de demper aanwezig is om het zuigerstangvolume te compenseren. ""


"""Nou heb ik wel een niet al te hoge kogeldruk (30 kg) maar krijg hem niet echt hoger."""

Jij bent de eerste die moeilijkheden ondervindt om een hoge kogeldruk te verkrijgen. Gefeliciteerd ! 😉


Theo Gerrits antwoordt op 27 juli 2011:

Wat zich voordoet duidt op een technisch gebrek. Koppelingen moeten in aangekoppelde positie ALTIJD spelingvrij zijn. Als eerste zou ik kijken naar het remvoeringsmateriaal aan de voorzijde in de koppeling, maar ook aan de achterzijde in het Lepel gedeeldte van de koppeling. Sporadisch komt het voor dat de gelijmde voeringen (cups) los laten en uit de koppeling vallen!
Mocht alles in de koppeling in orde zijn dan is een controle van de koppelingsbouten gerechtvaardigd, daarna de bouten van de gehele koppelingskop en tenslotte de bevestiging van de trekhaak onder de auto.
Ik kan het niet geheel uitsluiten maar gelet op uw schrijven lijkt het niet op een defecte oploopdemper.
Mijn eerste gedachte is het verdwenen zijn van het (deel) frictie materiaal. Graag hoor of lees ik wat uiteindelijk de speling veroorzaakte.

Theo G


Freek antwoordt op 27 juli 2011:

Wij hebben ook een Eifelland met een Winterhoff koppeling.
Normaal horen we de koppeling helemaal niet.
Echter wel met weinig kogeldruk rijdend als de gasflessen er uit zijn wanneer de caravan naar de stalling gaat.
Ik heb meestal de stabilisator eraf, dit maakt voor het geluid niet uit, (hooguit iets minder gekraak)
Ik zou dus toch proberen de kogeldruk te verhogen,
Onze kogeldruk is 60 á 65 kg, de caravan is beladen 1000kg.
Succes!

Freek


Matthias antwoordt op 27 juli 2011:

Wij hebben ook een Eifelland (395 HL) Onbeladen heeft hij maar een kogeldruk van amper 28 kg en rijdt hij zeer onrustig achter de auto. Beladen komt de kogeldruk op ongeveer 60 kg. Ik heb wel het reservewiel moeten verplaatsen naar de disselbak om aan 60 kg kogeldruk te komen.


jeroen antwoordt op 27 juli 2011:

Het bonken is niet bij het optrekken of wegrijden maar echt met een oneffen weg. Beide cups zitten er in en de trekhaak is keurig rond en overal 50 mm doorsnede. Slijtindicator staat helemaal op +.
Het bonken doet hij dan ook met verticale bewegingen en niet met horizontale.
Ook gekeken of ik een onderdeel mistte maar niets van dat alles.
Volgens mij mag de koppeling zelfs niet bonken met een lage of hoge disseldruk.
Dus voor mij is het een raadsel mede omdat beide aansluitingen niet versleten zijn.


Theo Gerrits antwoordt op 27 juli 2011:

Jeroen

Zoek verder zoals ik eerder heb omschreven. Dit duid echt op een probleem waar dan ook!

Theo G


PieteR antwoordt op 27 juli 2011:

Bij een Peitz onderstel kan een versleten oploopdemper wel degelijk voor bonkende geluiden zorgen.
Het kunststof glijlager kan daar fiks uitgelopen zijn...
Ga in ieder geval met dat gebakje naar een deugdelijke caravanhersteller voor een gedegen controle!


Jeroen antwoordt op 27 juli 2011:

Ik heb voor morgen een afspraak gemaakt bij de dealer. Wel lijkt het me sterk dat het e.e.a. versleten is omdat de caravan 3 jaar oud is en bij de vorige eigenaar net 3000 km achter de auto heeft gehangen. Als je bij de onderkant van de haak voelt, aangekoppeld, en je tilt de dissel op dan voel je bij de onderkant van de trekhaak dat hij iets omhoog komt (1 a 1,5 mm)zeg maar de speling van koppeling en trekhaak naar boven.


Frank antwoordt op 27 juli 2011:

Jeroen, er hoort met ingeschakelde stabilisator geen speling op je haak/kogel te zitten. De Duitse Tüv zou hem dan afkeuren voor de 100km sticker.
Ook ik heb gereden met bonkende caravans. Bonken bij remmen/optrekken kan een oploopdemper zijn en als het meer "rammelen" is, ligt dit vaak aan de koppeling. Heb je speling in het verticale vlak dan kan dit best als bonken overkomen.
Dit bonken werd bij een versleten koppeling indertijd luider met minder kogeldruk.
Ben benieuwd wat je dealer ontdekt.


Jeroen antwoordt op 28 juli 2011:

Ik ben vandaag op de afspraak geweest. Het bleek in eerste instantie dat er te weinig vet in de koppeling zat dus de 2 ventieltjes voorzien van vet. Op dat moment geen speling meer maar na 10 km naar huis bleek later dat er toch weer speling op zat. Het is minimaal (1mm) maar toch even gebeld met het bedrijf. De monteur van ACB in Almere wist ook niet precies wat het was en had ook geen tijd en moest maar kijken of hij een gaatje had, terwijl het dus na afspraak niet opgelost was bleek later, en zei dat het geen kwaad kon.
De speling zit minimaal dus bij het schuifstuk vanaf het rubber.
Tsja , dinsdag ga ik weg dus op hoop van zegen.


Frank antwoordt op 28 juli 2011:

Jeroen, door er vet in te spuiten zal je bonken afgenomen of bijna weg zijn. Ik leen wel eens de aanhanger van mijn zwager (is aannemer=geen tijd voor onderhoud) en die bonkt altijd in de oplooprem.
Even flink vet in de nippels en alles gaat weer soepeltjes.
De speling van je koppeling is dus nog een ander verhaal.
Rij eens langs een een andere dealer voor een second opinion. Geeft jezelf in ieder geval een beter gevoel.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 28 juli 2011:

De speling zit dus niet in de (Winterhoff) koppeling maar in (het schuifstuk) van de oplooprem. Dat is dus een heel ander verhaal!
Elke oplooprem heeft wat speling. Ga maar voor een willekeurige caravan staan en probeer maar. Is die speling groot dan kan dat een indicatie zijn voor slecht onderhoud en sluitage. Caravanners die bijvoorbeeld veel rijden met een hoge kogeldruk hebben daar snel last van.

Ik denk Jeroen als je zorgt voor 60 tot 75 kg kogeldruk dat er niets verder met je caravan aan de hand is.


Jeroen antwoordt op 28 juli 2011:

Dank jullie wel voor de snelle reactie.
Het is een fijn gevoel dat jullie allemaal me willen helpen. Ik heb al een andere dealer gemaild dus hopen dat hij er even na wil kijken en evt. met vet weer bijvullen.(misschien moet er meer in) Ik ga zeker zorgen voor een goede disseldruk.
Ik laat het weer weten.


Frank antwoordt op 28 juli 2011:

Na Menno's reactie, las ik Jeroens verhaal nog eens.
De speling zit op een andere plek dan ik dacht, je schrijft : bij het aansluitrubber.
Nu snap ik ook dat na het vetspuiten de speling even weg was.
Ik kan mij helemaal bij Menno's verhaal aansluiten en ik zou zeer zeker de kogeldruk verhogen.


Jan antwoordt op 28 juli 2011:

Als je bij de onderkant van de haak voelt, aangekoppeld, en je tilt de dissel op dan voel je bij de onderkant van de trekhaak dat hij iets omhoog komt (1 a 1,5 mm)zeg maar de speling van koppeling en trekhaak naar boven..

Trek de (2)bouten van de trekhaak(hals) eens na.
Ook al heb je speling op het schuifstuk, de trekhaak mag niet bewegen. Kijk dan tevens de komplete bevestiging na. Ruimte op de montagebouten is niet geheel vreemd.


Theo Gerrits antwoordt op 29 juli 2011:

Even wat vet in het schuifstuk spuiten is niet een oplossing voor speling. Dit noem ik periodiek onderhoud. Ik krijg de indruk dat er maar weinig tijd was voor je klacht. Als het speling is op het schuifstuk dan zegt het Bovag onderhoudsbeurt (boek) dat dit maximaal 3 mm mag zijn gemeten aan de koppeling.
Als er ook gekeken is naar andere mogelijke oorzaken en plaatsen van de speling dan kun je (veilig) op pad.
Ik zou nog de volgende proef doen: Caravan aankoppelen aan de auto, stabilisator niet in werking, caravan dissel met handkracht vertikaal en horizontaal bewegen en kijken of er voelbaar en zichtbaar speling is op andere plaatsen dan het schuifstuk, Een prettige, maar zeker een veilige vakantie toegewenst

Theo G


Jeroen antwoordt op 31 juli 2011:

Nou Theo, dat idee kreeg ik ook dat, ondanks dat ik een maand van tevoren met ACB in Almere een afspraak had gemaakt.
Nadat ik met hun gemailt had dat ik de klacht nog steeds had, kreeg ik het verwijdt dat ik zelf vlak voor mijn vakantie een afspraak gemaakt had. De monteur had alleen wat vet in de koppeling gespoten en geen enkel advies of commentaar gegeven op de speling. Verders reageerden ze op mijn klacht dat als het forum van caravantrekker het beter weet ik het daar dan maar moet zoeken. Bij Cannenburg in Almere kreeg ik gelukkig wel de juiste info en dat je heel veel info kan vinden op forum caravantrekker.
In totaal is volgens hen ong. 2 mm speling in het schuifstuk toegestaan en zoals jullie al vertelden zorg voor een zwaarder disselgewicht.
Dus gelukkig hebben jullie me goed kunnen informeren waarvoor dank.
Nu veilig op vakantie en voor een ieder die ook nog gaat: een prettige vakantie.


PieteR antwoordt op 1 augustus 2011:

De manier waarop het schuifstuklager slijt, is meestal te vergelijken met dit beeld )( maar dan horizontaal...

In het midden is er dan nauwelijks speling, maar aan de uiteinden des te meer, waardoor het schuifstuk wel in de lengterichting iets kan kantelen, maar bijna niet op en neer bewogen kan worden.


Lex M antwoordt op 1 augustus 2011:

@Jeroen: ACB goed bedrijf? http://www.bovag.nl/index.php?pageID=59&catalog=membercampers&externalID=07289000


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker