Jean vraagt op 2 februari 2007:
-Welke gasregelaar moet ik nu gebruiken, voor propaan ?
-Campingbarbeque (juist aangekocht),voorschrift: 30mbar.
-Caravanverwarming Truma S 3002 heeft nu een regelaar van 50 mbar.Ook voor het kookstel. Fendt caravan.
-Ik wil nu een lichtgewicht BP gasfles (transparante fles van 10kg ) aankopen, ontspanner voorschrift van DIN 37 mbar.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 3 februari 2007:
Er is geen verschil tussen butaan en propaan. Als de apparatuur in je caravan 50 mbar voorschrijft dan heb je dus een 50 mbar drukregelaar nodig. Voor de BBQ neem je dan een 30 mbar exemplaar. Beide kan je aansluiten op BP lichtgwicht gasfles.
jean antwoordt op 3 februari 2007:
Waarom schrijft de gasproducent van deze BP lichtgewicht dan Din 37 mbar voor? Bedankt
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 3 februari 2007:
Ik kan dat niet vinden op de BP site. Wel dat een "standaard" drukregelaar er op past (de nieuwe duomatic van truma alleen via een hulpstuk overigens).
Wat ik me wel kan voorstellen is dat bij lagere temperaturen het niet lukt om 50 mbar in grote hoeveelheden uit de fles te krijgen. De dampspanning is bij lichtgewichtflessen laag.
`Michiel antwoordt op 3 februari 2007:
Menno, de dampspanning hangt uitsluitend af van het soort gas en de temperatuur. Wat dat betreft maakt het dus niet uit of het om een kunststof of metalen container gaat.
Jean antwoordt op 3 februari 2007:
Dag Menno,
Hier is het web-site adres van diverse gasflessen (zie BP lichtgewicht Din 37mbar???) http://www.antwerpgasdepot.be/kampeergas.htm
Bedankt
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 3 februari 2007:
Ah! Op de Nederlandse site wordt er niet overgesproken. Opvallend trouwens dat ook de "normale" DIN fles een ontspanner DIN 37 mbar moet hebben terwijl daar toch zeker ook 50 mbar drukregelaars opkunnen. "Vroeger" deden ze niet anders!
Wat die dampspanning is mij vertelt dat die bij kunststof flessen lager zou zijn dan bij metalen flessen en daarom op wintersport een probleem zouden kunnen opleveren.
Mijn eigen ervaring daarmee is dat de druk inderdaad veel lager is in een BP kunststof fles als de temperatuur laag is (zeg 0 graden) dan in een stalen fles. Een stalen fles wordt ook bij gebruik koud aan de buitenkant (zie bijvoorbeeld de ijsvorming), bij kunststof gebeurd dat niet of minder.
Michiel antwoordt op 4 februari 2007:
Ah, wacht even. De soort gas en de temperatuur blijft uitsluitend bepalend voor de dampspanning, maar.. bij afname van gas is er geen statische maar een dynamische situatie. Bij afname van gas, is er verdamping en bij verdamping wordt warmte aan het gas onttrokken. Daardoor koelt het gas af. En daarmee daalt dan weer de dampspanning.
Hoeveel en hoe snel gas het door verdamping afkoelt, hang af van de hoeveelheid gas die onttrokken wordt en ... van hoe snel warmte buitenaf wordt toegevoerd. Metaal geleidt de warmte beter dan kunststof. Daardoor wordt er sneller warmte uitgewisseld. De metalen fles voelt kouder aan en het gas blijft warmer dan in een kunststoffles.
Het klopt dus toch wel dat bij een kunststoffles de druk bij GEBRUIK lager zal zijn. In evenwichtssituatie is de druk gelijk, maar bij afname daalt de druk in een kunsstofles sneller omdat de temperatuur sneller daalt.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 februari 2007:
Perfect uitgelegd Michiel!
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.