Ik.. vraagt op 18 april 2005:
in plaats van een caravan hebben wij een boesch 590 totaal gewicht van 1750 kg. Daarvoor staat een renault espace 2.0 turbo laatste model handgeschakelt. Een goede combinatie om naar italie via de gottart tunnel te rijden. Enige tips hiervoor, want de heling proef gaat niet heel makkelijk omdat de hadrem ontbreekt. Is namelijk electronisch. Graag heb ik tips.
Mvg
Bert antwoordt op 19 april 2005:
Oef, mag ik mee (ik rij er dan wel achteraan met m'n caravannetje...)
Die handrem zou juist uitermate makkelijk functioneren. Geef je gas dan lost 'ie vanzelf. Wat betreft de Gotthard enzo.... Kijk eens naar de artikeltjes onder het linkse menuknopje (Tips) rijden en wegrijden in de bergen. In de file vóór de tunnel kun je met deze zware combinatie (maar ook met andere...) problemen krijgen als je het verkeerd aanpakt.
Misschien ontstaat er nog een probleem (hoewel ik je niet bang wil maken hoor...) gezien een ervaring laatst met een kennis met exact dezelfde auto. Tijdens NCC manoeuvreerwedstrijden kreeg hij binnen (te) korte tijd last van een rokende en stinkende koppeling. Of het nieuwigheid was? In ieder geval verontrustend en we zijn gestopt. Probleem is (misschien) dat in de basis het 'maar' een 2.0 is. Z'n kracht put hij uit z'n turbo, maar daar heb je niet veel aan als je op de vierkante meter aan het stoeien bent. Wegkomen vanaf stilstand moet je dan ook zo veel mogelijk vermijden en vooral niet te vaak achter elkaar en dat is meteen het probleem op die helling naar die rottunnel toe....
Toch, behouden vaart.
(En let op je maximaal toegestaan treingewicht van 4250 kg)
Ik antwoordt op 19 april 2005:
Wat moet ik doen als ik toch veel ga stilvallen? Hetgene wat u meld over de handrem is namelijk niet helemaal waar. Dit komt omdat de handrem pas ontkoppeld als de auto in z'n versnelling staat er gas word gegeven en dan de koppeling op laten komen. op dat moment gaat de handrem er echter pas af. Is het dan een idee om de ESP die in deze auto zit uit te schakelen als er toch veel moet worden weggereden op hellingen.
Bert antwoordt op 19 april 2005:
Een quote uit een nog te herzien en te plaatsen stukje over wegrijden op de vlakke weg en daarna filerijden bergop...
"Direct bij het wegrijden merkt u al dat gas geven en de koppeling op laten komen net even wat lastiger is dan bij een solo auto. Het kost meer moeite om de hele trein in beweging te zetten waardoor u geneigd bent meer gas te geven en ook langer de koppeling laat slippen. Toch moet u proberen dit zoveel mogelijk te vermijden. We gaan anders rijden en dat betekent aanpassingen doen aan onze rijstijl. Het beste is om de koppeling met zo min mogelijk gas helemaal op te laten komen en pas dan meer gas te geven. Dieselrijders passen die truc al toe als het goed is. Het optrekken zal dan op de eerste paar meters een stuk trager verlopen dan bij solo gebruik. We worden ons ook bewust van het gegeven dat een motor bij lage toerentallen nog onvoldoende trekkracht heeft....."
"...Een groot gevaar voor de koppeling van uw auto is het file rijden op een helling. Zelfs op een vals plat van een paar procent (bijvoorbeeld de oprit van een viaduct) is het aan te raden om de combinatie zoveel mogelijk te laten rollen zodat u niet telkens vanuit stilstand hoeft weg te rijden. En staat u toch stil, probeer dan zoals gezegd met zo min mogelijk gas en koppelingsslip van start te gaan. Trek ook niet te vaak op om maar snel het gat met uw voorligger te dichten. Even later sta je toch weer stil. En wat maakt het uit als er iemand tussenglipt? Let eens op hoe vrachtwagenchauffeurs met hun combinatie omgaan. De zwaar beladen exemplaren haal je er zo uit. Die laten het span rollen – heel langzaam. Staan ze stil en trekken ze daarna op, gaat dat gepaart met een rookpluim en een zich verheffende cabine. Daarna rolt het weer… Het spreekt denken we voor zich dat op steilere hellingen dit aspect nóg belangrijker is. M’n vader zaliger zei altijd al: ‘gang is alles!’" [einde quote]
Lukt dat niet met je combinatie dat wegrijden met zo min mogelijk gas dan moet je dus afhankelijk van steilte, gewicht etc. een keuze maken uit je koppeling gebruiken of als dat teveel kruim kost, die wielspin techniek toepassen. Traction control uit is denk ik aan te raden, hoewel sommige best wat wielspin toestaan.
Van die handrem... Komt hij bijna onmiddellijk los zodra je koppeling- en gaspedaal beroert dan lijkt dat toch niets te geven, maar duurt dat proces te lang mishandel je je koppeling. Ik heb het zelf uit kunnen proberen met een Scénic en ik moet zeggen dat ik twijfels heb daarover. De omstandigheden waaronder waren echter niet 'lastig' dus was er geen probleem... Uitproberen en met gevoel e.e.a. toepassen. Kun je je combinatie met de muis van je voet zowel rem- als gaspedaal bedienen helling op? Lastig van hieruit te beoordelen allemaal...
Belangrijk is dus om niet te vaak op te trekken vanuit stilstand, laat gaten vallen voor je, trek dan een keer op en rol zo langzaam mogelijk (koppeling op natuurlijk) naar je voorligger en hoop dat hij inmiddels ook weer een keer of wat heeft opgetrokken, zodat je kunt blijven rollen.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen