Caravantrekker.nl

After market parkeersensoren ervaringen

Jeroen vraagt op 4 augustus 2011:

Niet helemaal caravan gerelateerd, maar wellicht kan iemand mij helpen.

Sinds deze week heb ik een nieuwe (trek) auto in plaats van de Peugeot 206sw 1.4HDI met 68pk.
Het is een Peugeot 207SW 1.6VTI met 120pk.

Er zitten alleen helaas geen parkeersensoren op. Het is een actiemodel waarop dit niet mogelijk was.
Nu wil ik die sensoren wel graag hebben omdat ik dagelijks in de stad parkeer in vaak krappe plekken.

Weet iemand een goed en betrouwbaar systeem dat ik zelf in kan bouwen in de auto?
De trekhaak is vast, dus daar moet ik wel rekening mee houden.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jeroen antwoordt op 4 augustus 2011:

De auto is trouwens zwart, dus als de sensoren dat ook zijn valt het niet zo op!


JH Vis antwoordt op 5 augustus 2011:

Je auto is met een vaste trekhaak toch al voorzien van een parkeersensor??? 😉


Tijs antwoordt op 5 augustus 2011:

Ik heb geen ervaring met merken. Heb bij onze 2e hands auto achteraf sensoren via de dealer laten monteren.

Houd er bij je zoektocht rekening mee of die sensoren (automatisch / handmatig) uitgezet kunnen worden als je bijv. een caravan aangekoppeld hebt. Is bij mij helaas niet mogelijk, dus ik rijd vrolijk piepend achteruit.


johan antwoordt op 5 augustus 2011:

En check ook even bij de dealer/garage of en hoe dit systeem aangesloten zou kunnen worden. Soms geeft zomaar op de achteruitrijlampen aansluiten problemen ivm de elektronica en de BSI van de auto. Onder andere de PSA's zijn daar gevoelig voor.
Johan


Jeroen antwoordt op 5 augustus 2011:

De dealer vraagt +/- 300 euro voor het achteraf inbouwen (inclusief het systeem uiteraard).

In mijn 206 had ik het ook zelf gedaan, maar dit zelfde systeem is niet meer leverbaar. Ondanks wat valse piepjes af en toe (waarschijnlijk mede door iets te lage plaatsing) was ik er best tevreden mee.
Uitzetten kon ik heel simpel handmatig doen.

Voor zover ik heb kunnen achterhalen is het geen probleem om het bij het achteruitrijlicht aan te sluiten.


JH Vis antwoordt op 5 augustus 2011:

Indien je de sensoren middels een relais op de achteruitrijdlichten plaatst heb je gegarandeerd geen probleem. Een extra schakelaar ertussen en je kunt hem handmatig uitzetten als je de caravan aankoppelt. Je kunt hiervoor ook gebruik maken van de mistlichtschakeling. Dit vereist wel een beetje knutselen...


johan antwoordt op 5 augustus 2011:

Dit laatste is inderdaad het beste volgens mij. Blijft de vraag waar je de 12Volt voor de sensoren en het systeem vandaan haalt. Wanneer je deze zonder relais aansluit kan het zijn dat er zoveel stroom gevraagt wordt dat de BSI waarden in gevaar komen. Het kan zo geprogrammeerd zijn dat extra stroomvraag gezien wordt als een lekstroom oid. En dan komen er storingsmeldingen. De huidige auto's hebben vaak een Full-can stroomleiding systeem en daarin is het aanbrengen van after-market spullen soms lastig en vraagt goed knutselen.
Onder onze C5 heb ik zelf een trekhaak, met officiele bekabeling, geplaats. De constant stroom had ik relais gestuurd gemaakt. Ik dacht dat een relais geen eigen verbruiker is. En maakte gebruik van de verlichtingsdraad voor het relais. Met als gevolg allerlei storingsmeldingen en versneld knipperen "paniekverlichting".
Blijkbaar dus toch een verstoring of storend element. Ik heb nu een 12v getrokken vanaf de accu(uiteraard gezekerd en relaisgestuurd!).
Ik heb een goed werkend systeem onder onze old-timer camper(Saviem SG2) uit 1972 gebouwd. Dat was een makkie en heerlijk simpel in te bouwen, inderdaad gewoon op het achteruitrijlicht en zonder relais oid.
Met die auto's kon dat nog. Maar dat is verleden tijd.
Johan


JH Vis antwoordt op 5 augustus 2011:

Na het inschakelen van de achteruit krijgt het relais stuurspanning vanaf de achteruitrijdverlichting waardoor deze de 12v schakelt naar de sensoren. Die 12v moet je uiteraard niet van de lichten aftappen maar van een andere 12v bron. (bv de continue plusdraad / plus koelkast in de stekkerdoos, de 12v plug in de kofferbak of anders idd een draad trekken vanaf het zekeringpaneel)

De stroom die het relais verbruikt voor alleen het schakelen is verwaarloosbaar en heeft geen effect op de lamp-module of het canbus systeem. Ik heb op die manier een goedkope kabelboom gebruikt ipv de originele Volvo van eur 125,=...


Jeroen antwoordt op 25 augustus 2011:

Ik heb inmiddels wat meer info gevonden.
Peugeot werkt met sensoren van het merk Meta.

Op de servicebox van Peugeot staat het volgende hierover:
Dit product is toegestaan en gooedgekeurd, ondanks de aanwezigheid van de sticker dat de installatie van een gebruiker van meer dan 10 mA op de bedrading van de achteruitrijlampen niet mag worden aangebracht.

De dealer bevestigde dat zij de sensoren ook op de verlichting zouden aansluiten.
Er staat ook een complete inbouwinstructie bij per model van Peugeot.
Ik ga dus waarschijnlijk maar voor dit systeem.


Jeroen antwoordt op 26 oktober 2011:

Ik zie net dat ik nooit meer heb vermeld wat ik uiteindelijk heb gedaan.

Uiteindelijk ben ik toch voor een ander merk gegaan. Dit omdat het systeem van Meta lastiger in te bouwen is. (bumper moet er dan af en was nu niet nodig)
Ik heb nu het merk Autowatch geïnstalleerd. Dit merk wordt veel gebruikt door garages, waaronder mijn eigen dealer.

Het inbouwen stelde, op het meten na, niet veel voor. Alles is meegeleverd voor de montage.
De sensoren zijn iets lichter dan de bumper. Dat is wel jammer. Misschien laat ik ze nog eens spuiten.
Voeding komt van het achteruitrijdlicht. Volgens de dealer en fabrikant geen probleem met dit systeem.

Het systeem werkt voor alsnog prima. Heeft geen last van de trekhaak en het geluid is eenvoudig uit te zetten bij gebruik van fietsendrager of caravan. Af en toe een vals piepje, maar veel minder vaak dan mijn oude systeem in de vorige auto.

Al met al dus zeer tevreden en een hoop bespaard door het zelf in te bouwen.


johan antwoordt op 27 oktober 2011:

Mooi dat het werkt!
JHVis,
De stuurstroom die ik gebruikte om de constant stroom(het relais dus) in te schakelen had ik idd afgetapt. De constant stroom vanaf de accu.
En dat juist die stuurstroom al voldoende was voor een storingsmelding verbaasde me.
Maar gelukkig heeft TS een goede manier en sensoren gevonden die geen foutmeldingen in het PSA gebeuren geven.


Jeroen antwoordt op 28 oktober 2011:

Nog even een foto:

Kleurverschil lijkt op de foto erger dan het is.


talitha pluymaeckers antwoordt op 12 juli 2015:

welke kleur heeft de draad van het achteruit rijlicht van een peugeot 206 1.4 bouwjaar 2000


John antwoordt op 12 juli 2015:

Voor rond €30,-- heb je al een setje op het net, (oa. Conrad) incl boortje met de juiste diameter. 2 uurtjes werk en alles is netjes. En je hoeft niet eens zo handig te zijn😉
Verleden jaar nog een setje geplaatst op de auto van mijn vrouw.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker