Caravantrekker.nl

Parkeren bij de vrachtwagens

DOA vraagt op 16 augustus 2011:

Beste caravantrekkers,
Onderweg zijn er soms rustgelegenheden waar parkeerplaatsen gereserveerd worden of voor auto’s, of voor vrachtwagens.
Waar kan ik dan beter gaan staan met mijn combinatie: dwars door een paar plekken bij de auto’s of op een vak dat eigenlijk bedoeld is voor een vrachtwagen?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jan& antwoordt op 16 augustus 2011:

Gewoon allebei doen, er is geen regel die het je verbiedt😉


PieteR antwoordt op 16 augustus 2011:

Als er weinig vrachtwagenplekken zijn, ga ik naar de luxe kant, omdat vrachtwagenchauffeurs verplichte rusttijden hebben en gepakt worden op de kleinste overschrijding van de werktijd. Bovendien is het op vrachtwagenplekken vaak erg lawaaiig door de koelinstallaties die blijven draaien.


DOA antwoordt op 16 augustus 2011:

Bedankt voor de reacties!
Ik voelde mij soms een beetje overal ongewenst maar nu weet ik het beter!


Dani antwoordt op 16 augustus 2011:

Tussen vrachtauto's staan kan risicovol zijn. Indien de parkeerplekken tijdens je stop op raken en een vrachtauto rust wil maken, kun je worden weggestuurd door politie. De chauffeurs zijn, zoals PieteR reeds opmerkte, gebonden aan rij,- en rusttijden. Wat is er mis met overnachtingscamping? Lekker rustig en geen gezeur. Of bedoel je gewoon overdag even rusten?


DOA antwoordt op 16 augustus 2011:

Ik bedoel alleen een plaspauze (ook voor de honden).


arthur antwoordt op 16 augustus 2011:

Regelmatig ervaar ik dat ik geen plaats vind op de rustplaatsen voor mijn combinatie, omdat vooral in het hoogseizoen losse auto's stroken voor caravans bezetten. Ik heb mijn vraag gesteld aan het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid en ik kreeg de raad met mijn span de autoweg te verlaten om een rustpauze te nemen en een parking op te zoeken in een nabijgelegen dorp. Het is er veiliger, netter en je kan er beroep doen op de lokale bakker of slager. Lijkt mij inderdaad zinvol, alleen is het weer een gedoe met de tolposten in Frankrijk en de extra verplaatsing naar het dorp. Overnachten doe ik trouwens altijd op camping. Ik heb het enkel over en hygiënische stop en een rustmoment.


Caravanman antwoordt op 16 augustus 2011:

Hoewel men niet snel op zal treden is het wel degelijk verboden om dwars over meerdere plaatsen te parkeren.

De lange vrachtwagen plaatsen lijken ideaal echter ligt daar veelal olie en sommige chauffeurs hebben de smerige gewoonte om onder de wagen te piesen, geen ideale plaats om even de benen te strekken.


PieteR antwoordt op 17 augustus 2011:

Zolang ze niet over mijn zojuist gestrekte been piesen, zal dat me allemaal een zorg zijn.
Ik heb dan wel geen verplichte rij- en rusttijden, ik heb toch af en toe die rust hard nodig en overslaan is niet goed voor mij en mijn medeweggebruikers...


Tijs antwoordt op 17 augustus 2011:

Hangt natuurlijk ook af van in welk land je bent. In Duitsland staat op P vaak ook duidelijk aangegeven waar je als auto met aanhanger naar toe dient te gaan. Geen idee of dat gehandhaafd wordt.

Om de drukte een beetje te omzeilen, zodat de kids nog een beetje "los" kunnen lopen, gaan we in Duitsland vaak op een parkeerplaats net ná die van een tankstation staan. Tanken we eerst bij het tankstation (indien nodig) en rijden dan door naar de eerstvolgende parkeerplaats. Die is vaak een stuk rustiger dan die bij het tankstation.

In Denemarken helpt dit niet echt en gaan we dus m.n. voor een iets langere (lunch)pauze dan ook even van de snelweg naar een rustige plek om even te parkeren. (Bijna) Geen tolwegen daar en veel provinciale wegen parallel aan de snelweg.


Rico antwoordt op 17 augustus 2011:

Wij gaan vrijwel uitsluiting buiten het hoogseizoen op vakantie, en dat levert zelden parkeerproblemen op. Meestal probeer ik gewoon bij de personenauto's te parkeren, dwars over de parkeervakken of langs een stoeprand. Als ik bij het oprijden van de parkeerplaats kan zien dat het daar te vol is, dan zet ik heb bij de vrachtwagens, maar dan wel zo ver mogelijk naar voren op de plek. Dan past daar nog wel een bakwagentje achter als dat nodig is. Of, als er een bakwagen op een plek staat en ik pas daar nog achter, dan doe ik dat. Onze combinatie is niet zo bar lang.

Verder proberen we te pauzeren op parkeerplaatsen waar geen pompstation bij is. Dat scheelt ook weer drukte. Slapen doen we uiteraard op een camping.

Rico


janka antwoordt op 17 augustus 2011:

Hier bijna idem. In Frankrijk zoeken we bijna altijd een aire op na een tankstation want meestal is daar wel plaats op de VA vakken. We hebben ook vaak meegemaakt dat de speciale caravanvakken allemaal bezet waren door VA's dus schoot dat ook niet op. En soms zijn de plaatsen voor caravans moeilijk aangegeven ondanks het feit dat er een bord staat met verwijzing. In Dld en Oostenrijk kan het erg vol staan en dan heb je weinig keus dan even improviseren (over dwars) voor een snelle plas en na 5x om de auto lopen met wat rek en strekwerk het stuur overgeven aan je partner. In Dld zoeken we ook regelmatig een Autohof. Daar is altijd plek.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Maximum snelheid

In Nederland mag je met een caravan nooit sneller rijden dan 90 km/u (op een autosnelweg). In Europa gelden andere maximale snelheden en afwijkende bepalingen.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker