Hendrik vraagt op 23 augustus 2011:
Mijn trekhaak zit 7 cm boven de wettelijke toegestaande hoogte,is dit ook van invloed op het weggedrag van mijn combinatie?Heb een mitsubishi galant station en een Fendt karaat en de boel gaat boven de 100 erg onrustig worden.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 23 augustus 2011:
De hoogte van de trekhaak heeft (praktisch geen) invloed op de stabiliteit. Wat wel? zie: http://caravantrekker.nl/algemeen/slingeren.php e.v.
Snelheden boven de 100 zijn nooit verstandig!
PieteR antwoordt op 23 augustus 2011:
Dus die trekhaak zit bij een beladen auto op een hoogte van 49 centimeter?
Dat geloof ik niet.
Kijk hier even op pagina 56 en 57:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1994L0020:20070101:nl:PDF
John antwoordt op 23 augustus 2011:
"Mijn trekhaak zit 7 cm boven de wettelijke toegestaande hoogte".
Kan niet, er is geen wettelijk voorschrift omtrent hoogte.
PieteR antwoordt op 23 augustus 2011:
Kijk hier even op pagina 56 en 57:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1994L0020:20070101:nl:PDF
Hendrik antwoordt op 24 augustus 2011:
@Pieter heb het gelezen maar ik wil graag weten of het van invloed is op het weggedrag.
RobD antwoordt op 24 augustus 2011:
@Hendrik: Het antwoord van Menno bevalt, of geloof je niet???
jadatis antwoordt op 24 augustus 2011:
Los van of het wettelijk te hoog is.
Hoger betekent dat het zwaartepunt van de caravan iets naar achteren schuift, waardoor de caravan wat onstabieler wordt,en het trekhaakgewicht iets omlaag gaat. Maar verschil zal bij deze waarden klein zijn.
Je zou moeten kijken hoe de caravan er achter hangt, of ie veel naar achteren gekantelt wordt.Zit daarvan de trekhaakkoppeling namelijk ook hoog, dan zal per saldo de caravan weer recht hangen. Lijkt je dit te veel dan kun je nog wat spelen met de bandenspanning, achteras auto wat lager en caravan wat hoger. Alles wel binnen de veiligheidsgrenzen natuurlijk. Of als je een regelbare vering hebt deze wat zachter zetten zodat de achterkant meer doorveert.
Jan antwoordt op 24 augustus 2011:
"Lijkt je dit te veel dan kun je nog wat spelen met de bandenspanning,"
Dit is jou een beetje onwaardig Jadatis.
Juist jij zou het belang van een goede bandspanning niet onderhavig moeten laten zijn aan de hoogte van de trekhaak.
Wil je op deze manier de trekhaakhoogte 'afstellen' dan doe je flinke concessie aan de veiligheid. Buiten dat is de invloed van die 'afstelling' te verwaarlozen en zal het weggedrag van de combinatie alleen maar te wensen over laten.
Hendrik antwoordt op 24 augustus 2011:
@robd geloof Menno wel dus zal ik een andere oplossing moeten zoeken,het probleem is nl dat ik tijdens het inhalen van een vrachtwagen net uit de zuiging kwam en ik weer werd ingehaald door zo'n hoge verlengde bestelbus endat ik daarna begon te slingeren en 2 banen nodig was om de boel weer onder controle te krijgen.Ik reed 90.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 augustus 2011:
Dan zou ik graag wat meer informatie willen hebben. Wat voor Mitsubishi (hoe zwaar) en wat voor Fendt? Hoe zwaar? hoe lang? welke kogeldruk? worden er fietsen vervoerd? Hoe was verder de belading van de auto en de caravan?
En een andere vraag. Wat heb je gedaan om de boel weer onder controle te krijgen?
Hendrik antwoordt op 24 augustus 2011:
@Menno hieronder meerdere gegevens:Gaat om een Mitubishi Galent 2.0 station bj2000 met nieuwe schokdempers en hulpveren,Fendt Karaat 496A tot lengte 6.80m bj97,1300kg,Zitten Maxmiler GT banden 205 banden onder 1jaar oud, Kogeldruk was 75kg ,de caravan was beladen ong 1400kilo gewogen met een Caravanweger Reich digitaal.In de auto 2 volwassenen acherin 3 kinderen(samen ong 65 kg)tentstokken in de kofferbak ong 50kg,2fietsen voor op de dissel en 2 fietsen achterop de caravan.
Om de boel onder controle te krijgen heb ik eerst gas los gelaten spiegels gekeken en zag toen het verkeer achter me remmen en heb daarna op de rem getrapt en bij ong 50 km was het weer stabiel.Reed op de middelste baan en de boel was halverwege de vluchtstrook weer onder controle.
PieteR antwoordt op 24 augustus 2011:
Wat was de bandenspanning van de voertuigen?
Gebruikte je een stabilisator?
Wat is het beladen gewicht van de auto?
Is je kogeldruk gemeten in de zelfde stand alsof je was aangehaakt?
Had je de zwaarste fietsen achterop?
Hendrik antwoordt op 24 augustus 2011:
@Pieter de bandenspanning was bij alle banden 0,2 bar hoger dan voorgeschreven,Ook een stabilisator,Tot gewicht auto ong 1570kg en daar is de kogeldruk niet bij opgeteld.
Gewicht fietsen voor en achter gelijk.De kogeldruk is ong 8 cm lager gemeten.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 augustus 2011:
Hendrik, Heb je een berekening gemaakt hier op de site? Pas bij de caravan de waardes wat aan en je krijgt de volgende uitslag:
Trekt u met de Mitsubishi Galant - 2.0i een beladen Fendt Bianco 450 SQB Sportivo van 1400 kg dan is de gewichtsverhouding tussen auto en caravan 96%. De caravan is daarmee eigenlijk (veel) te zwaar voor deze trekauto!!
De stabiliteit- en veiligheidsreserve vinden wij zelfs bij een goede belading maar heel erg klein! Alleen als u heel veel kennis heeft over, en ervaring heeft in het rijden met een caravan (en belading!) kunt u met een dergelijke combinatie voorzichtig, en niet (veel) harder dan 75 km/u, rijden (zie gedetailleerd trekkrachtrapport).
Met die combinatie zit je aan (of zelfs iets over) de grens... Leeggewicht van de trekauto is minder dan het beladen gewicht van caravan. Daarnaast is het geen kleine caravan en ook nog eens (per definitie) slecht beladen door de vier fietsen.
Daarmee dan ook nog eens snelheden gaan rijden van 100 km/u is vragen om problemen.
De oplossing is vrij simpel. Rijdt NOOIT harden dan 80 km/u en helling af nog minder. Zet tenminste de fietsen die achterop staan op het dak van de auto (beter is alle vier).
jadatis antwoordt op 24 augustus 2011:
antwoord op Jan
Van: Jan
Datum: 24 August 2011 om 12:06
"Lijkt je dit te veel dan kun je nog wat spelen met de bandenspanning,"
Dit is jou een beetje onwaardig Jadatis.
Maar ik schreef er ook bij 'allemaal binnen de veiligheidsgrenzen natuurlijk"
Bij nieuwere auto's zijn de adviesdrukken vaak erg hoog.
Door eerst te berekenen wat nog veilig is voor de banden, kun je zomaar 1 cm bij de auto omlaag en 1 cm bij de caravan omhoog. 2 cm verschil.
Nu lees ik dat er hulpveren op gezet zijn, waren die echt wel nodig? Gaat de achterkant ook weer iets van omhoog.
Maar je moet het bekijken hoe het is als de caravan op de trekhaak rust, gaat de trekhaak ook vast weer een paar cm van omlaag.
PieteR antwoordt op 24 augustus 2011:
Het wegen van de kogeldruk moet op dezelfde hoogte alsof er aangehaakt zou zijn.
Ik ga het niet uitleggen, meet het verschil zelf maar eens. 😉
Het kan precies het kleine beetje verschil maken tussen gewenst en ongewenst.
Fietsen op het autodak of in de caravan boven de as.
Daar zijn heel fijne rekken voor te maken.
Vooral bij lange caravans zijn fietsen achterop "killing" en voorop doet het ook niet heel veel goeds.
Die stabilisator is niet goed afgesteld, versleten of hij deugt gewoon niet, ik merk zelden wat van inhalers.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 augustus 2011:
Pieter, dat jij geen vrachtwagens voelt komt doordat jij een BIOD rijdt. Die rijervaring is toch geheel anders dan met een andere caravan 😉
Stabilisator is niet doorslaggevend voor slingeren of niet slingeren en ook 5 of 10 kg kogeldruk zijn niet doorslaggevend. Hoogstens kan alles bij elkaar zorgen voor een mindere wegligging.
PieteR antwoordt op 25 augustus 2011:
Bovendien heb ik een topstabilisator, net als jij. 😉
Maar even zonder dollen: Ik heb ook met andere caravans gereden, mét en zonder stab, zelfs met een duidelijk minder merk en heb ervaren dat de invloed van vracht- en bestelwagens door het gebruik van een stab aanzienlijk minder is.
Het is daardoor een stuk rustiger rijden.
Hendrik antwoordt op 25 augustus 2011:
Bedankt voor jullie goede antwoorden ga er mee aan de slag
MvO antwoordt op 25 augustus 2011:
@PieteR.
Wat zijn stabs met zelfs met een duidelijk minder merk?
Andreas-NL antwoordt op 25 augustus 2011:
"met een duidelijk minder merk" ?
Ik denk dat PieteR daarmee het caravanmerk bedoelt en niet de stabilisator.
John antwoordt op 25 augustus 2011:
Als je al een stabi-koppeling (hoe goed of slecht ook) nodig hebt om de invloed van een VA in te tomen is er iets niet goed aan de combi, of bestuurder.
Theo Gerrits antwoordt op 26 augustus 2011:
Hendrik
Niet de 7 cm te hoge trekhaak is het probleem, maar de snelheid die wordt gereden. Niet boven de 100 km/h en zelfs zoals je schrijft is 90 km/h al te hoog.
Het wordt tijd dat je kritisch naar je beladings situatie gaat kijken, zowel van de auto als caravan. Tevens schat ik in dat na zorgvuldig beladen je onder de 100 km/h zult moeten blijven om nog van enige (veiligeheid) stabiliteit gewaarborgd te zijn.
Theo G
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!