Caravantrekker.nl

Corsa 1.7 diesel met caravan?

Tommie vraagt op 28 augustus 2011:

hallo mensen,eerst mijn complimenten over deze site,heb er tot nu toe heel veel aan gehad!
maar nu mijn vraag,ik heb een opel corsa 1.7 diesel met 60 pk(44kw) van 890 kg leeg (1997) en daar achter wil ik een kip 380 regenboog van leeg 625kg en maximaal 750 kg hangen,echt een kleine oude combi dus :p ik en mijn vriendin willen hiermee naar de cote de azur(frankrijk dus) maar is dit verstandig? we hebben in de kofferbak de voortent(omdat die zo zwaar is) en in de caravan boven de as onze tassen met kleding en 2 vouwfietsen,verder ligt op de achterbank nog een gasfles en achterin de caravan is ons bed al opgemaakt(weet niet of dat invloed heeft kwa gewicht maarja) de caravan heeft GEEN stabilisator. hoop dat dit genoeg info is,mijn vraag was dus of dit verstandig is,en of er al ervaring is met de 1.7 diesel?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

johan antwoordt op 28 augustus 2011:

Tja, of dit kan? natuurlijk kan het wel. Wanneer de technische staat van je auto en caravan goed zijn, wanneer je geduld en geen haast hebt, wanneer je niet al te hard wilt(geen 110 km/h), dan gaat het natuurlijk. Kijk, die Kip heeft de stroomlijn van een Ikea vestiging. De Corsa zal dus flink moeten trekken. En het is niet de sterkste motor, maar wel een doordraver.
We hebben nu een trekauto met een 2.0l, 140pk HDIF motor. Dat trekt gewoon en overal.
Maar jaren geleden gingen we met de 2 kinderen en een Mitsubishi Colt 1200, daarachter een Alpen Kreuzer vouwwagen door de Alpen trekken. Ook dat ging, niet snel maar het ging echt wel. Zeker op de redelijk vlakke snelwegen konden we doorrijden in acseptabel tempo. In de bergen werd het wat anders, dat was een stuk lastiger, maar te doen. Er reden veel meer mensen met een Opel Kadett, Ford Escort etc en een caravan de bergen in.
Gelukkig was het een vouwwagen en geen caravan, anders was het wat te veel van het goede geworden neem ik aan.
De wegen bij bv Luik waar flinke lange stijgingen in kunnen zitten, of de Duitse bundesbahnen, zul je niet zo snel kunnen nemen. Misschien op vrachtwagen tempo. Schrik niet wanneer dat een 60 a 70 km/h zal zijn.

Slim dat je gewicht in de auto doet, het laadvermogen van de caravan is blijkbaar niet zo groot.

Of het kan? Ik denk van wel alleen zul je vaak een van de langzaamste zijn tussen de overige verkeers deelnemers, inclusief bussen en vrachtauto's.
Wanneer je daar geen problemen mee hebt, gewoon gaan rijden en vakantie vieren dus.
Johan


tommie antwoordt op 28 augustus 2011:

bedankt voor de snelle reactie!
natuurlijk verwacht ik niet dat ik nu 110 ga rijden,heb ook geen haast en achter vrachtwagens aan rijden doe ik sowieso wel,want dat rijd zuiniger naar mijn idee,maar we gaan pas volgend jaar,en de caravan is er ook nog niet,dus wat zou u mij aanraden voor caravan? (een beetje betaalbaar graag hahaha) want mijn ouders hebben zo,n regenboog gehad,aleen dat was geloof ik een 320,en dat hing achter een xsantia wou ook perfect,dus als iemand voor mij een betaalbare caravan weet die goed gestroomlijnd is(of in ieder geval beter) zeg het maar!


Jeroen antwoordt op 28 augustus 2011:

Ik denk dat je beter een caravan kunt zoeken met hefdak. Deze vangen in ieder geval al minder wind dan een "gewone" caravan.
Hoeveel trekkracht heeft jouw Opel eigenlijk?

Ik ben zelf afgelopen zomer met een 68pk turbo diesel op vakantie geweest met een Sterckeman Starlett 330 van zo'n 850 kg. Het ging goed, maar had echt niets over qua vermogen.


antwoordt op 28 augustus 2011:

Maar die gasfles die op de achterbank ligt vind ik een minder goed idee.
Graag rechtovereind zetten en vastbinden. Lijkt me een stuk veiliger😉
vrgr
JT®


Bert antwoordt op 29 augustus 2011:

Ik heb deze Corsa toegevoegd aan de lijst zodat je de prestaties met diverse typen caravans kunt beoordelen.


tommie antwoordt op 29 augustus 2011:

mijn corsa heeft 60 pk,en bedankt voor de tip met de gasfles,nee het liefst heb ik gewoon een normale caravan zonder hefdak


tommie antwoordt op 29 augustus 2011:

he bert,bedankt voor het toevoegen,aleen het gewicht van de auto klopt niet,hij weegt op kenteken 890kg en de corsa mag maximaal 800 kg trekken


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 29 augustus 2011:

Wil het nog een beetje lekker rijden zou ik toch echt een hefdak caravan kiezen. Luchtweerstand is een meer bepalende factor dan gewicht bij jouw diesel.


Fr@ns antwoordt op 29 augustus 2011:

Kan het advies van Menno en Jeroen helemaal beamen. Met mijn Golf 2 met 60pk diesel en ongestroomlijnde en beetje te zware Kip kwam ik overal, maar je moet niet vragen hoe. Ik heb langer in z’n 1 dan in 4 gereden. Autobahn in 3 met zo’n koffiemolen gaat echt vervelen. Een eenmalig experiment!
Als je echt geen hefdak wilt is misschien een klassieke Biod of Lander een optie.


Jeroen antwoordt op 29 augustus 2011:

Ik heb de prestaties van jou auto even vergeleken met mijn oude 206sw 1.4HDI waarmee ik dus weg ben geweest.
Ik heb een Sterckeman Starlett 330 gekozen en beladen tot 750Kg.

Dit zijn de prestaties van de Opel:
3e versn: 100 km/h (90 km/h)
4e versn: 92 km/h (77 km/h)
5e versn: 79 km/h (-)

Deze zijn toch nog een stukje slechter dan van de 206. Zoals ik al aangaf hield dat ook al echt niet over.

Met rustig weer en in Nederland zal het misschien net gaan, maar ik denk echt dat je beter een hefdak kunt overwegen.


@Eric antwoordt op 29 augustus 2011:

Van: Fr@ns
Datum: 29 August 2011 om 14:23

Als je echt geen hefdak wilt is misschien een klassieke Biod of Lander een optie.


Je vergeet de Formule 1 caravan onder de caravans 😉

Constructam!
Max 800 of 850 kilo beladen.


tommie antwoordt op 29 augustus 2011:

@ fr@ns bedankt voor de tip van de biod of lander,maar kun je daar gewoon rechtop in staan? zoja dan ga ik zoeken naar een biod 300L


Jeroen antwoordt op 29 augustus 2011:

Hoe lang ben je, Tommie?

Ik heb gemerkt dat veel oudere caravans minder stahoogte hebben dan moderne.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 29 augustus 2011:

Ja, daar kan je in staan als je niet super lang bent. Kijk maar eens rond op http://biod.info/biod/


tommie antwoordt op 29 augustus 2011:

ik ben 1,75,valt best mee toch? dat zal wel lukken denk ik


johan antwoordt op 30 augustus 2011:

Ik zal maar eens een knuppel in het hoenderhok gooien.
Wanneer je met deze auto op vakantie gaat, waarom kijk je dan niet naar een vouwcaravan of vouwwagen.
Het zal nog geen combinatie zijn om als eerste bovenop een berg(heuvel) aan te komen, maar doordat je veel minder wind vangt reist het sneller/comfortabeler.
Nogmaals, in mijn ogen valt het te doen, we hebben zelf ook ervaringen met lichte auto's en aanhanger/vouwwagen.
En 1 keer een caravan!
Maar een beetje "over hebben" en door kunnen rijden, niet altijd achter een vrachtauto, etc is ook best prettig.
Met onze al genoemde Colt, en vouwwagen, konden we rustig 90 a 100 rijden in Duitsland. Dat had met een kleine caravan niet gekund.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker