Caravantrekker.nl

Gasslang

vraagt op 10 september 2011:

Hallo mensen, ik heb vandaag onze Hobby 460ufe 2004 opgehaald bij de eerste eigenaar, nu heb ik meteen de gasslang 2004)geprobeerd los te koppelen maar die zat erg vast in de knelring gedraaid, gezien de beschadiging aan de ring is het raadzaam die te vervangen, is dat goed zelf te doen met een pijpsnijdertje? Mag je dat daarna ook invetten met kopervet?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

AJ antwoordt op 10 september 2011:

Gas! Goed opletten wat je doet anders liever naar de dieler.
Met een pijpensnijder haal je net dat stukje weg waar het oude ringetje heeft lopen "klemmen".
Met een schuurpapiertje haal je net zoveel verf ( of coating ) weg als nodig is voor het nieuwe ringetje.
NIET met kopervet werken! Niets tussen het ringetje en de schoongemaakte pijp.
Monteren en weer jaren probleemloos kamperen!\Succes ermee.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 10 september 2011:

Denk er ook aan dat er verschil is tussen een koperen leiding en een stalen leiding qua knelring.


PieteR antwoordt op 11 september 2011:

Bij een koperen leiding geef ik eigenlijk de voorkeur aan doorzagen met een babyzaag, omdat met een pijpensnijder de doorlaat nogal eens ver wordt dichtgeknepen.

En niets er tussen ring en moer?
Ik zag ooit een Engelse doe-het-zelfserie waarin juist werd aanbevolen om op de ring en de tip een kneedbaar pakkingsmateriaal te smeren en dán pas de koppeling in elkaar te steken en aan te draaien.

Ik heb het zelf een keer toegepast bij een tranende cv-koppeling die door de toenmalige bewoner nogal ingewikkeld was weggetimmerd en alleen met veel breekwerk nog kon worden blootgelegd. Het is nog steeds waterdicht!

Voor mij is het dus nog niet zo zeker, dat je nooit iets tussen moet doen...


Hans antwoordt op 11 september 2011:

een klein beetje kopervet tussen de knelring en de wartelmoer kan geen kwaad, dan draait het net iets beter vast.


John antwoordt op 11 september 2011:

Bij een knelkoppeling NOOIT of te nimmer enig vet bijvoegen.
De naam geeft het weer: KNELkoppeling. Met vet ertussen kan nooit een volledige knelling verkregen worden.
Door het aandraaien worden de metalen voldoende warm om zich naar elkaar te gaan zetten. De meest optimale afsluiting word op deze manier verkregen.


antwoordt op 11 september 2011:

Allemaal bedankt voor de reactie! Groet René


antwoordt op 11 september 2011:

Allemaal bedankt voor de reactie! Groet René


AJ antwoordt op 11 september 2011:

Menno goed om steeds weer te leren. Ik dacht dat een koperen knelring ook bij stalen leidingen kon. Heb ik dat niet goed?
PieteR dat "dichtsnijden" van een koperen leiding door een pijpensnijder klopt inderdaad. Maar.....er zit op de meeste pijpensnijders daarom ook een wegklapbaar stalen driehoekje. Dat gebruik je om de opening weer wat op te ruimen.


PieteR antwoordt op 11 september 2011:

Dat ruimertje zit er inderdaad op, maar kun je niet al te vaak gebruiken en bij een zachtkoperen buis maak je er ook de buis wijder mee, zodat die niet meer past.
Bij een gewone koperen buis gebruik ik een rattenstaart om de snijbraam weg te vijlen. Dat scheelt in een waterleiding ook wel wat geluid 😉

Nog even over dat kopervet of de kneedbare pakking: dat knelt er echt wel op de juiste plekken tussenuit.
Ik vraag me eerder af, of het niet zó gemakkelijk gaat draaien, dat je de zaak stukdraait.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 11 september 2011:

Ik heb het even opgezocht...
Deze snijring is voor koperen buis:
http://www.gimeg.nl/?sc_id=716&sp_id=2428

en deze voor staal:
http://www.gimeg.nl/?sc_id=716&sp_id=2427

Het verschil zie je aan de ring (inkeping) aan de bovenkant. Wat 'technisch' het verschil is weet ik niet. Bovendien moet je een op een koperen leiding een verstevigingsbus gebruiken. Zie:
http://www.gimeg.nl/?sc_id=690&sp_id=2572


AJ antwoordt op 11 september 2011:

Oke Menno. Bedankt. Ik ga het bekijken.


antwoordt op 12 september 2011:

hallo allemaal, er zit nu nog een aluminium knelringetje op,
dus die zou er ook weer op moeten toch?


John antwoordt op 12 september 2011:

Jawel, maar wel een nieuwe.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker