Ramon vraagt op 24 februari 2007:
weet er iemand , als mijn rapido aan gesloten blijft als ik onderweg overnacht dat ik dan normaal verlichting kan nemen van mijn autobatarij , ik heb er een omvormer inzitten en deze zet alles automatiesch om van de 220 volt stroom naar 12 volt , als het wel zou gaan heb ik waarschijnlijk een draad verkeerd aangesloten , ik heb gezien naar verlichting en stekkers , en waarschijnlijk de mistlamp verkeerd gelegd alles werkt zeer goed maar ik zou graag stroom hebben als het kan bij mijn overnachting onderweg .
herman antwoordt op 24 februari 2007:
Kennelijk heeft degene die het aangesloten heeft verzuimd een constante stroomdraad aan te leggen.
Joost Kolen antwoordt op 25 februari 2007:
Inderdaad geen constante stroomdraad aangesloten. Zelf aanleggen is vrij makkelijk, zorg voor een schakelaar (makkelijk) en een goede zekering.
ramon antwoordt op 25 februari 2007:
de vaste stroomdraad moet ik waarschijnlijk best trekken vanaf de auto accu en er een zekering tussen plaatsen ( zo dacht ik toch ) draaddikte 2,5 carë is dat voldoende en een zekering van 10 amperë , als het niet goed is wie geeft me de juiste raad , dank U
franky antwoordt op 25 februari 2007:
ramon ,
ga eerst eens even horen in de garage wat ze daar vragen om uw stroomdraad te plaatsen . Ik heb het ook laten doen in de garage , er werden twee zekeringen geplaatst (waarom weet ik ook niet) en ik moest maar 50€ betalen . ( voor dat bedrag ging ik zeker niet zelf sukkelen)
Michiel antwoordt op 25 februari 2007:
wat voor stekker zit er aan? 7 polig of 13 polig?
Bert antwoordt op 26 februari 2007:
In het Caravanhandboek.nl kun je het nodige vinden over verbindingen en aansluitingen. Zeker, met een 7-polige aansluiting - met verplichting mistachterlicht - gaat het je ontbreken aan een C+. Dus een 13-polige (liefst de WeSt, want is universeel) heeft mogelijkheden voor een C+ naar de boardverlichting in de caravan (ev, dus naar de boardaccu) en een andere via een scheidingsrelais bijvoorbeeld naar je koelkast. Persoonlijk adviseer ik twee 'plussen' van minimaal 4 à 6 mm2 te trekken én idem twee 'minnen' vanaf de accu. Hoe dikker hoe beter, ook al past wellicht 6 mm2 niet in een aansluiting en ook al is de verdere doorvoer naar de caravan minder qua diameter. Sommige mensen zullen waarschijnlijk beweren dat die -min draden niet nodig zijn, schroef ze vast op een carosseriemassa... Ik ga er van uit dat moderne auto's niet blij zijn met plotselinge onverwachte stromen die door de carosserie lopen. Dus wil je niet dat je alarm ineens afgaat? Trek die extra draadjes, je bent toch bezig.
ramon antwoordt op 26 februari 2007:
heb vandaag naar toyota geweest ( en er deze dag mijn werk van gemaakt , nu verander ik het niet meer ) , daar zei men het volgende , mijn trekhaak was al aangesloten waarschijnlijk de massa over de carroserie , ik heb een draad getrokken ( mooi weggewerkt ) van aan de accu met een zekering juist tegen de accu rechtstreeks tot aan de zevenpolige stekker daar heb ik een tussen sluiting gezet , zodat ik niet mijn lichten op een lijn moest zetten om zo een lijn vrij te maken , dit wilde ik niet , ik laat mijn ijskast toch niet werken onderweg een tweede koelbox staat in mijn station wagen juist achter ons is zeer gemakkelijk voor fris drinken onderweg , de stroomdraad dient slechts voor te overnachten een lampje van 10 watt mischien 2 lampjes , en mischien even het kraantje van het pompje ook 15 watt , tegen mij zegde de garage als ge rechtsstreeks van aan de accu gaat met een zekering ertussen zo dicht mogelijk tegen de accu en zo kort mogelijk naar uw caravan en ge gebruikt niet meer dan 50 a 60 watt is 2,5 carrë ruim voldoende , ik weet niet of dit waar is , zijn er die er anders over denken .
Michiel antwoordt op 26 februari 2007:
"Tussen sluiting"? Dat moet je voor ons Ollanders even vertalen, want dat woorde kennen we niet.
Maar waarom ga je nou niet gewoon over op 13 polig materiaal? Met 7 polig materiaal kun je alleen op een niet standaard manier een constante stroomdraad hebben en dat blijft klungelen. En zo duur zijn die Multicon WeSt stekkes en stopcontacten niet meer.
2,5 kwaadraat is inderdaad wel genoeg voor 60 Watt. Dat is 5 ampere bij 12 Volt, geen probleem. Maar bedenk wel dat je volgende caravan misschien wèl een accu zal hebben en misschien kom jer er nog eens op terug dat je de koelkast niet onder het rijden aan wilt hebben. Een draad van 6 kwadraat trekken is net zo veel werk als een van 2,5 en twee draden is ook niet minder werk dan één. Dus doe het gewoon goed zou ik zeggen.
ramon antwoordt op 26 februari 2007:
een tussensluiting bedoel ik een extra sluiting die ik kan afkoppelen aan de stekkerdoos waar de caravan 7 delige stoomkabel in past , vandaar tot de caravan electriciteits kast is het 6 carrë , dit is mooi en handig gedaan en zeker niet geknuggelt , waarom ik geen 13 delige wil nemen ik heb ook nog een remork ( aanhangwagen ) die ik een 5 tal keer per jaar nodig heb om mijn tuinafval ( veel hagen enzzz ) weg te doen naar het contenerpark deze is ook 7 polig , mijn ijskast in de caravan werkt ook op gas , en de draad is al aangelegd , ik wil ook mijn accu niet per ongeluk leegtrekken , om de volgende dag niet meer te kunnen starten , wel bedankt voor Uw aandacht .
herman antwoordt op 26 februari 2007:
Bij een multicon past zo'n 7 polige er gewoon in. Er zijn dus geen excuses om geen 13 polige te nemen. Je hebt er gewoon veel plezier van.
Michiel antwoordt op 26 februari 2007:
Dat er ook een 7 polige stekker in een Multicon WeSt stopcontact past is nou precies de reden waarom ik destijds voor het Multicon systeem gekozen heb. Ik heb namelijk óók zowel een caraven als een klein aanhangertje.
En voor wat betreft het leegtrekken van de auto-accu, daar is het volgende op gevonden: een relais in de auto dat zorgt dat er alleen een verbinding is bij ingeschakeld contact.
Lees het allemaal nog maar eens na alhier:
http://www.vlist.eu/mistlamp/index3.htm
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.