Caravantrekker.nl

Vervangend vervoer verzekeren bij combinatie >3500

Mon!que vraagt op 8 november 2011:

Via dit forum (http://www.kck-forum.nl/index.php?id=1786#reacties) werd ik er op geattendeerd dat de ANWB bij de buitenlandservice met aanhangwagensupplement combinaties van meer dan 3500 KG uitsluit. Dit zou ergens in de voorwaarden staan.

Wij zijn al jaren bij de ANWB (unigarant) verzekerd voor de auto, de caravan, buitenlandhulp, woonplaatshulp enz enz. Dan denk je dat alles is afgedekt. Maar nu blijkt dit dus niet het geval te zijn, sinds we in het voorjaar van 2011 een zwaardere caravan hebben.

Dit betekend voor ons waarschijnlijk dat we op zoek moeten naar een andere verzekeraar.

Op dit forum komen vast meer mensen die met een combinatie reizen die zwaarder is dan 3500 KG. Hoe hebben jullie dit opgelost?



Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 november 2011:

Dit zou ergens in de voorwaarden staan.

In de voorwaarden staat:
"Alle hulp zoals wij hebben beschreven bij Wegenwacht Europa Service, maar dan voor een toercaravan, bagagewagen, trailer of vouwwagen die u tijdens uw reis uit Nederland achter uw voertuig meeneemt (met een totaal samengesteld belast gewicht tot 3.500 kg)."

Ik kan die voorwaarde op twee manieren uitleggen:
- namelijk het samengesteld gewicht van de caravan of,
- het samengesteld gewicht van de gehele combinatie.
De eerste uitleg lijkt mij het meest logisch en dan zou er niets aan de hand zijn. Als het voor je van belang is zou ik het bij de anwb eerst maar eens navragen.


RobD antwoordt op 8 november 2011:

Gewoon een goede verzekeringsmij. nemen. Kijk en vraag bij diverse wat ze bieden tegen welke voorwaarden.

De bond belooft altijd veel, sluit ook veel uit. Voor mij een reden om jaaaaaaaaaren geleden al afscheid the nemen van deze commerciële vereniging 😉


Mon!que antwoordt op 8 november 2011:

Ik heb de ANWB vorige week al gemaild, maar ontving slechts het volgende (standaard) antwoord:

"De vervangende auto is een gelijkwaardige personenauto of een motorfiets als het noodzakelijk en mogelijk is. De auto heeft alleen een trekhaak en/of automatische
versnellingsbak als dat noodzakelijk en mogelijk is. Wij bepalen de duur van de vervanging op basis van uw oorspronkelijk geplande terugkeerdatum en waar en wanneer
u de auto in moet leveren. Als u met uw vervangend vervoer buiten het dekkingsgebied komt, zijn de kosten van het vervangend vervoer voor u. U betaalt zelf de borgsom,
waarvoor een creditcard nodig is."

Op mijn aanvullende vraag of we met die gelijkwaardige auto dan ook een caravan van 1700kg kunnen trekken, is nog geen antwoord gekomen.


Mon!que antwoordt op 8 november 2011:

@RobD
Heb jij een combinatie zwaarder dan 3500KG en zo ja, waar heb jij die verzekerd?

In ben nu al enige tijd aan het googlen, maar kom bij de meeste verzekeringen dezelfde uitsluiting tegen.

Mijn vraag: Welke maatschappij biedt wel dekking voor een combinatie >3500KG?


Mon!que antwoordt op 8 november 2011:

Ik heb de voorwaarden van de ANWB inmiddels ook gevonden (http://www.anwb.nl/binaries/pdf/wegenwacht/voorwaarden/20111007-alg--voorwaarden_ww_lr.pdf)

en daar staat onder de definities ook nog:
"Aanhangwagen
De achter uw voertuig meegenomen toercaravan, bagagewagen, trailer of vouwwagen met een totaal samengesteld belast gewicht tot 3.500 kg. In het buitenland geldt dat de aanhangwagen uit Nederland is meegenomen."

Hieruit zou je weer op kunnen maken dat het om het maximale totale gewicht van de aanhangwagen gaat dat niet groter mag zijn dan 3.500 KG.

Ik heb net gebeld met de ANWB, maar de vriendelijke dame had geen antwoord op mijn vraag. Ze heeft beloofd morgen terug te bellen. We wachten af.


Janus antwoordt op 8 november 2011:

Ik lees dat een aanhanger met een beladen gewicht tot 3500 kg onder de vervangend vervoer clausule valt, Monique geeft een verkeerde omschrijving in het "onderwerp"
De wat kromme tekst "samengesteld belast gewicht" slaat op het feit dat het beladen gewicht van de aanhanger in de praktijk slechts beperkt wordt door het max. toelaatbaar trekgewicht van de auto.
Het max. toelaatbare gewicht van een aanhanger is bij een BE rijbewijs niet gelimiteerd wel dat van de trekauto wel nl tot max. 3500 kg. In theorie zijn er dus BE combinaties auto + aanhanger mogelijk die totaal zwaarder zijn dan 7000 kg en de verzekeraar trekt dus een grens.


Mon!que antwoordt op 9 november 2011:

Janus,
Ik hoop dat je gelijk hebt, werk jij bij Unigarant of de ANWB?. De mevrouw van de ANWB legde me namelijk uit dat de hele combinatie maximaal 3.500 mag wegen. Maar ze zou het nog verder navragen en ik verwacht daar vandaag een telefoontje over.

Jo Brouwers die er op het KCK forum over is begonnen (zie de url in mijn openingspost) heeft uit de bepaling ook begrepen dat de combinatie niet zwaarder mag zijn dan 3500


RobD antwoordt op 9 november 2011:

@ Monique
Mijn combi is rond de 4500kg.
Verzekerd bij Lloyds of London via een verzekeringsagent. Wereld dekking voor zowel auto als caravan/aanhanger. Een agent kost een paar centen meer maar neemt ook een heleboel rompslomp weg! Liever goed verzekerd als voor verrassingen komen te staan😉


Mon!que antwoordt op 9 november 2011:

Rob,
Bedankt voor t doorgeven. Ik heb onze verzekeringstussenpersoon ook al aan het werk gezet. Ik wil met alles wat nu bij de ANWB (Unigarant) zit overstappen naar een betere maatschappij.
Dat wordt dus 2 keer een autoverzekering, een caravanverzekering, een reisverzekering voor 5 personen en pechhulp met Europadekking incl. vervangend vervoer.

Door deze rare nieuwe clausule raken ze aan ons toch een behoorlijke klant kwijt. En wij zijn vast niet de enige.


Janke antwoordt op 9 november 2011:

Hallo,

Dit is een aardige........

Wij hebben destijds ook het gehele ANWB pakket afgesloten incl. Reis en krediet - zeer aan te bevelen...

Onze caravan weegt 2000kg, de auto incl. belading tussen de 2400/2500kg.

De caravan blijft onder de 3500kg dus in orde?

Gr.

Janke


John van D antwoordt op 10 november 2011:

Op zo`n beetje alle sites die betrekking hebben over kamperen met de caravan wordt al een aantal dagen gediscussieerd over dit onderwerp. Het bevreemdt mij dat de ANWB zich tot nu toe, ook op het KCK-forum, hult in het diepste stilzwijgen. Een gemiste kans.


John antwoordt op 10 november 2011:

Waarschijnlijk om dat bij de bond zelf niemand weet waar ze het nu over hebben😉😉


peter2 antwoordt op 11 november 2011:

Ik heb hierover met het ANWB Callcentrum gebeld op 8 november, de heer S. deelde mij mede dat een combinatie
(auto+caravan) boven 3500 kg inderdaad niet meer voor hulp in het buitenland verzekerd is. Mijn caravanverzekering de Europeesche heeft wel hulp in het buitenland.


Mon!que antwoordt op 11 november 2011:

Wat ik me nu nog afvraag is het volgende:

Onze caravan weegt volgens het kenteken leeg 1.410 Kg en de auto heeft een rijklaargewicht van 1.565 Kg. Samen is dat 2.975 Kg. Dan mogen wij aan mensen en bagage totaal nog 525 Kg meenemen.

Hoe gaan ze aantonen dat we meer dan 525 Kg bij ons hebben. En wanneer we met zijn tweeen op pad zijn, dan zitten we onder de 525 Kg. Als onze 3 grote kinderen op de achterbank zitten, dan zitten we boven de 525 Kg.

Moeten we dus als we pech onderweg hebben, de kinderen en een paar koffers in de bosjes zetten en dan hebben we wel recht op hulp?

Lijkt me een rare situatie!


TheoS antwoordt op 11 november 2011:

@Mon!que,
Het gaat toch om het toelaatbaar gewicht, niet om het echte kilo's?
3500 kg. is minder dan meer dan 3500 kg. Geen probleem dus.
Als het echt één kg. te zwaar zou zijn kan het toelaatbaar gewicht van de caravan (of van de auto) met één kg. omlaag worden gebracht (via het kentekenbewijs).


Mon!que antwoordt op 11 november 2011:

Het toelaatbaar gewicht van onze combinatie is wel groter dan 3.500 Kg (Onze caravan mag maximaal 1.700 Kg wegen en onze auto maximaal 2.206 Kg helemaal vol weegt de combinatie dan 3.906 Kg).

Maar volgens de klantenservice van de ANWB gaat het om het werkelijke gewicht.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 11 november 2011:

De omschrijving van de ANWB is volstrekt onduidelijk en voor meerdere uitleg vatbaar... Ook meldingen van (individuele) medewerkers van de ANWB zou ik met een korreltje zout nemen zolang niet helder zwart op wit staat wanneer je wel en geen recht hebt op hulpverlening. Ik kan me niet voorstellen dat een jurist (met kennis van zaken) naar deze omschrijvingen heeft gekeken.


antwoordt op 14 november 2011:

Op het forum van de KCK geeft de redactie aan dat in de Kampioen van april uitleg gegeven wordt.
Fijn zo'n antwoord als je uiterlijk vandaag nog je lidmmatschap voor 2012 op kunt zeggen.
Ik heb in ieder geval zojuist per e-mail mijn lidmaatschap (sinds 1971) opgezegd en daarbij duidelijk de reden vermeld. De bevestiging is inmiddels binnen.
Opnieuw aanmelden kan altijd nog als de ANWB zelf weet hoe de regels zijn.
vrgr
JT®


Mon!que antwoordt op 14 november 2011:

Ik heb ook maar ons aanhangwagensupplement, onze europaservice en de vervangend vervoer europa opgezegd. Wel heb ik pechhulp Nederland gehouden.

Wanneer in april blijkt dat we ons toch kunnen verzekeren, dan heb ik ons zo weer aangemeld. En wanneer het niet kan, dan moet ik een goede reisverzekering afsluiten die pechhulp en vervangend vervoer in Europa dekt.

Wie kan hier goed in adviseren?


Bart antwoordt op 14 november 2011:

Je alles wel opzeggen, maar als je met de auto een trip maakt over de grens kun je een toch wel iets nodig hebben van het pakket.


Mon!que antwoordt op 14 november 2011:

Trip over de grens doen we nooit zonder de caravan. We wonen helemaal in het westen van het land.

We houden dus de NL service van de wegenwacht en nemen daarnaast een goede reisverzekering. Ben nu druk bezig met het vergelijken van de voorwaarden.


Arthur antwoordt op 14 november 2011:

Mon!que, informeer bij je verzekeringsadviseur (als je die hebt) Anders wordt het doe het zelfwerk...


Fr@ns antwoordt op 14 november 2011:

@Mon!que, als je bij Univé het autohulppakket afsluit voor een combinatie met aanhanger geldt als gewichtscriterium of je die mag rijden met rijbewijs B of B/E. De combi mag dus gerust zwaarder zijn dan 3500kg


@Erc\\ic antwoordt op 14 november 2011:

Enige voorwaarden van de Europeesche:

Uitval van de auto die uw caravan trekt:

4.3 U bent verzekerd als de auto die uw caravan trekt uitvalt binnen het verzekerde gebied, maar buiten uw woonplaats, waardoor u uw weg niet meer kunt vervolgen. Voorwaarde hiervoor is dat de auto niet binnen 2 dagen weer rijklaar gemaakt kan worden.
Deze gebeurtenis is alleen verzekerd als de uitval
veroorzaakt wordt door:
- een schade, diefstal of verlies waar u geen enkele
invloed op kunt uitoefenen; en waarvan u niet verwacht dat dit gaat gebeuren; of doordat de auto plotseling kapot gaat.
Dit geldt alleen als de auto niet ouder is dan 60 maanden.
Dit geldt ook als de schade het gevolg is van een eigen
gebrek.
U bent ook verzekerd als de auto die uw caravan trekt door
een lawine, overstroming of andere natuurramp uitvalt.


Uit de begrippenlijst:

Auto:
Het vervoermiddel met een Nederlands kenteken waarmee u de caravan trekt. U moet het vervoermiddel met rijbewijs B of BE mogen besturen.


Zelf heb ik met de "veranderingen" geen problemen, ik blijf onder de 3500 kilo.


Pier antwoordt op 14 november 2011:

Kijk, en nu blijkt het verschil met de ANWB.

Europeesche: niet ouder dan 60 maanden

ANWB: ongeacht het bouwjaar!

Ik ga weer gerust met mijn tien jaar oude, maar tot in de puntjes onderhouden auto drie maanden op stap in Europa met de ANWB


dabbertje antwoordt op 15 november 2011:

@Pier
Het gaat hier wel om een gewone caravanverzekering en geen wegenwachtlidmaatschap! En die 60 maanden restrictie geldt voor uitval door pech. Bij diefstal of aanrijding geldt die restrictie niet.

Dus helemaal niet gek hoor. Wij hebben deze verzekering ook en omdat we geen wegenwacht van de ANWB hebben, vanwege een lease-auto en zijn we zo toch ingedekt als we aanhangwagenhulp nodig hebben.


Mon!que antwoordt op 15 november 2011:

Hartelijk dank voor het meedenken en jullie tips en adviezen.

Echter, onze auto is ouder dan 60 maanden, hierdoor valt de Europeesche af.

De voorwaarden van de PECHhulp van Unive, zijn uitstekend.

Maar in de polisvoorwaarden van hun reisverzekering staan weer een aantal punten die ik minder vind:

"diefstal uit caravans en campers
– Diefstal van kostbaarheden, reisdocumenten en geld en
cheques uit een caravan of camper, tenzij deze zaken
binnen de afgesloten caravan of camper zijn opgeborgen in
een kluis en er sporen van braak aanwezig zijn;
– Diefstal van foto-,  lm-, beeld-, geluid-, video-, computer- en telecommunicatie-apparatuur uit een caravan of camper tenzij, deze zaken binnen de afgesloten caravan of camper zijn opgeborgen in een van een slot voorziene opbergruimte en er sporen van braak aanwezig zijn."

"– de diefstal niet tussen 22.00 en 7.00 uur lokale tijd heeft plaatsgevonden en er sporen van braak aanwezig zijn.
Er bestaat nooit recht op vergoeding als de reisbagage
langer dan 24 uur onbeheerd is achtergelaten;"

Als tijdens een overnachting bagage uit de auto wordt gestolen, is dit niet verzekerd. En als fotoapparatuur uit de afgesloten caravan wordt gestolen is dit ook niet verzekered, alleen als het in een kast met een slot zit.

Geen van de kasten in onze caravan is voorzien van een slot.

Deze beperkingen heb ik niet gevonden bij Reaal. Maar meer tips en adviezen blijven natuurlijk welkom.


John antwoordt op 15 november 2011:

Klein reiskluisje kopen en inbouwen


dabbertje antwoordt op 15 november 2011:

Kijk ook eens bij Centraal Beheer. Die heeft ook wegenwachtservice in Nederland en buitenland. Voorwaarden mag je zelf doorspitten 😉


AJ antwoordt op 23 november 2011:

Beste lezers,

De ANWB luistert goed naar haar achterban.
Na vele vragen cq klachten, wordt de beperking van 3500 Kg opgeheven.
Het komt de komende dagen op de site van de ANWB te staan.

Let wel: de beperking blijft gelden voor Nederland. Maar dat was al zo.
De beperking blijft ook gelden voor kampeerauto's ( campers ). Men krijgt te maken met "reuzen" van campers waar dermate groot materieel voor moet worden ingezet dat de kosten te hoog worden.

De geschreven polisvoorwaarden kunnen natuurlijk niet meer veranderd worden. Maar wat op de site komt te staan zal gelden!

Altijd goed als een "grote" jongen luistert naar kritiek en er ook wat mee doet. Hulde!!


John antwoordt op 23 november 2011:

"Altijd goed als een "grote" jongen luistert naar kritiek en er ook wat mee doet. Hulde!! "

Altijd goed als een "grote" jongen verliest aan de conculega's en op deze manier (terugdraaien) de schade beperkt wil houden.
Verkeerde hoogmoed 😉


Mon!que antwoordt op 23 november 2011:

Ook wij ontvingen vandaag een email van de ANWB met die strekking.

We zijn helemaal blij en gaan ons snel weer aanmelden voor Europadekking incl. vervangend vervoer en aanhangwagensupplement en ook de reisverzekering gaat weer terug naar de ANWB.


Arthur antwoordt op 24 november 2011:

Zo blij zou ik niet zijn met die ANWB. Eerst een berg onduidelijkheid over wel/geen dekking. Dan na een hoop kritiek een melding op de site.. Krijg je ook gewijzigde polisvoorwaarden (die zijn namelijk leidend, een melding op de site is snel weer verdwenen). En straks weer onduidelijk bij een geval van beroep doen op de dekking....?

Doe maar niet voor mij!!


RobD antwoordt op 25 november 2011:

"De geschreven polisvoorwaarden kunnen natuurlijk niet meer veranderd worden. Maar wat op de site komt te staan zal gelden!"

Hoop doet leven !!! Het zou minimaal netjes zijn om nieuwe polisvoorwaarden te sturen. Blind vertrouwen op de bond is het laatste wat een normaal mens zou moeten doen😉


antwoordt op 27 november 2011:

Ook ik had op de valreep op 14/11 jl mijn ANWB/WW lidmaatschap + buitenlandservice per e-mail opgezegd met vermelding dat ik dat deed ivm het feit dat ik een auto/car combinatie heb die toegestaan (dus niet werkelijk) meer weegt dan 3500 kg.
Als deze nieuwe norm niet van toepassing zou zijn of als het ging om werkelijk gewicht (in mijn geval onder de 3500 kg) dan wilde ik lid blijven.

Men heeft inmiddels aan meerdere mensen toegezegd dat de voorwaarden gewijzigd zouden worden. Dit is echter tot op heden niet gebeurd (zie hun site).

Sterker nog: gisteren ontving ik een brief dat helaas mijn lidmaatschap beeindigd wordt.
Daaruit trek ik dus de conclusie dat de oorspronkelijke nieuwe voorwaarden 2012 toch niet gewijzigd gaan worden en dat het dus bovendien gaat om toegestane gewichten van auto en caravan.

Iedereen die toch lid is gebleven of weer lid is geworden adviseer ik om een ondertekende brief te vragen waarin de mondelinge toezegging schriftelijk wordt bevestigd.

Ik denk dat men bij de ANWB erg langs elkaar heen praat en dat er toezeggingen zijn gedaan die men misschien toch niet na kan komen.

vrgr
JT®


John antwoordt op 27 november 2011:

Mondelinge toezeggingen zijn en blijven rechtsgeldig maar zijn niet of nauwelijks te bewijzen. Het enige wat echt telt zijn de geschreven polisvoorwaarden. Indien de bond deze niet aanpast, veranderd er dus niets !!!
Voor alle die hiermee in hen maag zitten: maak een screenprint van de website waarin het een en ander vermeld word. Mocht het misgaan (wat mij niet zal verwonderen) heeft men in ieder geval wat bewijs.


Arthur antwoordt op 29 november 2011:

Eis een schriftelijke bevestiging of beter de gewijzigde polis met de nieuwe voorwaarden. Dan zit je stevig!!


Hans Stoute antwoordt op 30 november 2011:

Zelf ook contact opgenomen met de ANWB, en tegen mij zeiden ze dat een caravan die in een combinatie rijdt die meer is dan 3500 kg NIET gerepatriëerd zou gaan worden vanaf 1-1-2012. Zelfs een vervangende bestuurder zal niet gaan omdat dat ook gezien wordt als repatriëren.
Dus heb je een redelijke bestelbus met een modale caravan, dan zit je al snel over die 3500 kg.
Overigens de voorwaarden (op pagina's 18 en 20) sluiten volgens mij die hulpverlening niet uit. Volgens mij heeft iemand een eigen uitleg gegeven aan deze artikelen.


Arthur antwoordt op 30 november 2011:

En dus... nog steeds geen duidelijkheid. Ik ken die voorwaarden niet (die zijn lei(ij)dend)... Maar als die het uitsluiten terwijl ANWB zegt dat het wel gedekt is blijf ik bij het standpunt: laat het ondubbelzinnig bevestigen!! Nieuwe voorwaarden of laten clausuleren op je polis. Mondelinge uitspraken kun je uiteindelijk helemaal niets mee!!!


John antwoordt op 30 november 2011:

"Mondelinge uitspraken kun je uiteindelijk helemaal niets mee!!!"

Zolang er getuigen zijn, zijn ze wel degelijk bindend !!

Het is de bond ten voeten uit, niemand weet wat en iedereen kletst langs elkaar heen.


Arthur antwoordt op 30 november 2011:

En daar zit hem nou juist vaak het probleem; getuigen! Juridisch heb je gelijk maar omdat het vaak niet sluitend te krijgen ga ik altijd maar voor de papieren versie.


Hans Stoute antwoordt op 2 december 2011:

Deze mail stuurde ik naar de ANWB. Ook mij is mondeling toegezegd daar de gewraakte passage veranderd is. Ook ik zie daar het resultaat nog niet van.


Ter attentie van Dhr.G. van Woerkom.

Geachte heer Van Woerkom,

In de Algemene Voorwaarden 2012 Wegenwacht Services is bij het hoofdstuk Aanhangwagen Service Buitenland een tekstwijziging doorgevoerd.
Naar ik aanneem heeft heeft u deze voorwaarden voorhanden, zodat ik een aantal zaken over deze wijziging wil opmerken.
Desgevraagd geven de telefonistes van de betreffende afdeling aan dat de tekst in de voorwaarden van 2012 zó gelezen dienen te worden dat aan een auto-caravancombinatie van meer dan 3500 kg nog wel sleutelhulp gegeven wordt, maar dat repatriëring naar Nederland niet meer gedekt is.

Het volgende (bedachte) voorbeeld laat zien hoe krom deze redenatie is:
De families A en B hebben beide een caravan van gelijk merk en gelijk gewicht van zeg, maximaal beladen1300 kg. De caravan van familie A hangt achter een bestelbus die beladen 2500 kg mag wegen en ook weegt.
De caravan van familie B hangt achter een veel lichtere auto. Laten we zeggen een Renault van maximaal 1800 kg.
Beide families hebben de meest uitgebreide Wegenwachtservices inclusief Aanhangwagen Service Buitenland.
In het donker rijdt familie A een parkeerplaats op in Duitsland en ziet een behoorlijke steen over het hoofd waardoor de as van de caravan beschadigd wordt en niet snel te repareren is. In elk geval niet binnen en week.
Vijf minuten later rijdt familie B dezelfde parkeerplaats op en ziet dezelfde steen ook over het hoofd. Met dezelfde gevolgen als die in het geval van familie A.
Gelukkig is in beide gevallen de auto niet beschadigd geraakt en kunnen gewoon blijven rijden.

Beide families stellen zich in verbinding met de ANWB-Alarmcentrale in München. Volgens de zienswijze van uw telefonistes wordt vervolgens mijnheer A niet geholpen om zijn caravan naar Nederland gerepatriëerd te krijgen, en mijnheer B wel. Wat maakt namelijk het verschil? De trekauto die er voor stond. De caravan van familie A wordt nog wel naar een caravanherstelbedrijf in de buurt gebracht, waar de familie de caravan waarschijnlijk maanden later weer op mag halen.

Bovenstaand voorbeeld is natuurlijk zeer toevallig. Het laat echter wel zien dat de vraag om wel- of niet hulp te verlenen niet meer op rationele gronden genomen wordt maar via een weegschaal die de verkeerde dingen weegt.

In de voorwaarden lees ik (en misschien wil ik dat al te zeer) dat hier met de term "totaal samengesteld belast gewicht" bedoeld wordt "ledig gewicht vermeerderd met het laadvermogen". Dat is ook de term die de Wetgever hanteert.
Een aanhanger die aan een auto gekoppeld is door middel van een zogenaamde kogelkoppeling mag in elk geval niet meer wegen dan 3500 kg. Vrijwel alle auto's in Nederland die voorzien zijn van een aanhangerkoppeling hebben er een van het kogel-type.

Een groot aantal mensen (en ik hoor daar zelf bij) hebben al sinds jaar en dag deze Aanhangwagen Service Buitenland. Of het Aanhangwagensupplement zoals het vroeger heette. Al deze mensen verkeren in de veronderstelling dat de ANWB hun eerste aanspreekpunt voor hulp is. Die ANWB waarop je kan bouwen. Ik behoor tot die mensen. Ik heb eergisteren van deze nieuwe uitleg gehoord op de website "caravantrekker.nl" Ik dacht bij mijzelf: als de ANWB het niet doet, dan wel mijn verzekering. Na twee dagen rondbellen weet ik nog niet bij welke alarm-centrale ik mijn hulpvraag neer moet leggen
Moet u zich eens voorstellen dat je tot dezelfde ontdekking komt als ik, wanneer je ergens in het buitenland staat en je wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Met alle lange wachttijden en hoge telefoonkosten van dien.

Mijnheer van Woerkom, ik verzoek u met klem de termen weer te gaan hanteren zoals in de Voorwaarden 2011 en daarvoor. Zodat iedereen die met een goed onderhouden aanhanger die aan de Nederlandse wettelijke eisen voldoet weer op uw volledige hulp kan rekenen.

Met de meeste hoogachting.

Hans Stoute


Arthur antwoordt op 5 december 2011:

En, al nieuws Hans?


Ria antwoordt op 6 december 2011:

Arthur
van Woerkom heeft de brief twee keer gelezen en snapt er de ballen van. De brief ligt nu natuurlijk bij de klantafdeling die straks een standaard antwoord gaat formuleren.
Zonde van de effort die Hans in deze heldere brief gestoken heeft.
Maar hoop doet leven.


Mon!que antwoordt op 6 december 2011:

Ik denk dat we weer veilig de Europaservice buitenland met aanhangwagensupplement bij de wegenwacht af kunnen sluiten. Vandaag ontvingen wij onderstaande mail van de ANWB:

"Ik kan me voorstellen dat de voorwaarden nogal verwarrend zijn, te meer daar er een wijziging heeft plaatsgevonden nadat de voorwaarden al gedrukt waren, zoals hieronder staat aangegeven.

Ik hoop uw vraag juist te kunnen beantwoorden. Het zit als volgt in elkaar:

Vraag
Mag onze combinatie: Auto + Caravan meer wegen dan 3500kg om in aanmerking te komen voor hulp op basis van de Wegenwacht Europa Service?

Antwoord (naar aanleiding van aangepaste regels Wegenwacht Europa Service 2012/25/11:

Ja, We helpen auto + aanhangers , die met rijbewijs cat. B én rijbewijs cat. BE bestuurd mogen worden

Dus de informatie die in de gedrukte voorwaarden van de Wegenwacht Europa Service staan kloppen niet. Hierin staat namelijk dat we combinaties tot 3500kg helpen, echter hangt de rechthebbendheid sinds de wijziging niet meer samen met het gewicht van de combinatie, maar met het benodigde rijbewijs. We helpen combinaties welke met maximaal BE bestuurd mogen worden.

Bij een Camper ligt het weer net iets anders, maar uit uw verhaal begrijp ik dat het daar niet om gaat. U heeft dus gewoon recht op volledige hulp.

Helaas heb ik geen inzicht in de publicatie van deze wijziging op internet. Wel kan ik u meegeven dat dit de regels zijn die wij op de Alarmcentrale hanteren. Indien u onverhoopt met pech komt te staan en met de Alarmcentrale belt, zult u dus gewoon geholpen worden (mits u de juiste producten heeft afgesloten."


Janus antwoordt op 6 december 2011:

Ach ze verliezen teveel leden Let wel dat deze mail persoonlijk aan u is gericht, allen die dit nu lezen en zich op deze regel willen beroepen zonder te zijn aangeschreven danwel zonder dat dit in de Kampioen is gepubliceerd staan bij een eventueel geschil met lege handen.

Let er ook op dat de regels voor het B en BE rijbewijs per 2013 wijzigen dwz B wordt ruimer en BE wordt beperkt in de totaal toegestane massa. Maar wie dan leeft etc.


Arthur antwoordt op 6 december 2011:

En dus stuurt men de wijziging op die voorwaarden dan wel de gewijzigde voorwaarden of de bepalingen van de Alarmcentrale?


Hans Stoute antwoordt op 8 december 2011:

Ik heb nog steeds geen antwoord gekregen van de ANWB. Blijkens de e-mail van de Alarmcentrale aan Monique maken ze ineens wel een hele grote ommezwaai: alles wordt geholpen dat je met -BE- mag besturen!!
Bij de ANWB weten ze op het moment niet zo goed waar ze mee bezig zijn. In feite is er geen maximum aan wat een aanhanger die je met -E- mag trekken gesteld. In de praktijk wordt dat maximum gesteld door wat je auto wettelijk mag trekken en wanneer dat meer is dan 3500 kg door het soort koppeling. Vandaar dat ik die termen gebruikte in mijn e-mail aan de ANWB. Nu lijkt het er op dat men de dekkingstermen die men publiceerde maar een beetje in de richting praat van mensen die ze toch tevreden willen stellen. Grappig is te zien dat alle pechhulpen in Nederland ineens die rare termen gebruiken. De Bovag gebruikt precies dezelfde term als als op pagina 20 van de ANWB voorwaarden om aan te geven wat zij onder een personenauto verstaan. En dan kan ik er niet anders van maken dan 'Ledig gewicht vermeerderd met het laadvermogen'. En dat is tenminste een term die we allemaal kennen.


Hans Stoute antwoordt op 19 december 2011:

Vandaag antwoord gekregen van de ANWB. Het luidt als volgt:

Geachte heer Stoute,

Naar aanleiding van de reacties van leden hebben we de hulp voor deze kampeerautos aangepast en deels uitgebreid.

Hierbij een overzicht van de hulp voor kampeerautos > 3.500kg:
in NL: wel sleutelhulp door de Wegenwacht, maar geen transporthulp. Dit is gelijk aan de voorwaarden 2011;
in EU: wel sleutel- en transporthulp naar de dichtstbijzijnde garage, maar geen repatriëring naar Nederland of vervangend vervoer. Het repatriëren van deze zware voertuigen kost veel geld. Om het product rendabel en betaalbaar te houden voor iedereen hebben we deze maatregel moeten doorvoeren.


Ook zijn er vragen gesteld over het gewicht voor autos met een aanhanger die in het buitenland zijn. In de voorwaarden 2012 staat dat deze combinatie niet zwaarder mag zijn dan 3.500kg. Deze beperking van het gewicht voor een auto met aanhanger wordt opgeheven. In Nederland is het wel max. 3.500kg, dit is ongewijzigd ten opzichte van 2011.



Let op dat wettelijk geregeld is, dat je met een rijbewijs B in een auto met aanhanger mag rijden die niet zwaarder is dan 3.500kg. Is het voertuig wel zwaarder dan 3.500kg dan is een rijbewijs BE verplicht.



Bovenstaande wijzigingen zullen in de voorwaarden op anwb.nl aangepast worden. De papieren versie van de voorwaarden kan helaas niet meer worden aangepast omdat deze al gedrukt is.

Dit is dus al een bekend antwoord. De site is naar mijn mening nog steeds niet veranderd.
Er vallen over dit antwoord nog wel een paar dingen te zeggen.
Ze waren dus werkelijk van plan om die gewichtsregels toe te passen en ze hebben dus echt geen idee hoe de rijbewijsregels zijn.

Ik denk dat de informatie op de site zo in tegenspraak met de voorwaarden is dat elke advocaat gehakt gemaakt had van die voorwaarden. Die overigens ook met elkaar in tegenspraak zijn.

Verder ben ik erg blij met het opheffen van de beperking, en raadt iedereen aan wel even een printje te maken van het antwoord van de ANWB


RobD antwoordt op 19 december 2011:

"Bovenstaande wijzigingen zullen in de voorwaarden op anwb.nl aangepast worden. De papieren versie van de voorwaarden kan helaas niet meer worden aangepast omdat deze al gedrukt is".

Dit is wel zo'n ontzettend zwak excuus !!
Als die bond al zo groot, waardevol en fantastisch is zoals ze zelf beweerd, is het opsturen van nieuwe polisvoorwaarden een peulenschil.
Iets wat iedere normale verz.mij gewoon zou doen !!!!!


TheoS antwoordt op 19 december 2011:

Hoezo is het niet mogelijk de papieren versie aan te passen omdat hij reeds gedrukt is?
Het is immers niet ongebruikelijk dat je bij een wijziging van de voorwaarden een inlegvel krijgt. Hierin wordt aangegegeven wat er is veranderd.


Arthur antwoordt op 19 december 2011:

En dus een simpele clausule op de polis: "In tegenstelling tot het bepaalde in de polisvoorwaarden omtrent hulpverlening/vervangend vervoer......".

En klaar is Kees...

I rest my case!!


AJ antwoordt op 19 december 2011:

Het antwoord dat dhr Stoute kreeg komt overeen met wat mij werd verteld en wat ik in dit draadje heb doorgegeven.

Maar waarom begint de bond over het rijbewijs? Het ging toch over wel/niet repatriëren? Dan rijd je toch niet zelf?

Inderdaad vind ik het niet zo sterk om te zeggen dat je de papieren de deur al uit hebt. Dan druk je er nog maar eentje.


John antwoordt op 19 december 2011:

"Maar waarom begint de bond over het rijbewijs? Het ging toch over wel/niet repatriëren? Dan rijd je toch niet zelf?"

Het ging enkel en alleen aan de eisen waaraan je moet voldoen met een combi zwaarder dan 3500kg. Zo staat het er toch echt.


Maurice antwoordt op 19 december 2011:

Dus nog steeds geen vervangend vervoer bij +3500kg. Enig idee hoe dit wel af te dekken is?


AJ antwoordt op 19 december 2011:

John de bond geeft aan dat ze de beperking voor caravanners opheffen. Dat zeggen ze.
Nadat ze dat gezegd hebben beginnen ze over het rijbewijs.
Ik interpreteer dat als een stukje zorg. Zo van: als u met dergelijk zwaar materieel de weg op gaat denk dan even aan de eisen die de wet stelt wat het rijbewijs betreft.

Maar misschien is het geen stukje zorg maar iets anders. Wie het weet mag het zeggen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 december 2011:

Maar dan heb je het niet over een caravan (tenzij je hem achter een vrachtwagen hangt).

Of ik begrijp het antwoord van de anwb niet 😉


janke antwoordt op 19 december 2011:

Goedenavond,

Heb ik het goed begrepen als ik zeg:

Auto 2400 KG (BMW)
Caravan 2000 KG (Dethleffs)
In bezit van Rijbewijs BE

Totaal 4400 KG

Kom in aanmerking voor reparatie, vervangend vervoer en/of repatriëring.

Gr.

Janke


dabbertje antwoordt op 19 december 2011:

>>Let op dat wettelijk geregeld is, dat je met een rijbewijs B in een auto met aanhanger mag rijden die niet zwaarder is dan 3.500kg. Is het voertuig wel zwaarder dan 3.500kg dan is een rijbewijs BE verplicht.<<

Ik vind die laatste zin zo'n kromme formulering van de ANWB. Want met een voertuig zwaarder dan 3500 kg mag je nl alleen rijden als je een C-rijbewijs hebt.

Gr. Daphne


Hans Stoute antwoordt op 20 december 2011:

Nu duidelijk is geworden dat we ook met een wat zwaardere combinatie gewoon op hulp kunnen rekenen, blijft de vraag waarom deze commotie ontstond.
Naar mijn mening begint het bij het probleem van al te zware campers. Veel kosten bij hulpverlening. Vervolgens gaat iemand rondkijken hoe andere hulpverleners daarmee omgaan en worden teksten uit voorwaarden overgenomen. Zonder verder gehinderd te worden door enige kennis van zaken gooien ze caravans op dezelfde berg als campers en roepen ze nog wat over rijbewijzen. Vervolgens wat telefonisten die er ook geen touw meer aan vast kunnen knopen, en de verwarring is daar.
De ANWB heeft dus de kennis die ze ongetwijfeld in huis hebben niet gebruikt. De vraag is dan: waarom niet?
Mijn e-mail aan van Woerkom omschrijft in feite wat ze hadden willen bereiken. Blijkbaar snappen ze dat niet of lezen ze niet goed. Ik vrees dat we het laatste van dit soort domme acties nog niet gehad hebben.


RobD antwoordt op 20 december 2011:

" De ANWB heeft dus de kennis die ze ongetwijfeld in huis hebben niet gebruikt. De vraag is dan: waarom niet?"

En daar heb ik mijn twijfels over: de kennis. De bond is van een technische ledenclub, jaren geleden veranderd in een commercieel Ratjetoe met klantenkaart (waarvoor ook nog betaal moet worden). Men wil alles, en alles moet zwaar betaald worden, waarbij men tracht het idee van de oude 'expertise' levend te houden. De kennis die men in huis heeft is van commercieel gehalte, en niet erg hoog.


Janus antwoordt op 20 december 2011:

@Dabbertje

Let op dat wettelijk geregeld is, dat je met een rijbewijs B in een auto met aanhanger mag rijden die niet zwaarder is dan 3.500kg. Is het voertuig wel zwaarder dan 3.500kg dan is een rijbewijs BE verplicht.

Deze kromme zin is al eerder te sprake gekomen, correct gelezen staat hier dat igv een rijbewijs B de aanhanger niet zwaarder mag zijn dan 3500 kg
Een lachertje natuurlijk.

Overigens ben ik het met eerdere opmerkingen eens dat het introduceren van het rijbewijs BE als criterium volledig onzinnig is.
Voorbeeld 1
Ik heb alleen een B rijbewijs en ga op pad met een lichte auto en een veel te zware aanhanger, ben dus vanaf vertrek al in overtreding. Vervolgens redt het autotje het niet meer, eigen schuld dikke bult zeggen we dan. Toch heb ik dan alle rechten uit de pechhulp en repatrďering. De combinatie mocht immers met rijbewijs BE gereden worden, dat ik dit niet heb maakt in de voorwaarden niets uit.

Voorbeeld 2
Ik ben marktkoopman met een Iveco van 4000kg TTM en een caravan van 1200 kg TTM er achter. Natuurlijk rijdt ik met rijbewijs C Op vakantie rijd ik de IVECO "total loss" en dit handel ik met mijn verzekeraar af. Echter de caravan moet naar Nederland terug, dat zal voor de ANWB geen probleem mogen zijn.Toch???


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 december 2011:

Het hele "probleem" is ontstaan omdat wij als klant niet goed kunnen lezen en de anwb (medewerkers) zelf dat ook niet kunnen en verkeerde voorlichting geven. Lees mijn antwoord van 8 november nog maar eens, daar wordt het misverstand genoemd.


Janus antwoordt op 20 december 2011:

Menno ik lees op 8 november dat je het ook niet weet. Welkom in de groep 😉)


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 december 2011:

Lezen is lastig, ik weet het. Er staat toch echt:
De eerste uitleg lijkt mij het meest logisch


Hans Stoute antwoordt op 20 december 2011:

Uit de voorwaarden (pagina 20) en info op de site zou je kunnen lezen dat hulp wel voorhanden is. Het gaat over de info op pagina 18 die verkeerd wordt uitgelegd of moeilijk leesbaar is. Uit de reactie van de ANWB blijkt toch echt dat ze toen bedoelden dat ze aan combinaties van auto+aanhanger >3500 kg voortaan niet meer de volledige hulp wilde verlenen.


Janus antwoordt op 20 december 2011:

Menno, lees even het antwoord van de ANWB aan Hans Soute d.d. 19 december
ANWB
In de voorwaarden 2012 staat dat DEZE COMBINATIE niet zwaarder mag zijn dan 3.500kg.

In tegnstelling tot Monique die op 6 december als antwoord kreeg:
ANWB
Ja, We helpen auto + aanhangers , die met rijbewijs cat. B én rijbewijs cat. BE bestuurd mogen worden

Dus de informatie die in de gedrukte voorwaarden van de Wegenwacht Europa Service staan kloppen niet. Hierin staat namelijk dat we combinaties tot 3500kg helpen, echter hangt de rechthebbendheid sinds de wijziging niet meer samen met het gewicht van de combinatie, maar met het benodigde rijbewijs. We helpen combinaties welke met maximaal BE bestuurd mogen worden.


Hans kreeg dus een totaal ander antwoord dan Monique. Ik vind dus nog steeds dat de ANWB niet duidelijk communiceert :-(


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 december 2011:

Het is volstrekt duidelijk dat de anwb ONduidelijk communiceert, en zeer kwalijk dat ze hun eigen voorwaarden op verschillende manieren uitleggen waarbij ze er van alles bij halen dat geheel niet van belang is.

De oorspronkelijke tekst is taalkundig/juridisch juist geformuleerd, maar lastig leesbaar. Er is dan ook geen reden om een aanvulling toe te sturen. De verwarring komt vooral door de onduidelijke uitleg van de diverse anwb medewerkers.


John antwoordt op 20 december 2011:

" In de voorwaarden 2012 staat dat DEZE COMBINATIE niet zwaarder mag zijn dan 3.500kg."

Janus, had de zin die hierop volgde ook meegenomen: "Deze beperking van het gewicht voor een auto met aanhanger wordt opgeheven".

Hierdoor zijn beide antwoorden aan Monique en Hans identiek aan elkaar geworden. 😉


Andreas-NL antwoordt op 20 december 2011:

@Menno: Caravantrekker.nl met z'n vele forumbezoekers is een niet onbelangrijke partij in caravanland. Gezien de heersende verwarring zou de ANWB het beste een duidelijke en openbare uitspraak moeten doen wat nu wel en wat niet verzekerd is bij welke gewichten. Zou Caravantrekker dan niet het voortouw kunnen nemen en een gesprek met de ANWB aanvragen, desnoods met iemand als Theo Gerrits er bij die de wet en de voorschriften goed kent?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 december 2011:

@Andreas, De anwb houdt de deur dicht voor Caravantrekker. Dat ligt (in eerste instantie) niet aan ons maar de anwb heeft grote problemen met partijen die ze beconcurreren. Vooralsnog ga ik die bond uit Den Haag dus niet helpen om hun eigen stommiteiten op te lossen.


Hans Stoute antwoordt op 20 december 2011:

Met alle eerbied aan Theo Gerrits, denk ik dat in mijn e-mail aan Van Woerkom het een en ander al duidelijk uit de doeken gedaan is. Even op een rijtje:
Wanneer de ANWB zegt dat ze weer alle combinaties die met -BE- bestuurd mogen worden volledige hulp verlenen, dan zouden ze in theorie weer in de eigen voet kunnen schieten. Immers aan het aanhangergewicht is in theorie helemaal geen grens gesteld. Dus de omschrijving van pagina 20 is wel correct als ze bedoelen dat aanhangers zwaarder dan 3500 kg niet geholpen worden. Dat is ook de bovengrens van wat je aan je auto mag koppelen met een kogelkoppeling. Nu gaat men eigenlijk weer naar het andere uiterste door bijvoorbeeld een 5th-wheel hulp toe te zeggen. En geloof me dat is pas moeilijk.


Mon!que antwoordt op 20 december 2011:

Zojuist zijn de nieuwe voorwaarden 2012 op de site van de ANWB gezet:
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/wegenwacht/voorwaarden/tc111024-voorwaarden_ww_c3--versie-16-december-201.pdf

Hierin staat o.a.
9 Welke voertuigen helpen wij?
Wij helpen personenauto’s, kampeerauto’s, motorfietsen, brommobielen, busjes en bestelbusjes die niet commercieel gebruikt worden. Kampeerauto’s die zwaarder zijn dan 3.500 kg helpen wij in Nederland alleen met sleutelhulp en in het buitenland met sleutelhulp en transporthulp.

En onder het kopje
Aanhangwagen Service Buitenland
Is nu de beperking van 3.500 verdwenen:

Alle hulp zoals wij hebben beschreven bij Wegenwacht Europa Service, maar dan voor een toercaravan, bagagewagen, trailer of vouwwagen die u tijdens
uw reis uit Nederland achter uw voertuig meeneemt. Een eventueel vaartuig repatriëren wij alleen als wij de aanhangwagen invoeren of vernietigen.


Hans Stoute antwoordt op 20 december 2011:

Ik denk dat we elkaar kunnen feliciteren dat de druk die we op de ANWB uitgeoefend hebben nuttig is gebleken.


Mon!que antwoordt op 20 december 2011:

Ik denk het ook Hans. Het heeft goed geholpen 😉

Na de feestdagen gaan wij ons lidmaatschap weer uitbreiden met buitenlandservice, aanhangwagensupplement enz.


Tijs antwoordt op 21 december 2011:

Prettig dat het nu duidelijk is. Bedankt ook voor de link naar de voorwaarden.


Janus antwoordt op 21 december 2011:

Ik weet eerlijk gezegd niet waarvoor te feliciteren Als ik de Voorwaarden lees krijg ik toch bij mijn eigen verzekeraar hetzelfde voor de helft van de ANWB prijs.
Voor €50 bij de bijvoorbeeld FBTO krijg ik voor dit geld dezelfde hulp plus een reisverzekering etc.
En de garagekosten blijven bij alle verzekeraars inclusief ANWB altijd voor eigen rekening.

Daarbij komt nog dat ik al veertig jaar nog nooit een beroep op deze hulp heb ingeroepen.

ANWB zou te overwegen zijn als daar meer kennis van zaken zou zijn maar bovenstaand lezend is dit sterk de vraag. Blijft over uw eigen onzekerheid maar eerlijk gezegd denk ik dat Monique en Hans bewezen hebben best hun boontjes te kunnen doppen.

Overtuig me maak me lid 😉)


Hans Stoute antwoordt op 21 december 2011:

Er zijn goede redenen voor de Aanhangerservice Buitenland.
Verzekeringen die voertuighulp bieden, bieden die hulp voornamelijk bij brand,diefstal, ongeval, etc. Deze omschrijving sluit eigen gebrek uit. Eigen gebrek is schade die ontstaat door een gebrek aan het voertuig zelf. En dan is de ANWB sterk want die dekt nu wel weer. Stel je de situatie voor (heb ik zelf meegemaakt) je laat vlak voor je vakantie de caravan een onderhoudsbeurt geven door de dealer. Op de bon staan alle verichtte werkzaamheden. Onder andere remtrommels demonteren, lagers invetten en afstellen, remmen reinigen en montage. Ga je er van uit dat het ook daadwerkelijk gebeurt is. Als de dealer beter schrijft dan sleutelt heb je mogelijk een probleem. Bij mij kwam het wiel compleet met trommel van de as. Lager was helemaal weg!! Dit is eigen gebrek! Dit dekt geen pechhulp!! Wel de ANWB. Voorts is het erg prettig met één alarmcentrale contact te hebben. ANWB is daarin heel goed. Zelf uitsluitend prettige ervaringen.


John antwoordt op 21 december 2011:

Een beetje verzekering kan dit ook aanbieden voor een schijntje van wat de bond berekend 😉


Janus antwoordt op 21 december 2011:

Ben nog geen lid maar wel zoekende 😉
Btw, de prijs bij de FBTO die ik noemde is een aanbieding voor het eerste jaar het moet wel eerlijk blijven natuurlijk.

Kom wel bij sommige verzekeraars tegen dat repatriëring alleen voor combinaties rijbewijs B geldt opletten dus.


Mon!que antwoordt op 21 december 2011:

Ook is er bij veel verzekeraars een limiet aan de leeftijd van de auto.


Janus antwoordt op 21 december 2011:

Niet onterecht lijkt mij als ik lees dat de Wegenwacht tot 7 maal per jaar service verleend ( na de 5e keer met bijbetaling) Ik rijd nu 46 jaar auto maar zoveel keer heb ik nog nooit hulp nodig gehad.

Misschien ben ik wat kritisch t.o.v. de ANWB maar ik stam nog uit de tijd dat we een schildje op de bumper hadden en de WW'er op zijn motor saluëerde als je langs kwam.
Dat waren nog eens servicegerichte jongens.
Nu ben ik wat afkerig tegen de organisatie ( niet haar personeel natuurlijk) allemaal zo commercieel gericht.

Voorbeeld? Een tijd geleden trof ik in een winkelcentrum een moeder en kind in paniek, kind had de portier dicht gegooid terwijl de motor nog liep. Mevrouw was lid WW en ik dus voor haar gebeld alles klopte maar helaas zij had geen woonplaatsservice. Lid of niet zelf uitzoeken maar en nog een goeiendag :-(


Hans antwoordt op 21 december 2011:

Ik hoorde ooit van een berger in Duitsland dat vele Nederlanders pas het nut van al die Wegenwachtuitbreidingen inzien wanneer er narigheid is. Uitbreiding ter plekke is dan niet meer mogelijk en draai jezelf voor de kosten op. Niet onredelijk. Uiteindelijk worden de kosten van de hulpverlening gedragen door diegenen die elk jaar daarvoor betalen. Want de kosten zijn velen malen hoger dan de prijs van de uitbreiding. Zo ook, en hoe naar het ook voor haar is, de moeder die de sleutel in het contact liet.
Ze kan er twee lessen uit halen. Complete service nemen en nooit je auto afsluiten d.m.v. de vergrendelknop maar zoals het hoort met een sleutel.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker