Gerrit vraagt op 24 november 2011:
Wij willen een Vw Polo of een Skoda Fabia 1.2TDI kopen. We hebben een vouwwagen dus deze auto's kunnen de vouwwagen prima trekken. Daar gaat mijn vraag niet over, maar hoe zit het met de belastingen? Ik weet dat de regels in 2013 gaan veranderen. Momenteel betaal je voor deze auto geen belastingen, maar in 2013 misschien wel veel meer aangezien het om een diesel gaat? Ik rijd altijd benzine (i.v.m. belasting voordeel), maar wanneer de regels anders zijn wil ik wellicht voor deze diesel gaan. Als de diesel in belastingen in 2013 veel duurder gaat worden, wil ik namelijk gaan voor de 1.2 TSI motor.
Ik hoop op informatie.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 november 2011:
Niemand kan in de toekomst kijken wat het kabinet beslist. Je kan alleen op een rijtje zetten wat je de komende twee jaar uitspaart aan belasting en op basis van de huidige verschillen tussen benzine en diesel uitrekenen hoeveel je na 2013 meer zal moeten betalen. Daarnaast heb je met die zuinige diesels natuurlijk ook wel een lagere kilometerprijs. Ook dat moet je meerekenen.
Daarnaast is rijplezier natuurlijk ook belangrijk.... wellicht veel belangrijker. Als geld alles bepalend is, koop je natuurlijk niet nieuw.
@Eric antwoordt op 24 november 2011:
Puur op rijplezier zou ik de TSI kopen en niet de TDI.
Heb een 1.2 TDI als uitleenauto gehad ipv mijn 1.2 TSI en vond 't een vreselijk ding om mee te rijden.
Dit in tegenstelling tot de 1.2 TSI, da's een wereldmotortje.
RobD antwoordt op 25 november 2011:
Wat is belastingvrij??
Omzetbelasting, Bpm, of wegenbelasting of bijtelling?
BPM vrij en bijtelling worden tot juli 2012 nog gehanteerd zoals nu staat. Daarna zullen vele kleinere auto's weer terug in het normale tarief vallen. Enkel en alleen doordat de regelgeving word aangescherpt.
Op 1 januari 2014 vervalt de vrijstelling voor wegenbelasting voor nieuwe en bestaande auto’s. Vanaf die datum wordt de wegenbelasting gebaseerd op het gewicht van de auto. Uitgezonderd zijn auto’s met een CO2 uitstoot tot 50 gr/km. Deze auto’s zijn vrijgesteld tot 1 januari 2015.
We zijn blij gemaakt met wat beloften die zo weer teruggedraaid (aangescherpt) worden i.v.m inkomstenverlies voor de overheid.
pieter antwoordt op 25 november 2011:
Belastingvrijstelling blijft tot 2014. Daarna is het een rekensom. Als je meer dan ca 15.000 km maakt blijft de diesel aanterkkelijk. Maar als je een werkelijk goede belastingvrije trekwagen wilt hebben laat je de genoemde wagens staan maar ga je voor een Citroen C3 e-HDI.
@Eric antwoordt op 25 november 2011:
Smaken verschillen gelukkig....
dabbertje antwoordt op 25 november 2011:
Dan ben ik benieuwd of de verhoging van de wegenbelasting, weer wordt teruggedraaid als iedereen weer wegenbelasting moet betalen. Voor de auto van mijn man kregen we te maken met 6 euro verhoging per maand! Reden: de belastingvrijstelling van nieuwe zuinige auto's.
Maar ja ik kan rekenen, en denkende aan het beruchte kwartje van Kok, reken ik er maar niet op.
Gr. Daphne
Gerrit antwoordt op 25 november 2011:
Zo te lezen moeten wij dan toch maar gewoon voor de 1.2TSI gaan, deze motor heeft ook meer pit en is ook zuinig hoorde ik.
Waarschijnlijk gaan de belastingen toch terug naar het oude systeem en dan betaal ik veel te veel voor zo'n diesel.
Geert antwoordt op 25 november 2011:
Ik rij zelf een Seat Ibiza ST 1.2 TDi Copa Plus, wit met zwarte dikke wielen. Een heerlijke auto met alles erop en eraan, en je komt makkelijk mee met de rest van het verkeer.
Heb ook in een TSi proefgereden, maar de diesel rijdt veel soepeler, heeft meer trekkracht onderin en is zuiniger !
Heb ook naar een Skoda gekeken, maar vond ik wat oubollig. Tsja, ieder zijn eigen smaak toch ?!
@Eric antwoordt op 25 november 2011:
Een Skoda Fabia 1.2 TSI rijdt een Seat Ibiza 1.2 TDI helemaal zoek op alle fronten...
Beide met een caravan van 1000 kilo erachter natuurlijk. 😉
http://www.caravantrekker.nl/vergelijken/vergelijking.php
Andreas-NL antwoordt op 26 november 2011:
Kan best zijn Eric, maar als het op verbruik aankomt, is de situatie precies andersom. Een vriend van ons kwam in Feb. dit jaar naar onze overwintercamping in Z.-Spanje met z'n nieuwe S.Fabia 1.2 Tdi en noteerde een verbruik heen en terug gemeten (ca. 4300 km)van 23,4 km op 1 L. Daar kan je met die 1.2 TSI alleen maar van dromen. Wèl verwachtte hij dat het een slechte trekker zal zijn, voornamelijk door de vrij lange 1e versn. waarmee hij regelmatig moeite had om bijv. uit een ondergrondse parkeergarage de helling op te rijden.
Gerrit antwoordt op 26 november 2011:
Ik weet dat een diesel zuiniger is, maar je betaald dan ook stuk meer belasting!
En ik weet dat de 1.2TSI ook zuinig is, 1 op 15 is goed te halen als je goed door rijdt. Met de 1.2 TDI haal je 1 op 18. Voor mij is 1 op 15 al zuinig + kan de vouwwagen ook nog eens beter trekken.
Ik denk dat we dus voor de benzineuitvoering gaan.
Benno antwoordt op 27 november 2011:
De Fabia Greenline 1.2 TDI en de Ibiza Ecomotive 1.2 TDI mogen 1.000 kg trekken.
De Polo Bluemotion 1.2 TDI slechts 800 kg.
Wat kan daar de reden voor zijn?
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!