Caravantrekker.nl

H7 dimlichtlampen

Hardys vraagt op 17 januari 2012:

Mijn NissanQashqai vind ik een goede trekauto. Echter de dimlicht-gloeilampen
H7 gaan snel kapot. (doorgebrand). De orig. set was goed voor ca. 26000km.
De volgende 2 sets (gekocht bij de autoacces.winkel) voor ca. 8 EUR gingen ca. 10000 tot 15000 km mee. Bij mijn oude Mondeo hoefde ik 1 x per 3 jaar dimlichtlampen vernieuwen (vanwege een kleinere lichtopbrengst). Waarom gaan de dimlichtlampen bij Qashqai zo snel kapot. (De dimlichtlampen gaat aan als ik ga rijden)
Gaan dure lampen van PHILIPS c.q. OSRAM langer mee? Heeft iemand ook problemen met een korte levensduur van H7 dimlichtlampen?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

JH Vis antwoordt op 17 januari 2012:

Gaan de lampen automatisch aan tijdens het starten? Is dit direkt of met vertraging? Indien ze flikkeren tijdens het starten dan zou je een vertragingsrelais kunnen overwegen zodat ze pas aan gaan als de motor draait en de spanning constant is. Dit flikkeren (aan uit aan uit) vinden lampen niet fijn; de levensduur wordt hierdoor aanzienlijk verkort.
Rijd je veel korte stukjes??

Een andere mogelijkheid is te hoge spanning door defekte spanningsregelaar. Even doormeten..


@Eric antwoordt op 17 januari 2012:

Bij het starten treed er wel eens een piekspanning op.
Probeer je auto te starten met de lichten uit en de evt. automatische schakelaar op de uit stand.
Daarmee voorkom je gedeeltelijk dat de gloeilampen aan piekspanning worden blootgesteld.

Koop ook eens een wat betere lamp, 8 euro voor 2 H7 lampen is wel erg goedkoop.

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=856637


AJ antwoordt op 17 januari 2012:

Piekspanningen bij het starten? Vlak na het aanslaan misschien. Maar dat duurt zo onvoorstelbaar kort dat lampjes daar geen last van hebben.
Dat flikkeren wat J H Vis noemt snap ik niet goed? Wat bedoelt u daarmee?
Een defecte spanningsregelaar wordt door de computer opgemerkt en zal indien dat zo is meer dan alleen de H7 lampjes kapotmaken.
Ik zou inderdaad goede lampjes kopen. Ze zijn wat duurder maar gaan langer mee.
Wat ook belangrijk is: de warmteafvoer!! Zitten de lampjes goed gemonteerd? Drukt er een ijzeren ring tegenaan om de warmte te kunnen afvoeren?
Het kan zijn dat de Mondeo dat beter voor elkaar heeft dan de Quasqai.....maar dat weet ik niet zeker.


Bert antwoordt op 18 januari 2012:

Gebruik al jaren H7 van de Aldi, Lidl in m'n Volvo. Branden dus ook altijd, maar kan weinig zeggen over de levensduur qua kilometers omdat ik dat niet zo bij hou... Geen klachten wat dat betreft. Laatst bij de Action een reservesetje gekocht. Van die ordinaire blauwe, omdat ze nóg goedkoper waren dan de normale, iets van 1 Euro p.s.!


PieteR antwoordt op 18 januari 2012:

Ik gebruik "dure" Philips lampen en ze gaan veel langer mee dan alles wat ik voor die tijd gebruikte en ze geven ook nog eens veel beter licht.


Jan antwoordt op 18 januari 2012:

Lamp verwoestende piekspanningen komen niet voor anders zouden inderdaad de elektronische componenten het eerst defect raken. De accu (als Mega-condensator) voorkomt deze piekspanningen.
Het flikkeren en vertraagt aangaan van de lampen duidt meer op de toepassing van Xenon lampen. Dat is een hele andere soort verlichting als waar TS het over heeft.
Bedoelt JH Vis dit niet dan is het een logisch gevolg van de gedaalde bronspanning van de accu agv de vermogensvraag van de startmotor. Dit is niet schadelijk voor de H7 lampen.

Wat meer voorkomt is een standaard hoge afgeregelde spanning waardoor er weliswaar een bom licht wordt opgewekt maar wat de levensduur niet echt ten goede komt.
Eens in de zoveel tijd een lamp van een paar euro wisselen is dan niet zo onoverkomelijk maar wil je daar toch vanaf dan is een oplossing misschien een weerstand(draad) op te nemen in de voeding van de dimlichtlamp.
Deze zijn voor dit doel te koop bij een goede automaterialenzaak en is een goedkope en veel toegepaste remedie.


Hans Stoute antwoordt op 18 januari 2012:

Overweeg eens dagrijlichten te monteren. Die gaan aan met contact, en uit wanneer je de verlichting aanzet. Voordeel: lager stroomverbruik (led), uitstekende zichtbaarheid en minder branduren standaardverlichting


RobD antwoordt op 18 januari 2012:

Met dagrijverlichting is niet gezegd dat je een betere zichtbaarheid creëert. Het is afhankelijk van het type, grootte, en plaats waar deze gemonteerd word. Achteraf gemonteerde sets zijn vaak erger dan de kwaal.

V.w.b merk verlichting, er is geen wezenlijk verschil in Eindhovense lampjes of de Duitse supermarkt lapjes qua levensduur. Er is nog nooit een test geweest die dit echt aantonen. Het verschil in veel beter licht zit puur in het gas wat gebruikt word. Een H7 lamp staat er om bekend slecht tegen trillingen te kunnen, vangt het lamphuis slecht trillingen op, dan is de levensduur aldus erg kort.


Gert antwoordt op 18 januari 2012:

Ik rijd sinds 4 jaar een Toyota Avensis met alle voorverlichting in H7 uitgevoerd. Mijn dimlichten moet ik 2x per jaar vervangen, de grootlichtlampen 1x per jaar. De mistlampen zijn nog nooit vervangen, maar die gebruik ik dan ook hoogst zelden. Ik rijd niet meer dan 15000km per jaar, altijd dimlicht aan. Door het gebruik van lampjes van de Action (€1,25) vallen de kosten erg mee. Dure lampen (tot € 29,95/st betaald) sneuvelen net zo vaak. Het probleem van het vaak vervangen zit hem bij mijn auto in het slecht bereikbaar zijn dan wel slecht te positioneren van de lampjes. Volgens de garage is het vaker uitvallen een probleem van de H7 lamp.


Hans Stoute antwoordt op 18 januari 2012:

Dagrijverlichting vergroot de zichtbaarheid wel degelijk. Moet uiteraard wel aan een aantal eisen voldoen. Hella bijvoorbeel heeft genoeg verschillende typen. Montage is werk voor professionals. Zeker met een caravan aangekoppeld hoef je de dynamo niet te belasten, en ben je aan de voorkant toch uitstekend zichtbaar


RobD antwoordt op 18 januari 2012:

"Dagrijverlichting vergroot de zichtbaarheid wel degelijk. Moet uiteraard wel aan een aantal eisen voldoen. Montage is werk voor professionals"

Het feit dat Hella sets heeft lijkt mij erg logisch, ze zijn tenslotte commercieel. Dat ze effectief zijn?
De meeste professionals maken er ook een potje van simpelweg omdat men geen plaats heeft op bestaande auto's. Het vervangen van de gehele lampunit (mits verkrijgbaar) is vaak de enigste (kostbare) oplossing. Vele deinen dan terug gezien de kosten en laten er wat tegenaan schroeven. 😉


Fran$ antwoordt op 18 januari 2012:

Voor het oplossen van het levensduurprobleem kun je eventueel zoeken naar een ander lamptype, waarbij je soms zelf de ombouw verantwoord en goedkoop kunt uitvoeren.
Voor de hoofdverlichting H7 is een alternatief Xenonverlichting (slechts 11 Watt, werkt met aparte hoogspanningsgenerator en andere fittingen); pas na 265.000 km gingen de OEM lampen bij mij kort na elkaar stuk (gaat geleidelijk zonder volledige uitval; kon alleen door een werkplaats uitgevoerd worden). Ik denk dat de alternatieven wel goed gecontroleerd moeten worden op goedkeuring.
Voor dagrijverlichting kun je bijvoorbeeld de H1 of H3 van de mistlampen vervangen door energiezuinige LED met zeer lange levensduur.
Ook andere lampen hebben soms een LED-alternatief. Een indruk van vervangingsonderdelen vind je onder andere op onderstaande link
http://www.banden-ackermans.be/cms/index.php?option=com_content&view=article&id=147&Itemid=131


@Eric antwoordt op 18 januari 2012:

Voor de hoofdverlichting H7 is een alternatief Xenonverlichting (slechts 11 Watt, werkt met aparte hoogspanningsgenerator en andere fittingen)

Zit je wel weer met de verplichting van koplampsproeiers icm met aftermarket Xenonverlichting.


TheoS antwoordt op 18 januari 2012:

Bovendien dienen xenon - lampen om verblinding te voorkomen een automatische niveauregeling te hebben: zij dienen zich automatisch in te stellen op het juiste (horizontale) niveau. Bij van fabriekswege gemonteerde xenon - lampen zie je dan ook dat zij bij inschakeling even zoeken naar de juiste instelling.


RobD antwoordt op 18 januari 2012:

" Voor dagrijverlichting kun je bijvoorbeeld de H1 of H3 van de mistlampen vervangen door energiezuinige LED met zeer lange levensduur."
Volgens de wetgeving is dit niet geoorloofd, dagrijverlichting kan en mag niet i.p.v. mistlampen gebruikt worden.

Een beetje ombouw naar Xenon trekt al snel €1100,-- tot €1200,-- uit je spaarpot!!


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 januari 2012:

De oplossing van Jan (een weerstand aanbrengen in de voeding naar het dimlicht) is een prima methode die ook (standaard) in mijn Volkswagen is toegepast.


Fran$ antwoordt op 18 januari 2012:

@Eric en @TheoS: helemaal terecht opgemerkt …vandaar het advies om de goedkeuring in de gaten te houden; het zou kunnen dat koplampreiniging en niveauregeling (zowel lamp- als voertuigniveauregeling volstaat) al op de auto aanwezig zijn.
Ik geef toe dat de oplossing van Jan voor de levensduur van H7 eenvoudiger is.


Hardys antwoordt op 18 januari 2012:

@menno.Kan je de spanning-bij draaiende motor- meten?
a) aan de dimlichtlamp socket
b) aan de sigarettenaansteker
Het zou 2 verschillende waarden moeten zijn./als het weerstandje echt de opplossing voor H7 is/


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 januari 2012:

Mijn (VW-California) staat ver weg (lekker warm opgeborgen) en ik kan er dus niet zo bij. Ik kan zien aan de lichtopbrengst dat de dagrijverlichting net iets minder fel brandt dan als ik de dimlichten gewoon zou aanzetten.


Fran$ antwoordt op 18 januari 2012:

Het zou 2 verschillende waarden moeten zijn
ja, mits belast, dus bij brandende lamp en niet op een open socket


nico antwoordt op 18 januari 2012:

De korte levensduur van de H7 pitjes heeft niets te maken met de spanning (als deze te hoog zou zijn zouden eerst de electronische komponenten bezwijken en dan pas de lampjes) dit is meer een constuctiefout van de lamp en de unit.
De pitjes worden namelijk gloeiendheet, vandaar de naam natuurlijk en de warmte afdracht in de grote veelal kunstof units is verre van ideaal. Dat de H7 pitjes door de warmte sneuvelen kun je zien door de zwarte vlek op de binnenkant van het glas. Bij de oude H4 lampen werdt het draadje 'korrelig'en brak dan.
Dus er is weinig aan te doen, een reservesetje meenemen en onderweg vervangen.... Al moet je daar wel handig voor zijn, is niet zo makkelijk.


JH Vis antwoordt op 18 januari 2012:

@ Jan

Met flikkeren bedoel ik, zoals al vermeld, uit aan uit aan tijdens het starten (indien verlichting altijd aan). Dan gaan je lampen dus 2x aan per 1x starten. Rijd je veel korte stukjes dan schakelen je lampen dus heel veel in. Lampen slijten het meest door inschakelen. Een vertragingsrelais halveert het aantal malen inschakelen. (Kan zijn dat deze reeds is ingebouwd)


hardys antwoordt op 18 januari 2012:

Op het NET heb ik enkele tests van H7 bulbs gevonden.
Ik koop enkele H7 lampjes als spare parts en dan gewoon omwisselen als de tijd komt. Bedankt allemaal voor de techn. bijdragen.

www.bimmerfest.com/.../attachment.php?...
http://www.autoexpress.co.uk/products/products/212937/make_light_of_winter.html


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker