Caravantrekker.nl

Opel Ampera

Hagees vraagt op 31 januari 2012:

Morgen een proefrit met de nieuwe Opel Ampera.Ongetwijfeld ben ik heel benieuwd of dit een caravantrekker is. Elektrische auto,s hadden nog geen kans als caravantrekker neem de Prius. Dit lijkt een nieuwe kans, 150 pk , gigantisch koppel ven 370 Nm ,ben reuze benieuwd.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

RobD antwoordt op 31 januari 2012:

Volgens gegevens mag ook dit opeltje niets trekken, succes😉


hans antwoordt op 31 januari 2012:

Beste Hagees,
Zoals Rob al schreef is je enige kans GEEN kans.
Jammer, gezien het potentieel van de auto ,maar helaas dus geen kilo mag er getrokken worden.(maar volgens mij wist je het antwoord voor je vraag al)


marcelvg antwoordt op 17 februari 2012:

en al zou je het mogen trekken je accu trek je snel leeg met wat extra gewicht erachter


Jan antwoordt op 17 februari 2012:

Misschien een lang verlengnoer als oplossing. 😉


A.Kok antwoordt op 29 maart 2012:

Iedereen weet tegenwoordig toch wel dat je achter een electrische auto niets mag trekken....
De trekhaak is voor de electrische fietsen. 😉


Hagees antwoordt op 30 maart 2012:

Met de expansie van de elektrische auto dus einde caravantijdperk? Dus ook aanhangers, paardetrailers enz.?
Economisch gezien dus niet best.


Jan& antwoordt op 30 maart 2012:

Misschien is een aanhanger met extra batterijen een optie?


Jan antwoordt op 31 maart 2012:

Of een caravan met een mover!
Kun je altijd nog verder wanneer de batterijen leeg zijn.😉


Ed Westermolen antwoordt op 31 maart 2012:

Of een Lexus kopen, daar zijn een aantal Hybride modellen die wel wat mogen trekken.
Toch raar dat auto fabrikanten totaal geen rekening houden met caravan/aanhanger bezitters. Zodra er een nieuw (goedkoop) model hybride of electrische auto op de markt komt voel je al aan je water dat ie weer niks trekken mag.
Er wordt met dat soort auto's eerder rekening gehouden met de Leaserijder (lees bijtelling) dan met caravanbezitters.
Bijtelling boven prestaties lijkt de trend te gaan worden.


Rob antwoordt op 31 maart 2012:

Met het geld dat je bespaart op de brandstof, of door 0% of 14% bijtelling te hebben, kan je tijdens ze zomer makkelijk vier weken een grote sterke auto huren.
Ik heb zelf (als caravanbezitter en leaser) gekozen voor 20%. Dan is er een aantal aardige stationwagens die aardig wat kilo's mogen trekken (en kan ik gewoon met 'eigen' auto op vakantie).


hans antwoordt op 31 maart 2012:

Zolang de lease rijder zich als een slaaf door de baas laat gebruiken en zich in dit soort elektrische bagger laat stoppen, zal er niet veel veranderen in caravan land op dit gebied.


antwoordt op 31 maart 2012:

Volgend jaar komt er een Mitsubishi Outlander hybride die, naar men nu zegt, 1600 kg mag trekken. Prijs wordt naar verwachting tussen de 40 en 45 mille. De actiradius bedraagt plm 800 km.
Ik ben benieuwd.
vrgr
JT®


John antwoordt op 31 maart 2012:

Hybride's zijn er genoeg en ook enkele die wat mogen en kunnen trekken. En er zullen er nog wel een paar komen.
Volledig elektrisch (zoals de ampera) mag niets trekken.


Jan& antwoordt op 31 maart 2012:

Ik moet voorlopig nog niets hebben van al die nepelektrische troep. Te duur, geen of te weinig snellaadpunten en prestaties blijven ver achter.
Ik zie steeds minder voordeel in die eco flauwekul. De rest van de wereld doet er nauwelijks iets aan. Onze personen auto's zijn echt niet de grootste vervuilers, de luchtvaart, scheepvaart en industrie lijken mij de hoofddaders.
Het wordt hoog tijd dat ook de kwartjes van Kok en de bpm gewoon afgeschaft worden. Waarom moet alles hier in Nederland zo veel duurder zijn als elders in de wereld.


RobD antwoordt op 31 maart 2012:

"Waarom moet alles hier in Nederland zo veel duurder zijn als elders in de wereld".

Ga eens naar b.v. Noorwegen of Finland, IJsland, Australië enz. Je komt huilend en graag terug😉
Elec. rijden is een overgang, de vervuiling neemt iets of want de elec. moet toch ergens worden opgewekt. Met het beetje groene stroom redden we het lang niet.


RobD antwoordt op 31 maart 2012:

"....neemt iets AF..."


Bert antwoordt op 31 maart 2012:

Vandaag een cursus gegeven aan een ex Prius rijder. 60.000 km/jr rijdt hij. Baas is ook blij dat hij nu een dieseltje kan weggeven want dat verbruik van die Prius is om te huilen eigenlijk, rond de 1:16 (benzine). Dat is ook zonder meer te halen met een moderne 1.4 TSI bijvoorbeeld zonder al die dure gesubsidieerde 'elektrozooi' en een diesel is nog zuiniger. Tsja, die bijtelling...

Benieuwd naar die Outlander hybride. Jammer alleen dat die dus niet meer geproduceerd gaat worden in Born. Porsche Cayenne hybride mag óók zaken trekken, niet alleen de Lexus RX. Peugeot heeft lak aan caravanners... De hybride diesel (met elektro-aandrijving op de achterwielen, dus 4WD) mag slechts iets van 800 kg trekken. Dom... ;-(


John antwoordt op 1 april 2012:

Niet vreemd dat de laatste 2 jaar de auto v.h. jaar een elektrische is: de subsidies moeten toch terug verdient worden. Niet erg onafhankelijk die verkiezingen, gewoon met een dikke korrel zout nemen. De verkoop aantallen van deze subsidie bakjes spreken voor zich. In USA is de fabriek van de Chevy volt (Ampera) al voor maanden stilgelegd en niet vanwege de verkoop😉 Opel lijd 1 miljard per jaar verlies. Fijn zo'n titel, trekt echt de aandacht op je in negatieve zin.


pieter antwoordt op 1 april 2012:

Bert,

De idioot die met een prius 1 op 16 rijdt, rijdt met een 1.4 tsi ongeveer 1 op 11. Zuinigheid is relatief. En met zijn dieseltje zal hij/zij ook niet zuinig rijden. Gevalletje rechtervoet.


Louis. antwoordt op 1 april 2012:

Iedere ontwikkeling die ons onafhankelijk van de geijkte olielanden kan maken met hun fossiele brandstoffen is meer dan welkom.
Dus het meteen bij de enkels afbranden van ontwikkelingen op dit gebied, dus ook wat auto's betreft lijkt me niet handig.
Al ontstaat de indruk dat fabrikanten meer bezig zijn met het binnenhalen van de enorme subsidies en het aantrekken van modieuze trendrijders dan met de kern van de zaak.
Misschien kunnen we de alternatieve ontwikkelingen wat helpen bespoedigen door auto's die hoe dan ook nog fossiel geladen moeten worden en niets mogen trekken juist niet te kopen.
De mensheid zal linksom of rechtsom toch van die olie af moeten voordat het echt onbetaalbaar of op is.






Jan antwoordt op 2 april 2012:

Als jij dan voortaan van die batterijdingen koopt dan offeren wij ons wel op om die ‘fossiel geladen’ dingen verder op te maken. 😉


Louis. antwoordt op 2 april 2012:

Het niet kopen van electrische auto's die nog middels het stopcontact "fossiel" geladen moeten worden Jan .
Die dus in werkelijkheid nog gewoon oliegestookt zijn.
Je weet wel...,olie-centrale-stopcontact-accu-broem,broem.


Jan antwoordt op 2 april 2012:

Die dus in werkelijkheid nog gewoon oliegestookt zijn
En welke is dat niet? En er is groene (zon/wind/water/bio) stroom beschikbaar. Wij weten alleen niet welk deel er via het stopcontact door de batterij auto wordt verbruikt.

In wezen is elk E-voertuig, hybride of elektrisch, op dit moment niet de oplossing wanneer de absolute energie en milieu balans in ogenschouw wordt genomen. Probleem is de energieopslag.
En met een voetbalveld zonnepanelen op het dak wordt het ook niet.

Het simpele onderbelichte feit dat het dure batterijpakket eerder moet worden vervangen dan de levensduur van het voertuig zelf maakt dit soort voertuigen waardeloos. Nagenoeg onbekend is dat het batterijpakket vanaf nieuw capaciteit verliest. Dus na een jaar moet je al veel sneller (bij)laden en loopt de actieradius al rap terug.
Enig idee wat deze batterijen kosten?

Nee, het kopen van dit soort voertuigen is helaas energie- en kapitaalverslindend en uiterst milieu belastend. De functionaliteit is (nog) onbevredigend en zij die er momenteel mee rondcrossen niet representatief voor een milieu bewust gedrag. Uitzonderingen daargelaten. Er bestaan betere conventionele alternatieven.
Het is helaas wel noodzakelijk om uiteindelijk verantwoord tot de conclusie te kunnen komen dat dát het niet echt is. Gaandeweg kunnen we wel leren van deze ‘fout’. 😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 april 2012:

Technologische vooruitgang kan alleen maar door veel nieuwe concepten uit te proberen. En aangezien we niet in een wereld leven waar onderzoekers (en bedrijven) eindeloos zelf kunnen experimenteren worden nieuwe concepten, zonder dat die geheel uit ontwikkeld zijn, op de markt gebracht. En daar is niets mis mee! In die zin subsidiëren kopers van elektrische auto's die ontwikkeling. Ik, en ook de overheid, kan heel wat meer waardering hebben voor een Prius rijder dan een SUV rijder (zonder trekhaak).

Een groot voordeel van elektrische auto's is dat de uitstoot van schadelijke stoffen niet in de steden plaatsvindt. Tevens kan een energie besparing bereikt worden doordat de remenergie herbruikt wordt.

Er is (helaas) niet een fabrikant die echt rekening houdt met de geschiktheid van de auto als trekker. Het zal dus nog wel even duren voordat elektrische auto's caravans mogen trekken, maar in potentie kunnen ze dat beter dan auto's met verbrandingsmotoren.


Jan antwoordt op 2 april 2012:

Er is (helaas) niet een fabrikant die echt rekening houdt met de geschiktheid van de auto als trekker.
Dat kán met de huidige opslagmogelijkheden ook helemaal niet!
Het is niet de techniek die het trekken onmogelijk maakt maar wel de energiebehoefte die voor elektrische aandrijving (nog)onvoldoende compactheid in opslag heeft gevonden.
We komen er wel.😉 maar om op dit moment te zeggen dat elektrisch rijden zo goed is voor het milieu is doet de waarheid geweld aan.
In datzelfde licht is een tram of trein die niet vol zit eveneens een misgeslagen plank.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 april 2012:

Dat fabrikanten niet rekening houden met de auto als trekker staat los van de aandrijving: brandstof, hybride of elektrisch.
Hybride zou als trekker juist ideaal zijn... veel trekkracht bij het wegrijden en eenvoudig 4wd bij het wegrijden.


RobD antwoordt op 2 april 2012:

"Ik, en ook de overheid, kan heel wat meer waardering hebben voor een Prius rijder dan een SUV rijder (zonder trekhaak)."

Pfff, 2 de laatste twee woordjes maken veel goed😉

Elektrisch: batterijen !! Enig idee hoe vervuilend (CO2) het fabriceren van die dingen zijn? Moeten we wel meenemen in het totaal plaatje. Als we alles doorrekenen is het elec. rijden niet eens zo milieu vriendelijk als de overheden en fabrikanten ons willen doen geloven. Zonder subsidie's was de productie allang stilgelegd van iedere elec. auto.


Fran$ antwoordt op 2 april 2012:

De mistige Nederlandse energiepolitiek wordt duidelijk wanneer je de door Opel opgegeven uitstootwaarden omrekent in grammen CO2/km. Opel stelt in de brochure van de Ampera CO2 emissie (gecombineerd en afgewogen): 27 g/km. Verbruik electriciteit (op accu): 16,9 kWh/100km. En hier begint het spek te stinken. De uitstoot van de elektriciteitcentrale wordt namelijk buiten beschouwing gelaten.

Als je die 16,9 kWh/100km omrekent met de waarden voor de gemiddelde Nederlandse elektraproductie naar grammen CO2/km kom je uit op 96,26 g/km. Gecombineerd kom je op 123 g/km. Die waarde wordt gemakkelijk gehaald door tal van auto’s waarvoor je gewoon 14% of 20% bijtelling en mrb betaalt. We worden dus collectief belazerd omdat het hele verhaal niet wordt verteld!

Dat laat onverlet de voordelen die elektrische tractie heeft zoals door Menno reeds verwoord en die door o.a. BMW en Volvo op een uiterst aantrekkelijke manier in hybride voertuigen worden aangeboden. Omdat het subsidieregime van de overheid waarschijnlijk alleen maar wordt afgebouwd, is het een risico om bijvoorbeeld zo’n V60 hybrid, die volgend jaar pas mondjesmaat in Nederland wordt geleverd, te bestellen.


Jan antwoordt op 2 april 2012:

Hybride zou als trekker juist ideaal zijn... veel trekkracht bij het wegrijden en eenvoudig 4wd bij het wegrijden.

Menno, goed lezen. Eerder schreef ik al:
Het is niet de techniek die het trekken onmogelijk maakt maar wel de energiebehoefte...
Een E-motor an sich is ideaal voor tractie! Alleen het langdurig voeden in een mobiele toepassing is een probleem zonder verlengsnoer. 😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 april 2012:

Jan, ik neem toch aan dat jij weet dat een Opel Ampera altijd zijn eigen generator bij zich heeft.....


Jan antwoordt op 2 april 2012:

De Range Extender ja. Die draait op ….. ??
Niettemin blijft het een elektrisch voertuig met dure batterijen.
De Range Extender zorgt er alleen voor dat je niet met je laadstekker als een roepende in de woestijn op zoek moet naar een stopcontact.


A.Kok antwoordt op 25 april 2012:

Respect voor Priusrijder. Waarom, alleen omdat hij/zij minder geld wil uitgeven voor autorijden? Er zitten mijn inziens echt geen millieuredenen bij. Het rijdt goedkoper en je betaalt geen wegenbelasting. Geen probleem mee, maar om daar nou extra respect voor te hebben dan voor mensen die een mooie auto kopen en daar meer voor willen betalen gaat mij te ver. Dat je een Prius koopt omdat hij mooi zou zijn lijkt mij (persoonlijk) ook geen argument.


Arthur antwoordt op 3 mei 2012:

Heb zelf een Prius gehad. Mooi systeem en je rechtervoet bepaalt heel veel. In de winter 1 op 16, in de zomer makkelijk 1 op 20 (of meer). En ja, als leaserijder kun je ook 1 op 14 of minder halen als je wilt (en je nergens op hoeft te letten). Helaas als caravantrekker niet geschikt dus maar gekozen voor een Avesis wagon 2.0 toen besloten weer met een hut te gaan.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker