O van Driel vraagt op 4 februari 2012:
Weet er iemand of er een overzicht bestaat van de bergen met stijgings% van Europa? Er wordt afgeraden met mijn auto/caravan combinatie over bergen met een stijgings% van 9% te rijden, vooral bij kans op stilstaan. Alvast bedankt voor uw reactie.
AJ antwoordt op 4 februari 2012:
Of er zo'n overzicht bestaat weet ik niet.
Wel kunt u kijken op de wat meer gedetailleerdere kaarten. Vaak staat daar het percentage bij.
De grote overzichtskaarten van de ANWB geven die percentages ook en vermelden daar dan een gekleurde caravan bij.
De kleur geeft aan of je er wel of niet verstandig aan doet om die wegen met een caravan te berijden.
Hans antwoordt op 4 februari 2012:
Beste v. Driel,
Op een goede wegenkaart staan deze percentages vermeld,zodat je de route hierop kan aanpassen .
Grt. H.v.Rijn
Gert antwoordt op 4 februari 2012:
Alleen de passen,door en voor motorrijders, misschien genoeg?
http://www.tourenland.de/sonstigs/paesse_a.htm
fransvb antwoordt op 4 februari 2012:
ANWB geeft gratis routekaarten uit, daarop staan de hellingspercentages.
Als je via http://www.viamichelin.nl een route opvraagt, wordt aangeven of er gevaarlijke hellingen in de route zitten.
Je kunt ook nog eens aangeven of je wel of niet met een caravan rijd.
Jan& antwoordt op 4 februari 2012:
Ik heb alleen op michelin kaarten de stijgingen en dalingen van de weg aangetroffen. Ik vind het allemaal niet nauwkeurig en je komt geheid voor verrassingen te staan met een combinatie die maximaal 9% aan kan.
Zelfs in de eifel zijn al hellinkjes van 18% (nabij Korperich) en niet aangegeven, tenminste niet op mijn kaarten.
Jan& antwoordt op 4 februari 2012:
Nog even dit:
Het zou voor de navigatieapparatenfabrikanten een verbetering van hun produkt als die gewoon net als bij de andere relevante verkeersinfo ook de hellingpercentages zouden weergeven.
Eigenlijk is het gewoon gek dat het niet al op mijn Tomtom of Garmin zit?
Hans antwoordt op 4 februari 2012:
Eigelijk moet je je zelf afvragen of de motor in het trekkend voertuig zo wie zo geschikt is voor de combinatie ! , als deze maar 9 procent aankan. Dit zegt ook wel iets over het totaal vermogen. Mijn advies investeer eens in een echte trekauto met wel genoeg vermogen om op zijn mins 12 procent aan te kunnen !
Jan antwoordt op 4 februari 2012:
“ Mijn advies investeer eens in een echte trekauto met wel genoeg vermogen om op zijn mins 12 procent aan te kunnen”
Met dergelijke adviezen is men natuurlijk niet geholpen.
Het is niet de motor die iets aan moet kunnen. Het is het geheel van de aandrijving die een bepaalde kracht op de weg kan zetten. Daarnaast is er ook een bepaalde massa vereist als tegenwicht voor de caravan. De invloed van de motor daarin is van nog minder belang.
Overigens kan elke auto 12% aan. Meerdere malen zelfs. 😉
RobD antwoordt op 4 februari 2012:
http://www.bertevers.nl/Profiles/profiles.htm
Hier kun je veel info achterhalen v.w.b. vele bergpassen.
Een paar jaar geleden zijn een Zwitser tegen mij: "stijl is het pas als je staand het gras van e helling kunt eten"
Dus dan zijn 9-12 en 18% peanuts. 😉
RobD antwoordt op 4 februari 2012:
ps. stijl is uiteraard steil😉
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 februari 2012:
Met een combinatie die "maar" 9% aankan is niets mis op normale vakanties en op doorgaande routes. Als wij 9% uitrekenen wil dat nog niet zeggen dat je op een helling van 10% niet meer wegkomt. Door bijvoorbeeld te scharen voor het wegrijden of door heel veel gevoel en vooral ervaring in het wegrijden lukt het ook nog wel. Tenslotte is het natuurlijk zaak niet te hoeven stoppen op een pasweg. Al rijdend kan de combinatie veel steilere hellingen aan.
O van Driel antwoordt op 4 februari 2012:
Dank voor jullie reacties. Die 9% is pas van toepassing wanneer ik stil kom te staan en dan moet optrekken. Het is een % vanuit het rapport van deze site. Wanneer ik een grotere auto met meer trekkracht kon kopen zou ik dat zeker doen, meteen met een grotere caravan!
Jan& antwoordt op 4 februari 2012:
Je loopt het risico dat het percentage om weg te rijden op een helling niet veranderd als je een zwaardere caravan aanschaft. Maar daar is deze site het wondermiddel voor.
Gewoon vooraf een berekening maken en dan (als ut meevalt)pas iets gaan kopen😉
hans antwoordt op 5 februari 2012:
"Met dergelijke adviezen is men natuurlijk niet geholpen"
Jan,
uiteraard bedoel ik met een combinatie welke meer procenten aan kan automatisch ook een trek voertuig met krachtiger motor deze heeft vaak ook de aandrijflijn welke op grotere krachten berekend is.Beste Jan ik dacht dat dit bij een ieder wel bekend was, dus niet.
John antwoordt op 5 februari 2012:
Wat je BEDOELD te zeggen, maar niet heb gezegd is een raadsel voor iedereen😉
Beter is gewoon te zeggen wat je bedoeld.
Jan Teepe antwoordt op 5 februari 2012:
Probeer de bergpassen te vermijden als je maar 9% aankunt bij wegrijden vanuit stop. Volgens de info vanaf deze site, zijn er geen snelwegen in Europa die boven de 8% stijgingspercentage uitkomen. Dus blijf op de snelweg en vermijdt hoog gelegen campings. Zoals Dirty Harry het al zei: "Man has got to know his limitations".
Jan antwoordt op 5 februari 2012:
Wat bedoel je nu precies?
Een echte trekauto of Een combinatie die meer procenten aan kan?
Een trek voertuig met krachtiger motor is dan toch een echte trekauto?
Het wordt er zo niet echt duidelijker op hoor.
Wel duidelijk is de enigszins denigrerende toon die je aanslaat bij jouw eerste bijdrage. Alsof TS te beroerd is in jouw ogen een fatsoenlijke trekauto te kopen. Wat je daar verder echt mee bedoeld laat zich alleen maar raden en dat gebeurt niet omdat jouw stelling daar duidelijk genoeg in was.
Schrijven is soms een hele kunst hoor, net zoals goed lezen. 😉
Overigen leren wij allemaal later dat dat advies ook nodeloos was geweest want later schrijft TS zelf dat hij dan ook meteen een grotere caravan had gekocht.
Tsja, dan ben je weer bij af natuurlijk.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.