G. Gonggrijp vraagt op 5 maart 2012:
Wij hebben sinds kort een Volvo V60 en willen graag weten of de auto extra hulpveren(achter) nodig heeft voor zware belading en het rijden met de caravan.
Jan antwoordt op 5 maart 2012:
Nee, maar dat kunnen we van hieruit slecht beoordelen.
Heb je last van een 'doorgezakte' auto dan is het verstandig te veren eerder te vervangen dan te verstevigen met hulpveren.
G. Gonggrijp antwoordt op 5 maart 2012:
De Volvo is nog geen jaar oud dus de veren zijn niet versleten. Waarschijnlijk is de auto uitgerust met een comfortpakket. Tijdens de wintersport waren we best zwaar beladen.Vijf personen ( a 70 kg) de kofferbak hartstikke vol en ook nog een dakkoffer. De auto hing best in zijn kont. Daarom begonnen we te twijfelen omdat van het zomer er ook een caravan van zo'n 1400kg achter komt te hangen, weliswaar gaan er dan maar 3 personen mee maar toch.....De twijfel sloeg toe.
Tijs antwoordt op 5 maart 2012:
Dan heb je zelf het antwoord eigenlijk al gegeven: gewoon een paar hulpveren laten monteren. Hebben wij bij onze S-Max ook laten doen en is goed bevallen.
jos antwoordt op 5 maart 2012:
goedendag G
wij rijden zelf een volvo s60 met nivomats ,ga niet voor de hulpveren maar voor de nivomats .
Rijdt super je normale comfort en als je de caravan er achter hangt pomp deze zich op tot strak horizontaal.
met hulpveren blijf de auto stug en altijd wat hoger op de poten staan was bij mijn vorige auto .
de prijs is wat duurder maar zeker waard,onze caravan weegt beladen 1500 kg.
succes met je keuze jos
RobD antwoordt op 5 maart 2012:
"De auto hing best in zijn kont. Daarom begonnen we te twijfelen omdat van het zomer er ook een caravan van zo'n 1400kg achter komt te hangen"
Die 1400kg zijn niet van belang, kogeldruk wel.
Maak een afweging en berekening wat er van de zomer in de kofferbak gaat, hou rekening met ong 70kg kogeldruk.
Jan antwoordt op 5 maart 2012:
die de auto makkelijk aankan zonder de boel aan te hoeven passen. 😉
TheoS antwoordt op 6 maart 2012:
....een volvo s60 met nivomats ,ga niet voor de hulpveren maar voor de nivomats
Bedoel je met nivomats automatische niveauregeling? Dit (laatste) is een prima systeem, echter bij nieuwere types van Volvo, waaronder de V60 valt, is dat alleen vanaf fabriek mogelijk. Op het oude model S60 is montage achteraf wel mogelijk.
Tijs antwoordt op 6 maart 2012:
Het klopt wat Jos zegt over die hulpveren, maar met die stugheid valt in de dagelijkse praktijk goed te leven vind ik.
jos antwoordt op 6 maart 2012:
goedendag theo s
de nivomats schokbrekeres zet zich zelf op druk als de belasting hoger wordt.
dus niet electrich/of op lucht
na drie maal door veren met belasting stelt deze de auto horizontaal.
goede uitvinding van volvo je kan ook google voor meer info met vriendelijke groet jos
jos antwoordt op 6 maart 2012:
goedendag g.gongrijp/theo s
bij volvo dealer zijn deze te koop voor 525 euro.
kijk maar op de site van volvo jos
TheoS antwoordt op 7 maart 2012:
@jos,
Op mijn V50 heb ik automatische niveauregeling (van fabriekswege; deze is niet achteraf aan te brengen). De de auto wordt na een klein stukje rijden automatisch horizontaal gesteld. Blijkbaar doen de nivomats dat ook.
Wat is het verschil?
G.Gonggrijp antwoordt op 7 maart 2012:
@Jos: de automatische niveauregeling voor 525 Euro is een optie, geen accessoires. Mijn dealer kan nergens vinden of dit ook achteraf kan worden ingebouwd en tegen welke kosten en gaat bij de importeur informeren. Het ziet er helaas naar uit, dat ik op zoek moet naar een alternatief en hou me aanbevolen voor tips.
TheoS antwoordt op 7 maart 2012:
@G.Gonggrijp,
Eerder heb ik geschreven dat bij nieuwere types Volvo automatische niveuaregeling alleen van fabriekswege is aan te brengen (Zoals U terecht schrijft een optie, geen accessoire).
Jos heeft het over niveaumats. Ik ben nog steeds benieuwd wat dat zijn en wat het verschil is met automatische niveuaregeling.
JH Vis antwoordt op 7 maart 2012:
Als de auto pas na een stukje rijden op niveau komt is de auto uitgerust met nivomats. Daar heb je ook direct het nadeel te pakken. Moet je met caravan wegrijden op onverhard / ongelijk terrein dan hangt de auto in de veren waardoor de trekhaak of het neuswiel zich in de grond kan boren. Heb wel mensen gezien die voor het wegrijden op de dissel aan het dansen waren om de achterkant op niveau te krijgen... Een ander nadeel is dat je de originele veren ook moet vervangen als je achteraf nivomats (dempers) plaatst. Misschien dat er voor dit type Monroe ride levelers te krijgen zijn. Deze pomp je op naar behoefte en kun je simpel weer leeg laten lopen. Deze dempers kun je wel met de bestaande vering combineren....
Remco antwoordt op 7 maart 2012:
Nivomats is bij de meeste moderne Volvo's niet achteraf in te bouwen. Ik zie dat niet als een enorm probleem. De hulpveren kunnen er prima onder, die kosten een heel stuk minder.
Bijkomend voordeel is dat hulpveren nauwelijks slijten, de nivomats zijn een keer op en dan zit je zo tegen een reparatie van 600, 700 euro aan te kijken.
Een moderne hulpveer is progressief, dus met een lege auto merk je er weinig van. Wat extra mm aan de achterkant omhoog levert in mijn ervaring alleen maar minder ruzie met stoepranden op, en een betere wegligging.
Ik heb eigenlijk tot op heden al mijn auto's van hulpveren laten voorzien, het rijdt een stuk prettiger met de caravan en belading, ook al is het niet altijd strik noodzakelijk. Ze kosten meestal maar 150 euro en of even zelf monteren of bij een universele garage en dat is voor het geld een hele verbetering.
John antwoordt op 7 maart 2012:
Ha, sinds wanneer hebben hulpveren het eeuwige leven?
Een vergelijk wat gewoon mank is.
Jan& antwoordt op 7 maart 2012:
Ik heb nog nooit gehoord van een versleten hulpveer. Niet aannemelijk hoor. Die nivomats kunnen ook maar een beperkte belasting extra aan, daarna zakken ze gewoon weer in....
christieaan antwoordt op 7 maart 2012:
Ik heb mijn bestaande schokbrekers doormiddel van het er tussen laten plaatsen van hupveren.
Dit gaat als volg de schokbreker gaat onder de wagen uit en wordt in een draaibank geplaatst om een gedeelte van de boven huls door te snijden.
Dan gaat er schroefveren tussen die extra gewicht kunnen,dragen dan pas je schroefveren gaan belasten.
De auto is 5 cm om hoog gekomen met deze metode.
Jan antwoordt op 7 maart 2012:
......nog een keer.
christieaan antwoordt op 7 maart 2012:
De oginele schokbrekers van mijn auto deze hebben extra spiraalveren gekregen aangepast naar extra draagkracht.
Gr Curistiaan.
jos antwoordt op 9 maart 2012:
goedendag heren
nivomats zijn er al vanaf let op 100 euro per stuk,
bij volvo sloperij RIMA te druten doen ook montage
doen uitsluitend volvo bel ze eens op en vraag naar de mogelijk heden goede vaklui en service.
jos
John antwoordt op 11 maart 2012:
Monroe levert Nivomats nog steeds voor achteraf installatie.
Er zijn div, Volvo Forums die je hierin erg goed kunnen helpen.
JH Vis antwoordt op 12 maart 2012:
Ik meen dat nivomat uitsluitend door Sachs geleverd wordt. Monroe levert de Ride Leveler. Is een geheel ander principe.
John antwoordt op 12 maart 2012:
http://www.shockwarehouse.com/site/monroe_nivomat.cfm
menen of feiten, maar.......men is nooit te oud om te leren😉
JH Vis antwoordt op 12 maart 2012:
Ik ben.....flabbergasted. (Betere omschrijving van mijn huidige geestestoestand kon ik niet vinden.....) Wist echt niet dat Monroe deze ook produceerde.
Heb indertijd voor de Ride Leveler gekozen. Was deze bij Monroe niet tegengekomen.....(Had toch voor Ride Leveler gekozen overigens)
Pier Gonggrijp antwoordt op 13 maart 2012:
De Monroe Nivomat is helaas niet geschikt voor onze V60, Op de website staat duidelijk, dat ze alleen gebruikt kunnen worden op auto's die af fabriek al Nivomat hebben. Ze zijn niet voor aanpassing van niet-Novomat vering.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 maart 2012:
Ik denk dat de originele veren dan ook vervangen moeten worden. Dat was althans zo toen ik de nivomats van mijn oude 940 ooit wilde laten vervangen door gewone dempers.
TheoS antwoordt op 1 januari 2015:
Intussen zijn we ruim bijna drie jaar verder. Indertijd was bij de Volvo V60 alleen automatische niveauregeling mogelijk vanaf fabriek.
Op dit moment kent de V60 deze optie niet meer.Het achteraf plaatsen van niveaumats kan niet. Je bent alleen aangewezen op hulpveren.
Mijn vraag aan V60 rijders is welke ervaring zij hebben met met hulpveren. Hoe was caravannen met en zonder hulpveren? Met welke hulpveren van wie hebt u deze ervaring (b.v. van Carsupport in Krimpen a/d IJssel)?
Ege antwoordt op 4 januari 2015:
Beste G,
Je vragen zou ik bij carsupport stellen
Zeer goede service en informatie.
Rij zelf een Subaru forrester en na advies en montage van hulpveren ZEEEEER tevereden.
TheoS antwoordt op 4 januari 2015:
Beste Ege,
Bedankt voor de reactie.
Dat Carsupport deze levert is mij bekend. Mijn vraag is echter op de eerste plaats gericht op de ervaringen van V60 rijders.
antwoordt op 4 januari 2015:
@Ege,
Je advies voor carsupport kan ik helemaal begrijpen.
Maar wat ik niet snap is de rest van je verhaal. De Forester beschikt over automatische niveauregeling die perfect werkt. Waarom dan hulpveren onder deze auto?
Maak me wijzer.
vrgr
JT®
jean-paul antwoordt op 10 januari 2015:
Bij veelvuldig zware belasting gaan de achterdempers met nivoregeling met een jaar of 3 kapot.
De hulpveren ondersteunen de normale veren en voorkomen dat de nivoregeling het maximaal te verduren krijgt.
Ik kreeg dit advies van de Subaru dealer,en heb toen zelf de Carsupport 4117PRO gemonteerd,en dat bevalt prima.
TheoS antwoordt op 10 januari 2015:
Reeds bijna 20 jaar heb ik op diverse auto's niveauregeling gehad. Nog nooit zijn deze kapot gegaan.
Niveauregeling werkt via de schokdempers. Zij zorgen er voor dat een auto bij een zware belasting van de achteras - ev. na enkele km. - weer horizontaal staat. Extra hulpveren lijken me daarbij volledig overbodig. Ik kan me ook niet voorstellen dat ze enige invloed hebben op de slijtage van de schokbrekers (de niveauregeling).
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 10 januari 2015:
Ik heb die schokbrekers met niveau regeling (nivomats) toch al eens versleten en vervanging daarvan was kostbaar.
TheoS antwoordt op 10 januari 2015:
@Menno,
Natuurlijk kan alles kapot gaan. Zoals gezegd, heb ik het zelf met de niveauregeling nog niet meegemaakt, ondanks dat ik - zeker de laatste jaren - veel caravankilometers maak (vorig jaar 10.000).
Mijn reactie was echter meer gericht tegen de bewering dat extra hulpveren slijtage van de niveauregeling zouden voorkomen. Ze lijken me hierbij overbodig.
jean-paul antwoordt op 10 januari 2015:
Als je af en toe eens een zware aanhangen of caravan trekt,zal het ook niet meteen een probleem zijn.
Als je echter zoals in mijn geval 2x per week een 1800-1850 kg beladen paardentrailer erachter hebt,dan hebben de kleppen in de nivoregeling (in de schokdempers zelf) het echter wel zwaar te verduren.
Het is dus inderdaad wel een persoonlijke overweging of de verzwaarde veren inderdaad nodig zijn.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.