De wael vraagt op 6 maart 2012:
Ik volg reeds geruime tijd het forum.
Voornamelijk de technische beperkingen van de oplooprem intrigeren mij.
Wat ik niet begrijp is dat men nog steeds trommelremmen gebruikt ipv schijfremmen, al dan niet geperforeerde exemplaren.
Decennia gelden heeft men deze overstap toch ook gemaakt bij de auto's?
Ik besef wel dat het probleem van de oplooprem op zich niet wordt opgelost bij lange afdalingen, maar de warmte-afvoer en -bestendigheid moet toch vele malen hoger liggen?
Wellicht zie ik een en ander over het hoofd, vandaar mijn vraag aan jullie specialisten.
Waarom wordt dit niet toegepast?
Kostprijs? enkele honderd euro extra op een caravan van pakweg 17.000€??
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 maart 2012:
Ik heb wel eens schijfremmen onder een Weippert gezien.
Het grootste nadeel van schijfremmen is de roestvorming bij (lange) stilstand.
Fran$ antwoordt op 6 maart 2012:
Uw zienswijze v.w.b. de voordelen van schijfremmen is denk ik helemaal correct. De kostprijs van schijfremmen is volgens mij vergelijkbaar met die van trommelremmen, maar bij de kostprijs van de remmen blijft het niet.
Kenmerk van de trommelrem is dat hij zelfbekrachtigend is en een schijfrem moet een externe bekrachtiger hebben of op zijn minst een hydraulische bediening. Hoe Weippert dat doet is mij niet bekend. Die extra’s maken dat de chassisfabrikanten kiezen voor de goedkope oplossing, want ‘dat gedoe op hellingen moet je maar aan campers overlaten’ is blijkbaar de redenatie.
John antwoordt op 15 maart 2012:
Kijk nou, wat Alko in Au verkoopt:
http://www.alko.com.au/vehicle-technology/current-brochures/mechanical-disc-brakes/
http://www.alko.com.au/vehicle-technology/current-brochures/mechanical-disc-brakes/
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 15 maart 2012:
Alko verkoopt in Australië nog wel meer leuke dingen zoals elektronische en hydrologische remmen. Het is dus geen kwestie van niet kunnen maar niet willen.
Fran$ antwoordt op 16 maart 2012:
Het AU Alko product is leuk, eenvoudig en ongetwijfeld heel goedkoop. Voor zover ik het kan inschatten is het in deze vorm ongeschikt voor weggebruik in de Europese caravanpraktijk en zal geen typegoedkeuring worden verkregen.
RobD antwoordt op 16 maart 2012:
"Voor zover ik het kan inschatten is het in deze vorm ongeschikt voor weggebruik in de Europese caravanpraktijk"
Verklaar !
Fran$ antwoordt op 16 maart 2012:
@RobD: Verklaar !
Aan de dimensionering van de getoonde schijfrem te oordelen is die meer bedoeld voor een boottrailer die vooral lokaal een boot verplaatst met weinig intensieve remacties. De manier waarop de blokken zijn bevestigd en worden bediend duidt daar ook op. Het is een betrouwbare parkeerrem met – bij gebruik als parkeerrem – weinig onderhoud.
Ga je met Europese snelheden en gebruikelijke verkeersintensiteit kilometers maken, dan verwacht ik veel slijtage, mede door de blokbevestiging/-bediening waardoor de blokken veel zullen slepen, heel veel stelwerk omdat het mechanisme niet zelfstellend is en er veel rek zit op de bediening (met kabeltjes), meestal magere vertraging omdat die mede afhankelijk is van het stelwerk en de speling op een reeks van hefboompjes (aan het andere eind van de kabels) die voor de remkracht moeten zorgen op de kleine schijfdiameter. In het ‘lege’ Australië hoef je misschien maar een keer op de 10 kilometer te remmen, waardoor die geringe duurzaamheid a.g.v. gebruik niet zo’n rol speelt. Het lijkt me daarom geen geschikt apparaat om 1500kg op twee wielen in ons verkeer in bedwang te houden. Duurzaamheid a.g.v. wegzetten na een zoutbad is een ander verhaal en daar is de constructie waarschijnlijk op afgestemd.
Mijn indruk wordt bevestigd door Alko zelf, die gewag maakt van het voordelige concept… en dat zal niet zijn omdat ze hun marge voor die booteigenaren maar kleiner hebben gemaakt.
RobD antwoordt op 16 maart 2012:
1500 kg per as vind ik niet onder dimensionaal. En met enige kleine maat aanpassingen zeker doeltreffend te maken.
" heel veel stelwerk omdat het mechanisme niet zelfstellend is en er veel rek zit op de bediening (met kabeltjes)"
Zoals nu op de overbekende trommelrem😉
Jan antwoordt op 16 maart 2012:
“ Aan de dimensionering van de getoonde schijfrem te oordelen is die meer bedoeld voor een boottrailer die vooral lokaal een boot verplaatst met weinig intensieve remacties. De manier waarop de blokken zijn bevestigd en worden bediend duidt daar ook op.”
Dat is jóuw oordeel en moet je ook niet doen. Verdere assumatie en argumentatie daarin is onnodig.
De blokbevestiging wijkt niet af dan de bij veel auto's gebruikte remblokmontage. De bediening wijkt eveneens niet veel af anders dan dat dit mechanisch gebeurd.
“ Ga je met Europese snelheden en gebruikelijke verkeersintensiteit kilometers maken, dan verwacht ik veel slijtage ”
Je kan niet volstaan door een slijtage te baseren op wel of niet Europees voertuiggebruik vanwege een Continentaal verschil.
“ Mijn indruk wordt bevestigd door Alko zelf, die gewag maakt van het voordelige concept… en dat zal niet zijn omdat ze hun marge voor die booteigenaren maar kleiner hebben gemaakt. ”
Het eerste is juist, het is jouw indruk en geenszins de waarheid behalve voor jou misschien.
Het voordeel voor boottrailers zit hem hierin dat het een open remsysteem is. Een trommelrem loopt vol met water en zal lang nat blijven waardoor corrosie een probleem vormt. De open schijfrem met slecht enkele bewegende delen heeft hier veel minder last van en zal snel drogen door rijwind en remwarmte.
De eenvoudige constructie door het niet benodigd zijn van hydraulica zorgt voor een lage kostprijs. De marge naar eindgebruiker wordt niet door Alko bepaald.
sjarel antwoordt op 17 maart 2012:
Ik dacht dat die 13 polige stekkers ook diende voor abs op de caravan.Er zal dan mss een hydraulische pomp opzitten en evtl trommels met tanden of schijven met tanden en abs sensors.
Tegenwoordig zijn de handremmen met klauwen (schijfrem) en stapmotortje erin die de remblok tegen de schijf drukken.Gewoon remmen mag nog niet naar het schijnt op zo'n manier(steering by wire).
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!