Caravantrekker.nl

Caravan in trein

Suzanne vraagt op 11 maart 2012:

Heeft er iemand ervaring met de caravan en de trein?

Bestaat er een treinverbinding vanuit nederland naar Italië met de auto en de caravan?

Groet van Suzanne

Naar laatste bijdrage

Reacties:

RobD antwoordt op 11 maart 2012:

Tik eens in op google: Autotrein Italie.

Naar mijn weten bestaat er geen directe verbinding naar Italië waar de caravan mee kan. Misschien vanuit Dusseldorf, maar zeker weten? Even zelf verder googlen dus.
Vanuit Zwitserland bestaan er wel weer mogelijkheden om naar Italië te komen met auto/caravan trein


Bob antwoordt op 11 maart 2012:

Deze link voor al uw vragen in Den Bosch opstapen.
http://www.autoslaaptrein.nl/


RobD antwoordt op 11 maart 2012:

Leuke link Bob, alleen waardeloos 😉
Geen caravans toegestaan.


Suzanne antwoordt op 11 maart 2012:

Hartelijk dank voor het meedenken, maar wij willen dus graag mét caravan de trein in en dat kunnen we dus niet vinden:-(


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 11 maart 2012:

Met de caravan op de trein (vanuit NL) mag/kan niet. Je zult dus zelf moeten rijden.


Bob antwoordt op 11 maart 2012:

Verkeerd gelezen, alleen een vouwcaravan kan mee (type Paradiso). 😉


RobD antwoordt op 11 maart 2012:

Nog even gecheckt: vanuit Dusseldorf gaat ook niet.
Munchen had tot een paar jaar geleden een verbinding met o.a. Milaan, de zogenoemde "Rola", maar ook deze is ter ziele.
Zelf rijden blijft dus, zoals Menno aanhaalde, het enige alternatief.😉


Suzanne antwoordt op 11 maart 2012:

Heren, hartelijk dank. Dan klopt het dus dat het niet kan. Dan gaan we zelf maar weer rijden:-D

Groet van Suzanne


Jan antwoordt op 12 maart 2012:

Je kan ook een service inschakelen die de caravan voor je wegbrengt.


fransvb antwoordt op 12 maart 2012:

soms hebben vrachtwagen lege ritten, die worden opgevuld met lading. Dat zou dus ook een caravan en/of auto kunnen zijn.
informeer eens bij expediteurs die op je bestemming rijden.


Jilger Mout antwoordt op 12 maart 2012:

Zelf rijden is ook niet zo erg... Er worden echt absurd hoge bedragen gevraagd voor de autotreinen vind ik.


Jan antwoordt op 12 maart 2012:

Als jij dat vindt kan je dan ook aangeven wie dat dat zijn?
Daar wordt nl naar gevraagd.


fransvb antwoordt op 12 maart 2012:

Bel eens van Wieren Emmeloord. Die kunnen je vast verder helpen.


John antwoordt op 12 maart 2012:

T. Faasen in Venlo is gespecialiseerd in caravan vervoer.


Suzanne antwoordt op 12 maart 2012:

Ik weet dat het vanuit Zwitserland met de trein kunt reizen, maar dat weegt niet op aan de kosten die je moet maken. Dus, ik rij er gewoon weer zelf. Bedankt voor de reacties.


Jan antwoordt op 12 maart 2012:

Wat was je vraag ook alweer?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 12 maart 2012:

In Zwitserland kan je met kan je met de caravan op de trein om door de Alpen tunnels te reizen, zoals: Vereina, Furka, Simplon en Lötsberg. Maar die trajecten zijn niet echt zinvol om van hieruit naar Italie te reizen.

Op de Simplon na, heb ik met alle ervaring. Wat wil je er van weten?


RobD antwoordt op 12 maart 2012:

Tja, het schiet met de 'Alp Transit bahn' ook niet echt op. Het was in 1e instantie hier, naast VA's, ook caravan combi's op te transporteren.
Helaas is dit verhaal al nergens meer terug te vinden.


AJ antwoordt op 14 maart 2012:

De Alpen kun je ook via Oostenrijk door.
Via Mallnitz kan je met de caravan op de trein.
Kom je na een paar wat kleinere wegen via Villach op de Autostrada in Italië.


Hans Stoute antwoordt op 14 maart 2012:

De Alpen kun je ook via Oostenrijk door.
Via Mallnitz kan je met de caravan op de trein.

Helaas ook niet meer mogelijk.


AJ antwoordt op 14 maart 2012:

Mijn excusses. Ik wist niet dat die trein niet meer reed. Dank voor bericht.


Riekie ligthart antwoordt op 21 mei 2014:

Kunnen we ( wij willen ook nog mee)met auto en caravan op de trein naar Italië
Is dit mogelijk en wat zijn hier de kosten van


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 mei 2014:

Nee, is de afgelopen twee jaar niet veranderd. Vanaf Düsseldorf zijn hele kleine caravans (Eriba Puck e.d.) wellicht wel mogelijk.


Debouncer antwoordt op 21 mei 2014:

Het is ook maar de vraag hoe verstandig het is om de caravan op een open treinwagon te zetten. Van de sleepstukken van de pantograaf (de stroomafnemer van de locomotief)springen altijd gloeiend hete stukjes af. Die wil je echt niet op de lak van je caravan hebben.


RobD antwoordt op 21 mei 2014:

Dan moeten er toch veel schades zijn op de welbekende autotreinen. Er even op na gegoogled, kan niets vinden, tenminste op dit vlak. Vandaar dat de auto wagons achteraan hangen, en in 90% van de gevallen door diesellocs getrokken worden??
Als dit een probleem zou zijn, reken er maar op dat men maatregelen neemt. Het autovervoer is een lucratieve business.


Bob antwoordt op 22 mei 2014:

@ springen altijd gloeiend hete stukjes af.
Als dit zo zou zijn dan blijft er na een rit weinig over van het sleepstuk van de pantograaf. Wat slijpsel is wel mogelijk.


Steven antwoordt op 22 mei 2014:

een locomotief heeft 2 pantografen, en dit is om de juiste te kunnen gebruiken ivm de rijrichting. gebruik de verkeerde en het voertuig achter de loco (kan ook een andere loco zijn) heeft een ruit vol lasspatten.

Diesellocs zullen gebruikt worden omdat de bovenleidingen in elk land een ander voltage gebruiken. het is mogelijk om een locomotief te maken die 2 netten aankan (de oude beneluxtreinen hadden dit) maar 3 of meer wordt al moeilijk.

Nederland gebruikt 1500V, België 3000V, als ik het me allemaal nog goed herinner. Duitsland en Frankrijk zitten op weer andere (hogere) spanningen. van italië en zwitserland heb ik geen idee.


Oude Willem antwoordt op 22 mei 2014:

Klopt ook niet helemaal, zoals te zien op de foto's hieronder.








John antwoordt op 22 mei 2014:

Leuke fotos, geen autotrein zoals bedoeld, maar het transporteren van nieuwe, afgeplakte autos !!!


Debouncer antwoordt op 22 mei 2014:

Wordt het dus duidelijk waarom ze afgeplakt zijn.


Tom antwoordt op 22 mei 2014:

Jarenlang met de autoslaaptrein naar Italië geweest vanaf Düsseldorf. Een caravan meenemen wordt moeilijk. Voor de maximale hoogte en breedte, zie onderstaande link. De caravan meenemen, tenzij een hele klein, wordt moeilijk.

http://www.dbautozug.de/autozug-nl/transport_en_reis/voertuigafmetingen/allgemeine_informationen.html


Bert antwoordt op 22 mei 2014:

Vorig jaar ging er iets mis met een autotrein (nieuwe Fiatjes 500) op de route net onder Zuidlimburg door.

Bij mijn weten wordt er op deze route vooral diesel-elektrisch ingezet vanwege de stijgingen (voor een goederentrein best wel heftig ongeveer 20 of 30 promille (2 à 3%) ondanks dat er een bovenleiding aanwezig is. Soms wordt ook een tweede loc aangekoppeld alleen voor dit stukje.

@Steven. Kun je iets meer uitleggen hoe treinen diesel/el - puur el omgaan met grote trekmassa's?

Ik weet: volkomen off-topic, maar OP (Suzanne) heeft vast al wel voldoende info om haar plan te trekken...


Oude Willem antwoordt op 22 mei 2014:

@John,

Goed kijken!

Foto 1 en 3 nieuwe auto's maar de ruiten zijn niet afgeplakt, dus daar moeten ze zeker eerst alle voorruiten vervangen (laat me niet lachen).

Foto 2 is gewone autotrein en daar is niet afgeplakt.

Daarnaast wordt gewoon de achterste pantograaf van de locomotief gebruikt (Stevens verhaal klopt dus niet).


Oude Willem antwoordt op 22 mei 2014:

Diesel wordt b.v. ingezet op de Ponlijn (dit traject is niet onder de draad) en andere trajecten die geen bovenleiding hebben.

Of bij transport door verschillende landen met verschillende voltages zoals Steven schreef.

Op sommige trajecten (b.v. in de Alpen en in Duitsland op de Geislingen Steige) worden ook duwlocs ingezet zowel electrisch als diesel, deze worden niet aangekoppeld maar duwen alleen met de buffers de trein mee bergop, op het hoogste punt gaat de trekkende trein er als het ware zelf vandoor net als bij een achtbaan.


Debouncer antwoordt op 22 mei 2014:

Vanuit het Amsterdamse havengebied gaan tal van treinen die getrokken worden door diesellocs. Zie er elke dag wel een paar op de lijn naar Utrecht.


Steven antwoordt op 23 mei 2014:

Ik heb destijds eventjes met de NMBS type 21 gereden, voornamelijk op de route antwerpen - aachen. Deze loco's waren diesel-elecrisch. De dieselmotor drijft een generator aan en de wielen worden aangedreven door gelijkstroom seriemotoren. Omdat de bekrachtigingsspoel in serie staat met de rotor, ontwikkelen deze motoren de grootste kracht wanneer het toerental laag is. Richting Aachen hadden we dan 2 van zulke locs gekoppeld, en bij terugkeer kregen we nog een duwtje door een duitse electrische krachtpatser van 13000 pk.. Het ging daar nl al direct stijl omhoog, en zonder hulp was het spoor zeer lang bezet terwijl we aan 20 km/u naar boven kropen.

Grote delen van de route waren niet geelectrificeerd, zo ook een deel va de helling uit aachen dus het boostje bracht ons naar 60 km/u ongeveer waarna de snelheid weer afnam.


Ruud antwoordt op 23 mei 2014:

Deze is ook zichzelf tegenspreken:
'Van de sleepstukken van de pantograaf (de stroomafnemer van de locomotief)springen altijd gloeiend hete stukjes af. Die wil je echt niet op de lak van je caravan hebben.
en even later:
'Vanuit het Amsterdamse havengebied gaan tal van treinen die getrokken worden door diesellocs.Zie er elke dag wel een paar op de lijn naar Utrecht.'
Wat wil je nou, eigenwijs blijven? Kom maar weer!

De stukjes die misschien van de pantograaf afvallen zijn zo klein dat er niets van te merken is en glijden gewoon op de grond. Dat de auto's zijn afgeplakt heeft gewoon te maken met algemene vervuiling tijdens opslag en vervoer en niet speciaal voor de trein. Het scheel veel tijd in weer wassen en waxen per auto voor aflevering. De duurdere auto's zitten helemaal in een hoes. Is vraagsteller nu misschien geholpen?


Debouncer antwoordt op 23 mei 2014:

"Wat wil je nou, eigenwijs blijven? Kom maar weer!"
Wat wil jij nu eigenlijk? Volgens mij alleen de boel opfokken. De kans dat ik inhoudelijk op jou reageer is nul gezien het niveau van jouw reacties.


Quirien Sengers antwoordt op 23 mei 2014:

Tja, er moet er een de wijste zijn en Ruud reageer eens wat anders ook bij topic Bovag beurt zit je er weer boven op als Debouncer iets schrijft.

Helaas hebben we allen niet alle wijsheid in petto en mogen best kritisch reageren maar houd rekening op welke toon.

Nogmaals laten we het leuk houden.


AdM antwoordt op 23 mei 2014:

Ik denk dat vele van jullie van de vraag afwijken.

Wij hebben nergens last van want onze caravan heeft een treinzit, zouden jullie ook moeten kopen.


JW1976 antwoordt op 21 juli 2014:

Als ik het goed begrijp is er dus geen enkele auto-slaaptrein tussen noord-Europa (Nederland/België/Duitsland) en (zuid) Italië waar je je caravan op mee kunt nemen? Het zou zoveel schelen. Zuid-Italië is drie dagen rijden in een beetje normaal tempo. Dat zijn al zeg van je 21 dagen vakantie :( Erg jammer hoor dat er geen maatschappij is die dit doet.

Caravan door een transporteur laten brengen vind ik eigenlijk geen optie. Je kunt nooit weten hoe een ander onderweg met jouw caravannetje omspringt.

Zit nix anders op om dan maar zelf te rijden.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 juli 2014:

Als je de reis niet als ontspannen vakantie ziet waarom neem je dan geen vliegtuig en huur je ter plaatse wat je wil hebben?


Ton Groenendijk antwoordt op 21 juli 2014:

Ja, ja, ik weet het, het heeft allemaal niks met de vraag ( van maart 2012!!) te maken, maar even voor de duidelijkheid : Er springen géén gloeiendhete stukjes van de pantograaf, maar auto's werden vervuild door koolstof. Een pantograaf heeft nl. een koolstof strip bovenop. Er bestaan locomotieven die op diverse netspanningen kunnen rijden. Vonken die je ziet ontstaan bij hoge snelheden als de pantograaf even loskomt of op een andere draad overgaat. (Daarom is de TGV zo duur in het gebruik). Diesellocs worden bij voorkeur op korte afstanden gebruikt ivm het kostenplaatje En nee, er kunnen geen caravans mee op de autoslaaptrein, maar dat wist Suzanne in 2012 ook al. Pfoe, twee jaar amateurspoormannengepraat (op 1 na).


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker