Michiel vraagt op 16 maart 2012:
Vandaag was ik weer bij de jaarlijke kampeer informatie dagen bij Erica in Zeist.
Wat me opviel was dat het zo wel binnen als buiten tjokvol stond met nieuwe en 2e handse caravans en dat er enorm gestunt werd met de prijzen. Kortingen tot wel 15% op nieuwe caravans. Daar kan toch nauwelijks nog winstmarge op zitten? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ze ze gewoon aan de straatstenen niet kwijt kunnen.
Het is crisis, maar toch...
MV
Maup Hozee antwoordt op 16 maart 2012:
Ik denk dat de grootste oorzaak is dat je een auto naar je caravan moet kopen. De meeste mensen kijken toch naar een zuinige auto met een lage bijtelling. Het nadeel van dat soort auto`s is dat ze toch wat lichter zijn en minder trekvemogen hebben terwijl de meeste nieuwe caravans luxer en zwaarder worden (Airco, mover, sateliet e.t.c.)
Jan@ antwoordt op 17 maart 2012:
De caravanverkoop stagneert al enkele jaren. Behalve de ( reden die Maup geeft die m.i. zeker een grote rol aan het spelen is, denk ik ook dat ""caravan-generatie"" waartoe ik mezelf reken (zestiger) aan het krimpen is en misschien wel uitsterft.Ik zie althans maar weinigen van de generatie na mij(dertigers/veertigers) in mijn familie/omgeving aan een caravan beginnen.(=niet wetenschappelijk bewezen uiteraard). Er zijn zoveel (goedkope) alternatieve vakantiemogelijkheden tegenwoordig en men wil variatie.
Als ik caravanproducent was zou ik me zeker eens achter de oren krabben. De camper(verhuur) heeft vlgs mij de toekomst. Dat zie je al langere tijd in landen als Belgie, Frankrijk, Italie, Duitsland. Toen wij afgelopen september(Acsi-tijd) aan de Middelandse zeekust kampeerden stroomde de camping vol met campers en waren we op een gegeven moment zo'n beetje de enige met een caravan.
hans antwoordt op 17 maart 2012:
Ik denk dat Maup volkomen terecht wijst op het verschijnsel kleinere auto(lichtere motor) en te grote / zware caravan.
Men is geneigd om steeds meer de grens op te zoeken wat betreft auto / caravan combinatie. Dit merk je de laatste tijd ook steeds meer op deze site en op andere forum`s. De meest mensen hebben de financieel middelen gewoon niet meer om en een grote auto en caravan te bekostigen !!tevens moeten veel werknemers hybride auto aanschaffen voor hun werkgevers zodat deze ook de caravan niet meer kan trekken.
Dat wat betreft (lage) stuntprijzen voor caravan`s , ook dit valt mij op, volgens mij zakt de verkoop ook enorm terug
Tom antwoordt op 17 maart 2012:
Komende jaren gaan veel mensen met pensioen. Ik denk dat er dus meer caravans zullen worden verkocht aan deze groep.
Veel gepensioneerden hebben altijd gekampeerd. Daarbij komt dat vliegreizen en hotels niet meer te betalen zijn voor gepensioneerden. Met een caravan kun je het hele seizoen kamperen voor het het zelfde geld als twee weken in een hotel in het buitenland.
hans antwoordt op 17 maart 2012:
Helaas Tom denk ik dat je de plank volkomen mis slaat met je opmerking. Immers er zal in de nabije toekomst veel minder recreatie door oudere kunnen plaatsvinden omdat men vroeger veel eerder met de Vut of met pensioen kon, en de financiële regelingen ook beter waren om er eerder mee te stoppen(caravannen is duur !). In de nabije toekomst zal men niet eerder dan uiterlijk 66 a 67 jaar met pensioen kunnen. Degenen die eerder het arbeidsproces moeten verlaten zullen hiervoor behoorlijk veel geld moeten inleveren, over gebrek aan vrije tijd maar helemaal niet meer te spreken !
John antwoordt op 17 maart 2012:
Niets nieuws onder de zon:
http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=52761
RobD antwoordt op 17 maart 2012:
De cvan-, auto-, huizen-, wit en bruingoed-, keuken en gebruiksmarkt in het algemeen stagneert al jaren.
Allen de consumptieve schuldenlast en vermogens van pensioenfondsen vertonen een goede stijging😉.
hans antwoordt op 17 maart 2012:
Rob,
om over de toekomstige stijging percentage van mijn combinatie maar helemaal te zwijgen!
Michiel antwoordt op 17 maart 2012:
De teruglopende markt is inderdaad geen nieuws, maar ik bezoek de Kampeer Informatie Dagen bij Erica al vele jaren en het viel nu echt op. Het aanbod was nog nooit zo groot en er werd nog zo gestunt met de prijzen.
MV
gunst antwoordt op 17 maart 2012:
Het aanbod is groot met grote, zware en met accessoires afgeladen caravans. Wat ik zoek is een lichte smalle caravan en daar zijn er maar weinig van. Heb zelf net een adria altea 390 ps aangeschaft, die licht (813 kg) en smal (2.07) is en daardoor ook met een relatief kleine auto te trekken is. Veel merken beginnen bij 1000 kilo leeg en 2.30 meter breed. Dan ben je altijd duur uit doordat je een flinke trekauto nodig hebt. En dat is in de huidige tijd wellicht een lastige combinatie.
antwoordt op 17 maart 2012:
laatst een artikel gehoord dat de verkoop van nieuw bij de dealer erg is teruggelopen, daarentegen is de verkoop van gebruikt in de lift gegaan, alleen de verkoop gaat niet zoals gebruikelijk via de dealers maar is vooral sterk verplaatst naar internet zoals Marktplaats, daar wordt goed verkocht, bij de rdw waren veel transacties uitgevoerd, ook is de uitvoer naar het voormalig oostblok groeiend, dit gaat dan vooral over oudere maar nette exemplaren.
John antwoordt op 17 maart 2012:
http://kassa.vara.nl/actueel/consumentennieuws/artikel/nieuws/verkoop-caravans-en-campers-goed-uit-de-startblokken/
http://www.depers.nl/economie/538092/Caravanverkoop-verder-ingezakt.html
http://www.bovag.nl/data/sitemanagement/media/verkoop%20gebruikte%20caravans.pdf
leesvoer
Willem antwoordt op 18 maart 2012:
@JOHN:
Je eerste 2 bijdragen zijn ruim 1 jaar oud, dus niet actueel.
John antwoordt op 18 maart 2012:
Tja, één jaar oud😉 en toch nog actueel, als je de trend maar ziet Willem.
antwoordt op 18 maart 2012:
Bericht vorige maand, 18 januari 2012
Weer meer campers verkocht
De verkoop van het aantal campers is ook in weer 2011 toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van Bovag Caravan- & Camperbedrijven.
In 2011 werden er 1.420 nieuwe campers verkocht, wat een stijging betekent van 9,5 procent ten opzichte van een jaar eerder. Hymer bleef marktleider, al leverde het ten opzichte van de concurrentie wel iets in. Het aantal gebruikte campers dat volgens cijfers van de Bovag van eigenaar wisselde, steeg nog harder: met 13,8 procent groeide dit aantal naar 4.896 stuks. De verkoop van campers zit al jaren in de lift.
Heel anders is de trend in caravanland. Hier daalde de verkoop van nieuwe caravans met 4 procent tot 8.814 stuks, terwijl de handel in gebruikte caravans met een minimale stijging van 1,7 procent uitkwam op 13.319 exemplaren. Bovag verwacht dat de trends zich dit jaar voortzetten.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 maart 2012:
De Bovag wil graag cijfers rooskleurig presenteren. En eigenlijk is het veel interessanter om naar de totale productie/verkoop in Europa te kijken dan alleen de Nederlandse situatie. Dan is nauwelijks een verschuiving merkbaar van caravans naar campers en gaan beide heel ligt terug.
Jannes antwoordt op 18 maart 2012:
Wij zijn vandaag bij Erica geweest en ik vind het niet raar dat het lijkt alsof het tjokvol stond! Als je de showroom bekijkt is het winkelgedeelte enorm uitgebreid, hierdoor hebben zij uiteraard de opstelling van de caravans binnen moeten veranderen. Ditzelfde geldt voor het buitenplein, daar staat een enorme tent met exploitanten ipv binnen, op het buitenplein stond het ook altijd vol met caravans. Deze hebben ze uiteraard ook elders moeten neerzetten. Hierdoor lijkt het al met al tjokvol, maar dat is denk ik "optisch" bedrog!
John antwoordt op 18 maart 2012:
Het zijn ook alleen cijfers bij aangesloten leden, niet voor geheel Nederland.
Hans Stoute antwoordt op 18 maart 2012:
Meer verkocht betekent niet automatisch op (nederlands) kenteken gezet. Dus misschien worden er wel veel campers direct uitgevoerd. In de autobranche jarenlang gebruikelijk wegens de hoge BPM-tarieven. Ik heb nooit gehoord dat camperfabrikanten afspraken gemaakt hebben (zoals de autofabrikanten) om de basisprijzen overal gelijk te houden. Dus kan een Duitser veel goedkoper uit zijn om hier een camper te kopen. Caravans worden voor een aanzienlijk deel met geleend geld betaald. Nu banken moeilijk geld uitlenen is het logisch dat er minder caravans verkocht worden en dus ook wat duurdere auto's.
De conclusie dat de animo voor kamperen met een caravan terugloopt kan door de economische omstandigheden, niet getrokken worden. Dan moeten we eerst weer in wat rustiger vaarwater komen.
Diny antwoordt op 18 maart 2012:
Vrijdag Erica Zeist bezocht. Druk was het alleen met mijn soortgenoten: grijs.
Wel staat in de zaterdagkrant dat Erica stelt, dat de verkoop van vouwwagens in de lift zit. Uiteraard komt dat omdat de kleune auto's minder mogen trekken.
Vergeleken bij vroeger zijn ze snel op te zetten.
Er is er zelfs al een met zonnecollectoren op het dak blijkbaar. En daar hangt een behoorlijk prijskaartje aan.
Toen ik er in het najaar mijn caravan kocht [die in de verhuur had gezeten] was het echt druk met aankopen.
Dat is nu te merken waarschijnlijk.
Jannes antwoordt op 18 maart 2012:
Op vrijdag is het misschien logisch dat er veel soortgenoten: grijs lopen. De werkende mensen komen in het weekend, vandaag waren er veel gezinnen!
Diny antwoordt op 19 maart 2012:
@ Jannes,
Het onderwerp is de mogelijke stagnering in de verkoop. En ik wees erop dat er in het najaar veel is verkocht, dus nu mogelijk minder.
Volgens Erica werden er vrijdag 3 vouwwagens verkocht. En dat is relatief veel.
En dat grijs op reis gaat als anderen werken is logisch. Dat zie je ook in bepaalde maanden, waarop ouders met schoolgaande kinderen niet op vakantie kunnen.
De campings en hotels spelen daarop in door fikse kortingen te geven. Ook dat is logisch: de beheerders hebben veel minder werk bijv. in toiletten dan in het topseizoen.
Hilbert antwoordt op 19 maart 2012:
Nou was ik afgelopen zaterdag bij campolife in heienoord, maar daar zei de verkoper dat er 10 tot 20 caravans verkochten werden per week, gebruikte en nieuwe bij elkaar.
Dus het zal wel mee vallen denk ik
Hans Stoute antwoordt op 19 maart 2012:
Het zal ook wel loslopen met die achteruitgang. Er zijn verschillende redenen om te gaan kamperen. En die redenen zullen er altijd zijn. Ook voor jongere generaties. De kosten zijn alleen maar laag als je met een tent of vouwwagen gaat. Maar dat was altijd al zo. Dus als we weer over wat meer middelen gaan beschikken herstelt het allemaal wel weer.
RobD antwoordt op 19 maart 2012:
"maar daar zei de verkoper dat er 10 tot 20 caravans verkochten werden per week"
Natuurlijk !! Het voorjaar is normaliter de tijd voor een aankoop, dus is er niets veranderd. Vraag het bij welke dealer dan ook, ze verkopen allemaal goed. En toch loopt de markt terug, ook al jaren voor de economische crisis😉
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!