Jeroen vraagt op 22 maart 2012:
Mijn Peugeot 207 sw is standaard uitgerust met cruisecontrol en snelheidsbegrenzer.
Nu heb ik hier al genoeg gelezen over cruise control en dat dit in combinatie met de caravan af te raden is.
Hoe zit dat met de snelheidsbegrenzer?
Het lijkt mij wel handig om niet ongemerkt te te hard te rijden. Zeker bergaf een uitkomst. (tenzij de combinatie harder gaat dan de motor hem kan tegenhouden)
Doordat je zelf gas moet geven voel je toch wel redelijk aan of de motor het moeilijk begint te krijgen bergop.
Nadeel is wel dat je dit niet voelt als je de hele weg het gaspedaal gewoon diep ingedrukt houdt.
Wel of niet gebruiken? (Of alleen bergaf)
Jan& antwoordt op 22 maart 2012:
Begrenst een cruse-control de snelheid dan niet, zowel naar boven als naar beneden?
Jeroen antwoordt op 22 maart 2012:
Jawel, maar de begrenzer is een apart "ding"
Hiermee stel je alleen de maximale snelheid in. Je moet zelf gewoon gas geven tot je op die snelheid bent en deze ook zelf vasthouden. Het voorkomt alleen dat je onngemerkt te hard gaat rijden. Je kunt het gaspedaal zo diep intrappen als je wilt, maar de auto gaat dan niet harder dan de ingestelde snelheid. (je kunt er wel "doorheen trappen" maar dan voel je duidelijk een zwaar punt in het gaspedaal).
Als je het gas dus los laat zal de auto ook gewoon vaart minderen i.t.t. wat de cruise control doet.
TheoS antwoordt op 22 maart 2012:
Nu heb ik hier al genoeg gelezen over cruise control en dat dit in combinatie met de caravan af te raden is.
Ik weet dat ik met mijn opmerking het risico loopt weer een lange discussie uit te lokken, maar toch: Je kunt zo niet stellen dat het gebruik van cruise control in combinatie met de caravan af te raden is. Er zijn situaties waarin dit is af te raden. Er zijn genoeg situaties (omstandigheden in combinatie met de auto en caravan) waar dit geen enkel probleem is. Mijn advies is om de draadjes die hierop betrekking hebben nog eens goed te lezen.
Ik zou me overigens geen anrument kunnen bedenken waarom je om technische redenen de snelheid aan de bovenkant niet zou mogen begrenzen.
RobD antwoordt op 22 maart 2012:
Snelheid begrenzer of toerental begrenzer??
Robbert antwoordt op 22 maart 2012:
@RobD: gaat om een snelheidsbegrenzer.
Wel of niet gebruiken, tja. Heb zelf ook cruise control en snelheidsbegrenzer op auto (Laguna III 2.0 DCi). Ik gebruik de cruise control wel veel, motor is sterk genoeg om snelheid vast te zetten. Begrenzer gebruik ik nooit, ook niet solo. Je hebt toch een teller om te zien of je te hard gaat? Je gaat met een caravan toch niet 'per ongeluk' veel te hard? En als je 'm dan instelt op stel 90 km per uur en je wilt vrachtwagen inhalen en even 95-100 rijden dan gaat dat niet, snelheidsbegrenzer er weer af en gas....ofwel, onzin ding zo'n snelheidsbegrenzer 😉
WillemA antwoordt op 22 maart 2012:
@Robbert: in deze specifieke situatie ben ik het met je eens. Maar in meer algemene zin: bouwvakkersbusjes begrenzen op 130 vind ik zo'n gek idee nog niet...
Jeroen antwoordt op 22 maart 2012:
Mijn begrenzer is dan iets gebruiksvriendelijker dan die van jou, Robbert.
Als ik toch harder wil kan ik het gaspedaal helemaal tot de bodem intrappen. Je voelt dan een klik in het gaspedaal waarna de auto versnelt.
Pas als de snelheid weer onder de ingestelde waarde komt wordt de begrenzer weer actief.
Solo gebruik ik hem ook zelden. Soms weleens bij trajectcontroles. Juist met de caravan lijkt het mij wel handig.
RobD antwoordt op 22 maart 2012:
Robbert gaat nu al antwoorden voor Jeroen??
Jeroen ik zie het probleem niet als je toch de begrenzer kunt "ontwijken". Gebruiken of niet is geheel aan jezelf.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 maart 2012:
Een snelheidsbegrenzer kan natuurlijk geen kwaad maar juist op hellingen naar beneden is het verstandiger wat minder snel te rijden dan anders. Ik ben dan ook meer een voorstander dat je zelf actief blijft autorijden en geen hulpmiddeltjes gebruikt.
Janka antwoordt op 23 maart 2012:
@TheoS, ik ben het volledig met je eens vwb het rijden met de cruise control. Na het opgezocht te hebben jeukten mijn vingers om hierop te reageren maar om de door u aangegeven reden heb ik het achterwege gelaten. Nu blijkt dus dat ik (wij) niet de enigen zijn die na het lezen van zo'n advies dat advies dan ook klakkeloos overnemen. Rijdend met verstand in combinatie met de cruise control kun je prima en zonder gevaar met de caravan op pad.
Jan antwoordt op 23 maart 2012:
“ En als je 'm dan instelt op stel 90 km per uur en je wilt vrachtwagen inhalen en even 95-100 rijden dan gaat dat niet, snelheidsbegrenzer er weer af en gas....ofwel, onzin ding zo'n snelheidsbegrenzer ”
Lees dan eerst de Handleiding van de Laguna eens.
Dan zul je erachter komen dat bij het inhalen je door de begrenzer ‘heen kunt trappen’ waardoor deze tijdelijk buiten functie wordt gesteld. Je hoeft daar niets voor te doen dan het gaspedaal fors intrappen. Heel simpel.
Het voordeel dat je hebt bij een begrenzer is dat je in die rand situatie’s nu juist de kilometerteller NIET in de gaten hoeft te houden en je volle aandacht voor het verkeer kunt houden in de wetenschap dat je niet te snel KUNT rijden.
Maar ja, de voordelen heb jij nooit gekend want je gebruikt hem nooit, nietwaar?
edwin antwoordt op 23 maart 2012:
@Robbert: kijk eens op www.lagunaclub.nl daar weten ze alle ins en outs van elke laguna. 😉
Karin antwoordt op 23 maart 2012:
Ik gebruik zowel de begrenzer wel degelijk (vooral op trajecten met wegwerkzaamheden) zodat ik niet "per ongeluk" te hard rij en me meer kan concentreren op de de vaak smallere rijbanen.
En ik gebruik ook de cruise control, op de autobaan, lange trajecten die niet te veel dalen en stijgen, zodat ik wat meer ontspannen kan rijden.
Ik vind het ideaal.
Janka antwoordt op 23 maart 2012:
Hee Robbert, die 90 km/ h was toch om met het vrachtverkeer mee te rijden en niet om ze in te halen? Daarbij is mij altijd door truckers verteld dat ze met geijkte snelheid rijden. Dus voor ons gevoel harder dan 90..
JH Vis antwoordt op 23 maart 2012:
"Daarbij is mij altijd door truckers verteld dat ze met geijkte snelheid rijden. Dus voor ons gevoel harder dan 90.."
Dat gevoel is niet geheel onterecht....
Begrenziger laten inleren met nagenoeg versleten banden, daarna met nieuwe banden gaan rijden. Scheelt aanzienlijk in de snelheid...Wordt vaak toegepast.
Rob antwoordt op 9 april 2012:
Begrenzers.... Laat me niet lachen. Hoeveel keuringen worden er niet uitgevoerd terwijl de vrachtwagen op een speciaal "begrenzersetje" staat? Aangedreven as een halve inch minder en het scheelt al kilometers. Of een begrenzer die uit kan. Dat helpt ook best wel. De mooiste kwam ik tegen op de vrachtwagen waar mijn schoonvader mee reed: bij wegrijden gewoon netjes begrensd, dan verderop op een recht stuk de koppeling in, contact uit, paar seconden wachten, contact weer aan, koppeling op laten komen en vrolijk verder tuffen zonder begrenzer. Of het een foutje in de software is of moedwil van de producent of installateur zullen we wel nooit weten.
Jan antwoordt op 9 april 2012:
Dat is hier toch helemaal niet interessant.
Dat is meer iets voor een Truckers Forum. 😉
Bob antwoordt op 10 april 2012:
Wat doet iedereen toch moeilijk. De gemakkelijkste en goedkoopste begrenzer is je rechtervoet.
Jan antwoordt op 10 april 2012:
Dat is niet de gemakkelijkste.
Daar heb je apparatuur voor. 😉
Bob antwoordt op 11 april 2012:
Hallo Jan,
Als beheersing apparatuur is heb je groot gelijk.
mvg
Bob
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen