Caravantrekker.nl

Brandstofprijs versus afstand vakantiebestemming

L.p vraagt op 23 maart 2012:

In het blad autovisie hebben ze een onderzoek gedaan wanneer men de auto laat staan als gevolg van de (hoge) brandstofprijs boven € 2,=/liter ? Gaan we deze zomer met onze caravan minder ver weg met vakantie of trekken we ons niets aan van die hoge brandstofprijzen ? Blijft onze vakantie boven alle bezuinigingen in takt. Ik zelf denk dat mijn geplande vakantie naar zuid-frankrijk nu nog wel door zal gaan, maar bij benzineprijzen boven € 2,= weet ik het nog niet zo, misschien zal dan ook het weer meer meegaan spelen. Ik reserveer nooit.
graag reacties

Naar laatste bijdrage

Reacties:

RobD antwoordt op 23 maart 2012:

Reacties? op welke vraag?
Het blad heeft je al antwoord gegeven geloof ik😉
Voor ons is het onmogelijk om in ieders financiële situatie te kijken.


m de goeij antwoordt op 23 maart 2012:

Wij blijven met de caravan op vakantie gaan ,maar passen wel onze uitgaven ter plaatse aan als de brandstofkosten onderweg toenemen doordat de prijs omhoog gaat. je kunt iedere euro maar 1 keer uitgeven immers!!
nb onze brandstofkosten drukken we al doordat de auto op LPG rijdt!


Hans Stoute antwoordt op 23 maart 2012:

Nog meer dan anders ga ik op het verbruik letten. Tankstation langs de snelweg vermijd ik. Met wat goede voorbereiding zijn de goedkopere station goed te vinden op aanvaadbare afstand van de snelweg. Maar ik ga wel gewoon naar Zuid-Europa.


Michiel antwoordt op 23 maart 2012:

Sommige fabrikanten springen hier al slim op in door hun assortiment hefdak caravans steeds verder uit te breiden. (Detleffs Tourist, Eriba Feeling). Je hebt nu zelfs de keuze uit flinke modellen met twee enkele bedden in lengte richting.

Wij hebben Kip Vision, en als je kunt weerstaan om niet sneller te gaan rijden valt er echt serieus brandstof te besparen met een hefdak caravan. (ANWB: tot 1,5km extra per liter bij gelijk gewicht). Het is even wennen na een "gewone" caravan.....je hebt namelijk het idee dat je buiten ligt door die geluiden om je heen.....maar het is wel een heerlijke luchtige en ruime caravan zo'n Vision. Wij kunnen de ruimte op de kastjes gebruiken voor een oventje, waterkoker, boeken en e.d. echt handig, en welke andere caravan heeft 2.05cm stahoogte?

Toch blijven de brandstofkosten een behoorlijke hap van je vakantiebudget. Ik probeer bewust zuinig te rijden, maar ik zou er niet snel een andere, minder verre, vakantiebestemming voor zoeken.


Rico antwoordt op 23 maart 2012:

Vakanties zijn voor ons toch altijd wel een waardevolle periode. Even lekker bijkomen van drukke werkzaamheden. Voor ons zal het niet uitmaken qua bestemming. Dat zal Noorwegen, Spanje of zo blijven. Wij passen dan gewoon ons vakantiebudget aan. Wij hebben vorig jaar al rekening gehouden met de alsmaar stijgende brandstofprijzen. Onze MB Vito was aan vervanging toe en we hebben ervoor gekozen om een iets kleiner busje aan te schaffen, een VW Caddy Maxi. Maar dan wel met de 140 pk motor, qua caravantrekken is hij sterker dan de Vito, maar wel bij een veel lager brandstofverbruik. Met caravan er achter is de Caddy 20% zuiniger dan de Vito. Solo is het verschil nog groter.

Maar ook moet je je afvragen wat nou eigenlijk het effect is van zo'n hogere brandstofprijs. Het leuke is, dat als je uitrekent wat je vakantiebudget moet zijn, je ziet dat brandstof maar een deel is van de kosten. Als b.v. de dieselprijs met 25% gaat stijgen, dan hoeft het vakantiebudget nog geen 10% omhoog.

Groet,

Rico


@Eric antwoordt op 23 maart 2012:

Ik scheur lekker door, tot nu toe betaalt m'n baas alle brandstof dus ook in het buitenland met caravan... 😉


John antwoordt op 23 maart 2012:

"Uit een door De Telegraaf (!!!) en Autovisie (is van de TMG groep) opgezet onderzoek onder bijna 12.000 automobilisten blijkt dat ruimschoots de helft van de ondervraagden die twee euro als absolute limiet ziet."

12.000 stuks!? Is dit een respectabele afspiegeling? Op 8.000.000. auto's? (er zijn nog meer automobilisten) Een gedegen onderzoek begint pas bij 5% respondenten, zou dus 40.000 stuks moeten zijn.
Stemmingmakerij!


Rico antwoordt op 23 maart 2012:

Wij hebben overigens ook een Kip Vision. Die geeft merkbaar minder weerstand tijdens het rijden dan de Kip Celebration die we ervoor hadden.

Mmmmm, twee euro per liter de absolute grens? Daar geloof ik dus helemaal niet in. Als mensen ermee geconfronteerd worden, dan wordt die twee euro per liter gewoon afgetikt hoor. Is gewoon een kwestie van wennen.


MvO antwoordt op 23 maart 2012:

Zoals gewoonlijk geeft RobD weer een snedig maar weinigzeggend antwoord met 2 tegenvragen.
Zijn constatering dat het "ons" onmogelijk is in ieders financiële situatie te kijken is, denk ik, terecht hoewel ik niet weet wie hij met "ons" bedoelt.
Maar uitgaande van mijn eigen situatie heb ik de volgende overwegingen. De € 2,- is gebaseerd op de Nederlandse en dus duurste brandstofprijs.
Reizend door Europa zie je dat in andere landen de brandstof goedkoper is (soms aanzienlijk), bv Spanje en Oosternrijk.
Maar stel dat ik verdeeld over meerdere vakanties dit jaar 6000km zal rijden. Deels met en deels zonder caravan en dan uitga van een gemiddeld gebruik van 12½ ltr per 100km. Dan heb ik 750 liter nodig x €2 is dus € 1500,- aan brandstof.
Dat is weliswaar een fors bedrag maar afgezet tegen een bv een (meer acceptabele) prijs van bv € 1,20 is dit een meerprijs van € 600,-. Met een paar keer minder uit eten en een paar terrasjes minder is dat weer gecompenseerd. Conclusie; naar mijn mening zal het weinig effect op de vakanties hebben.


fransvb antwoordt op 23 maart 2012:

Tip:
Probeer onderweg niet te stoppen, hoef je ook niet te tanken


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 23 maart 2012:

Een gedegen onderzoek begint bij een goede steekproef. Als zou je alle Telegraaf lezers ondervragen dan nog heb je geen betrouwbare uitkomst van alle automobilisten.


Jan& antwoordt op 23 maart 2012:

Het is hoog tijd dat die dure brandstofbelastingen eens worden afgeschaft door deze regering van vrijheid en domocratie. Wiens vrijheid en democratie eigenlijk?😉


Hans Stoute antwoordt op 23 maart 2012:

Ik vrees dat die belastingen op brandstof eerder hoger dan lager worden. Dat is iets wat alle politieke partijen, van links tot rechts, gemeen hebben: de automobilist uitkleden. De oorzaak nu is enorme speculatie op de markt. Het is wel weer een nederlandse firma die opslagcapaciteit levert aan het tuig dat de prijzen zo opdrijft.


JH Vis antwoordt op 23 maart 2012:

Ach, zolang ik op weg naar mijn werk bijna alleen maar chauffeurs in de auto zie en geen passagiers en bovendien velen de SUV nemen om 300m verderop even een boodschapje te doen...

De overheid blijft het geld toch nodig hebben. Laten ze die accijns op de brandstof nou maar gewoon innen. Met gedragsverandering kun je aan brandstof heel veel besparen.(Ik weet het, niet iedereen maar het gros wel!!!)

Als de inkomsten van de staat bv via loonbelasting binnengehengeld worden kun je alleen maar minder gaan werken om minder belasting te betalen....


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 23 maart 2012:

De grootste bandstofbesparing (geld) kan je bereiken met je rechter voet. Zeker solo maar ook wel met de caravan kan je door 'zuinig' te rijden zeker 20% besparen. Als ik zo om me heen kijk zie ik veel mensen die blijkbaar nog geld zat hebben en niet aan brandstof besparing doen, maar wel klagen 😉.


John antwoordt op 23 maart 2012:

Tis jammer dat NL geen olie industrie of bedrijven heeft, konden we die , als inwoners van NL, nationaliseren buiten de overheid om😉


RobD antwoordt op 23 maart 2012:

"Het is wel weer een nederlandse firma die opslagcapaciteit levert aan het tuig dat de prijzen zo opdrijft."

Om een democratisch gekozen kabinet af te schilderen als tuig, getuigt natuurlijk van enige lompheid. Mijn kabinet is het ook niet, maar het zit er democratisch gekozen
Gelukkig bied Vopak die opslag capaciteit: meer omzetbelasting en werkgelegenheid. Scheelt weer in de kosten voor de overheid waaronder o.a. WW uitkeringen en verhoging van de accijns😉
De hoge prijs nu heeft weinig met het accijns en btw percentage te maken. Ook niet de oliemaatschappijen, het is de tussenhandel die speculeert. Het midden-oosten, de (vermeende) teruglopende voorraad (er was nog nooit zoveel olie op voorraad als nu) en de stijging in vraag in de Aziatische wereld. Al met al speculatievoer.


Janka antwoordt op 23 maart 2012:

Menno, als je echt zoveel als ook maar mogelijk is aan alle voorwaarden voldoet om brandstof te besparen houd het wel een keertje op. En dan blijft er niets anders over dan toch maar betalen.


Hans Stoute antwoordt op 23 maart 2012:

Voor het kabinet heb ik geen goed woord over. Ik termen van tuig heb ik niet gesproken over deze overigens waardeloze regering. De term tuig stond duidelijk voor de speculanten. Dat Vopak diezelfde speculanten opslagruimte biedt en aldus de kosten voor miljarden mensen opdrijft is treurig. Niet alleen om auto te rijden maar alle negatieve gevolgen. Jij kan daar blij mee zijn, ik ben dat van geen kant. Volgende keer toch beter lezen of je behoefte om mij af te branden onderdrukken.


RobD antwoordt op 23 maart 2012:

Ben blij dat het een NL firma is, want opslag is er nodig, hoe dan ook. Maar je kortzichtigheid belemmert je hierin. Als het een buitenlandse firma was, was je dan tevreden? Voor mij, en vele onder ons, toch iets om blij om te zijn. Voor de eerder genoemde redenen😉


Hans Stoute antwoordt op 23 maart 2012:

Voor alle ellende die deze hoge olieprijzen al veroorzaken is Vopak wat mij betreft gelijk te stellen met de wapenhandel. En dergelijke bedrijven zijn niet gekend als bijzonder goede belastingbetalers..


Marcel antwoordt op 23 maart 2012:

Ook maar een antwoord volledig on topic.
NEE, hogere brandstofprijzen hebben geen invloed op mijn vakantieplannen.


Diny antwoordt op 23 maart 2012:

Caravannen is gewoon duur. De aanschaf liegt er niet om, de stalling moet ook meegerekend evenals de verzekering, keuring na 2 jaar en de afschrijving. Tel daarbij het geld voor overnachtingen op, ook al maak je gebruik van kortingkaarten, dan is de benzineprijs niet eens zo'n enorme kostenpost.
Als hefdakcaravan is ook de Trigano [opvolger van Rapido]een niet te versmaden vakantiehome.


John antwoordt op 23 maart 2012:

Nergens geen probleem mee, benzine duur?
Ik tank iedere keer voor € 75,-- al jaren.😉


Louis antwoordt op 23 maart 2012:

Ach,ik zet de motor niet eens meer uit,en laat hem 24 uur per dag draaien .
En ga voortaan elke zaterdag ook maar weer aan het werk denk ik ...
Hoe moeten we als miniatuur landje anders al die mooi weerlanden in financiele problemen bijstaan,of die vele andere "goede doelen" waaronder die vanuit Brussel e.d.
Dus niks hefdakcaravans en kleine autootjes,maar grootverbruikers.




Jan& antwoordt op 24 maart 2012:

Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo'n gekke gedachte om je vakantiebestemming te kiezen waar maximaal een enkele tank brandstof je kan brengen. Dat zal voor de meesten zo tussen de 350 en 750 km zijn. Ik vermoed dat Luxemburg dan een nog geliefder vakantieoord wordt?
Het hoeft niet eens uit geldgebrek te zijn maar uit milieuwenselijkheid. Ik zou het dan voor de familje en kannusse groen caravannnen of gewoon ecotourisme noemen😉


Piet de Kam antwoordt op 24 maart 2012:

Denk dat het allemaal wel meevalt stel dat je 5000km aflegt in je hele vakantie en dat je dan gemiddeld 1 op 10 verbruikt dan kost dat bij een brandstof prijs van €1,50 (500ltr x €1,50)€750 en bij een brandstofprijs van €2,00 (500ltr x €2,00)€1000 dan is je vakantie dus €250,00 duurder blijf je daar dan voor thuis ?Aanname 1500km naar Zuid-Europa ook weer terug dus 3000km met caravan de rest solo dus iets zuiniger gemiddeld dus +/- 1 op 10 .
Als je dan bijvoorbeeld de tolweg niet neemt heb je die kosten ook niet en kun je goedkoper bij de supermarkten onderweg tanken bespaar je zeker 10 euro cent per liter .
Je ziet de vakantie wordt goedkoper met een hogere brandstofprijs.
Prettige vakantie
Piet


Wilfred antwoordt op 25 maart 2012:

ik kan me nog herrinneren..... dat we met fl. 2.50 per liter (benzine) toch minder zouden gaan rijden.

En vanaf 3 euro per liter rijden we nog steeds op dezelfde wijze door. Ook tijdens onze welverdiende vakantie.

Toch maar over Luxemburg rijden deze zomer....


fransvb antwoordt op 25 maart 2012:

Vorig seizoen waren we een aantal weken in Kroatie Dalmatische kust.
De heenreis en terugreis hakken er in qua km en dus brandstofverbruik behoorlijk in. Tijdens ons verblijf in Trogir zaten we in een gebied met goedkoop openbaar vervoer zodat we de auto konden laten staan.
Waren we in Nederland gebleven hadden we in deze weken ook wel een groot deel van deze km gehaald.
Als je alle plussen en minnen optelt en je "slim" op vakantie gaat, zul je niet veel duurder uit zijn.
Tip voor Kroatie: Gebruik als doorgangscamping naar de Dalmatische kust eens camping Slapic bij Duga Reza. De trein stopt er zowat voor de caravan/camper bijv voor een oa een bezoek aan Zagreb. De nabijgelegen rivier met zijn talloze watervalletjes en stroompjes en kwetterende vogels is een waar natuurparadijs.


RobD antwoordt op 13 april 2012:

De internationale olie producenten en -verwerkers houden er rekening mee dat in 2030 de prijzen zeker met 100% zullen stijgen.

Laten we dan de topic nog eens overdoen 😉


marcel antwoordt op 13 april 2012:

belasting via kilometer verbruik betalen


Gerrit antwoordt op 13 april 2012:

Ach, een ritje Zuid Frankrijk met de caravan
kost je ook al 200 euro tol, het gaat lekker toch
Alles komt vanzelf tot stilstand

Gr Gerrit


Jan& antwoordt op 13 april 2012:

Mijn tomtom kan gewoon ingesteld worden dat alle tolwegen vermeden worden. Het duurt dan misschien wat langer voor je op je bestemming bent, maar je hebt onder weg toch iets meer gezien dan vangrails en het is toch vakantie?


sjarel antwoordt op 13 april 2012:

Al die rotondes(ca 8/kl stad),ben je gek?Er is dan zeker een baan bij met Julien LeClerck,TonTon Tapis etc.Bison futéés bestaan niet meer.


Arthur antwoordt op 14 april 2012:

Ik heb voor mij de volgende werkwijze aangenomen:
1. Niet zoveel meer rondtrekken: een interessante streek uitzoeken, of hoogstens twee bestemmingen voor de hoofdvakantie, en enige tijd op dezelfde plaats blijven. Natuurlijk blijven er de overnachtingsplaatsen liefst in de nabijheid van de route. Scheelt een hoop tankbeurten. Ter plaatse zoveel mogelijk wandelen en auto wat meer laten staan.
2. Tanken in supermarkten. Niet te doen met de combinatie auto+caravan? Gewoon even afkoppelen op de parking, vrouw en caravan laten staan en solo tanken. Daarna niet vergeten caravan en vrouw terug op te halen...


antwoordt op 14 april 2012:

Laten we niet vergeten dat vooral hier in Nederland het de pan uitrijst, ik verwacht in Duitsland, Oostenrijk iets minder te betalen en zal niet langs de snelweg tappen.


RobD antwoordt op 14 april 2012:

Hier vind je een redelijk overzicht van de EU prijzen per land.
http://www.benzineprijzeneuropa.net/
http://www.brandstofprijzen.info/brandstofprijzen-europa.php
http://www.vab.be/nl/viavab/verkeersinfo/europa/brandstofprijzen/default.aspx



John antwoordt op 14 april 2012:

Het prijsverschil snelweg en weg vd snelweg is in vele landen al gereduceerd tot een enkele cent. Omrijden waard?


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker