Bert vraagt op 7 april 2012:
Hallo allemaal,
Toch even kijken wat jullie hiervan vinden:
Renault Megane Estate III 1.5 DCI 81 kW
Kenteken gegevens:
Massa rijklaar: 1340 kg
Massa ledig: 1240 kg
Toegestaan en Techn. max. massa 1825 kg
Fendt Platin 540 TG 2006
Leeg gewicht: 1260 kg
Max gewicht: 1600 kg (wordt dus tot max. 1500 kg laden)
Afgezien van het feit dat ik dus niet boven de 1500 kg mag/moet komen, wat vinden jullie van deze combinatie ?
Is dit over de limit of kan dit gewoon wel ?
Zelf heb ik, tot nu toe, zo'n 15 jaar ervaring met caravannen.
Alvast bedankt he ?
Mvg,
Bert.
John antwoordt op 7 april 2012:
Toch even nakijken wat die Megane MAG en KAN trekken.
Volgens renault NL maar max 1300kg. En volgens deze site:
Volgens onze gegevens is uw Fendt is 200 kg te zwaar voor de Renault. Volgens onze gegevens mag de Renault maximaal 1300 kg trekken. Het kan zijn dat op het kentekenbewijs een ander maximaal trekgewicht vermeld wordt. Het gewicht op het kentekenbewijs is het enige gewicht dat bepalend is!
Toch maar iets anders zoeken, auto of caravan😉
@Eric antwoordt op 7 april 2012:
1500 kilo caravan achter een Megane?
You've got to be kiddin....
Ruud antwoordt op 7 april 2012:
Hoi Bert,
Uit veiligheidsoverweging wordt door velen aanbevolen er niet meer achter te hangen dan het ledig gewicht van de auto.
Wettelijk is vaak wel iets meer toegestaan, en als je 2x/jaar van Rotterdam naar Hoek van Holland rijdt (in een gematigd tempo)niet zo'n probleem, maar als je naar Portugal wilt, geen goede combinatie.
Bob antwoordt op 7 april 2012:
Wanneer komt de vraag: Kan ik met een Fiat 500 met daarachter een dubbelassige Tabbert de weg op en zo ja kan ik over de heuvel bij Luik?
mvg
Bob
fransvb antwoordt op 7 april 2012:
dat kan!! Maar dan moet de Tabbert voorzien zijn van een mover met een heeeeeeeeel lang verlengsnoer.
Ik ga er dan vanuit dat de Tabbert de Fiat duwt.
Bert antwoordt op 7 april 2012:
Allemaal bedankt voor jullie reactie.
IK weet genoeg !
Bert
Janka antwoordt op 7 april 2012:
En nu zijn ze allemaal geslaagd voor het theorieexamen?
John antwoordt op 8 april 2012:
"Wettelijk is vaak wel iets meer toegestaan, en als je 2x/jaar van Rotterdam naar Hoek van Holland rijdt (in een gematigd tempo)niet zo'n probleem, maar als je naar Portugal wilt, geen goede combinatie."
Wettelijk is meer NIET toegestaan!!!
Bob antwoordt op 8 april 2012:
quote Ik ga er dan vanuit dat de Tabbert de Fiat duwt. unquote
Dan wordt het echt gevaarlijk. Een opduwmotor. Voor je het weet sta je achterste voren.
Bob
Jan antwoordt op 8 april 2012:
Heeft Bert nu de kous op de kop?
Hans antwoordt op 8 april 2012:
Dit is nu precies wat ik bedoel met mijn onderwerp " veilig caravannen" het wordt dus steeds gekker !
Ruud antwoordt op 8 april 2012:
Met mijn Subaru Forester, met een lediggewicht van +/- 1460 Kg (heb papieren er ff niet bij) mag ik 2000 Kg (volgens de wetgeving) trekken John!.
John antwoordt op 8 april 2012:
Lezen, GOED lezen, Ruud.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 april 2012:
Maar 2000 kg achter een Forester is...... erg onverstandig.
Fran$ antwoordt op 8 april 2012:
Fijn te vernemen dat Bert ook nog wel eens vragen heeft die hij gewoon aan het forum voorlegt. Ik denk dat hij die Megane gewoon goed vol moet laden, de caravan niet meer dan 100kg te zwaar (incl kogeldruk) en dan zijn sterren tellen 😉
Ruud antwoordt op 8 april 2012:
Helemaal eens Menno, daarom mijn eerdere aanbeveling er niet meer achter te hangen dan het ledig gewicht van de trekkende auto. En mijn advies aan de vragensteller Bert was/is dan ook om dit niet te doen.
Mijn antwoord was gebaseerd op de manier waarop Bert zijn vraag stelde. Het gaf mij de indruk dat hij op zijn autopapieren had gekeken wat er WETTELIJK achter mag hangen, en in behoorlijk wat gevallen (zoals o.a. bij mijn Forester) is dat ook toe gestaan, maar i.v.m. zijn/en onze veiligheid beslist af te raden.
Had zelf de mening hiermee een positieve bijdrage te leveren aan de vraagsteller en ook in het oog houdende of ie 50 Km/jaar, of 15.000 Km/jaar met de combinatie wilde gaan rijden!.
Heb een beetje moeite met die z...k/rs die zelf geen/nouwelijks enige positieve bijdrage aan de vraagsteller leveren, maar alleen maar anderen afkraken
Janka antwoordt op 8 april 2012:
Euh, ik heb nog geen antwoord op mijn vraag gekregen.
@Eric antwoordt op 8 april 2012:
Mijn antwoord was gebaseerd op de manier waarop Bert zijn vraag stelde. Het gaf mij de indruk dat hij op zijn autopapieren had gekeken wat er WETTELIJK achter mag hangen,
Zelfs dat heeft hij waarschijnlijk niet gedaan want dan had hij wel 1300 kilo zien staan op die autopapieren 😉
hans antwoordt op 8 april 2012:
Moet dat tante ?
L. antwoordt op 8 april 2012:
Alle nieuwe Meganes Estate mogen 1500 kg trekken, waarvan nog 1300 kg overblijft indien de auto tot de maximum massa wordt beladen.
Fran$ antwoordt op 8 april 2012:
De Megane tot ca. 1740kg beladen en de caravan met 85 kg kogeldruk beladen tot max 1350 kg op de as, zodat je een 82% combinatie hebt. Je kunt dan weliswaar maar een schamele 175 kg in de caravan laden, maar je rijdt nog wel met een verantwoorde combinatie voor een ervaren chauffeur die goed de beperkingen van de combi kent.
Hans Stoute antwoordt op 8 april 2012:
Wettelijk is toegestaan wat de auto volgens de papieren mag trekken. Dat kan meer zijn dan het maximale gewicht van de auto.
Jan antwoordt op 9 april 2012:
Maar nooit meer dan het max. toegestaan treingewicht.
Dus zware auto en lichte caravan of vice versa. 😉
Hans Stoute antwoordt op 9 april 2012:
Inderdaad nooit meer dan het maximum treingewicht. Maar niet dus zware auto en lichte caravan of vice versa.
Vooral franse auto's lijken daaraan te lijden. Van mijn auto is het maximum treingewicht een optelsom van maximum van de auto en het maximum aanhangergewicht. Dus 2805 kg voor de auto en 3000 kg voor een aanhanger. Samen dus 5805 kg. En waarschijnlijk zijn er honderden auto's te vinden waar zo'n optelsom voor opgaat. Veiligheid in zo'n geval is weer een ander verhaal.
Jan antwoordt op 9 april 2012:
Hans, TS informeert naar onze mening betreffende een Renault en een Fendt.
Renault past zoals jij weet de ‘Franse Truuk’ toe.
Dat houdt in dat hij de MTM goed in de gaten moet houden.
Bovendien vraagt hij of het niet over de limiet is.
Zelf heeft hij het niet over het max. treingewicht, iets wat bij deze combinatie dus van wezenlijk belang is.
Dit:
“ Van mijn auto is het maximum treingewicht een optelsom van maximum van de auto en het maximum aanhangergewicht. Dus 2805 kg voor de auto en 3000 kg voor een aanhanger. Samen dus 5805 kg. En waarschijnlijk zijn er honderden auto's te vinden waar zo'n optelsom voor opgaat. ”
Is dus niet zo relevant.
En dit: “ Dus zware auto en lichte caravan of vice versa.” klopt als een bus, ook bij jouw auto. Dus wat probeer je nu te zeggen?
John antwoordt op 9 april 2012:
Gaan we weer!?
Jan antwoordt op 9 april 2012:
Snap jij het dan?
John antwoordt op 9 april 2012:
Ja Jan, ik snap het wel; gelijk willen halen tegen alles in😉
Jan antwoordt op 9 april 2012:
Waarmee dan? Want het 'makes no sense'.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.