Caravantrekker.nl

Bestelbus automaat

Johan vraagt op 20 april 2012:

Onze bestelbus heeft de beste tijd gehad en dient op termijn vervangen te worden.
Wie heeft ervaring met één van de volgende busjes:
- Hyundai H300 dubbelcabine automaat (2,5CRDI)
- Mercedes Vito 111 of 115 CDI dubbelcabine automaat
- VW Transporter 2.0 dubbelcabine automaat

Onze huidige bus heeft achterwielaandrijving, wat voordeling is bij het trekken van een caravan (wegkomen op nat gras) en een korte draaicirkel mogelijk maakt. Bovengenomende bussen zijn allemaal voorwielaangedreven. Wie kan mij vertellen of de optie 4x4 op een bestelbus zijn geld waard is icm. een caravan?
(Indien 4x4 gekocht wordt, zal dit een aanvullen zijn icm. wintersport zonder caravan).

Wij horen graag van u.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

RobD antwoordt op 20 april 2012:

Al bij de reviews gekeken? http://www.caravantrekker.nl/review/
Busjes zijn zo wie zo al ondervertegenwoordigd, zeker in genoemde uitvoeringen.


Louis antwoordt op 20 april 2012:

Hallo Johan,
Ervaring met de door jouw aangegeven merken heb ik niet,maar rij al wel jaren naar grote tevredenheid een busje als trekker.
Wat voor alle busjes (maar ook voor de wat ruigere 4WD'sgeldt) is dat je op het laadvermogen en veersysteem moet letten .
Een onnodig "zware lader" is steviger afgeveerd en kan daardoor behoorlijk verticaal aan je dissel(tje)rukken.
Deze fout heb ik met m'n tweede busje gemaakt toen de eerste aan vervanging toe was,en je voelt dan bij wijze van spreken zelf hoe de zaak op z'n duvel krijgt op de wat mindere wegen.
Je moet dan t.o.v. het andere verkeer te langzaam gaan rijden om de boel heel te houden .
En natuurlijk benaderd zo'n lichter afgeveerd exemplaar nog beter het comfort van een personenwagen,maar dan zonder het hinderlijke "kan hij het allemaal wel aan" gevoel wat je onder bepaalde omstandigheden kunt hebben.
En ook ben ik door een combinatie van factoren van achterwiel naar voorwielaandrijving gegaan.
Moet eerlijk zeggen : met echte zwaar geprofileerde regenbanden er onder doet hij het zeker zo goed op nat gras ,en in de sneeuw zelfs beter .


Bert antwoordt op 20 april 2012:

Ik zou niet zo zeer hechten aan fwd of rwd. Een Hx00 rwd kan leeg en een kogeldruk van 75 kg wel eens lastiger weg te trekken zijn op een nat grasveldje dan een fwd Transit of Vivaro.

Solo is een fwd in de sneeuw altijd in het voordeel qua tractie. In de winter dus naar Oostenrijk zónder caravan? Kies een fwd. 4wd is natuurlijk ff makkelijker en nog minder kans op het kouwkleumerige sneeuwkettingen omleggen, mits je winterbanden gemonteerd hebt. Belangrijk dat 4wd? Och.. Hangt van jou af en niet van de capaciteiten van de betreffende auto.

Nu dit BergTrainingsWeekend http://www.caravantrekker.nl/instructie/bergweekend.php heb ik een cursist met een T5 California (camper) 128 kW TDI automaat + Kabe van dik 1600 kg 'onder handen'. Ik zal volgende week hier over verhalen...

Wat me nu vrijdag bij ontvangst en plaatsen van de combi opviel (bij niet vlak terrein en langzaam manoeuvreren) is het benodigde (veel) gasgeven en dus hogere toerentallen. Niet goed dus.... Wordt vervolgd!


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 april 2012:

Ik vind de tractie van een VW T4 erg slecht, zeker met caravan. De investering in 4-motion zou ik achteraf er voor over hebben. Verder is zelfs de T4 een prima trekker, zeker in California uitvoering omdat die zo'n 400 kg. zwaarder is. Ben benieuwt naar de ervaringen van Bert.


stef antwoordt op 21 april 2012:

Ik rij sinds 2007 met een transporter T5 2,5ltr/130pk automaat, enkele turbo met hierachter een Cabby 58 (1700kg ) en sinds dit jaar een Cabby 740 ( 2000kg )
Wat betreft de voorwielaandrijving kan ik zeggen dat zelfs in moeilijkere omstandigheden er nog voldoende tractie is om weg te kunnen rijden; wel de tractiecontrol afzetten om over voldoende motorvermogen te kunnen blijven beschikken
Mijn auto heeft nog een 5 cyl. met een automaat met vloeistof koppelomvormer waardoor je ook moeilijke omstandigheden zoals op een behoorlijke helling goed weg kan komen.
Belangrijk is wel altijd na een lange rit de turbo voldoende
te laten terugkoelen Dit ivm levensduur van de turbo.
De kombinatie rijdt zeer vlot in het verkeer en is zeer stabiel. Ik rijd op een kruissnelheid van 100 km/h en zonder
gebruik te maken van de stabilisator.
De T4 waar menno over praat, is waarschijnlijk voorzien van de 4cyl. 1,9 ltr diesel Die houdt niet over van vermogen.
De transporters zijn te verkrijgen met diverse soorten motoren De keuze hiervan is ook afhankelijk van wat je achter de bus aan caravan(gewicht) wilt hangen
Ik ben niet erg onder de indruk van de nieuwe commenrail motoren zoal die nu geproduceerd worden. Dit zijn 4 cyl 2.0 ltr commenrail dieselmotoren met 2 turbo,s afhankelijk van het gewenste motorvermogen Gaat gegarandeerd kapot met zwaar trekgewicht en dit zijn dure reparaties
Het downsyzen van motoren gebeurt echter wel bij de meeste merken, waardoor de keuze van goede caravantrekkers wel erg
moeilijk gaat worden
Wat mij ook tegenstaat bij de nieuwe modellen T5 zijn de dsg bakken: Ik heb zeer goede ervaringen bij de vloeistofkoppeling die mij al menigmaal in zeer moeilijke omstandheden heb gered.( O.a. achteruit met caravan een helling ( ong 6a8 procent)op rijden, wat geen pretje is

mvg.
Stef


Johan antwoordt op 21 april 2012:

Hartelijk dank voor jullie antwoorden.

Uiteraard ben ik ook beniewd naar de T4 / T5, zeker gezien het feit dat de 4wd of California-uitvoering financieel gezien nogal wat uitmaakt.

Iemand ervaring met een Vito??

Ps. Bert: "Och...Hangt van jou af en niet de capaciteiten van de betreffende auto...". Geef jij eens een inschatting? (tip: kijk in je cursistenhistorie!)


Jan antwoordt op 21 april 2012:

het benodigde (veel) gasgeven en dus hogere toerentallen

Zo logisch is dat DUS niet. Bij het nieuwe rijden is dat juist niet het geval terwijl er wel veel gas wordt gegeven.

Dit zijn 4 cyl 2.0 ltr commenrail dieselmotoren met 2 turbo,s afhankelijk van het gewenste motorvermogen Gaat gegarandeerd kapot met zwaar trekgewicht en dit zijn dure reparaties.

Het is realiteit dat dit soort motoren minder hufterproof zijn.
Bij juist gebruik van deze motoren hoeft daar niet mis mee te zijn.

Dát is vaak het probleem bij downsizing. Er zou een gebruikerscursus (motortechniek?) bij moeten wanneer je zo’n ding aanschaft.
Ook met deze motoren kan het goed caravannen zijn als je maar weet hoe het moet.


RobD antwoordt op 21 april 2012:

"Belangrijk is wel altijd na een lange rit de turbo voldoende te laten terugkoelen Dit ivm levensduur van de turbo."

Downsize motoren:
Belangrijk is wel altijd na een lange rit de turbo's voldoende te laten terugkoelen Dit ivm levensduur van de turbo's.
Een of twee, koelen moeten ze zo wie zo😉


Bert antwoordt op 21 april 2012:

@Johan. Met Belangrijk dat 4wd? Och.. Hangt van jou af en niet van de capaciteiten van de betreffende auto. doelde ik vooral op wat jij vindt dat je nodig 'moet' hebben. Ik heb me tot nu overal en altijd aardig kunnen redden met slechts fwd... 😉

@Jan. “ het benodigde (veel) gasgeven en dus hogere toerentallen ”

Zo logisch is dat DUS niet. Bij het nieuwe rijden is dat juist niet het geval terwijl er wel veel gas wordt gegeven.


Ik weet niet precies wat je bedoelt hiermee. Ter verduidelijking, het betreft een automaat met koppelomvormer die natuurlijk wel kruipt, maar bij geringe weerstand tijdens het manoeuvreren 'gas' nodig heeft om op gang te komen en te rollen... Hoge toeren (relatief) dus slip in de koppelomvormer. Heeft verder niets met Nieuwe Rijden te maken lijkt me.

De tiptronic (heet dat zo bij VW) bevile mij ook niet zo onderweg op sterk geaccidenteerde binnenweg-routes tijdens dit BergTrainingsWeekend, niet in D en ook niet Manual (+/-). Kom ik volgende week wel op terug...


stef antwoordt op 22 april 2012:

@Jan:
Ik ben zelf werkzaam in de autotechniek en je zal met gedownsysde motoren best wel een zware caravan kunnen trekken,
maar ik ben er van overtuigd, dat op lange termijn ( levensduur van de motoren ) je kan verwachten er problemen mee
zal krijgen hoe netjes je ook mee omgaat, Zeker wanneer je er de bergen mee ingaat waar de motoren toch zwaar belast worden

@Bert:
Ook ik heb de ervaring dat bij manouvreren van auto/caravan er nogel eens wat gas bijgegeven moet worden; Dit komt omdat er bij lage toeren/stationair draaien van de motor, bij de stuuruitslag nogal wat vermogen gevraagd wordt door de pomp van stuurbekrachtiging, hierdoor kruipt de auto niet meer
wat wel gebeurt in de rechtuitstand van de wielen. Op zich geen enkel probleem ook niet met iets meer slip bij de koppelomvormer. Bij het rijden in bergachtig gebied komt heel wat meer warmte vrij en is goed koelen van levensbelang van de bak

Mijn ervaring met het rijden in de bergen is: Schakel altijd over op manueel, neem de tijd en ga met een ideaal toerental
rijden Bij mijn T5 tussen de 2200 en 2800 toeren en zorg altijd dat je gas over heb Ik heb wel de ervaring dat de bak af en toe wel wat ruw overschakeld

mvg
Stef



Jan antwoordt op 22 april 2012:

het betreft een automaat met koppelomvormer die natuurlijk wel kruipt, maar bij geringe weerstand tijdens het manoeuvreren 'gas' nodig heeft om op gang te komen en te rollen

Duidelijk nu. Thnx.
(keyword=manoeuvreren) Lezen, kweet het.

je zal met gedownsysde motoren best wel een zware caravan kunnen trekken, maar ik ben er van overtuigd, dat op lange termijn ( levensduur van de motoren ) je kan verwachten er problemen mee zal krijgen hoe netjes je ook mee omgaat,

Met als onderbouwing……….? Of alleen onderbuik?
Ook de constructeur ziet er blijkbaar geen probleem in om deze motoren zonder restrictie daarvoor in te zetten.


Bert antwoordt op 23 april 2012:

De ervaringen tijdens het afgelopen Bergtraings Weekend met de combinatie VW T5 California met 2.5 TDI 128 kW + Kabe Smaragd (1600 kg of een beetje meer, 7 m lang) zijn wat betreft de 6-traps automaat met koppelomvormer niet zo goed.

We zijn zelfs tot de conclusie gekomen dat waarschijnlijk de software aansturing 'van slag' moet zijn. Wat gebeurde er onder meer? Al gememoreerd is het matige kruipgedrag ook recht achteruit, waardoor er gas gegeven moet worden en er vrij veel toeren gedraaid worden. Een normale koppeling zou zeker héél snel erg gaan stinken bij dat gedrag. Bovendien vermoed ik toch dat zo'n sterke diesel wel om kan gaan met die paar kW die de pomp van de stuurbekrachtiging nodig heeft bij veel stuuruitslag.

In D moest op een steile helling de bak gedwongen worden terug te schakelen via kick-down, want gewoon gas bij geven om de gewenste snelheid vast te houden resulteerde in snelheidsverlies en té lage toeren (1400) voordat er eens iets gebeurde. Soms leek hij ineens de smaak weer te pakken te hebben. Mogelijk (zal wel) dat de S(port) stand alerter reageert in de bergen, helaas niet uitgebreid geprobeerd (mijn schuld); we zochten de oplossing vooral in het handmatig schakelen. Dat ging meestal helemaal niet goed. Bergop verdomde het ding terug te schakelen naar bijv. de 2e, nee het toerental zou dan niet te hoog worden. Hij bleef hardnekkig in 3 bijvoorbeeld ook al kwam het toerental ruim onder de 2000. Snelheid nog verder laten zakken en weer een paar keer klikken maakte hem soms weer wakker. In de twee Bergaf hetzelfde. Pas bij heel lage snelheden én toeren ging hij van 3 terug. En liep op een steile afdaling het toerental op tot ca. 3000 rpm schakelde het ding zélf door naar 3! Dat hij dat bij de red-line (4700 rpm) doet, okay... Samenvattend: de bak reageert vaak helemaal niet op wat je hem opdraagt via de +/- stand. Conclusie: dat kan niet in orde zijn.

Ik zal cursistenpaar nog wel eens tegen gaan komen tijdens NCC-evenementjes, en vragen hoe en of er een oplossing is gekomen.

Verder gaf de motor (en ook de bak) ondanks 'raar' schakelen geen krimp tijdens soms erg steile trajecten (18%). Power zat natuurlijk. Tamelijk rumoerige motor wel. De 2.5 TDI pompverstuiver is zeker niet stiller dan mijn aloude Volvo met Audi 2.5 TDI met brandstofpomp. Goed mee te leven hoor bij lage toeren. Isolatie? Zou toch goed moeten zijn in zo'n kostbare California. Nadrukkelijk deinen in de lengterichting doet de combinatie ook. Busjes-eigen denk ik... Comfort verder prima mede door softe vering, ook op slechte wegen. Wat harde plastics in het interieur. En de hoge zit is geweldig voor een vakantie in Engeland.


stef antwoordt op 23 april 2012:

Ziet er inderdaad uit dat er iets met de auto zelf niet goed is
In iedergeval computer uitlezen ( foutcodes ) en evt de automaat opnieuw progammeren.
Als regel houd ik altijd wel aan dat op het moment ik er iets
achter heb hangen de automaat in de stand S gereden wordt:
Dit ivm het later opschakelen en eerder terug schakelen van de bak; dus iets meer in de toeren rijden
Het klopt dat de motoren zich goed laten horen wanneer er gewerkt moet worden
Van het nadeinen heb ik weinig last; dit komt omdat ikzelf met een lange wielbasis rij



Rico antwoordt op 23 april 2012:

Ik heb een Vito automaat gehad, een 111 CDI. Een Vito heeft standaard tractiecontrole, heb nooit problemen gehad met tractie in de sneeuw. Dat systeem werkt erg goed.

Over de automaat ben ik veel minder te spreken. Misschien kwam dat doordat de motor slechts 109 pk had. Wegtrekken gaat perfect uiteraard, maar op langere hellingen ging ik me steeds meer irriteren aan de herrie van de motor. Die motoren lopen erg rauw, het het is een onvriendelijke toonsoort. Men zegt dat die automaten zeer sterk zijn, maar bij ons zat er wel een vreemde trilling in. Dat werd wel steeds erger, maar hij is er niet op stukgegaan. Qua betrouwbaarheid is een Vito zeer mwah, zeker als je vanuit een handgeschakelde VW T4 komt (vijfcilinder, 102 pk getuned naar 135 pk). Die oude T4's zijn op hier en daar een sensor na zeer betrouwbaar. De automaten ervan zijn echter redelijk rampzalig.

Als je meer wilt weten over de Transporters, kijk dan eens op www.weetjewel.com , da's het Transporter-forum en dat is een zeer actief forum. Ik ben er zelf ook nog regelmatig te vinden, ondanks dat ik sinds vorig jaar met een Caddy Maxi rij.

Vrienden van mij hebben een Hyundai H200 met automaat gehad. Ze hebben er 400.000 km mee gereden. Wel aardig wat motorproblemen gehad, dwz, de randspullen die stuk gingen, maar de automaat heeft nooit problemen gehad. Weet je zeker dat een H300 met automaat te krijgen is? Ik heb zelf ook naar een handgeschakelde H300 gekeken, maar die is uiteindelijk afgevallen op z'n brandstofverbruik. De Caddy Maxi (2.0 TDI 140 pk) gekozen vanwege z'n brandstofverbruik, en de laadruimte die nauwelijks kleiner is dan een korte T4.

Groet,

Rico


Fran$ antwoordt op 23 april 2012:

Het verslag van Bert zou je bijna huiverig maken om aan een automaat te beginnen en dat zou denk ik niet terecht zijn. Een automaat die eigenwijs is en zelfs manueel niet doet wat er wordt gevraagd is natuurlijk een gruwel voor iemand die bewust bezig is met een caravan op hellingen. Wanneer ik dit relaas als VW-importeur las, zou ik spontaan diagnose aanbieden als dit een exemplarische afwijking is, want deze busjes zouden juist een ideaal beeld moeten oproepen. Of software herprogrammeren voldoende is vraag ik mij af; het lijkt dat de input of output speed sensors verkeerd signaal geven en de software staat dan op het verkeerde been.
De invloed van een stuurbekrachtigingspomp (of wellicht ook airco) op het kruipen tijdens het manoeuvreren begrijp ik niet, want die zitten alle vóór de koppelomvormer en worden door de stationair regeling meteen gecompenseerd(?) Hier zou ik de oorzaak zoeken in slijtage/drukverlies. Wellicht dat de historie en eerdere ervaringen van auto/eigenaar het beeld completeren. Ook het gedrag in de S-stand kan aan een goede diagnose bijdragen.

In het buitenland heb ik ooit in bergachtig gebied een dag met een H200 automaat gereden (zonder aanhanger) en die muntte uit in slippen op de koppelomvormer (4-bak) en steeds kiezen voor een hoge versnelling: voor caravantrekken geen ideaal beeld.


Johan antwoordt op 23 april 2012:

@Rico,

Ik heb nu ook een H200 automaat met een Sprite 410tf (bruto 1300kg) aan de haak. Ondanks het weinige vermogen (59kw) is het redelijk goed te doen dankzij de lange versnellingen (4, waarvan de 4e met caravan alleen bruikbaar op snelweg boven de 85km. Deze is handmatig uit te schakelen, waardoor er in z'n 3 voldoende power is om wat snelheid bij te trekken of een hellinkje te nemen).

Ik heb al meer verhalen gehoort over de T5 automaat icm. zware aanhangers ed. waardoor de kans voor een Transporter drastisch is afgenomen.

Daarom overweeg ik nu een Vito 115 automaat eventueel aangevuld met 4x4 of een Hyundai H300 automaat. Die is wel leverbaar in Nederland, alleen wordt daar vanwege Co2 normen geen reclame voor gemaakt. Vul op Marktplaats maar h300 automaat in....

Helaas hoor ik van niemand iets over de Vito. Is daar geen ervaring mee of zijn alle ervaringen zo positief dat ze niet vermeld worden??


Rico antwoordt op 24 april 2012:

@Johan

Ik zou de Vito (W639) 111 CDI die ik had zeker geen erg goede auto noemen. Die is motorisch trouwens gelijk aan de 115 CDI, alleen is hij geknepen qua vermogen en koppel. Tot een km-stand van 190.000 ging het qua kosten allemaal nog wel redelijk. Tot die tijd tijdens een vakantie een portierraam gehad dat naar beneden lazerde (machaniek stuk), vervuilde verstuivers en een massaprobleem waardoor bij starten alle stroom uitviel. Maar na ca 190.000 stond ik maandelijks met problemen bij de garage (da's voor mij dus elke 2000 km). Dat waren zaken als versleten stuurkogels, uitlijnproblemen en een kapotte aandrijfas (van motor naar achteras, die as is knetterduur). En vast nog wel meer zaken, maar dat heb ik uit m'n geheugen gebannen 😉 Bij 210.000 km op de teller, en een paar duizend euro lichter, besloten de auto van de hand te doen en de Caddy aan te schaffen.

O ja, nog iets. De Vito's staan er aardig om bekend dat het bandenvreters zijn. Ik deed zelfs met mijn viercilinder hakkeplof-motor rond de 20.000 km met de achterbanden en net iets meer dan 30.000 km met de voorbanden. Zo kort heb ik nog nooit eerder banden hoeven vervangen. Met m'n T4 en daarvoor m'n Vivaro deed ik met voorbanden 70.000 km en achterbanden 100.000 km.....

Groet,

Rico


Bert de W. antwoordt op 29 juni 2012:

Mijn ervaring met een bestelbus met automaat varieert van een MB V-klasse 220 cdi (voorwielaandrijving) via een MB Viano 2.2 cdi tot een Viano cdi 3.0.
Automaten van MB schakelen erg goed naar mijn ervaring.
Bij de Viano 2.2 cdi heb ik de automaat echter aan gort gereden. Achteraf bleek een censor te lekken tijdens zwaar bergwerk waarbij er intussen ruim 40% van de automaatolie was verloren. Midden in de nacht hartje centrum Saarbrucken op een tramrail was er dus geen aandrijving meer via de vloeistofkoppeling en blokkeerde het hele span de binnenstad tot de vroege morgen.
Aangezien het probleem aan te weinig olie bleek te hebben gelegen, de automaat laten reviseren. Ook aan de reviseur gevraagd of er ook een bus met automaat bestond die nooit gereviseerd wordt, u begrijpt het al, dat is niet het geval.
En juist de VW DSG bakken zijn gevoeliger voor zwaar manouvreerwerk (ik moet zeer regelmatig een caravan van 2.300 kg met tandemas ongeveer 120 graden rechtsom met ook nog een verhoging een loods binnenrijden, wat een zeer forse aanslog vormt op de koppeling/omvormer.
En vooral om die reden (naast de achterwielaandrijving) heb ik na de Viano 2.2 cdi toch weer gekozen voor een Viano, dit maal dan met de 3.0 cdi motor en dus met automaat. Juist omdat een automaat met koppelomvormer beter bestand is tegen manouvreerwerk en door de koppelomvormer (lees vergroter) meer gewicht vanuit stilstand kan wegtrekken op steile hellingen heb ik voor deze auto gekozen boven de T5 184 pk DSG,wat naar mijn mening ook een prima bus is, ik was echter bang voor schade bij het zeer regelmatig langzaam manouvreren met de DSG bak naast het tekort aan tractie bij het wegtrekken vanuit stilstand bij steile hellingen met een treingewicht van bijna 5.500 kg (zoals bijvoorbeeld veerponten in Kroatie, ongeveer 20%). Dat ging zelfs met de Viano 2.2 cdi relatief probleemloos, waardoor ik gehecht ben geraakt aan de combinatie achterwielaandrijving plus automaat met vloeistofkoppeling.


stef antwoordt op 2 juli 2012:

Ford komt in de loop van het jaar met de nieuwe Transit en de nieuwe Tourneo
Hiermee wil Ford met voor Mercedes en Volkswagen het leven moeilijk maken Ik denk dat ze wel met een schuin oog naar de Transporter hebben gekeken bij Ford
Ik heb nog geen idee wat voor motoren er leverbaar zullen zijn en of een automaat leverbaar is

mvg Stef


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker