Jolanda vraagt op 22 april 2012:
wanneer een auto dezelfde PK's en trekkracht (Nm) heeft. wat is dan beter om een caravan te trekken een automaat of een schakelbak.
Marcel antwoordt op 22 april 2012:
Ik zou ze hier op de site vergelijken en dan zie je exact de verschillen. Je kunt dan zelf bepalen wat je het meest aanspreekt.
Bert.s antwoordt op 22 april 2012:
Ik heb voor het eerst een automaat ( dsg7) en moet zeggen dat ik wil niet weer terug naar een handgeschakelde auto.
Ook is het gemakkelijker wegrijden vanuit stilstand.
Tja wat is beter....het is ook wat je zelf fijn vind.
WillemA antwoordt op 22 april 2012:
Hangt ook van het soort automaat af: koppelomvormer kan onder zware omstandigheden extra eisen stellen aan de oliekoeler. Schakelrobot vereist onder sommige omstandigheden (bergop accellereren) extra aandacht bij het schakelen.
RobD antwoordt op 22 april 2012:
wat voor een automaat??
Fran$ antwoordt op 22 april 2012:
Een antwoord op die simpele vraag is afhankelijk van zoveel technische en beoogde gebruiksaspecten dat ik in geval van aankoopkeuze zou adviseren een persoonlijk advies te vragen bij de redactie van deze site.
(Uit de gegarandeerde brij aan adviezen op dit forum is voor een ‘leek’ waarschijnlijk geen conclusie te trekken 😉 )
Bert antwoordt op 22 april 2012:
Kijk eens hier: http://www.caravantrekker.nl/algemeen/versnellingsbakken.php
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 april 2012:
Wat beter is? Eigenlijk is daar geen antwoord op te geven...wat is beter? Zelfs de redactie van deze site is het niet altijd eens....Bert houdt nooit zo van 'automaten' terwijl ik liefst juist wel (een goede) automaat zou willen rijden.
Veel hangt dus af van welke auto het betreft en wat je belangrijk vindt.
AJ antwoordt op 22 april 2012:
Dat vind nou echt een heel eerlijk antwoord! In dat antwoord zit verstopt dat persoonlijke wensen veel invloed hebben. Bert vind het minder....Menno lijkt het wat meer.
Als ik Jolanda een klein beetje wil helpen zou ik willen wijzen op het gemak van het wegrijden vanuit stilstand.
Op deze site is terecht gewezen op het feit dat je een gewone koppeling met veel slippen kapot kunt maken maar dat je dat met een automatische bak ook kunt.
Toch is bij "goed" gebruik een automaat met koppelomvormer gewoon geweldig. Gas geven en daar gaat de boel!
Ik heb in 2007 een review geschreven over een Sharan met Hobby 650 erachter en merkte toen op dat ik het wegrijden vanuit stilstand een kriem vond. Wanneer schiet het hart uit de koppelingsplaat? Ik vroeg toen of iemand wist of er en bedrijf bestond dat naderhand een tussenbak kon inbouwen! Zo "zat" ik daarmee.
Als je dan later in een review leest dat een BMW X5 rijder urenlang voor de Gotthart tunnel heeft gestaan, optrekken, stoppen, optrekken ect met twee ton erachter en een automaat die geen krimp gaf dan verlang ik daar wel naar.
Op deze site maken Bert en Menno ook gewag van hun verwondering over een automaat: "het is elke keer weer bijzonder om te zien hoe de combinatie zich in beweging zet".
Maar als je de automaat zo gebruikt dat er steeds sprake is van veel slip dan wordt er zoveel warmte ontwikkelt dat het natuurlijk ook een keer fout moet gaan.
Wegrijden vanuit stilstand en zo snel mogelijk zorgen dat de automaat niet meer ( of heel weinig ) slipt. In de praktijk betekent dat dus vaart maken na het wegrijden en het toerental al rijdend ergens boven de 2500 houden. Bij de meeste automaatbakken komt dan de "vaste" overbrenging erop.
Sommige automaten hebben alleen in de drie of vier een lock up. Andere ook al in de eerste of tweede.
Als je een "automaat" zonder koppelomvormer neemt ( met dubbele koppeling, nat of droog ) dan is er weinig verschil in trekkracht bij het wegrijden vanuit stilstand maar je hebt wel wat meer gemak.
Ik heb in een 1.9 Tdi Touran met DSG gereden. Gewoon een weelde! Zowel zonder als met caravan!
Joost Kolen antwoordt op 23 april 2012:
Vorig jaar ben ik overgestapt van handgeschakeld naar automaat en heb hier geen minuut spijt van gehad. Zoek wel uit wat voor automaat er in de auto aanwezig is en lees daarna de voor -en nadelen zoals die beschreven staan op deze site.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.