Leon Nijssen vraagt op 3 april 2007:
Momenteel trek ik mijn caravan (beladen 1200 kgs) met een Peugeot 307 2.0 (138pk) benzinemotor.
Daar het leasecontract van deze auto binnenkort afloopt moet ik van mijn werkgever naar een Diesel kijken.
Welk vermogen (Pk kW) heb ik nodig om mijn caravan goed te kunnen blijven trekken???
Is een diesel als trekauto zwakker, sterker of vergelijkbaar met een bezine-uitvoering
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 3 april 2007:
Wat een straf van je werkgever om een diesel te moeten uitzoeken als caravantrekker! Maak op deze site maar eens een aantal berekeningen en vergelijk de prestaties van benzine en dieselversies....
Lees ook het verhaal over koppel en vermogen maar eens (in menu onder 'rijden')
herman koning antwoordt op 3 april 2007:
Eigenlijk wat belangrijk is aan de motor is de turbo. Zonder turbo is de diesel een dood vogeltje. Als je een turbo benzine motor hebt heeft hij ook veel meer kracht onderin. Motto, kies een motor met een turbo.
Bert antwoordt op 3 april 2007:
Inderdaad, maar diesels zonder turbo zijn er geloof ik niet meer. Benzinemotoren zonder natuurlijk wel. De krachtsopbouw is wat vloeiender, want uitlaatgasaangedreven turbomotoren hebben altijd wat last van het turbogat, ondanks allerlei trucs als variabele vinnetjes en cross (dual) ram of hoe dat ook moge heten. Motoren met veel cilinderhoud zonder turbo rijden nog steeds het soepelst, maar verbruiken ook veel. Er zijn ook benzinemotoren met een compressor, eigenlijk een mechanisch aangedreven turbo waarbij de opbouw gelijkmatig is. Heel "ingewikkeld", maar interessant doet VW die op de 1.4 beide drukvullers toepast. Fiat zegt dat op hun 1.4 turbo niet nodig te hebben om tot een zelfde resultaat te komen. Relatief kleine motoren met drukvulling hebben het voordeel dat ze gemiddeld (!!) zuiniger zijn. Bijkomend voordeel van turbomotoren voor ons caravanners is het geringe vermogensverlies op grotere hoogte.
Robbert antwoordt op 4 april 2007:
Oplossing voor dit 'enorme' probleem is simpel, een Peugeot 307 SW 2.0 HDiF met 136 pk en veel nm's, is een betere caravantrekker dan je huidige 138 pk benzine, is stiller, zuiniger, kortom, rijdt veel fijner !
Kees antwoordt op 4 april 2007:
Alleen hopen dat die niet te warm wordt. Lees de gebruikerservaringen hier op deze site maar eens.
Robbert antwoordt op 5 april 2007:
Dan maken we er een Citroen C5 2.0 HDiF van 😉
Zo'n C5 is een heerlijke caravantrekker (rij zelf met een C5 2.2 HDiF en een Fendt Saphir 450 QB).
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.