Caravantrekker.nl

Navigatiesysteem

Fam. hermelink vraagt op 6 mei 2012:

Wij gaan dit jaar met de caravan naar Oostenrijk op vakantie. Wij moeten nog een navigatiesyteem kopen. Wie heeft er goede ervaring met welk merk?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

John antwoordt op 6 mei 2012:

http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=53823
Hier zijn al wat voor en nadelen opgesomd.
Er zijn meer vragen gesteld in het korte verleden, tik in de kolom zoek maar eens , navigatie'


Jan Teepe antwoordt op 6 mei 2012:

Er worden navigatie systemen speciaal voor caravans en campers aangeboden. Daar wordt zo'n slordige 450 Euro voor gevraagd. Of ze goed werken? Ik heb zelf, uit wanhoop gedreven omdat ik zowel met de bus als met de caravan in uitzichtloze situaties terecht gekomen ben met mijn gewone auto navigatiesysteem, een Garmin nuvi 465T gekocht. Deze is speciaal voor vrachtwagens ontworpen. Je kunt zelf lengte, breedte, gewicht ed. inbrengen. En dat kan natuurlijk ook voor de auto/caravan combinatie. De eerste indrukken zijn goed. Kosten 279 Euro bij de Mediamarkt. Volgens ingewijden is de Garmin nuvi 465T op dit moment het beste navigatiesysteem voor grotere voertuigen, en/of combinaties. Hopelijk heb je wat aan deze informatie.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 mei 2012:

Vertrouw niet op een navigatie systeem, maar volg de borden en controleer het navigatie systeem met een goede kaart. Een navigatie systeem is dan heel handig om te 'controleren' waar je bent. Persoonlijk zou ik dus niet te veel voor een navigatie systeem uitgeven en het alleen volgen de solo auto. In ieder geval nooit zonder controle van kaart of verkeersbord met de caravan er op rijden. Een camping staat bijna altijd wel aangegeven via de gemakkelijkste weg en dat is lang niet altijd de snelste die een navigatie berekend.


PieteR antwoordt op 6 mei 2012:

Menno, wát een conservatief antwoord... 😉
Ik rijd al jaren op Garmin en ben nog nooit in gekke toestanden terechtgekomen.
In de vroegere vrachtwagenstand hoefde ik bijvoorbeeld nooit met de caravan achteruit via een steile helling een pontje op om er aan de overkant weer vooruit af te kunnen, maar werd ik keurig rondgestuurd.

Volgens mij hoef je dus bij een gespecialiseerde Garmin GPS geen andere zorgen te hebben dan dat-ie gejat wordt, want pas dán heb je kaarten nodig! 😉


Fran$ antwoordt op 6 mei 2012:

Heb je een goede smartphone met gps, koop dan een app zoals - mijn voorkeur - Copilot Live Premium Europe. Je hebt voor weinig geld een perfecte navigatie altijd op zak of op je dashboard.


Bert antwoordt op 6 mei 2012:

Een conservatief antwoord of niet, feit blijft dat een navigatiesysteem logisch omgaat met parameters zoals: snelst, kortst, economisch, toegestaan...

Ik ben benieuwd hoe diverse navi's omgaan met de route vanaf Aken, Kerkrade, Vaals naar
1) Landsraderweg 13 6271 NT Gulpen
2) Camping Gulperberg

Beide hebben hetzelfde doel... die camping.

Is het resultaat ri. Maastricht, laatste stoplicht in Gulpen linksaf? Dan is het een goed navigatiesysteem.

Is het advies via het dorpje Partij, na de Shell-pomp linksaf bij Wittem? Dan is betreffend navi-systeem niet echt lekker.

Vandaag weer allerlei ongerief meegemaakt rondom die Gulperberg met vele huiswaarts kerende vakantiegangers, allen duidelijk puur op de tomtom rijdend.... Zucht. ;-(

Dus, graag uw ervaringen op deze route!


PieteR antwoordt op 7 mei 2012:

Garmin of TomTom is soms nogal verschillend.
En waar je bij Garmin alle maten van de combinatie kan opgeven, kun je er wel mee rekenen, dat het een werkbare route gaat opleveren.


Joost antwoordt op 7 mei 2012:

Ik heb een TOMTOM die nu ik al een aantal jaren niet meer gebruik, maar die voldeed prima. Nu heb ik een veel uitgebreidere Pioneer in mijn auto in laten bouwen en ook die functioneert geweldig. Voordeel van een inbouwsysteem vind ik dat de navigatie veel sneller satellieten heeft gevonden bij het opstarten. Nadeel van een inbouwsysteem is dat je sneller slachtoffer bent van diefstal.


PieteR antwoordt op 7 mei 2012:

Van TT weet ik, dat mensen soms niet niet op het juiste adres aankomen. Bijvoorbeeld: er wordt een adres opgegeven langs een riviertje en men komt aan de overkant uit en moet er worden omgereden.
Het bezwaar van Garmin vind ik: in sommige gevallen voer je een adres in en kun je daarna alleen een keuze maken uit gefixeerde huisnummers.

Verkeerd navigeren door Garmin heb ik één keer meegemaakt: Het nieuwgekochte apparaat bleek kapot te zijn en ik kwam, onderweg in Zweden, met de caravan op wegen terecht, waar een Landcruiser nog van zou gaan zweten 😉 Toevallig had ik mijn oude Garmin Quest bij me en ben ik weer netjes onder de mensen gekomen... 😉


Fran$ antwoordt op 7 mei 2012:

Door Bert aangegeven routeplanning, naderend vanaf Vaals over de N278 naar:
1) Landsraderweg 13 6271 NT Gulpen
Copilot (modus personenauto) kiest voor de laatste stoplichten in Gulpen (afslag Molenweg) linksaf en via de Landsraderweg omhoog.

2) Camping Gulperberg
Copilot kiest in modus personenauto voor de route via Partij en over de de steile kant Gulperbergweg omhoog.
Copilot kiest in de modus camper voor de route via Gulpen, afslag Oude Akerweg en via de Burgemeester Teheuxweg en de noordelijke helling Gulperbergweg omhoog.
De campermodus houdt ook rekening met doorrijhoogtes, zoals de route Maastricht –Bemelen-Bemelerberg.

Een goede kaartstudie vind ik altijd aan te bevelen, al is het alleen al om te weten waar je rijdt. Beoordelen van een caravanroute aan de hand van een kaart blijft met veel kaartmateriaal en voor ongeoefende kaartlezers altijd moeilijk. Navi en kaart hebben beide hun nut.


Rob antwoordt op 7 mei 2012:

TomTom heeft net een navigatie systeem uit met een optie waar je kan aangeven dat je met caravan rijd.

Mijn ervaring met navigatiesystemen is dat je niet altijd blindelings moet volgen. Dan kom je ook niet voor verrassingen te staan.

Enige handige van een navigatiesysteem "vind ik persoonlijk" het aangeven van een file, kan ik eerder stoppen voor koffie!

Fijne vakantie in Oostenrijk...


dabbertje antwoordt op 7 mei 2012:

Van: PieteR
Datum: 07 May 2012 om 09:07

Van TT weet ik, dat mensen soms niet niet op het juiste adres aankomen. Bijvoorbeeld: er wordt een adres opgegeven langs een riviertje en men komt aan de overkant uit en moet er worden omgereden.

Dat zegt meer over de gebruikers dan over TT. De kaarten die in de navigatiesystemen worden gebruikt zijn allemaal hetzelfde nl. van Navteq of Tele-Atlas. Van opmerkingen over die en die werden naar een verkeerde plaats gestuurd, of kwamen niet goed uit, krijg ik bultjes 😉 (dan heb ik het niet over caravan-combi's die door smalle straatjes worden gestuurd)

Maar zegt wel iets over de gebruiksvriendelijkheid of dummyproof zijn van de verschillende systemen.

Met elk navigatiesysteem, een papieren kaart en gezond verstand kom je overal.

Tip: kijk ook in de winkel of je de nieuwste versie kaart hebt en of de eerste updates gratis te downloaden zijn.

Gr. Daphne





RobD antwoordt op 7 mei 2012:

"TomTom heeft net een navigatie systeem uit met een optie waar je kan aangeven dat je met caravan rijd."

T-T heeft tegenwoordig een navi speciaal voor caravanners. Wel ff 400 euri neerleggen. En wil je naar Griekenland; via Italie want de voormalige Joegoe staten staan er niet op.
Er is betere koopwaar.

Kom je met je mot mot niet of verkeerd aan? omdraaien😉


John antwoordt op 8 mei 2012:

"De kaarten die in de navigatiesystemen worden gebruikt zijn allemaal hetzelfde nl. van Navteq of Tele-Atlas"

En daar zit de clou, hoe de harware met deze software omgaat.
Zelfs binnen de diverse apparaten van één fabrikant is er een verschil.


Mon!que antwoordt op 8 mei 2012:

Ik heb zojuist de "Mio Spirit 687 Live TMC Truck" besteld. Dit systeem biedt de mogelijkheid om hoogte, breedte, lengte en gewicht van het voertuig op te geven en heeft live verkeersinfo, poi's enz. Er is een versie verkrijgbaar met levenslang gratis kaartupdates voor ongeveer € 220,-

Nu hebben we nog een TomTom Via Live. Maar daarvan is het Live abb. nu bijna afgelopen. Dan kost het weer ruim €50,- om dat weer voor een jaar te verlengen en kaarten zijn ook niet goedkoop. Maar vooral het feit dat je niet in kunt voeren dat je met een caravan reist, is de reden dat we deze nu vervangen.


PieteR antwoordt op 8 mei 2012:

Hee Debbertje, 😉
Ik weet al een tijdje, dat jij allerhande allergische reacties krijgt van rare kaartverhalen, maar er zijn dingen echt gebeurd, die ik zelf gecontroleerd heb.
Lag niet aan de kaarten, maar aan de rekenkunsten van de TT's 😉


Benno antwoordt op 8 mei 2012:

Kletspraat!


Rob antwoordt op 9 mei 2012:

PieteR, dan heb je zeker ook bewijzen of concrete voorbeelden. Graag delen met het forum. Daar kunnen we van leren.


Jan antwoordt op 9 mei 2012:

En wat waren de reactie's van TT?


John antwoordt op 9 mei 2012:

Het antwoord van Menno op 6 mei kan ik onderschrijven. Praktijk: Sinds een maand is er de nieuwe snelweg rond Venlo naar de dab 61. Wat zie je, mensen die blind op de navi rijden en doodleuk de 'oude' route buiten Venlo rijden. Niet op enig bord boven de weg letten, geen idee hebben waar ze eigenlijk de route langs loopt en met een niet geupdate navi rijden.
Dat ze bij de oude grens ineens voor verrassing komen te staan verwonderd hun, maar mij niet.


PieteR antwoordt op 9 mei 2012:

Zo Benno, was je er ook bij? Jammer dat ik je niet gezien heb kerel, ik had je graag eens de hand geschud.

En nee mensen, het was niet mijn TT en ik weet niet of de betrokkenen er iets mee gedaan hebben bij hun leverancier en ik ga het hen ook niet vragen.


PieteR antwoordt op 9 mei 2012:

Inderdaad John, dat kwam nogal eens voor in een nieuwe situatie. Maar met de huidige lifetime updates zal dat toch wel verbeterd zijn?


RobD antwoordt op 9 mei 2012:

Pieter verklaar:

Van: PieteR Datum: 08 May 2012 om 18:35
"maar er zijn dingen echt gebeurd, die ik zelf gecontroleerd heb".

Van: PieteR Datum: 09 May 2012 om 20:47
"het was niet mijn TT en ik weet niet of de betrokkenen er iets mee gedaan hebben bij hun leverancier en ik ga het hen ook niet vragen".


Echt gebeurd, gecontroleerd en dan................???? Dikke Mist. Loze kreten dus!?


Benno antwoordt op 9 mei 2012:

Van PieteR op 09 may om 220.47.
"Zo Benno, was jij er ook bij? Jammer dat ik je niet gezien heb kerel".

Wel lachen eigenlijk.


Jan antwoordt op 9 mei 2012:

En nee mensen, het was niet mijn TT en ik weet niet of de betrokkenen er iets mee gedaan hebben bij hun leverancier en ik ga het hen ook niet vragen.
O, van horen zeggen is het niet? En dan ook niet achter de waarheid willen aangaan.
Wederom broodje Aap zullen we maar aannemen.


John antwoordt op 10 mei 2012:

Tja, Pieter zal zelf een nare ervaring hebben met TT en op een verkeerd adres terecht zijn gekomen. Verkeerd ingegeven. Nu proberen om TT onderuit te halen. Zwakke argumentatie Pietertje.


PieteR antwoordt op 10 mei 2012:

John, probeer het eens zonder te katten, dan blijft het hier leuk 😉

Ik heb nog nooit op TT gereden en heb ook geen reden om welk merk dan ook onderuit te schoffelen. Wel ben ik de enige in zeer nabije kring, de rest heeft TT.

Het staat gewoon vast, dat elk merk wel minpuntjes heeft.

Zoals ik al schreef: hét grote minpunt van Garmin is de aanwezigheid van gefixeerde huisnummers, waardoor je soms niet het juiste adres kan aangeven en ik kan je vertellen dat zoiets knap lastig kan zijn.


Rob antwoordt op 10 mei 2012:

@PieteR: Weer geen concrete voorbeelden, je probeert nu te ontkrachten cq te weerleggen.

Nogmaals graag concrete bewijzen en of concrete voorbeelden.


Fran$ antwoordt op 10 mei 2012:

Wat zou familie Hermelink hier van vinden?....


PieteR antwoordt op 10 mei 2012:

Als de diverse jannen, robben en sjonnen hier alles moesten verklaren en bewijzen wat zij in hun almachtige cq onbenullige (on)wijsheid menen te moeten uitkramen, moet de rest van caravantrekker uitwijken naar een andere site.
Houd je dus een beetje in met je geschreeuw, rob de zoveelste.


Corneke antwoordt op 10 mei 2012:

Hallo lezers,
na wat gelezen te hebben over de diverse navigatiesystemen komt bij mij de vraag op of ze wel goed gebruikt/ingesteld worden worden.
Ik rijd sinds de 1e tt uitkwamen met deze, zowel los als met caravan en ben nog NOOIT verkeerd uitgekomen.
Heb zelfs op een losse kaart (tomtom truck), met de caravan weggeweest en nog nooit berkeerd aangekomen. Wel Heb ik als ik op bekend terrein ben dat ik anders zou rijden, maar ben nog nooit verkeerd aangekomen (wel zonder tomtom :( ) . Ik begrijp dus de kritieken niet op[ de navigatiesystemen.
Het grote voordeel van tomtom tov andere systemen is is makkelijk verkijgbaar zijn van de kaartyen via newsgroepen etc. Op de tomtom zijn makkelijker gratis kaarten te zetten als op andere navi's.

mgv

Corneke


RobD antwoordt op 10 mei 2012:

Pieter enkel een verklaring is gevraagd:

Van: PieteR Datum: 08 May 2012 om 18:35
"maar er zijn dingen echt gebeurd, die ik zelf gecontroleerd heb".
Van: PieteR Datum: 09 May 2012 om 20:47
"het was niet mijn TT en ik weet niet of de betrokkenen er iets mee gedaan hebben bij hun leverancier en ik ga het hen ook niet vragen".

Echt gebeurd, gecontroleerd en dan................???? Blijf je ontwijken en blijft het bij loze kreten?


Jan antwoordt op 10 mei 2012:

Als de diverse jannen, robben en sjonnen hier alles moesten verklaren en bewijzen wat zij in hun almachtige cq onbenullige (on)wijsheid menen te moeten uitkramen,

Je kan mij niet betrappen op het niet onderbouwen van een mening vriend.
Dat je die in een onderhavig geval niet kan weerleggen of als almachtig ervaart geeft geen reden dat als onbenullig of onwijsheid uitkramen te betitelen. Dat jij dat dan als zodanig ervaart ligt geheel bij jou.
Eveneens geeft het geen pas anderen te vertellen wat wel of niet te moeten schrijven zolang eigen uitlatingen enige onderbouwing moeten missen.


John antwoordt op 10 mei 2012:

Van: PieteR Datum: 10 May 2012 om 16:02
"Houd je dus een beetje in met je geschreeuw"

Niemand schreeuwt hier dat hij iets heeft meegemaakt en gecontroleerd, op één na. Word er dan gevraagd om een uitleg word er aan alle kanten ontweken. Was het 'de pot verwijt de ketel?'


PieteR antwoordt op 10 mei 2012:

Nog eens teruglezend, zie ik nergens een aan mij gerichte vraag staan.
Des te meer vallen me het afzeiken, de bevelen, orders en commando's op.

En met zo'n toontje ga je niets binnenhalen.
Ik wens jullie veel sterkte met de verwerking!

Het is tijd om de caravan buiten te zetten en te gaan kamperen. Nog even op die bui wachten en dan lekker de wei in.


RobD antwoordt op 10 mei 2012:

Kom op Pieter, niet meteen de handdoek in de ring gooien. Zo op het oog tel ik al 2 concrete vragen waaronder 2 van mij:
Van: RobD Datum: 09 May 2012 om 21:02
"Pieter verklaar: "
Van: Rob Datum: 10 May 2012 om 13:53
"Nogmaals graag concrete bewijzen en of concrete voorbeelden".
Van: RobD Datum: 10 May 2012 om 17:00
"Pieter enkel een verklaring is gevraagd: "

Het niet plaatsen van een vraagteken doet niets af aan de vraag.
Een boude uitspraak, gecontroleerd door je, met zoveel stelligheid, moet je toch kunnen onderbouwen. Of moeten we het zoals Jan aangeeft als een broodje aap afdoen?


johan antwoordt op 10 mei 2012:

Zet in het weiland wel je "buiten de wegen" functie aan, heeft garmin. De andere merken weet ik het niet van.
Pieter, ik lees wel een vraag aan je: concretiseer en kom met voorbeelden/feiten/uitleg/instellingen etc etc.
Ik lees van je over de Quest in Zweden, had je de Quest 1 of 2. Het geheugen van de Quest was niet zo erg groot dat je meerdere landen erin kon laden. Wel in de Quest2 maar die had door de compressiemethode weer andere problemen.
Prima ding die Quest, maar liever lopend op fietsend en met een juist kaartdeel geladen.
Wat jij noemt aan gefixeerde huisnummers herken ik niet als probleem bij garmin.
En ik heb aardig wat gebruikt: GPS13, Streetpilot, Quest, enkele nuvi's.


Ik maak nu inmiddels een jaar of 15 gebruik van navigatie apparaten. Jaren was er voor mij niks anders dan Garmin.
Zowel de zgn outdoor als voor in de auto.
Totdat ik ging balen dat Garmin apparaten afleverde die niet af waren. In de zin dat er veel bugs inzaten die dan na klachten van gebruikers na verloop van tijd weer gerepareerd konden worden. Gelukkig kocht ik mijn Garmin bij een navigatiespecialist. Op een gegeven moment had ik binnen 1 jaar 3 nieuwe navi's gehad.
Steeds weer opstarten, van de snelweg af en de volgende (of dezelfde)oprit er weer op. Ook technisch eentje waar de batterij steeds heel erg warm van werd, voelbaar aan de behuizing. Toen heb ik mijn eerste TomTom Go 750Live, gekocht. Dat gaat op zich goed zolang ik maar niet de Mapshare functie aanzet. Soms start hij opnieuw op en dan ben ik blijkbaar in Amsterdam terwijl ik zeker weet dat ik bv in Zeist sta.
Op het moment heb ik een probleem met onze TT750Go Live;
die wijst me regelmatig van de weg of, dan een klein stukje langs een paralelweg en dan weer de doorgaande of provinciale weg op. Ben natuurlijk gaan klooien met instellingen als snelste en kortste etc.
Na een update stond de MapShare functie weer aan, misschien dat dat het probleem is.
Ben er nog niet uit helaas, en hoop dat deze zich goed blijft gedragen.
Pieter, zo moeilijk is het niet om enkele ervaringen en feiten op tafel te leggen toch.


Rob antwoordt op 11 mei 2012:

@Pieter: Sorry van het geschreeuw.

(Had ik me capslock aan?)


Jan Teepe antwoordt op 11 mei 2012:

Het Garmin probleem m.b.t. heet worden van de batterij is door Garmin onderkend. Er is een terugroep actie op deze klacht geweest. En wat dat oprit af, oprit op betreft klopt ook. Bijv. bij Montebauer stuurt men je van de snelweg af om na de hele uitrit/oprit afgereden te hebben weer op dezelfde snelweg terecht te komen. Ik heb de instelling van kortste veranderd in snelste en daarmee zijn de meeste problemen zoals opzrit af, oprit op, dwars door plaatsjes heen terwijl je er gewoon omheen kunt rijden, opgelost. Bij de vrachtwagen versie, als hij/zij in de vrachtwagenstand staat en dus niet in de auto stand staat, komt dat probleem niet meer voor.


PieteR antwoordt op 14 mei 2012:

@Johan: die gefixeerde huisnummers kwamen al op de Quest voor en kwam ik ook tegen op de vorige Nüvi en op de huidige is het net eender. Gek, dat jij dat niet aantreft?

Als ik het weer eens tegenkom, zal ik het hier eens plaatsen.

Ook de gekke situaties met op- en afritten herken ik. Op de A27, rijdend naar het zuiden, kwam dat voor bij de kruising met de A12. En op de A16, rijdend richting Botlek, zat er ook een heel aparte lus, waardoor niet bovenlangs, maar onderlangs naar de A15 gereden werd.

Op mijn Quest heb ik jaren geleden wat kaartdelen van Scandinavië, de kaart van Nederland en wat stroken langs onze grenzen, tot ergens in Frankrijk, maar zonder Parijs geladen.
Dat paste precies in die 256 MB 😉

Tegenwoordig gebruik ik het ding met die oude kaartentroep alleen nog maar zo hier en daar op de fiets. Maar de precisie van die Quest is echt enorm, jammer van dat kleine geheugen...

@ Jan: Ik wil die rit best nog wel eens maken, zoek me maar op en breng je TT mee, zou ik zeggen.
Ben ook wel weer benieuwd wat ik dan aantref in de routering. Het is ook een leuk ritje.. 😉


marcelvg antwoordt op 15 mei 2012:

ik heb een vatop gekocht en heb
tomtom
igo amigo
en igo erop staan werkt perfect ieder heeft een ander layout
zo kan je af en toe wat wisselen
werkt perfect
5,5 inch scherm
tevens zit er ook bluetooth op zodat je handsfree kan bellen
mp3 speler
evt filmpje kijken(scherm is eigenlijk te klein daarvoor)
aansluiting voor achteruit rij camera
kaarten simpel te updaten via div fora's


Ellen Kooistra antwoordt op 15 mei 2012:

Wij verkopen al tijden alleen nog de Snooper Ventura S7000 en sinds hij uit is de S5000. Perfecte navigatie voor de caravan en camper rijder. Het systeem houdt rekening met de afmetingen van het voertuig, smalle straatjes e.d. kijk maar eens op www.caravanencampernavigatie.nl voor meer informatie en verkoopadressen. We krijgen goede en tevreden reacties van gebruikers.


johan antwoordt op 15 mei 2012:

Jan Teepe,
Bij Garmin hebben ze inderdaad het probleem van het warm worden van de batterij onderkend, MAAR voor een bepaalde serie. Volgens Garmin heeft de rest er geen last van en geldt geen omruil om zelfs onderzoek! Dit laatste wilde ik wel graag.
De problemen kwamen ook pas wanneer de navi een tijdje aan het werk was. En uiteraard had ik al "gespeeld" met kortste/snelste/goedkoopste etc etc.
De flink wat duurdere outdoor navi van mijn vrouw kent zulke problemen niet.
Tja, elke navi en merk heeft wel iets wat soms niet goed gaat, niet prettig is, of zelfs gewoon slecht.
Mijn huidige TT voldoet best goed, al begint het geheugen wel klein te worden voor wat uitbreiding of extra's als Archie's campings oid.


Arthur antwoordt op 15 mei 2012:

Al jaren TT. Kies de snelste route en niet de kortste. Die laatste pakt ook onverharde wegen en bospaden of nog erger (indien mogelijk). Met de c/van check ik altijd de route nog even. En vaak ook programmeren op coordinaten. Dat werkt perfect. En altijd actuele kaarten aan boord.


sjarel antwoordt op 15 mei 2012:

Wij noemen zo'n ding een babbelaar.Ik ben er eens meer Zwitserland gereden.14 hr later was ik er ,elke stad door,duitse snelwegen kan ze niet ontcijferen:afrit af en er terug op om in tegengestelde richting te rijden.
Een goede kaart en duidt je route met een marker aan.Zet de babbelaar op standby en rijden maar.


RobD antwoordt op 16 mei 2012:

Tja, Sjarel. Zegt dit iets over jou of over de 'babbelaar'?😉


Rob antwoordt op 16 mei 2012:

Lijkt erop dat veel gebruikers van een navigatie systeem vergeten de GPS fix regelmatig te downloaden en te uploaden in het navigatie systeem.

Mijn eerste navigatie systeem van een onbekend merk reed altijd eerst drie kwartier naast de snelweg. Ook mijn tweede navigatie systeem had hier last van dat was een TT510. Na installatie van die fix werd het een stuk beter! Nu navigeerde hij mij niet meer afritten af en opritten op of via binnendoor weggetjes naast de snelweg.

Ik hoop dat deze tip een aantal van jullie kan helpen


Hans antwoordt op 16 mei 2012:

Ik heb nooit zo'n ding gehad maar heb nu een nieuwe auto gekocht waar een navigatiesysteem ingebouwd zit.
Door alle verhalen hier ben ik nu al huiverig om hem te gebruiken.
Als het even kan blijf ik de gewone routekaart maar gebruiken. Vind ik nog leuk ook om een vakantieroute uit te stippelen.

Hans


Rob antwoordt op 16 mei 2012:

@Hans.

Ik heb nu ook een vaste navigatie in de auto.
Makkelijk en handig. GPS fix overbodig.

Echter altijd je verstand erbij gebruiken.
Dit systeem kent niet alle nieuwe wegen, dus heb ik oude kaarten. Eenrichtings wegen kent het ook niet.

Toch door slim gebruik (lees verstand) kom je altijd waar je wezen wil.


TheoS antwoordt op 16 mei 2012:

@Rob,
De systemen kennen soms zelfs geen oude wegen. Ook kunnen ze niet altijd grotere wegen van kleinere wegen onderscheiden, zelfs als dat op het scherm te zien is. Ze zijn handig. Je moet er echter altijd je verstand bij houden.


Arthur antwoordt op 16 mei 2012:

Heb ook nog een kaartabbo van TT, ieder kwartaal een nieuwe kaart van Europa. Naamloze wegen kent ie ook, allemaal geen probleem. Maar idd zoals altijd, "vertrouwen is goed maar controleren is beter". Zelf blijven nadenken dus!! Maar verder uitermate tevreden.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker